علت ترک تحصیل دانش آموزان و پیامدهای ناشی از آن

علت ترک تحصیل دانش آموزان و پیامدهای ناشی از آن


منبع: آرگا

25

1401/8/11

22:08


در این مطلب قرار است شما را با دلایل ترک تحصیل دانش آموزان آشنا کنیم و نقش والدین و دیگران را در این مورد بررسی خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

دلایل ترک تحصیل دانش آموزان را باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و تا جایی که می شود از این مورد پیشگیری گردد در غیر این صورت ممکن است این کودک آینده ای خوب نداشته باشد. در ادامه قرار است تمامی اطلاعاتی که باید در این مورد داشته باشید را برای شما بررسی کنیم.

ترک تحصیل دانش آموزان

دلایل ترک تحصیل دانش آموزان

ضعف در سیستم های آموزشی یکی از مسائلی می باشد که می تواند منجر به فراری دادن دانش آموزان گردد. ضعف در سیستم های آموزشی نه تنها منجر به ترک تحصیل می شود بلکه دانش آموزان را زده می کند و دیگر علاقه ای در آن ها نشان داده نخواهد شد. البته دلایل دیگری نیز برای این کار وجود دارد که باید آن ها را جدی بگیرید.

دوران ابتدایی زمانی می باشد که شخصیت دانش آموزان شکل می گیرد و اگر این دوران ترک تحصیل کنند می تواند ضربه ای بسیار بزرگ به آن ها زده شده و حتی زندگی افراد دیگر نیز در آینده تحت تاثیر آن ها قرار خواهد گرفت. برای این که از این امر پیشگیری کنید ساده ترین راه شناخت دلایل ترک تحصیل می باشد که در ادامه آن ها را برای شما بررسی می کنیم.

شرایط مالی

از ساده ترین و ابتدایی ترین دلیل هایی که دانش آموزان ترک تحصیل را انتخاب می کنند شرایط مالی می باشد. نبود هزینه های لازم برای خانواده ها باعث این موضوع خواهد شد و خانواده از پس هزینه های تحصیل بر نمی آید از این رو فرزند آن ها مجبور به کار کردن در سن کم خواهد شد و تحصیل را به راحتی رها می کند.

برخی از فرزندان به دلیل این که کمی بیشتر از شرایط خانه آگاه هستند سعی می کنند خودشان این راه را انتخاب کنند تا بتوانند بار اقتصادی تحصیل را از دوش خانواده ها بردارند.

ول کردن درس و رفتن به سراغ کار

فرهنگ محیطی

شرایط فرهنگی در همه جا متفاوت می باشد و بسیاری از خانواده ها درس خواندن را راهی برای رشد و پیشرفت نمی دانند از این رو اجازه نمی دهند فرزندشان درس بخواند و سعی می کنند از همان دوران کودکی یک شغل برای او پیدا کنند تا بتوانند از همان دوران روی پای خود ایستاده و زندگی بهتری را در آینده برای خود بسازند.

در برخی از مناطق ازدواج زودهنگام دختران و درگیر شدن آن ها با خانه داری مانع از تحصیل کردنشان می گردد. این مسئله به شدت در حال افزایش می باشد زیرا بسیاری از خانواده ها از ازدواج دیر فرزندان خود می ترسند و ان ها را وادار خمی کنند تا در سن کم ازدواج کنند تا ایل و طایفه ای که دارند پشت آن ها حرف نزند.

البته این که بسیاری از خانواده ها ازواج را سرنوشت نهایی تمامی زنان می دانند نیز در این موضوع دخیل می باشد و این موضوع را شما می توانید در شهرهای کوچک و روستاها به کرات مشاهده نمایید با این حال هنوز هم هستند دخترانی که با وجود نبود شرایط و کمبود امکانات سعی می کنند تحصیل کرده و به افراد موفقی تبدیل شوند.

فقر از دلایل ترک تحصیل است.

شرایط تحصیلی نامناسب

برخی از دانش آموزان زمانی که به مدرسه می روند ممکن است تخریب شخصیتی شوند و این کمار غالبا از سمت دوستان و معلم ها صورت می گیرد. این دلیل نیز می تواند منجر به رها کردن تحصیل در دانش آموزان گردد و آن ها را از مدرسه فراری دهد. این دانش آموزان سعی می کنند کاری برای خود پیدا کنند که در آینده بتوانند موفق شوند و باز هم در این مورد به شدت شکست خواهند خورد زیرا تحصیلات لازمه موفقیت می باشد و گاها این افراد ممکن است اصلا جدی گرفته نشوند.

سیستم آموزشی بد

استراتژی خاصی برای آموزش در بسیاری از کشورها وجود ندارد از این رو بسیاری از کودکان از درس ها فراری می باشند. در بسیاری از کشورها شاهد این هستید که کودکان با بازی و مشارکت های بسیار زیادی در مدرسه درس ها را فرا می گیرند و این مورد می تواند به ترغیب شدن کوکان کمک نماید تا بتوانند بیشتر درس خوانده و موفق تر گردند.

کاهش سن ترک تحصیل

پیامدهای ترک تحصیل

ترک کردن تحصیل در بسیاری از افراد رخ می دهد و هر فردی امکان ترک تحصیل در هر مقطعی را خواهد داشت. در ادامه یک سری از این پیامدها را برایتان بیان می کنیم تا بتوانید با این موارد نیز آشنا گردید.

  • ازدیاد افراد بی سواد و کم سواد
  • کاهش پیشرفت های علمی
  • کاهی سواد لازم برای آموزش فرزندان
  • لذت نبردن از کارها
  • کاهش ارزش فرد در جامعه
  • کاهش توانایی حل مشکلات
  • کاهش استعداد یابی درست
  • بی تجربه بودن در مورد فرزند پروری
  • ناتوانی در تامین خواسته های مالی

نقش خانواده ها در پیشگیری

پدر و مادر و به صورت کلی قیم فرزندان مسئول آموزش و تربیت آن ها می باشد و باید این افراد سعی کنند مسئولیتی که قبول کرده اند را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و سعی کنند فضایی مناسب و دور از دغدغه های گفته شده برای فرزندان خود آماده کنند زیرا این افراد نقش بسیار زیادی در این زمینه دارند و می توانند از بروز ترک تحصیل پیشگیری نمایند. در ادامه یک سری از روش های پیشگیری برای این مشکل را برایتان بررسی می کنیم و اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد.ترفند های پیشگیری از رها شدگی تحصیلی عبارت است از :

  • فرهنگ سازی درست در بین اقشار متفاوت در نواحی مختلف
  • تغییر سیستم های آموزشی و تقویت آن ها
  • از بین بردن مشکلات آموزشی
  • تامین های مالی
  • برقراری ارتباط بهتر با پدر و مادرها
  • دلگرم کردن دانش آموزان
  • حل مشکل دانش آموزان در حد امکان

چرا داشن آموزان ترک تحصیل می کنند؟

رها کردن تحصیل در دانش آموزان باید به حداقل برسد تا یک کشور از نظر علمی بتواند به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند در غیر این صورت آن جامعه تبدیل به یک جامعه در حال مرگ خواهد شد. شما در این مبحث با دلایل این مشکل آشنا شدید و در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در زمینه تقویت یادگیری و نشانه های کودک دیر آموز مشاهده نمایید و آگاهی خود را افزایش دهید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو