جاهای دیدنی مشهد در سال ۱۴۰۱ ☀️ + تفریحات + آدرس و توضیحات

جاهای دیدنی مشهد در سال ۱۴۰۱ ☀️ + تفریحات + آدرس و توضیحات


منبع: تاپ تراول

36

1401/8/14

07:43


جاهای دیدنی مشهد در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم بهترین جاهای دیدنی مشهد…

جاهای دیدنی مشهد

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم بهترین جاهای دیدنی مشهد را که شاید کمتر دیده باشید را به شما علاقمندان سفر معرفی کنیم . پس اگر تور مشهد رزرو کرده اید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای تفریحی مشهد آشنا شوید.

یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی که دارای آثار باستانی و کهنی می باشد مشهد است که در آن حرم حضرت امام رضا (ع) در آن نیز قرار دارد. مشهد دارای مکانهای دیدنی و گرشگری بسیاری است که ممکن است در سفرهای چند روزه نتوانید از تمام مکانهای دیدنی مشهد دیدن کنید و یا در چند روزی که در مشهد هستید مکان مناسبی را برای تفریح انتخاب نکنید که این امر باعث می شود سفر خوبی برای تان ایجاد نشود. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین مکان های دیدنی مشهد آشنا شوید

جاهای دیدنی مشهد

کوهشار مشهد

به تازگی بزرگترین آبشار کشور با ارتفاعی بیش از 190 متر در شهر مشهد مقدس افتتاح شد که با استقبال بسیار خوب مردم مشهد روبرو شد.

کوهشار که در محله بلوار شهدای ارتش و بلوار کوشش قرار دارد ، تفرجگاهی جدید برای شهروندان مشهدی و زائران بارگاه منور رضوی است. پروژه ایی که با رعایت مدیریت منابع آبی و با حداقل دستکاری در طبیعت ایجاد شده است.

در این پروژه مسیر پلکانی با مناظر زیبایی منطبق با ویژگی های طبیعی منطقه ایجاد شده و بر همین اساس در دو طرف این پروژه شاهد درخت کاری و توسعه فضای سبز شهر مشهد هستیم. همچنین با ایجاد دریاچه ای مصنوعی در پایین کوهشار علاوه بر طرواتی خاص، منظره بسیار زیبایی از شهر مشهد را به نظاره خواهیم نشست.

یکی از ویژگی های این مجموعه این است که گلدسته های حرم حضرت رضا (ع) از هر نقطه ی آن دیده می شود.

ساعت فعالیت این مجموعه 78 هکتاری از ساعت 6 عصر تا 9 صبح می باشد.

کوهشار مشهد

پارک ملت

پارک ملت مشهد با مساحتی بالغ بر720 هزار متر مربع, بزرگترین پارک مشهد محسوب می شود. این پارک قدیمی ترین پارک مشهد می باشد که در سال 1343 به دستور محمدرضا پهلوی و توسط دو مهندس طراح انگلیسی احداث شد که بعد ها طرح آن توسط مهندسین ایرانی به اتمام رسید.درختان بی شمار این پارک قدمت چند ده ساله دارند و انبوه و فراوانی این درخت ها هوای تازه ای را به ارمغان می آورد که آلودگی ناشی از شلوغی شهر در آن محو می شود. اگر شما صبح زود به این بوستان زیبا بروید طبیعت دوستان و ورزشکاران زیادی را می بینید که در تمام نقاط پارک در حال پیاده روی یا دویدن هستند. وجود دریاچه ای زیبا در مرکز پارک باعث مطبوع شدن و خنکی هوای آنجا شده است.

پارک ملت مشهد

کوه پارک

کوه پارک مشهد با داشتن یک میلیون درخت، بزرگترین پارک کوهستانی ارتفاعات جنوبی شهرک مشهد است که چشم‌انداز فوق‌العاده هیجان‌انگیزی به کل شهر مشهد دارد.

این پارک در غرب حرم مطهر امام رضا (ع)، با فاصله ۱۷ کیلومتر قرار دارد و پذیرای مسافران و زائران است. با افتتاح کوه پارک مشهد مکانی دیگر به جاذبه های گردشگری مشهد علاوه بر پارک ملت مشهد، باغ ملک آباد و بوستان کوه سنگی مشهد افزوده شد.

روستای جاغرق

جاغرق روستایی ییلاقی با آب و هوایی کوهستان است که در دهستان جاغرق بخش طرقبه شهرستان بینالود استان خراسان رضوی ایران قرار گرفته است. این روستا در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و از جنوب غربی طرقبه نیز 7 کیلومتر فاصله دارد. در این روستا باغ های میوه و دره های سرسبز و پرآب قابل مشاهده است. در این منطقه اقامتگاه ها و رستوران هایی برای گردشگران ایجاد شده است.

روستای جاغرق مشهد

ارتکند ؛ بهشت گمشده مشهد

تفریحگاه ارتکند به دلیل آبشارهای زیبا، کوه‌های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است. برای رفتن به این تفرجگاه باید به شمال شهر مشهد رفت و وارد جاده کلات نادر شد. تفرجگاه ارتکند تا شهر مشهد،‌ ۱۲۳ کیلومتر فاصله دارد که ۱۰۵ کیلومتر آن جاده اصلی کلات و ۱۸ کیلومتر آن،‌ جاده فرعی است. مسیر ۱۰۵ کیلومتری مشهد تا اول جاده فرعی ارتکند بسیار زیبا و جذاب است. پس از وارد شدن به جاده کلات نادر و عبور از دوراهی سد کارده در کیلومتر ۲۵ جاده، به روستای محمدیه و پس از آن نیز با پشت سر گذاشتن چندین روستای دیگر، به دره سرسبز (قزلق) قبل و بعد از تونل می‌رسیم.

ارتکند ؛ بهشت گمشده

مرکز خرید آرمیتاژ گلشن

برج اداری تجاری گلشن با 34 طبقه در زمینی به مساحت 4100 متر مربع و زیربنای تقریبی 60 هزار متر مربع در حاشیه بلوار هفت تیر، نبش خیابان گلشن با ارتفاع 145 متر ارتفاع دارد. این برج با ارائه کیفیت ویژ ه ای از امکانات و خدمات با توجه به استانداردهای اجرایی نوین و جامع، سرویس های انحصاری و بدون مشابهی را به مالکان و بهره برداران این بنای همواره برتر عرضه کند.

مرکز خرید آرمیتاژ گلشن برجی سی و چهار طبقه با نمایی فوق العاده و معماری باشکوه، بلندترین برج حال حاضر در مشهد است که در نبش خیابان هفت تیر، خیابان گلشن مشهد شما را میخکوب می کند.

مرکز خرید آرمیتاژ گلشن مشهد

دشت ارغوان بهشت نا شناخته مشهد

دره‌ی ارغوان یک تالاب کوچک است که اطرافش از درختچه‌های ارغوان پر شده. مردم مشهد معمولاً روزهای تعطیل به این تالاب می‌روند، زیراندازی زیر درختچه‌ها پهن می‌کنند و ناهارشان را همان‌جا می‌خورند. جایی بسیار دیدنی که برای چند ساعت تفریح، حسابی می‌چسبد. وقتی به این دره‌ رسیدید، می‌توانید پیاده‌روی کنید یا کنار رود، تالاب و درختانش دراز بکشید. انتهای فصل بهار، درختچه‌های پرگل ارغوان بسیار دیدنی می‌شوند.

دشت ارغوان مشهد

پارک ژوراسیک مشهد

یکی از جذاب‌ ترین و بهترین مقاصد برای گردش در مشهد پارک ژوراسیک (Mashhad Jurassic Park) می باشد این پارک نمونه‌ ای ساخته شده از دنیای ۲۰۰ میلیون سال پیش است. در آن دوران موجودات عظیم جثه‌ ای زندگی می‌کردند که در حال حاضر دیگر اثری از آن‌ ها وجود ندارد. اما در ژوراسیک پارک می‌ توان این موجودات را در اندازه‌های واقعی تماشا کرد.

پارک ژوراسیک مشهد

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، پارک ژوراسیک مشهد ، باغ گیاه شناسی

زمان فعالیت: از ساعت 9 صبح تا 9

کافه گردی در مشهد

شهر مقدس مشهد به جزء اماکن تاریخی و مذهبی و طبیعی دارای کافه های دنج و مدرنی است که میتوانید ساعتی خوش را با اطرافیان و دوستانتان در این کافه های شیک و مدرن سپری کنید. پس اگر به مشهد سفر کرده اید و اهل کافه گردی هستید پیشنهاد میکنیم که مقاله بهترین کافه های مشهد را مطالعه کنید.

+ کافی شاپ های مشهد | لیست بهترین کافه های روباز و پر طرفدار

کافی شاپ های مشهد + لیست بهترین کافه های روباز و پر طرفدار


از دیگر جاهای دیدنی مشهد که میتوان به آنها اشاره نمود :

مجتمع تجاری کوهسر مشهد : به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین مراکز ورزشی و گردشگری، نه تنها شهر مشهد بلکه خاورمیانه معرفی و مورد بهره برداری عموم واقع شده است. بر اساس قرار داشتن زمین کوهسر در مسیر خط هوائی، طراحی انجام شده به نحوی صورت گرفته که نمای بالای مجموعه بطور کامل از داخل هواپیما قابل رویت باشد و باعث کشش مسافرین و همچنین زیباسازی نمای هوایی منطقه گردد، در اصل این مجموعه دارای نمای پنجم می باشد.

آرامگاه فردوسی : در ۲۰ کیلومتری مشهد، در میان باغی زیبا مقبره‌ی حکیم و شاعر محبوب و مشهور ایرانی، ابوالقاسم فردوسی قرار گرفته است. بنای امروزی آرامگاه فردوسی با استفاده از شیوه‌‌ی معماری هخامنشیان و فضای داخلی آن نیز الهام گرفته از معماری دوران اشکانیان ساخته شده است و از مهم‌ ترین جاهای دیدنی مشهد است.

مقبره‌ی نادرشاه (باغ نادری) : مقبره‌ی نادرشاه افشار، بنایی است که به یادبود نادرشاه در شهر مشهد احداث شده است. امروزه این مقبره پس از حرم امام رضا (ع) از مهم‌ ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد است.

بازار رضا : یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی ایران، بازار رضا است که در شهر مشهد قرار دارد. این مکان از معماری زیبا و هنرمندانه‌ای برخوردار است و همه روزه میزبان جمع زیادی از توریست‌‌ها است.

پارک کوهسنگی : یکی دیگر از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری مشهد، پارک کوهسنگی این شهر است. وجه تسمیه این مکان به دلیل حضور دو کوه سنگی مشرف به شهر مشهد است که در کنار رشته‌کوه‌های جنوبی این شهر قرار دارد.

طرقبه : منطقه‌ای بسیار خوش‌ آب و هوا و از دیگر مکان‌های محبوب گردشگران است که از غرب به کوه‌های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم منتهی می‌شود. تابستان‌های مطبوع و دلپذیر در این ناحیه‌ی ییلاقی، خاطراتی ناب را برای توریست‌ها رقم می‌زند.

شاندیز : در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد، منطقه‌ی ییلاقی شاندیز قرار دارد که امروزه به یکی از مکان‌های دیدنی و محبوب گردشگران و جاهای دیدنی مشهد تبدیل شده است. این مکان با رودخانه‌ها و دره‌های متعدد، اقلیمی مطبوع و مناظری چشم‌نواز را برای توریست‌ها به ارمغان آورده است.

روستای کنگ : کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی ایران است. روستای پلکانی کنگ در یکی از دامنه‌ های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ می‌باشد که از طریق یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد.

منطقه گردشگری و توریستی هفت حوض : یکی از مکان های دیدنی و گردشگری در جنوب شهر مشهد منطقه گردشگری و توریستی هفت حوض است . که از 7 حوضچه ای کوچک در این منطقه تشکیل شده است که آب حوضچه اول به حوضچه دوم و تا حوضچه هفتم ریخته می شود . پدیده به وچود آمدن این حوضچه ها بر اثز فرسایش شیمیایی در اثر بارش باران های اسیدی در یکی از سرشاخه های رودخانه طرق در ارتفاعات شمالی بینالود شکل گرفته است

روستای زشک : روستای زشک در درّه ای زیبا از رشته کوه های البرز شمالی واقع شده است و با طبیعت بکر و زیبای خود با آب و هوایی خنک شرایط مناسبی را برای مردم شهر مشهد فراهم می آورد. امروزه به علت آلودگی های هوا در شهرهای بزرگ، می توانید در منطقه ای مانند زشک هوای پاک و آسمان آبی را نظاره کنید. در این مناطق باغداران روستایی برای افراد مشتاق، روزهایی را مشخص میکنند و باغ ها را به اجاره می دهند تا هم افراد بیشتری از این طبیعت زیبا بهره مند شوند و نیز خود آنان هم درآمد زایی کرده باشند.

پارک وکیل آباد : یکی از پارک های وسیع و قدیمی و جاهای دیدنی مشهد ، پارک جنگلی وکیل آباد است که در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مشهد قرار دارد. بلوار عریض و بسیار زیبای وکیل آباد، میدان آزادی را به پارک جنگلی وکیل آباد متصل می نماید.وکیل آباد به علت قدمت و انبوهی از درختان کاج، چنار ، سرو و قرار گرفتن در دره ای باصفا و خوش آب و هوا و همچنین نهرهای متعددی که در آن جاری است از قدیم ، مورد توجه ساکنین شهر و مسافران بوده است. پارک جنگلی وکیل آباد مشهد را در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد می شناختند. در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی ، این پارک توسط مالک آن، آقای حسین ملک، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری شهر مشهد واگذار شد و اکنون در محدوده خدماتی منطقه ۹ این شهر قرار دارد.

سد توریستی و گردشگری چالیدره مشهد : یکی از مناطقی که در دهه قبل به جاهای دیدنی مشهد اضافه گردید ،منطقه گردشگری و تفریحی چالیدره مشهد میباشد که از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی برخوردار است و در سالهای گذشته به یکی از قطب های گردشگری شهر مشهد تبدیل گردیده و سالانه پذیرای مراجعه کنندگان بسیاری میباشد.
در شهرستان طرقبه مشهد ،دره های گوناگونی همچون دره ارغوان ،دره چالیدره و … وجود دارد که بعنوان جاذبه های طبیعی این نقطه از ایران محسوب میگردند. دره چالیدره که یکی از این جاذبه های طبیعی شهرستان طرقبه میباشد ،از طریق رودخانه ای به نام جاغرق تغذیه می شود که وجود این دره و رودخانه در کنار هم ،جاذبه طبیعی چشم نوازی را در این منطقه بوجود آورده است.

آبشار اخلمد : دره آبشار اخلمد در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیکی روستای اخلمد واقع شده است. روستای اخلمد در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد و دارای طبیعت بی نظیر و چشم نوازی است .
این دره دارای دیواره های سنگی و پوشش گیاهی متراکم می باشد. در دره اخلمد باغات فراوانی وجود دارد که میوه ی تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهم میکند. آبشار اخلمد دو آبشار بلند است که در کنار هم قرار گرفته است و ارتفاع هر کدام از این آبشارها بیش از ۸۵ متر است. این گردشگاه طبیعی نزدیک مشهد که در ۸۴ کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار گرفته است یک گردشگاه با قدمت چند هزار ساله است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو