تقویت استخوان با طب سنتی و توصیه های غذایی مهم آن

تقویت استخوان با طب سنتی و توصیه های غذایی مهم آن


منبع: آرگا

66

1401/8/22

09:13


استخوان ها نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارند و به همین سبب باید قوی باشند. در این مطلب درباره تقویت استخوان ها با طب سنتی سخن می گوییم.

استخوان ها از مهم ترین اعضای بدن می باشند چون هر چه استخوان ها قوی تر باشند، تندرستی، سلامت و تناسب اندام های بدن بیشتر تامین می‌شود. ما در این مطلب درباره تقویت استخوان با طب سنتی صحبت می کنیم.

نحوه تقویت استخوان با طب سنتی

روش های تقویت استخوان با طب سنتی

کارشناسان بهداشت و سلامت عمومی بر این موضوع تاکید دارند که افزون بر استفاده مقدار کافی کلسیم در طول روز از راه رژیم غذایی، راه ها و پیشنهادات دیگری نیز برای تقویت بافت استخوانی و بهبود سلامت این اعضای مهم وجود دارد.

پنج گیاه تاثیر گذار برای تقویت استخوان

هم اکنون چند گیاه که با روش طب سنتی موجب تقویت استخوان ها می شود را برای شما بیان می کنیم.

تخم کتان

دانه های تخم کتان موجب کاهش کلسترول، پیشگیری از پوکی استخوان، تثبیت قند خون، کمک به کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن می شوند. تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی پیشگیری می کند. مطالعاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، ناشی از به تاخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این موجب تولید اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تخم کتان می باشد.

بیان راه های تقویت استخوان با دارو های گیاهی

اسفناج

با استفاده از اسفناج مانع ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، سرطان روده، بیماری های مفصلی و بیماری های قلبی شوید. اسفناج یکی از گیاهانی می باشد که ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالا و برای جلوگیری از ابتلا به سرطان به پادشاه گیاهان مشهور است و بر اساس تحقیقات دانشمندان در کاهش سرطان رکتوم، سرطان کولون، سرطان حنجره حلق، سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان مری، سرطان مخاط رحم و سرطان گردن نقش تاثیرگذاری دارد.

اسفناج دارای مقدار زیادی کلسیم می باشد که برای رشد و سلامت استخوان ها لازم می باشد و از ظهور پوکی استخوان جلوگیری می کند و به همین دلیل در دوران حاملگی، شیردهی و به خصوص در خانم های یائسه سرشار از فایده است. اسفناج همچنین از انرژی بسیار پایینی برخوردار است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن دارای ۱۰ کیلو کالری انرژی است. میزان فیبر خوراکی آن نیز ۸.۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم است که هم فیبر محلول و نامحلول دارد، پس این توانایی را دارد که برای افرادی که قند و چربی آن ها بالا می باشد، کمک نماید. اسفناج به علت برگ های تیره اش دارای چندین فایتوکمیکال مهم مانند لیپوئیک است که به بازسازی آنتی اکسیدان، ویتامین C و E می پردازد و به علت نقش مهمش در ایجاد انرژی قادر است عاملی تاثیر گذار برای تنظیم قند خون باشد.

برای حفظ خواص و مواد مفیدی که در اسفناج موجود است نباید آن را آب پز کرد. قرار دادن این سبزی در زمان شست و شو داخل آب یا پختن آن به وسیله آب، باعث نابودی خاصیت های فوق العاده و ویتامین های آن می شود، پس بهترین راه حل آن می باشد که اسفناج را تفت بدهید.

راه های تقویت استخوان با طب سنتی

بادام

بادام دارای مقدار زیادی بی غیر اشباع و بسیاری از مواد مغذی است، مانند: کلسیم و منیزیم. این عناصر برای استحکام استخوان ها مصرف می شوند. میزان کلسیم در ۲۰ الی ۲۵ عدد بادام بیشتر از ۴/۱ فنجان شیر است. بنابراین برای پیشگیری از پوکی استخوان یک منبع غنی است. به صورت کلی بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم می باشد. استخوان ها و دندان هایتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، تقویت نمایید.

کنجد

کنجد یک منبع عالی از کلسیم، روی، مس و منیزیم است. مس به علت حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد. افزون بر آن در فعالیت نوعی آنزیم موثر می باشد که برای پیوند کلاژن و الاستین محتاج است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

کلسیم نیز از املاح معدنی مهم موجود در کنجد می باشد. نقش تاثیر گذار کلسیم در کنجد موجب پیشگیری از کاهش توده ی استخوانی که در یائسگی یا بیماری های خاصی مثل آرتریت روماتوئید مشاهده می شود، می گردد.

معرفی راه های تقویت استخوان با دارو گیاهی

کلم بروکلی

کلسیم موجود در بروکلی به مقدار کلسیم موجود در شیر می باشد. در نهایت استفاده آن برای اشخاصی که به پوکی استخوان مبتلا هستند یا کمبود کلسیم دارند سرشار از فایده است. با وجود این به دلیل وجود ویتامین D در شیر برای بیماران پوکی استخوان شیر منبع کلسیم بهتری می باشد. کلم بروکلی غنی ترین منبع آهن در بین گیاهان به شمار می رود.

توصیه های مهم

به منظور تقویت استخوان ها و حفظ سلامت این بافت در مدتی طولانی رعایت ۱۰ توصیه مهم بیان شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • از استفاده سبزیجاتی مثل کلم بروکلی که دارای برگهایی به رنگ سبز تیره هستند و همچنین فرآورده های لبنی غافل نشوید زیرا این مواد غذایی از ویتامین D سرشار هستند و به صورت شگفت آوری به تقویت استخوان ها کمک می کنند.
  • از مصرف نوشیدنی های گاز دار پرهیز کنید. این نوشابه ها دارای فسفر زیادی می باشند و فسفر موجب از دست دادن کلسیم در بدن می شود بنابراین نوشابه های گاز دار بیشتر به تضعیف بافت های استخوانی کمک می کنند.

بررسی راه های تقویت استخوان با طب سنتی

  • سیر و پیاز منبع مهمی از عنصر سولفور هستند که استفاده آن به استحکام استخوان ها کمک می کند.
  • استفاده از قهوه و چای را کم کنید و در عوض یک لیوان شیر بنوشید. شیر غنی از کلسیم و سایر املاح تقویت کننده بافت استخوانی مثل ویتامین D، پروتئین مفید است و پتاسیم به استحکام استخوان ها بسیار کمک می‌کند.
  • از مصرف مواد غذایی حیوانی و غنی از پروتئین به میزان زیاد نیز اجتناب کنید. این مواد غذایی نیز در پایین آوردن سطح کلسیم در بدن نقش دارند و موجب می شوند بدن کلسیم را از دست بدهد.
  • اگر در طول روز به مقدار کافی از مواد غذایی دارای املاح مفید برای استخوان ها استفاده نمی کنید، مکمل ها را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید. پیش از استفاده هر مکمل یا ترکیب گیاهی حتما با یک متخصص مشورت کنید.
  • حتما هر صورتی که می توانید فعالیت بدنی و تحرک داشته باشید. بالا رفتن از پله ها، دویدن، بالا و پایین پریدن و انجام تمرینات ورزشی شبیه به وزنه برداری در تقویت استخوان ها تاثیر گذار است.

حال که این مطلب به پایان رسید به جهت آشنایی با مطالبی بیشتری در زمینه درمان خانگی و طب سنتی مانند درمان طبیعی پوکی استخوان و رفع درد زانو بر روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو