روانشناسی مردان بد اخلاق + 8 راهکار برای رفتار با شوهر بد اخلاق و عصبی

روانشناسی مردان بد اخلاق + 8 راهکار برای رفتار با شوهر بد اخلاق و عصبی


منبع: آویژه

77

1401/8/5

09:29


روانشناسی مردان بد اخلاق + 8 راهکار برای رفتار با شوهر بد اخلاق و عصبی

3/5 - (2 امتیاز)

زندگی با یک مرد بد اخلاق و عصبانی به شدت سخت و آزار دهنده است. بعضی از خانم ها می گویند وقتی شوهرشان به خانه می آید با خود انرژی منفی می آورد و محیط خانواده را متشنج می کند. همه انسان ها نقاط ضعف و قوتی را در خود دارند و هیچ کسی کامل نیست. اما باید اعتراف کرد زندگی با مرد بد اخلاق به شدت خسته کننده است. مخصوصا اگر شوهرتان همیشه منتقد و ناراضی، بد اخلاق و عصبانی باشد. شوهر بداخلاق باعث ناامیدی زن از زندگی مشترک می شود. اما راه های زیادی برای از بین بردن بد اخلاقی همسرتان وجود دارد.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه در این مقاله با ارائه راهکارهایی برای مقابله با شوهر بد اخلاق، به شما کمک می کنند تا زندگی مشترک خود را به یک زندگی شاد تبدیل کنید. این مقاله را تا آخر مطالعه کنید تا با ویژگی مردان بد اخلاق، علت بد اخلاقی مردان، نحوه برخورد با یک شوهر بد اخلاق و … آشنا شوید.

شوهرم بد اخلاقه چکار کنم؟

علت بد اخلاقی مردان چیست؟

هنگامی که با مردان بد اخلاق روبرو می شویم، در مرحله اول ممکن است عصبانیت و نارضایتی خود را با خشم و پرخاشگری نشان دهیم. مسلما وقتی همسرتان بدخلق است بر روی شما نیز تاثیر می گذارد. بد اخلاقی به شدت مسری است. اما باید قبل از هر کاری دلایل این بداخلاقی را پیدا کنید. بعضی از خانم ها می گویند شوهرم خیلی بداخلاقه خسته شدم و یا بعضی دیگر به جدایی از شوهر بداخلاق فکر می کنند. اما این راهکار عاقلانه و منصفانه ای نیست. شما قبل از هر تصمیمی باید علت این رفتار را پیدا کنید و به دنبال روانشناسی مردان بد اخلاق باشید. برخی از دلایل بد اخلاقی مردان در زیر آورده شده است:

پیروی کردن از رویه مرد سالاری

در یک جامعه مرد سالار ناخودآگاه مردان به سمت این گونه رفتارهای خاص کشیده می شوند. بداخلاقی شوهر ممکن است بازتاب فرهنگ و یا نحوه تربیت او در کودکی و در محیط خانواده خود باشد. خانواده هایی که مردان را حاکم خانه می دانند و به دنبال مردسالاری هستند بیشتر دچار این رفتار می شوند. یکی از خصوصیات مرد بد اخلاق، مردسالاری اوست. همسر شما شاید یک شوهر بد نباشد و فقط در تلاش است که به مرد ایده آلی که در ذهنش توسط فرهنگ مردسالاری ساخته شده است، دست یابد. اگر او بداخلاقی نکند و یا با شما و فرزندانش زیاد صمیمی باشد، احساس می کند که شکست خورده و به یک مرد به اصطلاح زن ذلیل یا ضعیف تبدیل شده است.

 
برآورده نشدن نیازهای کودکی

یک شوهر بد اخلاق ممکن است دوران کودکی خوبی را نگذرانده باشد. او شاید در کودکی آسیب عاطفی ناشی از برآورده نشدن نیازهای عاطفی خود را تجربه کرده است. همه آن احساسات سرکوب شده دوران کودکی به روش های ناسالم در دوران بزرگسالی او ظاهر شده است.

 
مشکلات در سلامت روان

به دلایل مختلفی مانند برآورده نشدن نیازها، مردان وابسته به مادر که مادر خود را از دست داده اند، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و … مرد دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات روانی دیگر شده است. این بیماری های روانی باعث دور شدن، سرد و گوشه گیر شدن و یا تحریک پذیری و تندخو شدن فرد می شود.

 
عوامل بیرونی

گاهی اوقات، همسر شما صرفا به دلیل مسائل و مشکلاتی که در روز با آنها دسته و پنجه نرم کرده است، به یک مرد بداخلاق تبدیل شده است. شاید او روز بدی را در سرکار گذارنده است و یا مشکلات اقتصادی باعث ضعف اعصاب و بدخلقی او شده باشد. مواردی از این دست که باعث بوجود آمدن استرس و اضطراب در مرد می شود بسیار در کج خلقی و بداخلاقی او تاثیر گذار است.

نداشتن خواب کافی و یا گرسنه بودن

شوهرتان به استراحت و خواب نیاز دارد اگر خواب او به اندازه کافی نبوده باشد باعث ایجاد بدخلقی و تعارض می شود. همچنین مردها زمانی که گرسنه می شوند به شدت بد خلق و عصبانی می شوند. خواب و غذا را می توان با برنامه ریزی درست حل کرد. غذاهای خوشمزه درست کنید و هنگامی که او به استراحت می پردازد محیط آرام و ساکتی را برایش فراهم کنید.

 مشکلات در رابطه زن و شوهر

بعضی از زنان می گویند شوهرم همیشه با من حالش بد است اما با دیگران نه! اگر شما نیز چنین احساسی را دارید پس بهتر است به بررسی روابط خود با همسر، مشکلات زناشویی و … بپردازید. آیا بین شما و همسرتان مشکل حل نشده ای باقی مانده است که باعث شده او را از شما دور کند؟ اگر خودتان نتوانستید جوابی برای این سوال پیدا کنید، می توانید از یک مشاوره خانواده برای برطرف کردن مشکلات بین خودتان و همسرتان کمک بگیرید.

مشاوره برای شوهر بداخلاق

تاثیرات بد اخلاقی مردان بر زندگی

ازدواج و زندگی با همسری که ویژگی های منفی مانند بداخلاقی دارد و یا همسر شکاک و بدبین است، باعث درماندگی و خستگی زن از زندگی می شود. شوهر بداخلاق و غرغرو تاثیرات نامطلوبی بر زندگی مشترک، خانواده و خودش خواهد گذاشت. این بداخلاقی ها باعث بوجود آمدن بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، ناامیدی در زن و مرد می شود و چه بسا بر روی سلامتی فرزندان نیز به شدت تاثیر گذار خواهد بود.

برخی از تاثیرات بداخلاقی مردان عبارتند از:

آسیب رساندن به امنیت و اعتماد همسر

ترس از صدمه دیدن

دور شدن از همسر و سرد شدن روابط عاطفی

تجربه غم، تنهایی و اضطراب برای زوجین

آسیب به عزت نفس زن

بوجود آمدن مشکلات روانی و گوشه گیری کودکان

افزایش خیانت

افزایش مصرف الکل و مواد مخدر

افزایش دعواها و کشمکش های بی دلیل

ضعیف شدن روحیه فرزندان و همسر

دوری از اجتماع و کسل کننده شدن زندگی مشترک

کاهش روابط جنسی با همسر

کاهش امید به زندگی

افزایش طلاق و جدایی

و …

تاثیرات بد اخلاقی شوهر بر فرزندان

با شوهر بداخلاق چه کنیم؟

نحوه برخورد با شوهر بداخلاق بسیار مهم است. بعضی از زنان می گویند شوهرم خیلی بداخلاقه چه کنم؟ یا به دنبال راهی برای درمان بداخلاقی مردان هستند. در مقابل بعضی دیگر از زنان به طلاق از شوهر بداخلاق فکر می کنند. اگر تلاشی برای درمان بداخلاقی شوهرتان انجام نداده اید پس لطفا به طلاق فکر نکنید. ابتدا راه هایی برای مقابله با بداخلاقی های همسرتان بیاموزید و آنها را به کار ببرید. اگر تلاش شما بی فایده بود بعدا در مورد زندگی مشترک خود با مرد بداخلاق تصمیم بگیرید.

به او گوش کنید و صدای او را بشنوید

قبل از اینکه شکایت کنید که یک شوهر بداخلاق دارید. اول به او گوش کنید. دلیل این رفتارش را از او بپرسید و به حرف هایش با منطق تمام گوش کنید. شنونده خوب بودن برای سلامت یک رابطه بسیار مهم است و می تواند به شما کمک کند تا با مسائل خود بسیار موثرتر روبرو شوید. به او اطمینان دهید که در کنارش هستید تا مشکلش را برطرف کند. اینکه مرد شما بتواند درمورد ناراحتی ها و بداخلاقی های خود با شما صحبت کند یک گام موثر برای رسیدن به زندگی شاد و موفق است.

عذرخواهی کردن

اگر رفتار و یا صحبت های شما باعث بداخلاقی شوهرتان شده است پس عذرخواهی کردن را فراموش نکنید. گاهی عذرخواهی کردن و گفتن ببخشید باعث تغییر مسیر دادن به بحث ها می شود. اگر عذرخواهی شما باعث ایجاد احساس بهتری در همسرتان می شود، پس دریغ نکنید. چون بعد از اینکه شما عذرخواهی می کنید او نیز از حالت تدافعی و جبهه گیری خود خارج می شود و اعتراف می کند که چه مشکلاتی باعث عصبانیت او شده است. گاهی حتی اگر مقصر شما نبودید، باز هم عذرخواهی کنید. این کار باعث شرمندگی او از بداخلاقی هایش می شود. از طرفی این کار باعث می شود که شوهرتان به شما احترام خاصی بگذارد و از شما تشکر کند که عذرخواهی کردید تا او احساس آرامش کند در حالی که حتی تقصیر شما نبوده است.

علت رفتارش را بفهمید

اگر شوهرتان بد اخلاقی می کند باید متوجه شوید چه چیزی  باعث این رفتار شده است. باید دلیلی پشت رفتار بد او باشد. ممکن است در سرکار با رئیس خود مشکلی دارد و یا یک بحران اقتصادی را پشت سر می گذارد. از او در رابطه با دلیل ناراحتی و عصبانیتش سوال کنید. ارتباط موثر این قدرت را دارد که حتی بزرگترین بحران ها را نیز حل کند. پس سعی کنید یک ارتباط موثر و مفید با همسرتان برقرار کنید. البته گاهی اوقات همسرتان دلیل بدخلقی خود را از شما مخفی می کند و یا با پاسخ های دروغ می خواهد از سوال های شما فرار کند. اگر نمی دانید همسرتان به شما راست گفته یا نه می توانید با مطالعه مقاله نشانه های همسر دروغ گو، اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کنید.

کمی فاصله بگیرید

یکی از ساده ترین راه های مقابله با شوهر بد اخلاق می تواند این باشد که برای مدتی از او فاصله بگیرید. فاصله گرفتن و فرصت دادن و احترام به حریم خصوصی یک مرد به او کمک می کند تا مسائل خود را حل کند. با ناامنی های خود کنار بیاید و بتواند مجدد رفتار پسندیده خود را تقویت کند. این کار به پرورش یک رابطه کمک می کند و به آن اجازه رشد و شکوفایی می دهد.

رفتار محبت آمیز داشته باشید

با همسرتان با محبت و مهربانی رفتار کنید. همه ما وقتی شرایط سختی را داریم و یا از موضوعی رنج می بریم نیاز به کمی مهربانی و عشق داریم. به عنوان یک همسر شاید برای شما سخت باشد که با یک شوهر بد اخلاق و یا شوهری که همیشه حالش بد است و به شما اهمیتی نمی دهد، مهربان و با محبت برخورد کنید. اما تمام تلاش خود را برای رفتار محبت آمیز انجام دهید. انجام چند حرکت عاشقانه ممکن است باعث فروکشی تمام بداخلاقی های او شود. گاهی عشق می تواند بهترین راه برای ساختن یک زندگی شاد باشد. هنگامی که او ناراحت است، می توانید به سمت او بروید، پیشانی او را ببوسید و به او اطمینان دهید که هر چه که باشد، در نهایت همه چیز درست می شود.

از شوخ طبعی برای تغییر دادن فضا استفاده کنید

از شوخی کردن با همسر و حس شوخ طبعی خود برای پایان دادن به بداخلاقی های او استفاده کنید. اما حواستان باشد که افراط نکنید. شوخ طبعی یک شمشیر دولبه است. می تواند باعث شود که همسرتان بخندد و  چیزی که او را آزار میداد و باعث بداخلاقی او شده بود را فراموش کند. یا می تواند باعث شود که بداخلاقی و کج خلقی او چند برابر شود. وقتی او عصبانی است یک شوخی کوچک اگر به درستی به کار برود، باعث تغییر جو و فضای حاکم می شود. به یاد داشته باشید که مرز باریکی بین طنز و طعنه وجود دارد. با نام شوخ طبعی به او کنایه یا طعنه نزنید که نتیجه عکس برای شما خواهد داشت.

به او بگویید که مهمترین فرد زندگی شماست

در برخورد با شوهر بداخلاق، شفقت و همدلی بهترین دوستان شما هستند. سعی کنید خودتان را در موقعیت او قرار بدهید تا بفهمید چه چیزی باعث شده شوهرتان اینگونه رفتار کند. به شوهر بد اخلاق خود بگویید که مهم نیست چه مشکلاتی را دارد، هرچه که باشد او همیشه مهمترین فرد زندگی شما بوده و خواهد بود. این کار باعث می شود که به تدریج خشم او کم شود و بجای اخم و بدخلقی، خنده و مهربانی سهم شما شود. سعی کنید همسرتان را به سمت خود جذب کنید. رفتارها و ظاهر شما می تواند تاثیرات به شدت زیادی در جذب شوهرتان داشته باشد. به شما توصیه می کنم حتما مقاله چگونه شوهرم را جذب خودم کنم؟ مطالعه بفرمایید.

با همسرتان مثل خودش رفتار نکنید

یکی از راه های موثر در کاهش بدخلقی همسرتان این است که با همسرتان مقابله به مثل نکنید. نحوه رویارویی شما با همسرتان در مورد خلق وخوی بد اهمیت دارد. به لحن و صدای خود توجه کنید. اگر شما نیز در مقابل بخواهید با بداخلاقی جواب او را بدهید پس زندگی مشترک خود را وارد چالش های زیادی کرده اید. این موضوع در تمام جنبه ها صادق است. مثلا اگر به جای درمان و مقابله با  همسر کنترل گر، شما نیز مانند او رفتار کنید، دیگر نمی توانید زندگی شادی را بسازید. به جای اینکه شما نیز با او بد اخلاقی کنید دلیل ناراحتی او را بپرسید. نگذارید که بین شما فاصله بیفتد. محبت و مهربانی تمام فاصله ها را از بین می برد.

ویژگی مردان بد اخلاق

سخنی از مشاوران آویژه

اگر شوهر شما یک فرد عصبانی و بداخلاق است مسلما زندگی دشواری را خواهید داشت. اما راه های زیادی برای تبدیل زندگی دشوار به زندگی شاد وجود دارد. فقط باید شما صبور باشید و در آرامش فراوان، به دنبال علت این بداخلاقی ها بگردید. همسرتان را درک کنید و احساس همدلی خود را تقویت کنید. این مشکلی نیست که نتوان آن را حل کرد. پس برای نجات زندگی خود و فرزندانتان تلاش کنید. طلاق و جدایی آسان ترین راه و غیر معقول ترین راه است. برای زندگی شاد در کنار همسر و فرزندان تلاش کنید که بهترین گزینه است. سعی کنید اجازه ندهید که این بداخلاقی ها در شما نیز نفوذ کند چون بداخلاقی یک ویژگی بد مسری است. اگر به تنهایی نتوانستید مرد بداخلاق خود را به یک مرد خوش اخلاق و عالی تبدیل کنید می توانید از مشاوره برای مردان بد اخلاق استفاده کنید. مشاوره به شما کمک می کند تا بهترین راه را برای مقابله با بد اخلاقی های همسرتان پیدا کنید.

سوالات متداول

چرا شوهرم اینقدر عصبانی و بداخلاق است؟

بسیاری از دلایل و مشکلات می توانند باعث خشم شوند، از جمله استرس، مشکلات خانوادگی و مسائل مالی و … . بهترین راهی که می توانید بفهمید کدام یک باعث بروز ناگهانی عصبانیت در شوهر شما شده است این است که از خودش بپرسید.

چگونه با یک همسر بد اخلاق باید زندگی کرد؟

نسبت به وضعیت آنها همدل باشید. یک حمایت قوی از آنها داشته باشید. تلاش کنید تا بد اخلاقی او را از بین ببرید. انرژی منفی برای خود نسازید. علت بداخلاقی ها را بفهمید. بداخلاقی او را به رویش نیاورید و او را یک شوهر بداخلاق خطاب نکنید. از او بخواهید در مورد ناراحتی ها و بداخلاقی هایش صحبت کند. به خوبی های او اشاره کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو