درمان خانگی تکرر ادرار و دلایل بروز این مشکل

درمان خانگی تکرر ادرار و دلایل بروز این مشکل


منبع: آرگا

39

1401/8/6

09:09


تکرر ادرار یا نیاز به دفع بیش از حد نرمال ادرار وضعیتی آزار دهنده برای افراد محسوب می شود. برای این مشکل درمان های متعددی وجود دارد. این مطلب به درمان خانگی تکرر ادرار می پردازد.

تکرر ادرار ممکن است در هر سنی روی دهد. حتی ممکن است فرد با نوشیدن مقدار کمی مایعات هم احساس نیاز به تخلیه ادرار پیدا کند. خوشبختانه برای این مشکل درمان های خانگی وجود دارد. در این مطلب با انواع درمان خانگی تکرر ادرار آشنا می شوید.

انواع درمان خانگی تکرر ادرار

تکرر ادرار به معنای نیاز به دفع ادرار بیش از حد نرمال آن بوده که موقعیتی آزاردهنده برای هر فرد می باشد. به بیان ساده تر تکرر ادرار موقعی روی می دهد که حتی فرد با نوشیدن مقدار کمی مایعات نیز احساس نیاز به تخلیه ادرار پیدا می کند. درمان های مختلفی برای این مشکل وجود دارد که در این مطلب به درمان های خانگی تکرر ادرار اشاره می شود.

در حقیقت تکرر ادرار، احساس کاذب ادرار، ادرار زیاد و … مشکلی است که فرد بیش از حد معمول به تخلیه ادرار نیاز پیدا می کند. این مشکل می تواند روند نرمال زندگی بیمار را دچار اختلال نموده و حتی در خواب هم برای وی ناراحتی ایجاد کند. همچنین تکرر ادرار در کودکان چون مثانه کوچکتری دارند، بیشتر شایع است.

شایان ذکر است تکرر ادرار در هر سنی ممکن است روی دهد و در افرادی که این موضوع روی می دهد این نگرانی ایجاد می شود که وضعیت جدی تری در پیش است. باید اشاره داشت که این امر نگران کننده نبوده و خوشبختانه قابل درمان است. به طور کلی در بزرگسالان در طی روز ۳ لیتر آب دفع می شود. در این عارضه مثانه اختیار شما را در دست دارد نه شما اختیار مثانه را.

بروز ادرار مکرر در شب

بیدار ماندن در طول شب با ادرار مکرر در شب تشخیص داده می شود. در ضمن با افزایش سن بیش از یک بار ادرار در طول شب رایج است. این اهمیت دارد که علت آن مشخص شده تا پزشک بتواند بهترین درمان را در نظر گرفته یا توسط درمان خانگی تکرر ادرار رفع شود.

علت تکرر ادرار

تکرر ادرار می تواند به علت های مختلفی روی دهد از جمله:

  • افزایش سن
  • سنگ مثانه
  • چاقی
  • بارداری
  • مصرف مایعات زیاد
  • بیماری هایی مانند پروستات و تنگی مجرای ادراری

همچنین عفونت ادراری نیز می تواند یک علت تکرر ادرار باشد. عفونت ادراری جزو شایع ترین علت های این مشکل محسوب می شود. این بیماری به دلیل انتقال باکتری از مجاری ادراری به درون مثانه روی می دهد. تقریبا ۵۰-۶۰ درصد زنان عفونت ادراری را در طی زندگی تجربه می کنند. عفونت ادراری سبب تکرر ادرار شده و می توان توسط درمان خانگی تکرر ادرار یا سایر روش ها به بهبود آن کمک نمود.

علت شایع دیگر تکرر ادرار می تواند بروز دیابت نوع ۱ و ۲ باشد. چرا که بدن سعی می کند توسط دفع ادرار گلوکز استفاده نشده را دفع نماید. از این رو درمان تکرر ادرار برای بیماران دیابتی اهمیت زیادی دارد. در ضمن مثانه بیش فعال هم می تواند بروز تکرر ادرار را در پی داشته باشد. این مشکل سبب بیش فعالی عضلات مثانه شده و دارای مجموعه ای از علائم از جمله نیاز سریع به تخلیه ادرار دو یا چند بار در شب ، فوریت ادراری، افزایش دفع ادرار بیشتر از ۸ بار طی روز می باشد.

علائم تکرر ادرار

از جمله علائم تکرر ادرار به علت بیش فعال شدن مثانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انقباض مثانه
  • درد کمر و لگن
  • درد زیر شکم
  • عدم کنترل ادرار
  • لخته های خون در ادرار

درمان خانگی ادرار مکرر

از جمله درمان های خانگی تکرر ادرار می توان موارد زیر را برشمرد از جمله:

رژیم غذایی مناسب

ادرار دارای مواد مضر بوده که در میزان ادرار موثر می باشد. می توان با اصلاح رژیم غذایی تکرر ادرار را درمان کنید. به این ترتیب از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند شکلات و کاکائو، عسل، پیاز خام، غذاهای پر ادویه، الکل و … که مثانه را تحریک می کنند خودداری کنید.

همچنین مواد غذایی سرشار از فیبر (عدس و لوبیا)، کرفس، نارگیل، هندوانه، کاهو، زردچوبه، موز، انگور، خیار، توت فرنگی، تمشک، ماهی، مرغ، تخم مرغ و … را به رژیم غذایی خود اضافه نموده تا سلامت مثانه را تامین کنید. ضمنا علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب استفاده از برخی ورزش ها نیز در بهبود این عارضه موثر خواهید بود.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی بوده از این رو برای مبارزه با هر نوع عفونتی سودمند است. این روش خانگی برای معالجه تکرر ادرار نیز مفید است. همچنین سبب کاهش درد مرتبط با عفونت دستگاه گوارش می شود. سرکه سیب سرشار از آنزیم ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی سودمند بوده که به بازسازی و بازگشت تعادل طبیعی ph بدن کمک می نمایند.

برای درمان با سرکه سیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل خام در یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و دو بار در روز میل کنید. همچنین می توانید ۱-۲ فنجان سرکه سیب را به آب حمام خود برای درمان حس کاذب ادرار اضافه نمایید. بعد ۱۵-۲۰ دقیقه در آن قرار گرفته و این کار را یک بار در روز اجرا کنید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم نیز سبب کاهش فشار مثانه و آرام نمودن ماهیچه های آن می شود. این کار یکی از روش های ساده و موثر در جهت رفع تکرر ادرار محسوب می شود. کمپرس گرم با کاهش فشار مثانه و آرام کردن ماهیچه ها به بهبود وضعیت فرد کمک می کند. همچنین درد مثانه را کاهش می دهد.

به این ترتیب برای درمان فوری تکرر ادرار یک بطری آب گرم را درون حوله ای قرار داده و دراز بکشید. سپس آن را زیر مثانه تان قرار دهید. وقتی احساس گرما از بین رفت، بطری پیچیده درون حوله را بردارید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید. همچنین از پد گرم هم می توانید استفاده نمایید.

ماست

برای سلامت نگه داشتن مثانه از ماست کمک بگیرید. زیرا ماست سبب افزایش باکتری های خوب شده و تعادل باکتری های سالم روده را موجب می شود. به این ترتیب برای سلامتی مثانه ماست را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ضمنا ماست موجب درمان عفونت های دستگاه ادرار و سلامت کلیه و ضمنا بهبود هضم می گردد. ماست یک گزینه ساده و موثر در درمان تکرر ادرار به شمار می رود.

قابل ذکر است ماست طعم دار استفاده نکنید. زیرا دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند. بهتر است ماست طبیعی استفاده نمایید. به این ترتیب روزانه دو کاسه ماست میل کنید. همچنین می توانید از سایر مواد غذایی مانند کلم و ترشی و کیمچی نیز برای درمان تکرار ادرار استفاده نمایید.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با درمان گیاهی شب ادراری و درمان عفونت ادراری روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو