نشانه ها و روش های درمان مروارید مو را بشناسید

نشانه ها و روش های درمان مروارید مو را بشناسید


منبع: آرگا

22

1401/8/25

23:17


بیماری مروارید مو نوع خاصی از ریزش مو است که می تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی فرد را درگیر کند. این مطلب به درمان مروارید مو می پردازد.

بیماری مروارید مو سبب متورم شدن نقاطی از پوست سر و بدن شده و کیفیت فولیکول مو در آن نقاط کاهش می یابد. برای آشنایی با علت و درمان مروارید مو تا پایان مطلب همراه ما باشید.

علت و درمان مروارید مو

بیماری مروارید مو برخلاف نام فریبنده اش ، آزاردهنده و ناخوشایند است. این عارضه نوع خاصی از ریزش مو محسوب می شود که می تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی و سبک زندگی فرد را درگیر نماید. خوشبختانه معالجه و کنترل بیماری مروارید مو با روش های ساده ای قابل انجام است.

در این بیماری نقاطی از پوست سر و بدن متورم شده و کیفیت فولیکول مو در آن نقاط افت شدید پیدا می کند. در حقیقت در این بیماری ، موهای نقاطی که درگیر می شوند ،بسیار شکننده، نازک و ضعیف خواهد شد. در نهایت بخش های متورم با ریزش مو همراه شده و مانند مرواریدی سفید رنگ دیده می شوند.

این بیماری چندین نقطه در پوست سر را درگیر می نماید. البته در برخی افراد علاوه بر پوست سر، پوست بدن هم با ریزش مرواریدی مو همراه می شود. به دلیل شباهت ظاهری بخش های متورم شده به مروارید، این بیماری به این اسم نامگذاری شده است.

در این عارضه آسیب پذیری و شکنندگی موها سبب ریزش مو شده و در صورت تداوم یافتن، خطر طاسی را به دنبال دارد. در این وضعیت با از دست رفتن موهای طبیعی ، تغییر محسوسی در کیفیت چهره روی داده و اینجاست که نگرانی برای پیدا کردن راهکارهایی از جمله کاشت مو، و موارد این چینی به ذهن می رسد.

مروارید مو با چه نشانه هایی همراه است؟

نخستین نشانه بروز مروارید مو، ریزش مو است. البته اول موهای نقاط متورم پوست شکننده و نازک می گردد و پس از مدتی کاملا می ریزد. در صورتی که نقاط سفید رنگ و مروارید مانندی روی پوست سر یا بدن را مشاهده نمودید، بهتر است جهت تشخیص قطعی به پزشک مراجعه نمایید. البته اگر این نقاط علاوه بر ریزش متورم نیز شده باشند به احتمال زیاد به عارضه مروارید مو دچار شده اید.

علت بروز مروارید مو

دلایل متعددی برای عارضه مروارید مو وجود دارد اما بیشتر افراد مبتلا در وضعیت زیر بوده اند:

۱. اختلال تیروئید

تفاوتی ندارد مشکل کم کاری تیروئید بوده یا پرکاری تیروئید. به هر روی این اختلال در انواع ریزش مو از جمله مروارید مو نقش داشته و گره غده تیروئید هم می تواند عامل نازک، شکنندگی و سست شدن موها در نقاط متورم پوست سر گردد.

۲. سندرم تخمدان پلی کیستیک

یکی از عوارض سندرم مذکور که در بین خانم ها شدیدا رواج دارد، ریزش مو مرواریدی می باشد. این سندرم به اسم تنبلی تخمدان هم شناخته می شود عامل چند نوع ریزش مو در زنان گزارش شده است.

۳. استرس

کمتر بیماری در جهان وجود دارد که استرس یکی از فاکتورهای مهم آن نباشد. استرس شدیدا روی سلامت و کیفیت فولیکول مو تاثیر می گذارد. هر چه سطح استرس بیشتر باشد و این استرس طولانی تر شود، فولیکول های مو سست تر شده و این ضعف فولیکول ها آسیب پذیری مو و شکنندگی بیشتر آن را به همراه دارد. و در نتیجه ریزش مو روی می دهد.

۴. کمبود مواد مغذی در بدن

مواد مغذی مانند پروتئین،؛ آهن و منیزیم سه عنصر اساسی در بدن بوده که کمبود آن ها سبب ریزش مو مرواریدی می شود. به صورت کلی کمبود ویتامین هم یک عامل مهم برای سست شدن فولیکول های مو بوده و این بیماری با مصرف مکمل های غذایی رفع می گردد.

مواد غذایی که روزانه مورد مصرف قرار می دهیم باید دارای ویتامین باشد. چرا که برخی از ویتامین ها در رشد و استحکام موها نقش مهمی دارند. گنجاندن ویتامین های مفید در وعده های غذایی و انتخاب گزینه های غذایی دارای ویتامین های مفید برای موها می تواند یک راهکار خوب جهت پیشگیری از بروز مشکلات مو از جمله مروارید مو باشد.

۵. استفاده زیاد از مواد شیمایی و حرارتی برای مو

بیشتر مواقع رنگ های شیمیایی، فر کردن مو  و  وسایل حرارتی مانند سشوار، اتو کشیدن مو ، عاملی جهت ریزش مو محسوب می شود. به ویژه که از این مواد و وسایل به طور مداوم استفاده شود. در نتیجه به پوست سر و مو ها آسیب وارد می شود. حتی شیوه بستن موها نیز می تواند بر روی قدرت و استحکام آن ها اثرگذار باشد.

۶. کم خونی

یکی از مشکلات شایع در میان بانوان، کم خونی است که فقر آهن علت اصلی بروز آن می باشد. کم خونی می تواند مشکل ناخوشایند ریزش مو را به دنبال داشته باشد. برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از پیامدهای آن روی قسمت های مختلف بدن از جمله موها بهتر است با آزمایش خون، کمبود آهن را ارزیابی نموده و با تغذیه مناسب و درمان های مناسب این کمبود را جبران نمایید.

روش های معالجه بیماری مروارید مو

درمان مروارید مو مسلما با توجه به عامل ایجاد کننده آن صورت می گیرد. به طور مثال افراد مبتلا به اختلال تیروئید، برای معالجه این بیماری باید نسبت به رفع این اختلال اقدام کنند. یا در صورتی که عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک عامل ریزش مو شده باید تحت کنترل قرار گیرد تا مروارید مو هم معالجه شود. از جمله روش های درمانی این عارضه صرف نظر از علت آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. به موها استراحت بدهید.

رنگ کردن مداوم موها یا استفاده از رنگ های شیمایی به ویژه سفید کردن موها شدیدا مضر است. از این رو لازم است هر چند وقت یک بار (حداقل ۶ ماه تا یک سال) از رنگ کردن موها خودداری کنید. و در صورت بروز این عارضه لازم است تا رشد مجدد نقاط دچار ریزش، موها را رنگ نکنید.

۲. از روغن رزماری کمک بگیرید.

روغن رزماری محصولی موثر و قدرتمند برای ریزش مو به ویژه نقطه ای محسوب می شود. این روغن دارای عناصری است که گردش خون را در پوست سر به میزان زیادی افزایش می دهند. افزایش جریان خون سبب شده که آب، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به فولیکول مو برسد. در این وضعیت فولیکول آسیب دیده از مروارید مو تقویت شده و رشد مو صورت می گیرد.

همچنین این روغن یک آبرسان طبیعی برای پوست سر بوده و هنگامی که رطوبت پوست سر فراهم باشد، کمتر با چنین عوارضی روبرو می شود.

۳. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

سبک تغذیه سالم که دارای مواد حیاتی برای سلامت ارگان های مختلف بدن بوده در درمان بیشتر بیماری های پوست و مو نقش اساسی دارد. برای معالجه عارضه مروارید مو بهتر است منیزیم، آهن، ویتامین های گروه ب، منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و پروتئین به میزان کافی مصرف شود.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با روش های پیشگیری از ریزش مو  و درمان موی چرب روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو