یادگیری تلفیقی چیست؟

یادگیری تلفیقی چیست؟


منبع: آرگا

31

1401/8/13

00:11


یادگیری تلفیقی به آموزگار کمک می کند تا بتواند بر اساس نیازهایی که دانش آموزان دارند برایشان وقت بگذارد از این رو می توان گفت این روش یکی از بهترین روش های یادگیری می باشد.

یادگیری تلفیقی یکی از متدهای آموزشی جدید می باشد و امروزه علاوه بر مدارس می توانید در دانشگاه ها نیز این روش آموزش را به کار می گیرند تا میزان یادگیری را افزایش دهند. در ادامه شما را با این نوع آموزش بیش تر آشنا خواهیم کرد.

تلفیق یادگیری

متد یادگیری تلفیقی

جدید ترین برنامه آموزشی یادگیری تلفیقی می باشد و به منظور تاثیر گذاری بیش تر انجام می گیرد. در این نوع یادگیری کلاس ها حضوری می باشد و معلم مانند قبل مدیریت کلاس را بر عهده می گیرد و از فناوری نیز برای یادگیری بیش تر و تعامل بیش تر با یک دیگر استفاده می کنند. این روش نه تنها منجر به یادگیری بیش تر می شود بلکه ممکن است دانش آموزان و دانش جویان رغبت بیش تری به درس ها نشان دهند. این آموزش برگرفته از آموزش مجازی و حضوری می باشد و محیط یکپارچه تری را برای یادگیری می سازد.

علت انتخاب این نوع آموزش

آموزش تلفیقی از جدید ترین متدهای یادگیری می باشد و روش های درستی را مورد استفاده قرار می دهد و منجر به ایجاد موفقیت در داند آموزان و دانشجویان  می گردد. در این تدریس که ترکیبی از مجازی و حضوری می باشد دانش آموز می تواند به صورت تنها کار کرده و در نهایت زمان لازم برای معلم وجود دارد تا بر روی تک به تک دانش آموزان خود نظارت داشته باشد. در واقع این امکان برای معلم نیز فراهم می شود تا بر روی دانش آموزی که نیاز بیش تری دارد بیش تر کار کند.

این متد یادگیری دارای مزیت هایی نیز می باشد و. یکی از مهمترین این مزیت ها این است که تنوع در کلاس افزایش می یابد از این رو دانش آموزان بیش تر ترغیب به شرکت در فعالیت ها می شوند و بر اساس سطحی که دارند می توانند از درس های متناسب با خود استفاده نمایند. این روش آموزشی همچنین می تواند منجر به کاهش هزینه های آموزشی شده و دانش آموزان بسیار زیادی از این روش می توانند به بالا ترین درجه سطح علمی دست پیدا نمایند.

یادگیری تلفیقی

فناوری های به کار رفته در این نوع یادگیری

در یادگیری تلفیقی از فناوری های متنوعی استفاده می شود و این فناوری ها مانند سیستم مدیریت یادگیری، سیستم هیا پاسخ گویی، پلتفرم های تطبیقی، تبلت ها، گوشی های هوشمند و تجزیه و تحلیل یادگیری و فناوری های یادگیری به قدری متنوع می باشد که معلم می تواند ان ها را به صورت مستمر تغییر داده و در نهایت از آن ها به عنوان مکمل های آموزشی استفاده نماید.

در واقع در برخی از شرایط معلم ها می توانند ویدئو ضبط کنند و از آن به عنوان کمک استفاده نمایند و دانش آموزان را با چالش های جدیدی رو به رو نمایند. این کارها دارای طیف بسیار گسترده ای می باشند از این رو استفاده از این متد یادگیری می تواند در پیشرفت دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد.

نقش معلم

معلم یکی از بزرگ ترین بخش های این نوع یادگیری را تشکیل می دهد و در محیط آموزشی باید کارهای بسیار زیادی را انجام دهد از این رو یک سری نقش هایی را به عهده می گیرد که باید آن ها را به بهترین شکل ممکنت انجام داده و به دانش آموزان یادگیری های مستقل، خودآموزی و خود نظم دهی را آموزش داده و آن ها را به انجام این کار تشویق نماید. نقش هایی که این بخش از این نظام بر عهده دارد عبارت است:

  • آماده سازی و ذخیره درس ها در روی رایانه ها
  • هدایت تجربه یادگیری
  • کاهش فشار بر روی آموزگار برای ارائه درس
  • دادن اختیار و آزادی عمل به دانش آموزان برای پیشرفت با هر سرعتی که دارند.
  • محاسبه نمرات با روش الکترونیک

یادگیری چرخشی

انواع روش های آموزش به صورت تلفیقی

روش هایی که برای این کار وجود دارد بر اساس نوع دانش آموزان و سطحی که دارند استفاده می شود. در نظر داشته باشید که این نوع آموزش ها که جدید آمده اند نیاز به بررسی بیش تر دارند و باید روش های متفاوت آن را بدانید تا اگر می خواهید از این روش ها استفاده کنید آن ها را بلد باشید. این مدل یادگیری دارای چهار نوع می باشد که بهتر است آن ها را بلد باشید. در ادامه این چهار مدل یادگیری تلفیقی را برای شما بررسی می کینم و نکاتی که دارد را برایتان خواهیم گفت.

رو به رو

از مهم ترین روش های این نوع از یادگیری آموزش چهره به چهره و یا رو در رو می باشد. این روش برای دانش آموزانی که دارای سطوح متفاوتی می باشند بسیار مناسب می باشد و نزدیک به نوع سنتی بوده و برای بسیاری از افراد مناسب می باشد. آموزش آنلاین برای دانش آموزانی که عقب هستند نیز استفاده می شود و این افراد نیز می توانند در کلاس های درسی به صورت کامل حضور پیدا کنند.

این روش نیز مورد پسند بسیاری از معلم ها و خانواده ها قرار گرفته است زیرا دانش آموزان با جستجو کردن مشکلات خود سعی می کنند تا آن ها را پیدا کنند و مقداری یادگیری نیز در این میان رخ مکی دهد و دیگر نیازی به خواندن مداوم درس ها نمی باشد و برای دانش آموزان یادگیری راحت تر رخ می دهد.

یادگیری با روش های متفاوت

نوع چرخشی

این مدل نیز یکی از مدل های آموزشی می باشد و معلمان موقعیت های یادگیری را متفاوت می سازند و با استفاده از ابزارهای یادگیری دیجیتال معلم قادر خواهد شد تا بر روی نیازهای خاص دانش آموزانش بیش تر کار نماید. در نظر داشته باشید که معلم برنامه ای درسی برای دانش آموزان تعبیه می کند و آن ها را در هر دو نوع آموزش مجازی و حضوری به کار می گیرد.

البته که این مدل زمان زیادی را از معلم می گیرد ولی معلم می تواند به توانایی های دانش آموزانش واقف شده و سعی کند با تقویت کردن آن ها از بروز مشکلات دیگر در این زمینه پیشگیری نماید.

نوع خود ترکیبی

این مدل در دبیرستان ها و دانشگاه ها شایع تر می باشد و یادگیرندگان می توانند با وسایلی که در اختیار دارند موضوعات را فراتر از کتاب بیاموزند. یک سری از افراد هستند که دوست دارند چیزی را فراتر از دیگران یاد بگیرند و در یک زمینه دارای علاقه ای خاص می باشند از این رو می توانند از این روش های یادگیری بیش تر در این میان کمک بگیرند.

نوع بر خط

این مدل از یادگیری نیز تنها تکیه بر آموزش آنلاین دارد و درس ها برای ارائه آماده سازی شده و به صورت آنلاین در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. در این میان کار معلم آسان سازی می باشد و معمولا معلم ها باید بیشتر زمان خود را در فضای مجازی بگذرانند. این مدل آموزش زمانی که بیماری های مسری پخش می شوند بسیار مناسب می باشد.

یادگیری تلفیقی

پیشنهادها

برای این که معلم ها بتوانند این نوع یادگیری را سریع تر و بهتر انجام دهند یک سری پیشنهاد هایی وجود دارد. این پیشنهادها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • اگر معلم بتواند برنامه ریزی زمانی منظمی داشته باشد راحت تر می تواند از بستر های حضوری و الکترونیک استفاده نماید.
  • برای این که مشارکت دانش آموزانم در این زمینه بیش تر گردد نیاز است تا از روش های پروژه محور و مسئله محور نیز در این زمینه استفاده گردد. این فعالیت ها برای بسیاری از دانش آموزان جذابیت دارد و می تواند منجر به درک بهتر در این زمینه شود.
  • در نوع برخط این یادگیری اگر تعامل دانش آموزان نیز اضافه شود می توان از این نوع آموزش یادگیری بیش تری حاصل شده و لذت اجتماعی افزایش می یابد.
  • برای استفاده از این روش های یادگیری باید فرد توانایی های لازم را داشته باشد و مطالعات دقیقی در این زمینه انجام داده باشد تا بتواند نتیجه ای بسیار خوب بدست آورد.

یادگیری خود محور

استفاده از روش های یادگیری برای آموزش راحت تر و یادگیری ساده تر می باشد و هر فردی بنا به هر توانایی که دارد می تواند این کار را به راحتی انجام دهد. در ادامه می توانید با یادگیری زبان با موسیقی نیز آشنا شده و سعی کنید توانایی های خود را برای بهبود یادگیری افزایش دهید و برای این کار کافی است از لینک داده شده در این زمینه استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو