ابتلای یک دهم جمعیت جهان به دیابت/ نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند

9

1401/8/23

16:17


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از هر ١٠ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند، گفت: تقریباً نیمی از متلایان دیابت از بیماری خود مطلع نیستند.

ابتلای یک دهم جمعیت جهان به دیابت/ نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند

به گزارش بهداشت نیوز،دکتر محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه  روز جهانی دیابت را بزرگترین کمپین آگاهی بخشی درخصوص دیابت در جهان برشمرد و هدف از نامگذاری این روز را ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه درباره دیابت و تاکید بر اهمیت خودمراقبتی در این بیماری عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به شعار امسال این روز جهانی با عنوان " با آموزش دیابت آینده خود را محافظت کنیم" بر اهمیت آموزش خودمراقبتی تاکید کرد .

وی افزود: در حال حاضر از هر ١٠ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند که تقریباً نیمی از آنان از بیماری خود مطلع نیستند.

به گفته دکتر سهرابی مبتلایان به دیابت برای درک وضعیت خود و انجام خودمراقبتی روزانه در راستای حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض بیماری باید به آموزش مداوم دسترسی داشته باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز باید بدانند چگونه بیماری را زود تشخیص دهند و بهترین مراقبت ممکن را ارایه دهند.

دکتر سهرابی با اشاره به طراحی کمپین جهانی دیابت برای یک دوره سه ساله از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ خاطرنشان کرد: این کمپین بر آموزش با کیفیت دیابت برای متخصصان سلامت و افرادی که با دیابت زندگی می کنند تمرکز دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند ملی غیرواگیر یادآور شد: یکی از اهداف ۱۳ گانه این سند ملی تلاش برای متوقف کردن و کاهش شیوع بیماری دیابت است.

و ی افزود: با توجه به نزدیک شدن پایان دوره ده ساله دستیابی به اهداف این سند (۱۴۰۴-۱۳۹۴ ) انجام اقدامات هماهنگ برای مقابله با دیابت درکشور به عنوان یک مساله مهم بهداشتی ضرورت دارد.

دکتر سهرابی ارتقای سطح آگاهی جامعه در خصوص عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر شامل فعالیت بدنی ناکافی، تغذیه نامناسب، دخانیات و الکل را از اقدامات موثر برای کاهش شیوع ابتلا به بیماری ‌های غیر واگیر از جمله دیابت عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به روند افزایشی شیوع دیابت در جهان گفت : با توجه به این روند افزایشی پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران دیابتی از ۵۳۷ میلیون نفر به ۶۴۳ میلیون نفر افزایش یابد . همچنین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان، مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه شیوع دیابت در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نزدیک به ۱۲,۸درصد عنوان کرد و گفت: ۷۰ هزار بیمار دیابتی درسامانه آماری بهداشت(سامانه سیب) ثبت شده اند که توسط پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان تحت مراقبت قرار می گیرند.

وی عوامل موثر در کنترل دیابت را شامل رعایت رژیم غذایی، ورزش و مصرف صحیح دارو عنوان کرد و گفت: بیماران مبتلا به دیابت در سیستم بهداشتی هر سه ماه یکبار توسط پزشک و ماهانه توسط مراقبان سلامت تحت مراقبت و پیگیری قرار می گیرند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه خدمات ارایه شده برای بیماران دیابت شامل مراقبت و درمان توسط پزشک، ، آموزش سبک زندگی سالم و تغذیه صحیح توسط کارشناس تغذیه، خدمات سلامت روان توسط روانشناس وسایر مراقبتها توسط مراقبان سلامت و بهورزان است.

دکتر سهرابی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه کشوری خطرسنجی از تمامی افراد بالای ۳۰ سال دارای فاکتور خطر ، قند خون کنترل می شود و در صورت تشخیص دیابت خدمات مذکور به مبتلایان ارایه می شود.

دکتر سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: همزمان با شروع هفته دیابت کمپین اطلاع رسانی و غربالگری دیابت درهمه مراکز تحت پوشش دانشگاه آغاز شده است.

وی درباره اجرای این کمپین گفت:تمامی افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله مراجعه کننده به مراکزخدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه چنانچه دارای فاکتورهای خطر مانند سابقه خانوادگی دیابت، چاقی و اضافه وزن و.... باشند، از نظر قند خون بررسی می شوند.

به گفته وی قند خون این افراد به صورت رایگان با دستگاه گلوکومتر اندازه ‌گیری می‌شود و درصورتی که میزان قند خون ناشتای فرد بیش از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد این فرد برای انجام آزمایش قند خون ناشتای وریدی و اندازه‌گیری کلسترول (FBSوTotal chol) به آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت ارجاع می‌شوند و بدین ترتیب در چرخه غربالگری دیابت قرار می‌گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو