خطرات جدی کشیدن قلیان در شیردهی و روش های ایمن برای ترک آن

خطرات جدی کشیدن قلیان در شیردهی و روش های ایمن برای ترک آن


منبع: آرگا

15

1401/8/26

23:32


شواهد و یافته ها حاکی از آن که کشیدن قلیان در شیردهی طعم شیر مادر را تغییر داده و سبب کاهش تولید کلی شیر مادر می شود. این مطلب پیرامون تاثیر کشیدن قلیان در شیردهی بر نوزاد به بحث می پردازد.

استعمال دخانیات از طریق کشیدن قلیان در دوران شیردهی هم بر مادر و هم بر نوزاد تاثیرات مختلفی دارد. در این مطلب به تاثیر کشیدن قلیان در شیردهی بر نوزاد و مادر می پردازیم.

عوارض کشیدن قلیان در شیردهی بر نوزاد و مادر

مطالعات نشان داده تقریبا نیمی از زنانی که در دوره بارداری عادت کشیدن قلیان را ترک کرده اند، در مدت ۶ ماه بعد از زایمان دوباره به آن روی می آورند. ولی آیا کشیدن قلیان در دوران شیردهی بر مادر و نوزاد تاثیر خاصی می گذارد. با ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر بدانید.

تاثیر کشیدن قلیان بر شیر مادر

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد در مادر شیرده، ماده نیکوتین توسط شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. همچنین گزارش شده شیر مادر هر ماده شیمایی درون قلیان را به نوزاد انتقال نمی دهد، میزان نیکوتین منتقل شده توسط شیر مادر در این حالت دو برابر بیشتر از میزان انتقال یافته از طریق جفت می باشد.

استعمال قلیان در شیردهی سبب تغییر طعم شیر مادر شده و همچنین سبب می شود تولید کلی شیر مادر نیز کاهش پیدا کند. ضمنا انگیزه مادر هم برای شیردهی به نوزاد کاسته شده و برخی اوقات سبب زود از شیر گرفتن نوزاد می شود.

تاثیر کشیدن قلیان بر نوزاد

کشیدن قلیان توسط مادر شیرده تاثیرات مختلفی بر نوزاد می گذارد از جمله این که الگوی خواب منظم نوزاد را به هم زده و میزان خواب نوزاد کوتاه تر می شود. همچنین زمینه را برای ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را فراهم می کند. ضمنا الگوهای رفتاری نوازد را تغییر می دهد. به این صورت که نوزاد بیشتر مستعد کولیک می شود.

علیرغم این اثرات، پژوهشگران ردپای نیکوتین را در خون و ادرار نوزاد هم پیداکرده اند. به این ترتیب نشان می دهد مادری که در دوره شیردهی قلیان کشیده مواد شیمیایی آن توسط شیر به نوزاد منتقل شده است. که متاسفانه سیستم های نابالغ فرزند شیرخوارش مانند کبد و ریه در دفع سموم کارایی ندارند.

هر چند نیکوتین موجود در شیر مادری که قلیان می کشد به صورت مستقیم روی فرزند تاثیر می گذارد ولی این تنها روشی نیست که سبب بروز مشکلات می شود. دود دست دوم قلیان هم در حال سوختن ایجاد شده و دودی که توسط فرد بیرون داده می شود. این وضعیت محیطی ایجاد می کند که افراد غیر قلیانی نیز در معرض مواد شیمایی مضر قرار می دهد.

وقتی نوزاد در معرض دود دست دو قلیان قرار بگیرد، خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی بیشتر شده و ریه های نوزاد که هنوز تکامل نیافته و ضمنا سیستم گردش خون او در مواجهه با این دود، آسیب می بینند. در ادامه باید اشاره کرد قلیان دود دست سومی هم دارد و آن بقایای برجای مانده دود قلیان روی پوست، مو و لباس و همه لوازم و وسایل محیط اطرافتان است. آکادمی اطفال امریکا این دود را برای سلامتی نوزادان و کودکان خطرناک گزارش کرده اند.

اهمیت ترک استعمال قلیان در شیردهی

حقیقت این است که تنها راه برای مطمئن شدن از این که نوزاد توسط شیر مادر در معرض هیچ نوع دودی قرار نمی گیرد، ترک قلیان می باشد. اگر برای ترک مشکل داشته، دلسرد نشوید و سعی نکنید از شیردهی امتناع ورزید. یا فرزند را خیلی زود از شیر گرفته و او را رها نمایید.

باید بدانید که فواید شیردهی حتی در صورت استعمال قلیان بیشتر ار خطرات قلیان است. با این وجود اگر نمی توانید قلیان را کنار بگذارید این ایده خوبی بوده که به خاطر سلامت نوزاد عقب نشینی کرده و مصرف قلیان را کاهش دهید. در مطالعه ای شیر مادری که قلیان می کشد مورد آزمایش واقع شد.

نتیجه این تحقیق نشان داد که میزان نیکوتین کشف شده در شیر مادر به صورت مستقیم با دفعات استعمال قلیان او مرتبط است. یک راه برای کاهش میزان نیکوتین دریافتی نوزاد این است که ابتدا به او شیر داده بعد قلیان بکشید. تا حد ممکن فاصله ای بین قلیان کشیدن و شیر دادن به نوزاد قرار دهید. بدن مادر طی ۹۰ دقیقه نیکوتین را پردازش کرده و بعد از آن، برای نوبت بعدی شیردهی پاک می شوید.

چند روش ایمن برای ترک قلیان در شیر دهی

در این بخش شما را با چند روش ایمن برای ترک قلیان در طی دوره شیردهی آشنا می نماییم.

۱. ترک قلیان به طور ناگهانی

در این روش به طور ناگهانی و یکباره کشیدن قلیان را کنار می گذارید. که به آن روش بوقلمون سرد نیز اطلاق می شود. این روش اگرچه دشوار است ولی به صورت شگفت انگیزی میزان و درصد موفقیت بالایی دارد. در حقیقت مطالعات اخیر نشان داده موثرترین شیوه برای ترک قلیان می باشد.

۲. ترک قلیان به صورت مرحله به مرحله

اگر ترک کردن قلیان به طور کامل، کار دشوار و غیر ممکنی به نظر می رسد می توانید سعی کرده دفعات استعمال قلیان را در طی هفته کاهش دهید. این کار به تحمل علائم قطع نیکوتین کمک بسیاری می کند به ویژه اگر فرد قلیانی حرفه ای باشد.

۳. مراجعه به مشاوره

این روش بسیار کمک کننده بوده زیرا می تواند با هریک از درمان های بالا ترکیب گردد. وجود فردی که بتوانید ناراحتی و مشکلات تان را با وی درمیان بگذارید، می تواند فشار وارده از ترک قلیان را کاهش دهد و احتمال ترک کردن را تا ۵۰ درصد بالا ببرد.

سخن پایانی

استعمال قلیان در طی دوره شیردهی یا ترک آن، تصمیم شخصی بوده در حالی که بهترین راه برای تولید شیر سالم و تامین سلامت نوزاد و مادر، کاهش یا ترک کامل قلیان می باشد. ولی این کار همواره راه حل سریعی نیست. به هر حال با ترک قلیان سلامت  خود و نوزادتان را تامین می کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو