آنچه باید از کامپوزیت دندان و مزایای آن بدانید

18

1401/8/22

12:05


یک دندانپزشک گفت: بعد معاینه کامل دندان های بیمار در صورتی که بیمار کاندیدای مناسب این درمان باشد، دندان پزشک ابتدا بخش پوسیده را حذف کرده و سپس دندان را پر می کند و سطح دندان طی مراحلی با کامپوزیت دندان پوشیده می شود.

آنچه باید از کامپوزیت دندان و مزایای آن بدانید

به گزارش بهداشت نیوز، کامپوزیت دندان یک روش زیبایی و درمانی در دندانپزشکی است که توسط متخصص ترمیمی و زیبایی با مواد کامپوزیتی انجام می گیرد. درمان کامپوزیت دندان ها تا به امروز رضایت بسیاری از افرادی که تمایل داشتند لبخندی زیبا را در زمانی کوتاه صاحب شوند را جلب نموده است. در واقع زیبایی دندان با کامپوزیت چندین برابر می شود. اگر میخواهید در مورد کامپوزیت دندان بیشتر بدانید با ما در گفتگوی اختصاصی با دکتر ساناز شفازند، دندانپزشک، همراه باشید.

کامپوزیت دندان یا (composite veneer) چیست و با چه اهدافی انجام می گیرد؟

لایه نازکی از کامپوزیت گاها بدون تراش دندان روی آن قرار میگیرد،این درمان با هدف تغییر بدرنگی و شکل دندان ها جهت زیبایی بیشتر دندان ها و داشتن لبخندی زیبا صورت میگیرد.

مراحل ونیر کامپوزیت دندان چگونه است؟

بعد معاینه کامل دندان های بیمار در صورتی که بیمار کاندیدای مناسب این درمان باشد، بعد از تمیز کردن سطح بیرونی دندان، ایزولاسیون انجام میشه، مینا دندان توسط اسید اچ متخلخل میشه شستشو با آب و خشک کردن کامل دندان انجام میشه ،سپس لایه ای از بایندینگ گذاشته و با انجام لایت کیور دندان آماده قرار گیری لایه های مختلف کامپوزیت میشود.

کامپوزیت دندان

مزایای باندینگ دندان با کامپوزیت چیست؟

یکی از عوامل مهم ماندگاری کامپوزیت اتصال شیمیایی کامپوزیت با سطح دندان است، به همین علت حتی لایه نازکی از کامپوزیت به راحتی با تماس شیمیایی و بایندینگ مناسب قادر به بازسازی بافت دندان میباشد.

باندینگ دندان با کامپوزیت به چه افرادی توصیه نمی شود؟

بیمارانی که ازدحام دندانی، یا پوسیدگی های غیر قابل درمان، دندان هایی که شکستگی وسیع دارند نماینده خوبی برای این درمان نیستند، همچین بیماران heavy smoker بهتر است از درمان هایی نظیر ونیر سرامیکی که ترمیم بر اثر مصرف سیگار کمتر دچار تغییر رنگ میشود استفاده کنند.

در خصوص معایب و عوارض کامپوزیت ونیر توضیح دهید.

معایبی که میشود برای این درمان نام برد اعم از تغییر رنگ کامپوزیت، از دست رفتن شفافیت به مرور زمان ، احتمال بیشتر شکستگی در مقایسه با ونیر سرامیکی، حساسیت کاری بالا، ایجاد حساسیت دندانی بعد از انجام کار و گاها ایجاد التهاب لثه اگر که درمان اصولی انجام نشود.

کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ ریموو کامپوزیت چگونه است؟

طول عمر آن بسیار وابسته به کیفیت و نوع مواد به کاربرده شده توسط دندانپزشک و بهداشت و نگهداری بیمار از آن ها دارد، به همین جهت از بیمار تا بیماری دیگر کاملا عمر درمان کامپوزیت ونیر متفاوت است،برای ریموو حتما باید از فرز(کارباید)با هندپیس سرعت بالا ( توربین) استفاده شود.

کامپوزیت دندان و بلیچینگ دندان چه تفاوتی دارند؟
کامپوزیت یا بلیچینگ، هر دو با هدف زیباتر شدن دندان‌ها انجام می شوند اما به طور کلی با هم متفاوتند. زمانی که رنگ دندان تغییر می کند و یا خراب و پوسیده می شود، دندان پزشک ابتدا بخش پوسیده را حذف کرده و سپس دندان را پر می کند و سطح دندان طی مراحلی با کامپوزیت دندان پوشیده می شود. در بلیچینگ دندان، سطح دندان هایی که دچار زردی یا بدرنگی شده اند چند درجه روشن تر می شود. در این روش که بهتر است توسط متخصص دندان پزشکی انجام شود و نه توسط سالن های زیبایی یا خود فرد، از ژل مخصوص سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

بنابر گزارش مفدا، برای دندان هایی روشن تر و نتایج بهتر از روش های سفید کردن دندان می توان از ترکیب این دو روش بهره برد. در صورتی که می خواهید کامپوزیت دندان انجام دهید دندان پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا قبل از انجام کامپوزیت ابتدا بلیچینگ دندان انجام دهید. بعد از بلیجینگ، کامپوزیت متناسب با رنگ دندان ها می تواند صورت گیرد. وقتی کامپوزیت انتخابی روی دندان ها قرار داده شد دیگر نمی توان رنگ آن را تغییر داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو