تالاب استیل آستارا؛ یکی از جاذبه های گردشگری برجسته ایران

تالاب استیل آستارا؛ یکی از جاذبه های گردشگری برجسته ایران


منبع: همگردی

22

1401/8/18

20:02


هنگام گذر از جاده رشت، با سیل مهاجرت پرندگانی که از مناطق شمال دریای خزر، مناطق قطبی و اروپای مرکزی به تالاب استیل آستارا آمده اند، مواجه خواهید شد. تالاب استیل از جمله نواحی برجسته گردشگری و توریستی آستارا بوده و مردم بومی آن را هستل به معنی آبگیر می نامند. البته، بدلیل مجاورت با روستای عباس آباد به آن تالاب استیل عباس آباد نیز می گویند. به جرات میتوان گفت تالاب استیل از استثنایی ترین مرداب های ایران و یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی کشور است. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید تالاب استیل آستارا کجاست و از مسیر تالاب استیل آگاهی یابید.

تالاب استیل

کمی بیشتر درباره تالاب

تالاب استیل آستارا با مساحت 138 هکتار، بدلیل قرار گرفتن ریشه درختان در آب و جابجا شدن ریشه ها در پهنای تالاب دریاچه متحرک نیز نامیده می شود و بخاطر فضای سرسبز و منحصر بفرد مسافران زیادی در این محل سکنی می گزینند. این تالاب 13 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد و ارزش اکولوژیک آن 10 برابر جنگلها و 200 برابر زمینهای زراعی هست. قابل ذکر است تالاب استیل ذخیره آب 1/5 متر مکعب را در خود دارد و آب 400 هکتار شالیزار را تامین می کند. آبش از طریق چشمه های درون تالاب و 4 نهری که از کوه ها سرچشمه می گیرند و همچنین نزولات جوی تامین می شود.

کمی بیشتر درباره تالاب

تالاب استیل در سال 1384 یکی از پنج منطقه نمونه و زیبا برای گردشگری در استان گیلان شناخته شد. این افتخار باعث رونق اقتصادی در این منطقه گردید، ولی متاسفانه با دخالت انسان ها و دست بردن به این طبیعت زیبا، از سیل مهاجرت پرندگان کاسته شده و با تخلیه انباشته های زباله و نخاله در مسیر تالاب استیل، افزایش ساخت و ساز و عبور دکل های فشار قوی این تالاب رو به نابودی می رود. شایان ذکر است بدلیل بارش های وسیع باران، در سال 1393 اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد وسعت این تالاب به میزان قابل توجهی فزونی یافت.

کمی بیشتر درباره تالاب 2

پوشش گیاهی و جانوری

تالاب استیل آستارا بدلیل نزدیکی به جاده و تنوع مناظر کوهستان، جنگل و کشتزارهای اطراف جاذبه های گردشگری بسیاری را داراست. با سفر به منطقه امکان ماهیگیری در محیطی آرام و دلچسب را خواهید داشت. البته، از دیدن ماهی کپور و اردک ماهی غافل نشوید. در این منطقه جانواران دیگری همچون نوعی موش بزرگ تالابی بنام نوتریا، لاکپشت، انواع مار و سمور آبی زندگی می کنند. منطقه ممنوع شکار است، ولی روستاییان این منطقه از صید ماهی غافل نمی شوند و قایق های کوچکشان در اطراف دیده می شوند.

پوشش گیاهی و جانوری

چه زمانی به تالاب استیل سفر کنم؟

بهترین وقت بهار و تابستان بوده و چشم اندازهای سرسبز و طبیعت آرام با هوایی دلنشین در انتظارتان خواهد بود. براساس مقاله تالاب استیل آستارا کجاست باید بدانید که می توانید سفر را با رفتن به آستارا آغاز کنید. سپس، از آنجا به سمت جنوب و بطرف جاده آستارا -رشت برانید. این تالاب شگفت انگیز در 5 کیلومتری جاده آستارا-رشت واقع شده و جاده کمربندی با درختان انبوه از چشم اندازهای منحصر بفرد این منطقه بشمار می رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو