زگیل تناسلی مردان چیست؟ + درمان زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی مردان چیست؟ + درمان زگیل تناسلی در مردان


منبع: هومکا

22

1401/8/19

20:02


  پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV یکی از شایع‌ترین ویروس‌های منتقله از راه جنسی است و عامل اصلی زگیل تناسلی به شمار می‌رود. زمانی که فرد به این ویروس آلوده می‌شود علائم آن به‌مرورزمان خود را نشان می‌دهند. در این مقاله از مجله سلامت هومکا اطلاعات مهمی در خصوص زگیل تناسلی مردان بر اساس مقالات …

زگیل تناسلی مردان چیست؟ + درمان زگیل تناسلی در مردان

 

پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV یکی از شایع‌ترین ویروس‌های منتقله از راه جنسی است و عامل اصلی زگیل تناسلی به شمار می‌رود. زمانی که فرد به این ویروس آلوده می‌شود علائم آن به‌مرورزمان خود را نشان می‌دهند. در این مقاله از مجله سلامت هومکا اطلاعات مهمی در خصوص زگیل تناسلی مردان بر اساس مقالات پزشکی معتبر دنیا آماده شده و با زبانی ساده در اختیار شما قرارگرفته است.

علائم زگیل تناسلی در مردان

اگرچه اغلب مردان مبتلا به HPV علائمی ندارند اما در برخی‌ها زگیل تناسلی بروز می‌کند. این زگیل‌ها در نواحی زیر از بدن بیشترین شیوع را دارند:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مقعد
  • ران و کشاله ران
  • زبان و دهان

علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل‌های تناسلی به یک شکل نیستند زیرا بعضی از آن‌ها برجسته و بعضی صاف هستند بعضی حالت تجمعی و گل‌کلمی دارند و برخی تکی هستند. اگرچه زگیل تناسلی معمولاً درد ندارد اما با خارش و ناراحتی پوستی همراه است. گفتن این نکته لازم است که HPV سرطان نیست اما بعضی از سویه‌های این ویروس پتانسیل بالایی برای ایجاد سرطان دارند. ازآنجاکه سرطان‌های مرتبط با HPV بسیار آهسته و در بلندمدت ایجاد می‌شوند تشخیص اولیه آن‌ها دشوار است. علائم مرتبط با سرطان مقعد در مردان شامل موارد زیر است:

  • خونریزی، ترشحات، درد و خارش مقعد
  • متورم شدن گره‌های لنفاوی در مقعد و کشاله ران
  • تغییر در اجابت مزاج و شکل و قوام مدفوع

زگیل تناسلی در مردان چه علتی دارد؟

عامل زگیل تناسلی در مردان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. این ویروس از پتانسیل انتقال دهانی و مقعدی در مردان برخوردار است. برخی افراد ناقل HPV هستند و علائمی ندارند اما می‌توانند ویروس را انتقال داده و در دیگران باعث زگیل تناسلی شوند. عوامل زیر احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند که شامل:

  • سابقه رابطه جنسی به‌ویژه با چند شریک جنسی
  • سن ازجمله در جوانانی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند
  • ختنه نبودن
  • زخم بودن پوست ناحیه تناسلی

مردان در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی و بثورات پوستی در ناحیه تناسلی باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند چراکه هرگونه سهل‌انگاری در این مورد ممکن است با عوارض جدی همراه شود.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

درحالی‌که بعضی از سویه‌های HPV فقط باعث زگیل تناسلی می‌شوند اما بعضی از سویه‌های دیگر با بعضی از سرطان‌ها ازجمله سرطان مقعد در ارتباط هستند. هر ساله در ایالات متحده آمریکا بیش از ۴۲۰۰۰ مورد سرطان مرتبط با HPV تشخیص‌داده می‌شود و تقریباً ۱۸۳۰۰ مورد از آمار ذکرشده متعلق به مردان است. در مردان HPV با سرطان‌های زیر ر ارتباط است:

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های مقعد است که سالانه بالغ بر ۲۲۰۰ مرد را مبتلا می‌کنند (ایالات متحده آمریکا)
  • بیش از ۶۰ درصد سرطان‌های آلت تناسلی منشأ پاپیلومایی دارند
  • بیش از ۷۰ درصد سرطان‌های گلو، پشت زبان و لوزه‌ها ممکن است ناشی از HPV باشند

سرطان مقعد در مردان همجنسگرا شیوع بالاتری نسبت به جمعیت دارد. مردانی که به دلیل ابتلا به HIV سیستم ایمنی آنان تضعیف‌شده است بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان مقعد ناشی از HPV هستند. همچنین مردان مبتلا به HIV زگیل‌های تناسلی شدیدتری دارند و درمان آن نیز دشوارتر است.

ویروس HPV

درمان زگیل تناسلی مردان

اگر زگیل تناسلی باعث خارش، سوزش و درد شود برای برطرف کردن این علائم به درمان دارویی و یا جراحی نیاز دارید. بعضی اوقات به صلاحدید و تشخیص پزشک نیازی به برداشتن و یا مصرف داروی خاصی برای زگیل‌های تناسلی نیست چراکه بعضی از آن‌ها خودبه‌خود از بین می‌روند. برای درمان زگیل تناسلی از روش‌های زیر استفاده می‌شود.

تجویز دارو

ایمیکوید: این دارو که به‌صورت پماد فرموله و تولید شده است سیستم ایمنی را به‌صورت موضعی تقویت کرده به‌طوری‌که توانایی مقابله با زگیل تناسلی افزایش یابد. در زمان استعمال این کرم از انجام رابطه جنسی خودداری کنید چراکه کرم باعث شل شدن کاندوم و نیز تحریک پوستی و التهاب موضعی می‌شود. از سایر عوارض احتمالی ایمیکوید می‌توان به تاول، بدن‌درد، بثورات پوستی و خستگی مزمن اشاره کرد.

پودوفیلین: پودوفیلین یک داروی گیاهی است که باعث از بین رفتن زگیل تناسلی می‌شود. داروی مشابه دیگری به نام پودوفیلوکس وجود دارد که تفاوت آن با پودوفیلین در این است که پودوفیلین تنها در مطب پزشک و توسط پزشک قابل‌استفاده است اما پودوفیلوکس مصرف خانگی دارد و طبق دستور پزشک در منزل نیز می‌توان آن را بکار برد. این دارو برای دوران بارداری مناسب نیست و هرگز نباید به‌صورت داخلی (داخل مقعد یا واژن) استفاده گردد.

تری کلرو استیک: محلول دارویی تری کلرو استیک با سوزاندن زگیل‌ها آن‌ها را به‌تدریج از بین می‌برد. از این دارو می‌توان برای زگیل‌های داخلی (داخل واژن یا مقعد) نیز استفاده کرد.

سینکاتچینز: این دارو که به‌صورت پماد مورد استفاده قرار می‌گیرد برای درمان زگیل تناسلی در داخل مقعد و یا اطراف آن موثر است. از عوارض جانبی سینکاتچینز می‌توان قرمز شدن، خارش و سوزش پوستی را نام برد.

زگیل تناسلی مردان چیست؟ + درمان زگیل تناسلی در مردان

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید. (سلب مسئولیت)

جراحی

در موارد زیر جراحی راهکار اصلی برای برداشتن زگیل‌ها محسوب می‌شود:

  • درصورتی‌که زگیل بزرگ باشد
  • اگر درمان دارویی بر روی زگیل بی‌تأثیر باشد

روش‌های جراحی زگیل تناسلی به‌صورت زیر است:

انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

انجماد بافت زگیل را درهم‌شکسته و موجب می‌شود پوست جدید در محل بافت زائد رشد کند. عوارض این شیوه درمانی درد و تورم ناحیه جراحی است.

درمان زگیل تناسلی مردان

الکتروکوتر

در روش الکرتوکوتر از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل تناسلی استفاده می‌شود. بعد از جراحی احتمال درد و تورم در ناحیه جراحی وجود دارد.

برداشتن از طریق جراحی

در این روش از ابزارهای مخصوص به‌منظور جدا کردن زگیل از پوست استفاده می‌شود. انجام این روش بسته به تشخیص پزشک یا با بی‌حسی موضعی و یا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

درمان لیزری

در روش لیزر از اشعه متراکم و پرانرژی لیزر برای درمان زگیل استفاده می‌شود و معمولاً برای زگیل‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که درمان آن‌ها با روش‌های ذکرشده دشوارتر است.

سرطان های ناشی از HPV در مردان چقدر شایع است؟ به گفته‌ی cdc سرطان‌های ناشی از ویروس HPV معمولا در مردان شایع نیستند. اما برخی از مردان بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان‌ها (سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان) هستند. مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (افراد مبتلا به HIV) و مردانی که رابطه مقعدی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV هستند.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

در گام اول، خودداری از هرگونه رفتار پرخطر جنسی یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی است. تزریق واکسن HPV و استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی از دیگر راه‌های موثر به‌منظور پیشگیری از ابتلا به HPV و زگیل تناسلی به شمار می‌روند. یکی از نکات مهم که باید به خاطر بسپارید این است که کاندوم نمی‌تواند به‌صورت قطعی از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند چراکه کاندوم قادر نیست بعضی از نواحی پوستی آلوده به ویروس را در ناحیه تناسلی پوشش دهد. در حال حاضر برای دور ماندن از زگیل تناسلی و همه سرطان‌های مرتبط با HPV۱۶ و HPV۱۸ تزریق واکسن بهترین راهکار محسوب می‌شود.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

واکسن HPV برای زگیل تناسلی مردان

توصیه پزشکان بر این است که پسران در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی واکسن HPV (دو دوز) را دریافت کنند. در موارد زیر ممکن است سه دوز واکسن HPV توصیه گردد:

  • فاصله تزریق دو دوز اول کمتر از ۵ ماه بوده است
  • سن نوجوان بیشتر از ۱۴ سال است ازاین‌رو سه دوز واکسن را طی شش ماه دریافت کند
  • فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد

گارداسیل ۹ یکی از واکسن‌هایی است که برای سنین ۹ تا ۴۵ سال توسط سازمان FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) تائید شده است. البته در سال ۲۰۱۴ گارداسیل تا سن ۲۶ سالگی تأییدیه تزریق دریافت کرده بود اما هم‌اکنون سن تزریق این واکسن تا ۴۵ سالگی افزایش‌یافته است. گارداسیل ایمن است و عوارض جانبی خاصی برای آن گزارش نشده است. البته همانند سایر واکسن‌ها احتمال بروز سردرد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق وجود دارد که گذرا بوده و برطرف می‌شود.

زندگی با HPV و زگیل تناسلی در مردان

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) عفونت HPV پس از دو سال توسط سیستم ایمنی از بدن حذف می‌شود. یک فرد ممکن است به مدت چند ماه یا چند سال بدون اینکه علائمی داشته باشد به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده باشد. افرادی که دچار زگیل‌های تناسلی هستند باید تا پایان دوره درمان و از بین رفتن زگیل‌ها از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. البته لازم به ذکر است حتی پس از درمان زگیل‌های تناسلی نیز ویروس HPV می‌تواند در بدن باقی‌مانده و در روابط جنسی به دیگران منتقل و در آنان نیز باعث زگیل تناسلی شود. ازاین‌رو، خودداری از رابطه جنسی و همچنین استفاده از کاندوم در روابط جنسی تا یک دوره مشخص (با تشخیص پزشک معالج) پس از حذف شدن زگیل‌های تناسلی الزامی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو