طرز تهیه شیر برنج ساده و مجلسی و خوشمزه با خامه برای ۲ نفر مرحله به مرحله

منبع: جدول یاب

43

1401/8/15

10:37


طرز تهیه شیر برنج

شیر برنج یکی از دسر های سنتی ایرانی می باشد. شما می توانید شیر برنج را هم برای غذا و  دسر است و برای ماه رمضان سرو کنید و یا به وقت بیماری نیز بسیار مفید است. می توان گفت شیر برنج یکی از غذاهای آسان و پرطرفدار است که با اندک تفاوتی در رسپی در بیشتر شهرهای ایران سرو می شود. از خوبی های دیگر شیر برنج این است که هم به صورت سرد و هم به صورت گرم قابل خوردن می باشد. شیر برنج را می توانید با اندکی تغییر برای کودکان درست کنید که برای رشد آن ها بسیار مفید است. امروز در جدول یاب طرز تهیه شیر برنج را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج خوشمزه و عالی

  •  برنج ۱ و نیم پیمانه پلوپز
  • آب ۲ پیمانه
  • شیر ۲ لیتر
  • خامه ۲۰۰ گرم
  • شکر به میزان دلخواه
  • نمک نوک قاشق چای خوری
  • کره ۵۰ گرم
  • عرق هل و دارچین و گلاب مجموعا نصف استکان

طرز تهیه شیر برنج درجه یک خوشمزه و مجلسی با خامه

برنج را پاک کنید و با آب سرد تمیز بشویید، بعد برنج را به همراه مقداری آب از چند ساعت قبل خیس کنید. بعد از گذشت این مدت که برنج خیس خورد، اگر برنج نیم دانه نبود با دست برنج را کمی چنگ بزنید تا خرد شود. برنج خرد شده را به همراه ۲ لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا برنج شکفته شود و لعاب خود را پس دهد.

آب برنج که کشیده شد و برنج به صورت شفته درآمد، نوک قاشق چای خوری نمک را به آن اضافه و مخلوط کنید. در ادامه مقداری کمتر از دو لیتر شیر را داخل مواد بریزید و اجازه دهید با حرارت کم شیر و برنج به جوش بیایند.

۲۰۰ گرم خامه صبحانه را با نصف استکان شیر مخلوط و رقیق و در این مرحله به شیر برنج اضافه کنید. اضافه کردن خامه اختیاری است ولی بافت و طعم شیر برنج را عالی می کند. مخلوط گلاب و عرق هل و دارچین را داخل مواد بریزید و ۵۰ گرم کره را اضافه و کمی هم بزنید.

اضافه کردن شکر نیز داخل شیر برنج کاملا سلیقه ای است؛ می توانید کمی شکر داخل شیر برنج بریزید و بقیه شیرینی آن را با اضافه کردن شیره یا عسل تکمیل کنید. بعد از حدود دو ساعت، شیر برنج به غلظت و قوام کافی می رسد. آن را داخل ظرف سرو بریزید و بعد از این که خنک شد روی آن را تزئین و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیر برنج

نکات کلیدی برای تهیه شیر برنج ساده و راحت

  1. می توانید همان ابتدا برنج را با شیر خیس کنید و با شیر برنج را بپزید.
  2. بعد از جوش آمدن برنج، کف روی برنج را جمع کنید و دور بریزید.
  3. اضافه کردن کره علاوه بر خوش طعم کردن مانع ته گرفتن شیر برنج بعد از اضافه کردن شکر می شود.
  4. شیر برنج را می توانید به همراه عسل یا شیره میل کنید.
  5. بهتر است برای پخت شیر برنج از برنج نیم دانه ایرانی استفاده کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو