اختصاصی/ دیابتی‌ها راحت غذا بخورید

7

1401/8/28

09:34


رعایت سبک زندگی سالم، دانستن این که چه غذایی مصرف شود و پیروی از تمام دستورالعمل‌های پزشکی برای کنترل دیابت یک امر ضروری است.

اختصاصی/ دیابتی‌ها راحت غذا بخورید

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، یکی از سخت‌ترین قسمت های کنترل دیابت، آگاهی از نوع مواد غذایی مصرفی است. با این وجود، کنترل کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید برای حفظ قند خون در حد مطلوب، ضروری است.

برای این کار، شما باید در مورد گروه‌های مختلف غذایی بیشتر بدانید و بتوانید بسته به قند خون خود، در هر لحظه مناسب‌ترین مواد خوراکی را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که همه کربوهیدرات‌ها سطح گلوکز شما را به روش یکسان افزایش نمی‌دهند.

 

آگاهی از آنچه می‌خورید، بسیار مهم است

برای برنامه‌ریزی صحیح رژیم غذایی خود و انتخاب مناسب‌ترین مواد، لازم است از نوع و میزان کربوهیدرات‌های هر گروه غذایی مطلع باشید. دو گروه از سبزیجات که لازم است مصرف شوند شامل: آنهایی که حاوی نشاسته هستند و آنهایی که فاقد نشاسته‌اند.

سیب زمینی، ذرت و نخود فرنگی در گروه اول قرار داشته و شما باید آنها را با اعتدال میل کنید. در مقابل، سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند خردل، گل کلم، گوجه فرنگی و هویج حاوی کربوهیدرات‌های بسیار کمی هستند و شاخص گلیسمی آنها کم است.

بنابراین، آنها همچنین منبع بزرگی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها هستند که گزینه‌های خوبی در رژیم‌ غذایی مبتلایان به دیابت به حساب می آیند. بیشتر میوه ها حاوی کربوهیدرات بوده اما اکثر آنها دارای شاخص گلیسمی پایینی می باشند. متخصصان پزشکی بدلیل غنی بودن بسیاری از مواد موجود در آنها، توصیه می کنند که آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

به عنوان مثال تمشک، توت فرنگی و توت سفید از نظر کربوهیدرات کم و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین‌ها هستند. میزان نشاسته میوه خشک شده بیشتر است، بنابراین دانستن نوع مصرف میوه های خشک شده برای دیابتی‌ها حائز اهمیت است.

به عنوان نمونه، فقط دو قاشق غذاخوری کشمش حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات است. غلاتی مانند برنج، جو دوسر و فرآورده های جانبی آنها مانند آرد منابع اصلی کربوهیدرات ها هستند. بنابراین، محدود کردن مقادیر مصرفی بسیار مهم است. شما همچنین باید به درجه پالایش آنها توجه کنید.

به عنوان یک قانون کلی، غلات و آردهای غلات را انتخاب کنید. این مواد مغذی تر بوده و از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار هستند. به همین ترتیب، اگر قصد دارید سطح قند خون خود را کاهش دهید، از مصرف محصولات فرآوری شده و آردهای تصفیه شده خودداری کنید.

 

نکاتی در مورد کنترل دیابت

برنامه ریزی یک منوی هفتگی، بسیار مهم است. یک لیست خرید "مواد قابل قبول" تهیه کنید و آنها را از قبل خریداری کنید تا هنگام شروع پخت و پز و اشپزی، آنها را در اختیار داشته باشید.

اگر بعد از اتمام وعده غذایی گرسنه بودید، باید نوعی سالاد سبزیجات غیر نشاسته ای با سس های کم کربوهیدرات و قند کم بخورید. در این صورت احساس رضایت بیشتری خواهید کرد. غلات سبوس دار را به جای محصولات تصفیه شده انتخاب کنید. برچسب ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید ماده اصلی یک دانه کامل است.

هدف این است که بدانید با جایگزین کردن مواد تشکیل دهنده با شاخص گلسیمی بالاتر چه غذایی بخورید. بسیاری از جایگزین‌های خوب وجود دارد. قبل از هر وعده غذایی میزان گلوکز خود را بررسی کنید تا بدانید که در هر زمان مشخص چه غذایی باید مصرف کنید. شما می توانید از گلوکومترهای سنتی استفاده کنید، اگرچه فناوری های جدیدی وجود دارد که می‌تواند این کار را تسهیل کند. اکنون کنتورهای مداوم گلوکز وجود دارند که داده های قند شما را از طریق سنسور کاشته شده در بازوی خود اندازه گیری کرده و اطلاعات را مستقیماً به تلفن همراه شما ارسال می کند.

در آخر، همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خودتان، با پزشک خود مشورت کنید. آنها باید به شما بگویند که بسته به نیازهای خاص شما، ممکن است برخی از گزینه‌ها برای شما راحت‌تر از سایر افراد دیابتی باشد.

با این حال، هرچه بیشتر به آنچه می خورید توجه کنید، انجام اصلاحات و تنظیمات آسان تر خواهد بود. شما می توانید بدون گرسنگی زندگی سالمی داشته باشید.

 

منبع health online:

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو