مراسم رونمایی از نسخه نفیس و خطی قرآن کریم برگزار می شود

منبع: همگردی

15

1401/8/22

11:32


ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، مراسم رونمایی از نسخه نفیس و خطی قرآن کریم برگزار می شود.

بیش از یکصد برنامه فرهنگی در هفته کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود؛ از جمله مهمترین این برنامه ها، آئین رونمایی از یک نسخه خطی قرآن کریم بازمانده از دوره سلجوقی است.

این نسخه نفیس توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با هدف حفاظت از آثار کهن ملی در ماههای اخیر خریداری و در فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده است. این کتاب طی مراسمی در روز سه شنبه 24 آبان ساعت 9:30 و همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابخانه ملی ایران (تالار قلم) رونمایی خواهد شد.

این نسخه از قرآن مترجم دوره سلجوقی به خط نسخ کهن که احتمالا حدود سده ششم هجری قمری کتابت شده، از آیه 41 «سوره بقره» تا آیه 8 «سوره قارعه» را در بردارد. ترجمه فارسی کهن در بین سطرها نوشته شده است و ترجمه تحت اللفظی آن روان و رساست.

در آغاز ترجمه، قبل از هر سوره به ترتیب نام سوره، مکی یا مدنی، تعداد آیات، تعداد کلمات، تعداد حروف، روایتی کوتاه از حضرت رسول (ص) به نقل از «اُبَیّ بن کَعب» در خواص خواندن آن سوره آمده است. این نسخه نفیس دارای 291 برگ و هر برگ 13 سطر است که آغاز آن از آیه 41 سورة مبارکه بقره و انجام نسخه آیه 8 سوره مبارکه قارعه است.

همچنین آرایه های بکار رفته در نسخه به سبک سلجوقی و مشتمل بر شمسه و ترنج های کوچک و متوسط و گلهای تزئینی در حاشیه اوراق، رموز سجاوندی و مواضع سجدات در حاشیه به رنگ سرخ و تقسیمات اجزاء و احزاب در حاشیه به رنگ سرخ و سیاه است.

جنس کاغذ نسخه، سمرقندی نخودی است. جلد نسخه الحاقی، مقوایی نخودی و عطف نیز پارچه ای قرمز است. امتیاز این نسخه نسبت به سایر نسخ موجود، قدمت و ترجمه فارسی کهن است که گمان می رود بازمانده از دوره سلجوقی (قرن 6 ق) باشد.

مراسم رونمایی از نسخه نفیس و خطی قرآن کریم برگزار می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو