رفع جوش های روی دست با راه های خانگی عالی

رفع جوش های روی دست با راه های خانگی عالی


منبع: آرگا

33

1401/8/12

23:10


بروز جوش روی پوست دست می تواند زیبایی ظاهری آن را از بین ببرد و ناخوشایند است. در این مطلب قصد داریم به راهکارهای خانگی برای رفع جوش های روی دست بپردازیم. با ما همراه باشید.

جوش روی دست ظاهر ناخوشایندی داشته و از نظر زیبایی حس نارضایتی برای فرد ایجاد می کند. خوشبختانه برای رفع جوش های روی دست راهکارهای خانگی وجود دارد که با مطالعه این مطلب با آن ها آشنا می شوید.

راهکارهای خانگی رفع جوش های روی دست ناشی از اگزما

پدیدار شدن یک برآمدگی جوش مانند روی دست می تواند زیبایی دست ها را تحت تاثیر قرار دهد و برای فرد ناخوشایند به نظر رسد. این جوش ها به علت های مختلفی مانند اگزما، زگیل و … بروز پیدا می کنند. جوش وقتی ایجاد می شود که یک غده تولید کننده چربی مسدود و ملتهب گردد.

قابل ذکر است که این ضایعات کوچک، متورم و قرمز رنگ می شوند. سر بعضی جوش ها نیز سفید است که نشان از وجود چرک و عفونت در آن است. قابل ذکر است آکنه اغلب روی صورت، قفسه سینه و کمر نمایان می شود و از آنجا که پوست دست غدد چربی زیادی ندارد آکنه در این ناحیه اتفاق نمی افتد.

با این وجود امکان داشته انواع دیگری از ضایعات پوستی روی دست ایجاد شود که شبیه جوش هستند. جوش روی دست ممکن است نشانه ای از اگزما، زگیل، میخچه و … باشد. در ادامه مطلب با علت بروز جوش روی دست و راهکارهای خانگی رفع آن آشنا می شوید.

علت بروز جوش روی دست

در این بخش به عوامل احتمالی بروز ضایعات جوش مانند روی دست اشاره می شود:

  • نیش حشرات

شایان ذکر است که چند نوع از جای نیش حشرات می تواند سبب بروز یک برآمدگی قرمز شبیه جوش روی پوست شود. نوعی از این نیش ها مربوط به نیش مورچه آتشین است. که سبب تشکیل یک پوستول روی پوست شده و این پوستول ها مشابه جوش های آکنه ای هستند و دارای چرک زرد رنگ هستند. پوستول ها تقریبا با خارش همراه بوده و می توانند تا یک هفته ادامه داشته باشند.

  • اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی رایج است که ۱۵-۲۰ درصد کودکان و ۱-۳ درصد افراد بالغ را در دنیا مبتلا کرده است. این بیماری می تواند برآمدگی های کوچک ، خارش دار و قرمزی روی سطح دست، صورت و نواحی دیگر ایجاد کرده که سبب خارش کل بدن هم می شود.

خارش این جوش ها به حدی است که خواب شبانه را نیز مختل می کند که اصطلاحا به آن خارش شبانه بدن اطلاق می شود. با این که خاراندن این مناطق حس تسکین موقتی را ایجاد می کند ولی احتمال ابتلا به عفونت را نیز بالا می برد.

  • فولیکولیت

فولیکولیت یا مو برگشتگی در افرادی روی می دهد که موهای دست را کاملا تراش داده و این موضوع سبب شده مو زیر پوست رشد کند. موهای زیر پوستی بعد از کنده یا تراشیدن شدن حالت زاویه دار پیدا کرده که سبب بازگشت آن ها به درون بافت پوست می گردد. این موضوع می تواند موجب تشکیل برآمدگی قرمز و متورم شدن این ناحیه گردد. ضمنا احتمال عفونت در فولیکول موی زیر پوستی هم وجود داشته که به اسم فولیکولیت شناخته می شود و قدرت انتشار دارد.

  • زگیل

زگیل نوعی زائده پوستی رایج کوچک است که به طور مکرر روی دست و انگشتان نمایان می شود. زگیل به رنگ پوست بوده و برجستگی آن صاف و یکسان نیست. ضمنا امکان دارد عروق خونی مسدود شده ای هم در آن ها باشد که به شکل نقطه های سیاه رنگ دیده می شود. این عروق به خاطر تشکیل لخته خون مسدود می گردند.

باید اشاره کرد افراد وقتی به زگیل مبتلا گردند که در تماس با بعضی ویروس ها مانند hpv قرار گیرند. زگیل های رایج به طور معمول نگران کننده نبوده و بدون درمان از بین می روند. البته در مواردی ممکن است برطرف شدن آن ها بیش از دو سال زمان ببرد.

  • کیست گانگلیون

کیست گانگلیون نوعی برجستگی خوش خیم و غیر سرطانی می باشد که شبیه جوش هستند. این کیست ها می توانند مفاصل دست، مچ یا انگشت را فرا بگیرند. ضمنا اغلب دارای ظاهر گرد و بیضوی بوده و ممکن است دارای ماده ژله مانند باشند. همچنین هنگام فشردن یک عصب می توانند با درد همراه شوند. در ضمن این کیست های گانگلیون می توانند در حرکت مفصل نیز اختلال ایجاد کنند.

جوش های ریز دست همراه با خارش

از جمله بیماری هایی که ممکن است سبب بروز جوش های ریز روی دست شوند که با خارش همراه می شود. می توان به زونا، آبله مرغان، درماتیت تماسی و گال اشاره کرد. هر یک از این بیماری ها علیرغم جوش های قرمز و خارش دارای علائم دیگری هم می باشند که آن ها را از هم متمایز می سازد. ممکن است جهت تشخیص نوع آن به مشورت با یک پزشک نیاز باشد تا علت علائم مورد بررسی قرار گیرد.

جوش های ریز آبدار دست

در این باره باید اشاره کرد یک بیماری پوستی به نام دیسیدروزیس سبب ایجاد جوش های ریز و آبدار روی کف دست و کناره های انگشتان می شود. تاول هایی که در این بیماری دیده می شود معمولا حدود سه هفته طول کشیده و سبب خارش شدید می گردند. بعد از خشک شدن تاول ها؛ پوست دست حالت پوسته پوسته پیدا می کند.

درمان این تاول و جوش ها اغلب با کرم و پمادهای موضعی مخصوص صورت می گیرد. در موارد شدید پزشک ممکن است قرص های کورتیکو استروئیدی یا تزریق را پیشنهاد کند.

راهکارهای خانگی درمان جوش های روی دست

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد جوش روی دست می تواند ظاهری نا زیبا ایجاد کرده که برای فرد ناخوشایند و ناراحت کننده به نظر برسد. برای رفع و درمان جوش های روی دست با توجه به علت زمینه ای آن می توان از درمان های دارویی یا خانگی بهره برد. در مورد جوش های ریز روی دست که ناشی از اگزما باشد می توان روش های خانگی زیر را استفاده کرد تا به کاهش علائم کمک نماید:

  • برای پیشگیری از بروز جوش روی دست اول باید بهداشت دست را رعایت نمود. و موقع استفاده از مواد شوینده همواره دستکش به دست داشت.

  • همواره پوست دست را با کرم های آبرسان، مرطوب نگاه دارید.
  • دست ها را چند دقیقه ای در آب گرم و نه داغ دارای بلغور جو دوسر کلوئیدی یا جوش شیرین قرار بدهید.
  • از محصولات مراقبت از پوست ملایم و بدون بو برای دست بهره بگیرید.
  • جهت پیشگیری از خراشیده شدن پوست دست، بانداژ را روی آن ناحیه ببندید.
  • سعی کنید به کمک یوگا، مدیتیشن یا سایر تکنیک های تسکین بخش، استرس خود را مدیریت نمایید.

راهکارهای پیشگیری از بروز جوش دست

در این بخش به راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز جوش روی دست اشاره می شود تا خطر ابتلا به زگیل و ضایعات پوستی مشابه روی دست کاهش پیدا کند. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای پیشگیری از ایجاد اگزما یا آکنه سعی کنید تکنیک های مدیریت استرس را تمرین نمایید.
  • از پمادها و روغن های مرطوب کننده و آبرسان غافل نشوید.

  • بهتر است برای محافظت از ساییده شدن دست ها ، از دستکش های پد دار کمک بگیرید.
  • برای پیشگیری از بروز فولیکولیت، سعی کنید مهارت های مناسب تراشیدن مو را فرا بگیرید.

از این که تا پایان این مطلب با آرگا همراه بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. همچنین یپشنهاد می شود اگر علاقمندید تا با روش های رفع جوش زیر پوستی و روتین پوست جوش دار  آشنا شوید؛ روی لینک های مزبور کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو