ساخت دانه برف با فیلتر قهوه در روزهای زمستانی

ساخت دانه برف با فیلتر قهوه در روزهای زمستانی


منبع: کاغذ رنگی

62

1401/8/16

08:58


در یکی دیگر از محتواهای آموزشی برای ساخت کاردستی به سمت ساخت کریستال‌های برف با فیلتر قهوه رفته ایم. کاردستی زیبا و دوست‌داشتنی که می‌تواند روی دیوار نقش ببندد یا جای رومیزی شما را بگیرد.

ساخت دانه برف با فیلتر قهوه در روزهای زمستانی

تا حالا خورشید‌گیرها را دیده‌اید؟ آویزهای کوچکی که با شکست و بازتاب نور به شکل ساده یا رنگین‌کمانی، پنجره‌های رو به حیاط و کوچه را زیباتر می‌کنند. این یک کاردستی با آزمایش علمی است که به ‌ویژه در روزهای برفی زمستان، حس‌وحال قشنگ‌تری به فضای خانه و حتی خودتان می‌دهد.

برای ساخت این دانه‌های برف شبیه آفتابگیر، می‌توانید مرحله‌به‌مرحله با کاغذ رنگی پیش‌بروید.

وسایل موردنیاز ساخت دانه برف

  • فیلتر قهوه

    فیلتر قهوه
  • ماژیک

    ماژیک رنگ‌آمیزی
  • آب

    آب
  • قطره چکان

    قطره‌چکان

در نظر داشته باشید استفاده از ورقه شیرینی فقط برای جلوگیری از کثیف‌کاری بچه‌هاستِ ولی جزو وسایل کاردستی نیست.

ساخت کاردستی دانه برف با دانه قهوه

شاید هیچ چیزی قشنگ‌تر از دانه‌های برف دست‌نخورده نباشد. همان بلورهای شش ضلعی که زیر نور خورشید مثل یک کریستال می‌درخشند. وقت آن رسیده است که با چند وسیله تقریبا ساده، حال‌وهوای روزهای برفی زمستان را برای خودتان و کودکان زنده کنید.

کافی است مراحل زیر را پیش ببرید تا این کاردستی را بسازید.

۱. رنگ‌آمیزی دانه‌های برف با رنگ دلخواه

در قدم اول باید فیلتر قهوه را با دست صاف و روی یک سطح پهن کنید. بعد از آن با ماژیک‌های رنگارنگ، یک طرح زیبا روی آن بکشید. انتخاب رنگ‌ها کاملا به شما بستگی دارد؛ ولی ترکیب رنگ‌های زمستانی مثل آبی، بنفش و صورتی زیبایی خاصی به کارتان می‌دهند.

رنگ‌آمیزی دانه‌های برف با رنگ دلخواه

راستی این را هم بگویم که اندازه فیلتر قهوه خیلی اهمیت ندارد. شما دوست دارید دانه برفتان چقدر بزرگ باشد؟

با در نظر گرفتن این که در مرحله بعدی رنگ‌ها با هم مخلوط می‌شود، واقعا مهم نیست چه طرحی روی فیلتر قهوه رسم کنیدِ؛ اما یادتان باشد هرچه فضای فیلتر را با رنگ‌های بیشتری پر کنید، بعد از ترکیب‌ آن‌ها رنگ‌های درخشان‌تر و نتیجه بهتری می‌بینید.

کاردستی دانه برف با فیلتر قهوه

خلاصه که خساست نداشته باشید و با حوصله کافی صفحه را رنگارنگ کنید.

۲. چکاندن آب روی رنگ‌های دانه برف با فیلتر قهوه

حالا نوبت به ترکیب رنگ‌ها با چکاندن آب می‌رسد. با قطره‌چکان یا قاشق اندازه‌گیری کوچک، روی فیلتر قهوه آب بریزید. این کار را برای کل صفحه انجام دهید تا رنگ‌ها خوب با هم مخلوط شوند.

چکاندن آب روی رنگ‌های دانه برف با فیلتر قهوه

یک نکته مهم هم بگویم: فیلتر را در آب زیاد غرق نکنید، وگرنه خشکی آن تا آخر دنیا طول می‌کشد.

فیلتر های رنگ شده

بعد از اینکه با قطره چکان روی دانه برف با فیلتر قهوه را چند قطره آب‌ ریختید، کمی صبر کنید تا آب بین رنگ‌ها پخش شود و آن‌ها را با هم ترکیب کند.

فیلتر قهوه ترکیب آب و رنگ

از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد که رنگ‌ها کاملا ترکیب و کاغذ فیلتر قهوه خشک شود. برای سرعت بیشتر خشکی کاغذ فیلتر می‌توانید آن‌ها را جلوی آفتاب قرار دهید.

فیلتر قهوه خشک شده

۳. تاکردن کاغذ فیلتر قهوه

بعد از این که فیلتر کاملا خشک شد، آن را به شکل مثلثی تا بزنید. اول کاغذ را از وسط تا کنید و بعد با محوریت مرکز دایره چند تای مثلثی روی کاغذ بزنید.

تاکردن کاغذ فیلتر قهوه

در مجموع روی فیلتر قهوه ۳ تا بزنید.

۴. ترسیم طرح‌های مختلف روی کاغذ

حالا یا با مداد یا در ذهن خودتان الگوهایی را روی این کاغذ تاشده بکشید و با قیچی ببرید. در انتخاب الگوهایتان خلاق باشید تا شکل‌های جدید بسازید. مثلا نیم‌دایره، نصف قلب، نصف الماس، نیم قطره اشک و کلی ایده دیگر را امتحان کنید.

برش فیلتر قهوه

اگر خواستید وسط برف سوراخ باشد، کافی است نوک فیلتر را ببرید. با بازکردن فیلتر، از این همه زیبایی، لذت می‌برید. در ادامه چند مدل بریدن کاغذ و نتیجه نهایی دانه برف با فیلتر قهوه در این برش‌ها را برایتان گذاشته‌ایم.

فیلتر قهوه برش داده شده

دانه برف شما آماده است تا با کمی نوار رنگی شفاف، از پنجره آویزان شود. قبل از آن برای صاف کردن‌شان می‌توانید دانه‌های برف را اتو کنید! فیلتر را بین دو ورق پوستی قرار دهید و با پایین‌ترین درجه ممکن اتو کنید.

این دانه‌های برف زیبا یک ایده جذاب برای کاردستی زمستانی حتی در مدرسه محسوب‌ می‌شوند. این خورشیدگیرهای قشنگ یک طرح تزیینی عالی برای پنجره‌هایتان در سراسر زمستان هستند.

چطور فیلتر را خشک کنید؟

دو راه‌حل برای این بخش وجود دارد. اول این که می‌توانید آن‌ها را یک شب یا بیشتر (وابسته به میزان خیسی کاغذ)، بیرون بگذارید تا در هوای آزاد خشک شوند.

اگر به ساخت کاردستی با فیلتر قهوه علاقه‌مندید آموزش ساخت پروانه با فیلتر قهوه را نیز از دست ندهید.

کاردستی دانه برف با فیلتر قهوه

اما راه دوم، خیلی سریع‌تر است. شما می‌توانید از فر یا اتو استفاده کنید. البته حتما درجه حرارت را خیلی پایین نگه‌ دارید. مثلا در ۱۱۵ درجه فارنهایت یعنی حدود ۴۶ درجه سانتی‌گراد، حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا کاغذها خشک شوند.

با دمای ۱۲۰ درجه فارنهایت هم حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اما دما را خیلی بالاتر نبرید. درضمن به ‌محض خشکی کاغذها، آن‌ها را از فر بیرون بیاورید تا لبه‌هایشان زیاد خم نشوند.

چطور فیلتر قهوه را تا بزنید؟

  • فیلتر را از وسط تا کنید.
  • گوشه سمت راست آن را به سمت چپ تا بزنید، اما فقط یک‌سوم از مسیر خارج شوید، یعنی دو لبه به هم نرسند!
  • حالا گوشه سمت چپ فیلتر را کامل به سمت راست تا کنید تا لبه‌ها روی هم بیافتند. (اگر کار را باز کنید، یک‌سوم کامل دارید.)
  • بعد از این مراحل، در آخرین قدم، فیلتر قهوه را دوباره از وسط تا کنید.

ساخت دانه برف با فیلتر قهوه

این شما و این یک دانه برف شش ضلعی! ظاهرا همه دانه‌های برف، ساختار شش ضلعی دارند، اما اگر این روش برای‌تان سخت بود، همین کار یک مرحله‌ای را انجام دهید تا یک کریستال برف هشت ضلعی داشته‌ باشید.

  • فیلتر قهوه را چهار بار از وسط تا کنید.

بله به همین سادگی، یک دانه برف زیبا می‌سازید. اگر بچه‌ها با چالش دانه‌های شش ضلعی کنار نمی‌آیند، این روش بهترین راه برای تشویق آن‌ها به ساخت کاردستی دانه برف است. شما می‌توانید با همین روش ساخت کاردستی هیولا با فیلتر قهوه را نیز امتحان کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو