کلید سلامت دانش آموزان

16

1401/8/9

08:06


دکترای تخصصی علوم تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: با توجه به اهمیت تغذیه دانش آموزان، باید در وعده های غذایی این افراد تنوع ایجاد کرد که مصرف میوه بهترین انتخاب است.

کلید سلامت دانش آموزان

به گزارش بهداشت نیوز، غزاله اسلامیان در مورد تغذیه دانش آموزان اظهارکرد: صبحانه مغذی از مهم ترین وعده های غذایی برای دانش آموزان به شمار می رود که این موادغذایی شامل پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات ها و ویتامین بهترین صبحانه برای کودکان است که بر دریافت آن قبل از رفتن به مدرسه تاکید می شود. چرا که دانش آموزان به طور مداوم در حال تحرک هستند و برای یادگیری به انرژی زیادی نیازدارند.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه ، مصرف تخم مرغ، پنیرهای چرب و نان های سبوس دار را منابع مناسبی برای وعده صبحانه دانش آموزان عنوان کرد و افزود: دانش آموزانی که صبحانه میل نمی کنند، کم دقت، خسته و کم حوصله هستند و نمی توانند کمبود انرژی، ویتامین ها و املاح معدنی را با خوردن وعده های غذایی دیگر جبران کنند.  

اسلامیان در مورد دریافت میان وعده های غذایی دانش آموزان گفت: مصرف شیرهای پاکتی مدت دار و میوه از بهترین انتخاب برای میان وعده دانش آموزان است، اما در کنار این منابع غذایی، می توان از مخلوط نان، پنیر و گردو، مخلوط نان، پنیر و سبزیجات، ترکیب نان، تخم مرغ، کره و آجیل ها که هر کدام به نوعی برای رشد و هوش دانش آموزان مفید است،استفاده کرد.

وی تصریح کرد: اغلب دانش آموزان مصرف موادغذایی همچون چیپس، پفک و شکلات را دوست دارند که متاسفانه این تغذیه ها مضر هستند و تاثیر منفی بر یادگیری دارد.

اسلامیان بهترین موادغذایی برای تغذیه مدرسه دیگر را شامل ماهی سالمون، گوشت گاو، مویز، خرما، بادام زمینی و تخم مرغ آب پز اعلام کرد.

وی در ادامه به وعده ناهار دانش آموزان اشاره کرد و افزود: توصیه می شود در وعده ناهار دانش آموزان از  حبوبات، ماکارونی، سبزی تازه، انواع سالاد، مرغ و گوشت استفاده شود تا به سطح یادگیری کودکان کمک کند.

تغذیه به تنهایی سیستم ایمنی بدن را  تقویت نمی کند
این دکترای تخصصی علوم تغذیه ادامه داد: اینکه دانش آموزان  10طبق استانداردهای بهداشت جهانی از خواب و فعلیت بدنی کافی بهره مند شوند نیز در تقویت سیستم بدنی آن ها موثر است.

آموزش یادگیری آداب صحیح غذاخوردن به کودکان
وی در مورد آموزش یادگیری آداب صحیح غذاخوردن را به کودکان اظهارکرد: حین غذا خوردن به کودکان اجازه دهید تا از موادغذایی که برای کودکان آماده شده، آنچه که دوست دارند، میل کنند و یادمان باشد که هیچ وقت با وعده خوردن دسر، کودکان را مجبور به تمام کردن غذای داخل بشقابشان نکنید و آن ها را تشویق کنید تا یاد بگیرند براساس میزان احساس گرسنگی شان غذا بکشند و تشخیص دهند چه زمانی سیر شده اند.

تحقیقات نشان داده است، مشکلات جسمی دانش ­آموزان در مدرسه با تغذیه آن‌ها ارتباط نزدیکی دارد و برای تغذیه سالم دانش­ آموزان باید به دو اصل مهم یعنی تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی توجه شود.همچنین غذای سالم و تازه کمک می‌کند تا سلامت جسم، فکر و روح خود و فرزندانتان را بیمه کنید و دیگر نیازی به مصرف داروهای مختلف نداشته باشید.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو