مواردی که در مطرح کردن طلاق باید در نظر بگیرید

مواردی که در مطرح کردن طلاق باید در نظر بگیرید


منبع: آرگا

22

1401/8/27

23:02


طلاق یکی از تلخ ترین اتفاقات زندگی زناشویی هر فردی محسوب می شود. اما گاه مطرح کردن طلاق با همسر بسیار سخت است. از این رو در این مطلب با راه هایی برای انجام این کار آشنا می شوید.

بعد از مشورت بسیار، ممکن است به این نتیجه رسیده که دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک با همسرتان نیستید. از این رو طلاق سخت ترین تصمیمی است که پیش روی شما قرار می گیرد. در این مطلب با برخی راه ها برای مطرح کردن طلاق با همسر آشنا می شوید.

راه های مناسب مطرح کردن طلاق

بعد از کلی چالش و تنش که با همسر دارید به این نتیجه می رسید که ادامه زندگی مشترک امکان پذیر نیست و طلاق چاره مشکل است. اما طلاق یکی از سخت ترین تصمیم های زندگی برای هر زوجی می باشد و از طرفی مطرح کردن آن با همسر کار ساده ای هم نیست. به ویژه اگر همسر به حفظ رابطه اصرار داشته باشد.

معمولا طلاق، به علت پیوندهای عاطفی و وابستگی های صورت گرفته در طی چندین سال زندگی، یک اتفاق تلخ محسوب می شود. اما انجام آن به شکل معقول و آرام می تواند از آسیب های روانی عظیمی بکاهد. به این ترتیب مطرح کردن طلاق با همسر به طور واضح و محکم و در عین حال تصدیق عواطف و احساسات او اهمیت دارد.

در صورتی که تصمیم تان برای طلاق قطعی است به یاد داشته باشید مطرح کردن طلاق به روش درست می تواند آسیب ها و دردهای روانی را در هر دو طرف بکاهد. طلاق پایان یک رابطه شرعی و قانونی بوده از این رو زوج ها تصمیم گرفته از یکدیگر جدا شوند.

راه های زیر کمک می کند تا مطرح کردن طلاق با همسر منطقی تر صورت گرفته و این امر سخت تا حدودی سهل گردد. حتی اگر هر دوی شما از پایان این رابطه مشترک مطلع بوده باز هم مطرح ساختن آن دشوارترین و دردناک ترین مکالمه خواهد بود. البته قبل از گفتن این مسئله به همسر خوب فکر کنید یا با یک درمانگر خانواده مشورت نمایید.

یا تصمیم خود را با والدین و دوستان نزدیک در میان بگذارید. به هر روی اگر تصمیم شما قطعی بود از راه های زیر کمک بگیرید:

۱. برنامه ریزی برای حرف ها

هنگامی که امر طلاق مصمم شدید، باید قبل از هر چیز برنامه ریزی کرده که چه حرف هایی به همسر خود بگویید. موقع حرف زدن اطمینان یابید که در تصمیم تان محکم به نظر می رسید. بدون شک و تردید حرف بزنید. این کار سبب می شود همسر شما به این نتیجه رسیده که دیگر راهی برای آشتی باقی نماینده است.

و شما به هیچ وجه قصد ادامه زندگی را ندارید. ضمنا خود را آماده نموده تا بتوانید به سوالات همسر پاسخ های منطقی بدهید.

۲. عدم شوک زده کردن همسر

اگرچه شرایط بین شما و همسرتان خوب نیست ولی انتظار نداشته باشید که در این شرایط همسر برای خبر جدایی آماده باشد. از این رو با ناگهانی گفتن تصمیم خود وی را شوکه نکنید. در عوض بهتر است ابتدا به تدریج و به مرور زمان مسئله را مطرح نموده و اجازه دهید قبل از شنیدن حرف های شما، همسرتان از نظر ذهنی آماده پذیرش موضوع شود.

۳. عدم استفاده از واژه طلاق در مشاجره ها

سعی کنید در مشاجره ها از طلاق به عنوان تهدید استفاده نکرده چرا که اعتبارتان را از بین می برد و بی رحمانه است. اگر در مورد تصمیم طلاق جدی هستید، تا هنگامی که هر دوی شما آرام نشده اید، و آماده حرف زدن نیستید، افکار خود را مطرح نسازید. بهتر است برنامه مناسبی برای بیان افکار خود ترتیب دهید.

۴. انتخاب زمان مناسب

برای این که بتوانید صحبت تان را آغاز کنید باید شما و همسرتان در موقعیت ذهنی مناسبی باشید. اگر تصور می کنید که استرس با صحبت شما همراه می شود، بهتر است منصرف شوید. چرا که نگرانی سبب شده به سوالات همسر پاسخ درستی ندهید یا حتی در جواب واکنش های شدیدی بروز دهید. در عوض تایمی را انتخاب کرده که شما و همسر در آرامش بوده تا برای مدیریت این وضعیت دشوار آمادگی لازم را داشته باشید.

۵. رک و صریح حرف زدن

هنگامی که خبر طلاق را مطرح می کنید مراقب حرف هایی که به همسر می زنید، باشید. از حاشیه پردازی کم کرده و حرف تان را رک و صریح بیان کنید. ممکن است همسر با شنیدن حرف های شما ناراحت شود. از این رو با دلسوزی اعلام کنید که درک می کنید این تصمیم جدید چه اندازه برای هر دو سخت است. با آرامش به وی توضیح دهید که ادامه زندگی برای هیچ یک از شما سودی ندارد. همسر باید به این نتیجه برسد که طلاق در حال حاضر بهترین گزینه برای پیشرفت زندگی هر دو شما است.

۶. رد کردن ایده جدایی آزمایشی

در جدایی آزمایشی، زن و شوهر تصمیم گرفته برای مدت مشخصی دور از هم زندگی نمایند. این جدایی به زن و مرد فرصت داده تا تایمی را به رابطه خود فکر کنند. از این رو در جدایی آزمایشی گزینه آشتی همچنان وجود دارد. با این وجود در صورتی که تصمیم شما برای طلاق جدی بوده و تصور می کنید هرگز از تصمیم تان منصرف نمی شوید، برای همسرتان روشن نمایید که جدایی آزمایشی چاره کار نیست.

۷. اطمینان کامل از تصمیم طلاق

وقتی از تصمیم خود برای طلاق کاملا مطمئن شدید، می توانید درباره چگونه مطرح ساختن آن فکر کنید. این کار نباید عجولانه، هنگام مشاجره یا در یک روز مهم برای همسر صورت گیرد. به طور مثال بیان تصمیم طلاق در عید نوروز، تعطیلات و … کار درستی نیست.

همچنین پیش از این که تصمیم خود را به کسی بگویید یا مراحل اداری آن را شروع نمایید، به همسر کمی فرصت بدهید. هنگام بحث درباره روند طلاق، در مورد پول، اموال و حضانت فرزندان مذاکره نکنید.

۸. عدم حالت تدافعی

هنگامی که درباره طلاق با همسر به گفتگو می پردازید باید دلایل معتبری ارائه دهید. می توانید به فرصت های کوتاه اشاره کرده یا توضیح دهید که هر نوع تلاش برای با هم بودن فایده ای ندارد. به جای گرفتن حالت تدافعی با حوصله به حرف های همسر گوش بدهید. به او فرصت داده تا خشم و اندوهش را تخلیه نماید.

تا احد امکان خونسرد بوده و با همسر بحث نکنید. زیرا این کار شرایط را بدتر می کند. با این وجود اگر تصور می کنید کنترل احساسات برای شما دشوار است، پیش از شروع صحبت اندکی استراحت کرده و با تنفس های عمیق آرامشتان را حفظ نمایید. حفظ آرامش و خونسردی سبب پیشگیری از حالت تدافعی موقع صحبت با همسر می گردد.

۹. عدم سرزنش کردن

ممکن است موقع ازدواج با همسر انتظاراتی از او داشته ولی هر دو متاسفانه در طول زندگی از یکدیگر ناامید هستید. طبیعی است که این موضوع سبب ناراحتی شما شود. ولی موقع حرف زدن از جدایی سرزنش نکنید. این کار هم فایده ای ندارد و هم اوضاع را بدتر کرده و شما را از موضوع اصلی دور می کند.

از این رو بهتر است از رفتارهای همسر در زندگی انتقاد نداشته و به جای این کار روی موضوع طلاق تاکید نماید. می توانید بگویید رفتارش چه تاثیری روی شما داشته ولی همه تقصیر را گردن همسر نیندازید. در ضمن برای کاهش حالت تدافعی همسر بهتر است اندکی از اشتباهات خود در زندگی مشترک را بازگو کنید.

۱۰.به رسمت شناختن احساسات همسر

سعی کنید احساسات همسر را به رسمیت شناخته و از این که به حرف های شما گوش می دهد از او تشکر نمایید.

۱۱. صحبت هنگام عدم حضور کودکان در منزل

اگر احساس راحتی و امنیت دارید هنگامی که کودکان در منزل نیستند، حرف بزنید. در غیر این صورت می توانید مکانی بی طرف مانند پارک یا یک کافه را انتخاب نمایید. در صورتی که نگران واکنش همسر هستید، از وی بخواهید در جلسه با یک درمانگر با شما همراه شده تا بتوانید درباره تصمیم خود حرف بزنید.

۱۲. فکر کردن به ترک منزل توسط شما یا همسر

درباره این که شما منزل را ترک می کنید یا همسر فکر کنید. تا هنگامی که مذاکره های لازم درباره ملک و اموال و سایر مسائل صورت می گیرد، این امر موقتی است. به طور مثال می توانید بگویید من دو هفته در منزل والدین می مانم و بچه ها را با خودمی بردم تا بعد از این مدت برای مسکن تصمیم بگیریم. یا لطفا هفته آینده به منزل والدینت برو تا بتوانیم درباره مراحل بعدی طلاق با هم حرف بزنیم.

۱۳ . آمادگی برای واکنش همسر

ممکن است همسر از تصمیم شما شگفت زده شود ولی معمولا وقتی افراد می دانند رابطه خوبی ندارند، و در حال نابودی است عکس العمل شوک شدن کمتر روی می دهد. واکنش همسر هر چه بود مراقب باشید به نزاع کشیده نشود و حالت دفاعی نداشته باشید. آرام بوده و به حرف های خود ادامه دهید. این که زندگی مشترک به پایان رسیده و ما همه تلاش مان را کردیم. ولی من احساس رضایت ندارم و دیگر قادر به ادامه زندگی با تو نیستم. متاسفانه این حرف ها حقیقت دارد اگر چه برای تو شنیدن آن ها ناراحت کننده است.

۱۴. تضمین ایمنی خود

زندگی با همسری عصبی بسیار دشوار است و از همان آغاز می توان تصور نمود که سرانجام این زندگی به طلاق می رسد. در صورتی که همسرتان فرد خشنی است، تحمل شنیدن طلاق را ندارد از این رو احتمال دارد به محض شنیدن آن شروع به خشونت کلامی و حتی درگیری فیزیکی نماید.

در این وضعیت باید مراقب باشید. بهتر است خبر طلاق را در جمع دوستان یا اقوام با همسر مطرح نمایید. در ضمن می توانید در یک فضای عمومی با وی پیرامون این مسئله صحبت کنید. این کار سبب حفظ امنیت شما خواهد شد. و اگر به هر دلیل وی شروع به خشونت در جمع نمود دیگران می توانند با مداخله امنیت شما را حفظ نمایند.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دلایل طلاق و جلوگیری از طلاق روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو