خواص گیاه گوش خرگوش و مصرف جوشانده آن

خواص گیاه گوش خرگوش و مصرف جوشانده آن


منبع: آرگا

47

1401/7/30

20:09


گیاه گوش خرگوش از جمله گیاهی است که علاوه بر شکل زیبا و متفاوت، موارد استفاده دارویی نیز دارد و برای رفع مشکلات بسیاری مورد مصرف قرار می گیرد. در اینجا با خواص گیاه گوش خرگوش بیشتر آشنا خواهید شد.

به طور کلی گیاه گوش خرگوش که از دسته گیاهان بالارونده به شمار می آید که از گذشته تاکنون در زمینه دارویی و درمانی فواید بی شماری داشته و همچنین به خاطر اصول پرورش و نگهداری ساده ای که دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در ادامه به معرفی خواص گیاه گوش خرگوش می پردازیم.

آشنایی با خواص گوش خرگوش

بهتر است بدانید گیاه گوش خرگوش که با نام علمی Bupleurum rotundifolium Hares ear نیز شناخته می شود گیاهی از خانواده گیاهان بالارونده، با رشد سریع و مشابه فیلودندرون ها می باشد که بومی مناطقی از مکزیک خواهد بود.

خصوصیات و خواص گیاه گوش خرگوش

در واقع نحوه تشخیص این گیاه در مقایسه با گیاهان فیلودندرون، بر های جوان نیزه ای شکل آن است که در قسمت حتانی نزدیک به محل اتصال به دم برگ به صورت دو گوشواره دیده می شود. معمولا رگبرگ های این گیاه زرد رنگ هستند و ساقه آن به مرور زمان ریشه های هوایی زیادی تولید می کند که در اثر آن سن گیاه افزایش یافته، برگ های تحتانی از دست می روند و در نهایت گیاه جلوه ای زشت به خود می گیرد.

در واقع گیاه گوش خرگوش را می توان گیاهی علفی و بوته ای نیز در نظر گرفت که ساقه های آن اغلب شیاردار و بر های متناوب هستند. گل های گوش خرگوش نیز اغلب دو جنسی و شامل ۵ کاسبرگ پیوسته و ۵ گلبرگ خواهند بود. میوه های آن هم دو فندقه شیزوکارپ می باشند.

توجه داشته باشید که بیشتری پراکنش گیاه گوش خرگوش در منطقه ایرانی تورانی بوده و در مزارع چغندر قند، یونجه کاری ها، مراتع، اطراف جاده ها و زمین های مجاور رودخانه به چشم می خورد. به صراحت می توان گفت که خواص درمانی این گیاه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

چگونگی پرورش گیاه گوش خرگوش

لازم است بدانید که گیاه گوش خرگوش دارای طبعی سرد حاوی مواد چرب مرکب از اسید اوئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک، سرشار از ویتامین های A و B، اسانس، سلولز و املاح معدنی می باشد.

فواید بی شمار گوش خرگوش:

به صراحت می توان گفت که گیاه گوش خرگوش دارای خاصیت ادرارآور، ضدنفخ، هاضم، تقویت معده، برطرف کننده تشنگی، قاعده آور، برطرف کننده تشنج، برطرف کننده زخم های داخلی دهان، برطرف کننده بوی بد دهان و مفید برای برطرف نمودن مسمومیت ها می باشد. همچنین تخم گیاه گوش نیز معمولا به منظور درمان بیماری بواسیر، دندان درد، خواب آور و دفع انگل های بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

تهیه جوشانده تخم گوش خرگوش:

توصیه می شود که برای مصرف جوشانده تخم این گیاه حتما ۱۰ گرم تخم گوش خرگوش را درون چهار لیتر آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا به خوبی جوش بیاید. به گونه ای که حجم آن به یک لیتر برسد. سپس آن را سرد کرده و برای تسکین درد دهان و بواسیر مورد استفاده قرار دهید.

فواید بی شمار گوش خرگوش

همچنین که خوردن گیاه گوش خرگوش به صورت سبزی نیز برای تقویت معده، ضد نفخ، رفع تشنگی و همچنین خوردن آن پس از غذا نیز به هضم آن کمک شایانی خواهد کرد.

تهیه دهانشویه گیاه گوش خرگوش:

توصیه می شود که در ابتدا یک قاشق چایخوری پودر تخم گوش خرگوش را درون یک لیوان آب جوش بریزید و سپس به مدت ۵ دقیقه دم کنید. بعد آن را برای شستن دهان، دندان و گلو غرغره نمایید. توصیه می شود که به هیچ وجه گیاهی را بدون آگاهی از خواص آن مورد استفاده قرار ندهید زیرا برخی از گیاهان دارای واکنش های خاصی دارویی هستند پس قبل از مصرف گیاهان دارویی حتما با پزشک متخصص مشاوره انجام دهید.

مزی های دهانشویه گیاه گوش خرگوش

جالب است بدانید که در طب سنتی آذربایجان گیاه گوش خرگوش به دلیل خواص بی شماری که داشت به صورت خام نیز قابلیت خوردن داد به این صورت که در مراحل اولیه رشد گیاه در فصل بهار برگ های لطیف آن را جمع آوری کرده و در پخت غذایی مقوی و طبی که ترکیبی از گیاهان مختلف است به نام تره مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از اتمام این مطلب می توانید با خواص سرخارگل و خواص پنچه شیطان نیز آشنا شوید، به این منظور کافی است روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو