انواع فلزات رنگین

انواع فلزات رنگین


منبع: پلازا

18

1401/8/15

11:28


انواع فلزات رنگین

معرفی فلزات رنگی

فلزات رنگین عنوانی است که با گروهی از فلزات غیرآهنی و نحوه قیمت این محصولات (مانند سرب، قلع، قیمت سیلیکون متال، روی، نیکل، برنز، آلومینیوم، کروم متال و …) شناخته می شود. این نام در طول سال ها (به دلیل تنوع رنگ) بر این گروه گذاشته شده است. می توان گفت که این گروه شامل کلیه فلزات به صورت غیر آهنی می شود.

معرفی فلزات رنگی

فلزات طبیعی به طور کلی به دو دسته فلزات آهنی و فلزات غیرآهنی یعنی انواع فلزات رنگین از جمله کروم متال ، سیلیکون متال … تقسیم می شوند. آهن و آلیاژهای آن و ترکیباتی مانند چدن و ​​فولاد از فلزات آهنی محسوب می شوند. هر کدام از آنها کاربردهای زیادی در کاربردهای صنعتی و عمومی دارند.

طبق آمار حدود 90 درصد قطعات و تجهیزات ماشین آلات صنعتی و غیر صنعتی و مصنوعات و مستغلات آنها از فلزات آهنی ساخته شده است. در ادامه با آریا متال همراه باشید تا توضیحاتی در خصوص قیمت فلزات رنگین در اختیار شما قرار دهیم.

کاربرد فلزات رنگین

یکی از مهمترین دلایل استفاده از فلزات آهنی در کاربردهای مختلف صنعتی، استحکام بالای این فلزات و همچنین فراوانی آنها در طبیعت است. تمام فلزات به جز آهن و ترکیبات آن جزء فلزات غیر آهنی طبقه بندی می شوند. هر یک از فلزات سنگین در زمینه های مختلف صنعتی و تولیدی مورد استفاده و تولید قرار می گیرند.این طبقه بندی شامل انواع فلزات رنگین مانند آلومینیوم، مس، سیلیکون متال، قلع، سرب، روی، طلا، نقره، پلاتین و منگنز و آلیاژهای آنها می شود.

آریا متال مرجع فروش انواع فلزات رنگین و فلزات خاص .

فلزات اساسی و گروه های آلیاژی این خانواده بزرگ فلزی جایگاه ویژه ای در اقتصاد دارند. در حال حاضر در کشور ما زنجیره بسیار وسیعی از معدن تا فرآوری فلزات مختلف (از تولید شمش،اسلب، پلیت، ورق تا پروفیل، میله، مفتول و لوله‌ها…) وجود دارد که در نهایت محصولات و قطعات بی شماری در صنایع مختلف تولید شده و به مصرف کننده می رسند.

انواع فلزات رنگین، سیلیکون متال

سیلیکون متال با نام های دیگری مانند سیلیکون کریستالی یا سیلیکون صنعتی شناخته می شود و به طور کلی این ماده را می توان به عنوان افزودنی برای آلیاژهای فلزات غیرآهنی در نظر گرفت. این ماده در انواع مختلفی مانند سیلیکون متال پودرى در ابعاد ميكرون، سيليكون پوسته اى ( فليك ) ، سيليكون پوست سياه ، سرباره فلزى سيليكون و موارد دیگر وجود دارد.

همچنین پودر سیلیکون در ابعاد میکرونی، میکروسیلیکون دی اکسید یا سیلیکون فومد، پودر میکروسیلیکون یا بخار سیلیکون (فوم سیلیکونی) نامیده می شود و در صنعت مواد نسوز و بتن کاربرد فراوانی دارد.سيليكون متال (Si) به صورت صنعتی به سیلیکون عنصری تصفیه می شود که معمولاً برای تهیه سیلیکون، مواد نیمه هادی با خلوص بالا و آلیاژهای مخصوص استفاده می شود. تولید رزین سیلیکون، لاستیک سیلیکون، روغن سیلیکون و سيليكون متال که نام دیگری در صنعت سیلیکون است. این محصول در سال 1945 تولید شد و دلیل اصلی تولید آن در درجه اول نیاز به این ماده در تولید نیمه هادی ها بود.

انواع فلزات رنگین، منیزیم متال

انواع فلزات رنگین، منیزیم متال

منیزیم متال یکی از مواد اولیه صنعتی است که به روش های مختلف قابل تولید است. هر یک از روش های تولید فلز منیزیم فرآیندها، ویژگی ها و مراحل خاص خود را دارد.

امروزه آلاینده های زیست محیطی به یکی از دغدغه های اصلی جوامع بشری تبدیل شده است. واحدهای تولیدی صنایع مختلف از جمله تولیدکنندگان اصلی آلاینده های زیستی هستند که آسیب جدی و قابل توجهی به طبیعت وارد می کنند. یکی از ویژگی های اصلی (منیزیم متال) حفاظت از محیط سبز است.

این فلز دارای خواص ویژه و منحصر به فردی است که کمترین آسیب ممکن را به طبیعت و محیط زیست وارد می کند. به همین دلیل بسیاری از صنایع و شرکت ها شروع به استفاده از منیزیم متال کرده و مواد اولیه قدیمی و سنتی خود را جایگزین آن کرده اند.از دیگر خواص ویژه و منحصر به فرد منیزیم متال می توان به بازسازی قوی و قابل توجه این عنصر اشاره کرد.

انواع فلزات رنگین، سیلیس

سیلیس یا دی اکسید سیلیکون ترکیبی طبیعی از اکسیژن و سیلیکون است که عمدتاً در ماسه یافت می شود. سیلیس که سیلیس یا دی اکسید سیلیکون نیز نامیده می شود دارای فرمول شیمیایی SiO2 است. شکل های مختلفی از سیلیکون وجود دارد که همه آنها دارای ترکیب شیمیایی یکسان اما آرایش اتمی متفاوتی هستند.

سیلیس دارای سه نوع کریستال اصلی، کوارتز، تری دیمیت و کریستوبالیت است. پودر سیلیس از ذرات ریز سنگ کوارتز به دست می آید و باعث آسیب طولانی مدت پیشرونده ریه، سیلیکوزیس می شود.

تمام اشکال سیلیس جامدات بی بو هستند که از اتم های سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده اند که به صورت پودری، کریستالی یا بی شکل و ماده خاکستری شفاف وجود دارند. ذرات سیلیکون در هوا شناور می شوند و گرد و غبار غیر قابل انفجار ایجاد می کنند. سیلیکون می تواند با اکسیدها و سایر عناصر فلزی ترکیب شود و سیلیکات را تشکیل دهد.

انواع فلزات رنگین، کروم متال

کروم متال نقش عمده‌ای در تقویت اثر تشکیل کاربیدهای فلزی پایدار در مرز دانه‌ها دارد و مقاومت در برابر خوردگی را به شدت افزایش می‌دهد و این موضوع کروم را به یکی از مواد آلیاژی مهم فولاد تبدیل کرده است.سختی نسبتاً بالا و مقاومت در برابر خوردگی کروم بدون آلیاژ آن را به یک پوشش سطحی مناسب تبدیل کرده است.

شمش قلع

قلع یکی از فلزاتی است که در صنایع مختلف برای رفع نیازها و کمبودها مورد استفاده قرار می گیرد. قلع یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین فلزاتی است که بشر کشف کرده است. شمش های قلع در انواع سرب و بدون سرب تولید می شوند. دلیل این تقسیم بندی استفاده از آلیاژهای مختلف در تولید آنهاست و البته باید اضافه کرد که قیمت شمش های بدون سرب و سرب‌دار  می تواند متفاوت باشد.

از آنجایی که خواص فیزیکی و شیمیایی قلع فلزی بسیار مناسب است، از آن برای مصارف مختلفی استفاده می شود. این فلز که از انواع فلزات رنگین است، سبک، انعطاف پذیر و مقاوم بوده، از این رو به آهن، برنز، فولاد و … به خوبی می چسبد و برای ساخت انواع لوازم فلزی مانند سکه، ظروف برنزی و … استفاده می شود و جالب است بدانید در گذشته این عنصر جزء اصلی سکه های فلزی کشور کانادا و آمریکا بوده است.

لحیم کاری، اتصال لوله ها و مدارهای الکتریکی از دیگر کاربردهای این عنصر مهم است. یک ماده لحیم کاری مناسب با ترکیب فلز قلع و فلز سرب تهیه می شود. لحیم کاری برای اتصال لوله ها و اجزای مدار الکتریکی استفاده می شود. باید گفت که مقاومت کششی و برشی آلیاژ لحیم کاری با افزایش نسبت قلع افزایش می یابد.

انواع فلزات رنگین، نیکل

نیکل نقطه ذوب بالایی دارد و در برابر خوردگی و اکسیداسیون بسیار مقاوم است. همچنین بسیار چکش خوار است و به راحتی با عناصر دیگر آلیاژ می شود. این عنصر در دمای اتاق مغناطیسی است و به راحتی می توان از آن برای متالیزاسیون استفاده کرد. شایان ذکر است که به دلیل خاصیت کاتالیزوری قابل بازیافت 100% می باشد.

محصولات حاوی این فلز نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. در مقایسه با سایر مواد، محصولات حاوی نیکل دارای مقاومت در برابر خوردگی، سختی بالا، مقاومت در برابر دماهای بالا و پایین و تعدادی خواص ویژه مغناطیسی و الکترونیکی هستند.

بنابراین بیشتر نیکل تولیدی برای آلیاژها، پوشش‌ ها، باتری‌ها و برخی موارد دیگر از جمله لوازم آشپزخانه، تلفن همراه، تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل، ساختمان‌ها، تولید برق و جواهرات استفاده می‌شود. این فلز را می توان با فولاد، آهن، مس، کروم، آلومینیوم، سرب، کبالت، نقره، طلا و سایر عناصر برای تشکیل آلیاژ استفاده کرد.

عوامل موثر بر قیمت فلزات رنگین

عوامل موثر بر قیمت فلزات رنگین

بازار آهن و انواع فلزات رنگین یکی از مهم ترین بازارهای داخلی عزیزمان است و دستخوش تغییرات زیادی است. نوسانات نرخ ارز یکی از اولین عواملی است که بر قیمت آهن تاثیر می گذارد.

افزایش و کاهش قیمت فلزات از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلزات رنگین است و حتی هزینه حمل و نقل نیز بر قیمت آهن تاثیر می گذارد.

همچنین رویدادهای سیاسی مانند تحریم ها نیز در هر دوره ای بازار فلزات رنگین را با مشکل مواجه می کند.

عرضه و تقاضای فلزات رنگین و ناهماهنگی های مربوط به کمبود یا مازاد تولید باعث بی ثباتی بازار آهن و فولاد می شود. بهترین راه حل برای یک ردیف نگه داشتن بازار فلزات رنگین، کنترل همه جانبه بازار است و در صورت عدم انجام این امر باعث سردرگمی خریداران و مصرف کنندگان در بازار فلزات رنگی می شود.

آریامتال یکی از شرکت های بزرگ تامین کننده انواع فلزات رنگین است و به لطف تعامل بسیار خوبی که با تولیدکنندگان بزرگ کشور و کارخانه های مادر دارد، توانسته بهترین قیمت ها را ارائه دهد تا مشتریان بتوانند هنگام خرید فلزات رنگین بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

فلزات رنگی یکی از انواع فلزات موجود در طبیعت هستند و انواع مختلفی دارند و هر کدام در بخش ها و مصارف مختلف صنعتی یا عمومی کاربرد فراوانی دارند.در این مقاله اطلاعات کافی در مورد انواع فلزات رنگین و نحوه آشنایی بیشتر با آنها در اختیار شما قرار داده ایم. امیدواریم این نوشتار برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فروش فلزات با همکاران ما در آریامتال  به عنوان نماینده فروش فلزات رنگین در تماس باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو