حفظ باروری در بیماران سرطانی

10

1401/8/9

08:06


دانشمندان استرالیایی در یک اجماع پژوهشی جدید نشان داده اند که برای حفظ باروری در مبتلایان به گونه های مختلف بیماری سرطان، باید اقدامات جامع و منظمی را انجام داد و این بیماران را نیز به خوبی آگاه نمود.

حفظ باروری در بیماران سرطانی

به گزارش بهداشت نیوز، به گفته پژوهشگران بین الملل، مراقبت از حفظ باروری برای افراد مبتلا به سرطان، امری است که اغلب به صورت ناقص اجرا می شود،بنابراین موانع آن بایستی با توجه بیشتر دست اندر کاران، مرتفع گردند.

محققانی به سرپرستی دانشگاه ملبورن استرالیا و بیمارستان سلطنتی زنان این شهر اظهار داشته اند: بدین منظور باید استراتژی‌هایی مثل انجماد تخمک و جنین، انجماد بافت تخمدان و متعاقب آن انجام پیوند برای زنان و انجماد اسپرم و بیوپسی بیضه برای مردان به کار گرفته شوند. 

به گفته این دانشمندان، پروسه های درمانی برای حفظ باروری اغلب برای جلوگیری از تاخیر در شروع درمان‌های سرطان ضروری هستند. اما در حال حاضر، مراقبت از حفظ باروری اغلب به صورت کم و ناکافی اجرا می شود. 

در این زمینه، موانعی که باید بر آن ها غلبه کرد شامل مدل‌های محدود مراقبت و دسترسی نابرابر هستند که به دلیل هزینه، سواد بهداشتی پایین و فقدان آموزش به بیمار پیش می آیند.

با افزایش استفاده از رویکرد «حفظ باروری»، ارائه گزارش های بیشتر در مورد نتایج چنین رویکردی مورد نیاز است. به منظور بهبود کیفیت چنین مراقبت هایی، لازم است داده‌های مورد نیاز توسط ارگان های ملی و بین‌المللی جمع آوری و تجزیه و تحلیل شوند تا بتوان پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مداخلات مربوطه برای حفظ باروری را به خوبی ارزیابی کرد.

در این زمینه، کارگروهی به نام COSA دستورالعمل 2022 را برای حفظ باروری در افراد مبتلا به سرطان به شرح زیر ارائه داده است: انجماد تخمک و جنین؛ انجماد و پیوند بافت تخمدان؛ استخراج اسپرم بیضه؛ و انجماد بافت بیضه در پسران قبل از بلوغ.

به گفته متخصصان فوق، علاوه بر این موارد، بهبود ارتباطات بیماران و آموزش به آن ها در مورد خطر باروری و سرطان برای بالابردن کیفیت در مراقبت‌های ناباروری، حیاتی هستند.به گزارش سیناپرس، این موارد در نشریه Medical Journal of Australia منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو