دسترسی تهران به نیویورک در ۳۰ دقیقه!

منبع: برترین ها

10

1401/8/16

09:01


ایران روز شنبه اعلام کرد موفق شده به‌طور موفقیت‌آمیزی موشک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» را در یک پرتاب زیرمداری آزمایش کند.

روزنامه فرهیختگان نوشت: ایران روز شنبه اعلام کرد موفق شده به‌طور موفقیت‌آمیزی موشک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» را در یک پرتاب زیرمداری آزمایش کند. این ماهواره‌بر قادر است محموله‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق کند.  آنچه ماهواره‌بر پرتاب شده را مهم می‌سازد بهره‌گیری آن از موتور «رافع» است. این موتور که آزمایشات نهایی آن اواخر سال گذشته به پایان رسید دارای بدنه کامپوزیتی از جنس کامپوزیت فیبر کربن است و با سوخت جامد کار می‌کند. 

امیر‌علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تاکید کرده بود فناوری‌هایی که در موتور رافع به‌دست ‌آمده تنها در اختیار چهار کشور جهان قرار دارد. با این وجود روز شنبه پس از اعلام ویژگی‌های ماهواره‌بر قائم، تردیدهایی درباره این پروژه ایجاد شد، زیرا پیش‌تر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای که براساس اطلاعات معتبر به دست آمده بود، نشان می‌داد ماهواره‌بر قائم قادر به قرار دادن محموله‌های چند صد کیلوگرمی در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری است. 

روز گذشته، یک روز پس از آزمایش ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، سردار جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه این موضوع را روشن ساخت. سردار جعفرآبادی در این خصوص در جریان یک گفت‌وگو اعلام کرد: « قائم ۱۰۰ اولین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره‌برهای قائم است که از «قائم ۱۰۰» شروع شده و سپس ۱۰۵، ۱۱۰ و بعد هم «قائم ۱۲۰» هست که ان‌شاءالله به مدار ۳۶ هزار کیلومتر خواهد رفت.» فرمانده بخش فضایی نیروی هوافضای سپاه در ادامه موضوع دیگری را نیز روشن ساخت. ایران در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با ماهواره‌بر قاصد دو ماهواره نظامی نور-۱ و نور-۲ را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار داده بود که این مساله باعث می‌شد، ویژگی متفاوتی میان ماهواره‌بر قاصد و قائم-۱۰۰ دیده نشود. 

براساس اظهارات جعفرآبادی وزن محموله‌ای که قائم-۱۰۰ حمل می‌کند دو برابر قاصد است.  آنگونه که این فرمانده فضایی می‌گوید، ایران برای تثبیت حضورش تنها به ۴ سال نیاز دارد، موضوعی که نشان می‌دهد ایران تا آن زمان به مدار ۳۶.۰۰۰ کیلومتری دست می‌یابد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو