راهنمای خرید کارت گرافیک | معرفی بهترین کارت گرافیک ها + مزایا و معایب

راهنمای خرید کارت گرافیک | معرفی بهترین کارت گرافیک ها + مزایا و معایب


منبع: پلازا

26

1401/8/29

11:33


راهنمای خرید کارت گرافیک | معرفی بهترین کارت گرافیک ها + مزایا و معایب

اگر شما یک گیمر در حوزه بازی های کامپیوتر و یا یک گرافیست هستید که می خواهید دست به تدوین فیلم، ساخت موشن گرافی و … بزنید بدون شک یکی از نکات مهمی که از قبل می‌دانید این است که GPU مجمع یا On Board دردی از شما دوا نمی‌کنند. راهنمای خرید کارت گرافیک به شما کمک می‌کند که بهترین پردازنده های گرافیکی را خریداری کنید.

شما زمانی که می خواهید دست به خرید یک کارت گرافیک بزنید باید به موارد متعددی توجه کنید. مواردی که عدم توجه به هر کدام از آن‌ها می تواند یک تجربه تلخ را برای شما به ارمغان بیاورد و عدم رضایت شما را به دنبال داشته باشد. برای تجربه بهتر شما نیازمند به یک کارت گرافیک خوب هستید. اما چرا گرافیک‌های On Board برای انجام بازی‌های کامپیوتری و انجام کارهای گرافیکی مناسب نیست؟ دلیل آن پر واضح است، گرافیک‌های On Board برای آن که پردازش های گرافیکی را انجام دهد از توان و قدرت CPU بهره می برد. همین مورد باعث می شود که CPU نتواند آن طور که باید و شاید کارایی داشته باشد. در این مطلب از پلازا، با راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU) همراه شما هستیم.

فهرست مطالب

راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)؛ نکات مهم

شما زمانی که برای خرید هر چیزی به بازارهای حضوری و یا مارکت‌های اینترنتی مراجعه می‌نمایید، معیارهایی را برای خرید کالا یا خدمات مدنظر خود در نظر می‌گیرید. برای خرید کارت گرافیک نیز شما بایستی نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید.

1. بودجه ای که شما برای خرید کارت گرافیک در نظر می گیرید چه قدر است؟

هر کسی اندازه کاسه اش آش می خورد. هر چقدر بتوانید بیشتر هزینه کنید، کارت گرافیک بهتری را خواهید داشت. اما فقط هزینه و بودجه مهم است؟ خیر به هیچ‌وجه بودجه و قیمت یک کارت گرافیک نمی‌تواند برای شما بهترین کارایی را داشته باشد. برای مثال شما گرانترین کارت گرافیک موجود در بازار را خریداری می‌کنید، اما سایر قطعات سخت افزاری شما با این کارت گرافیک همخوانی ندارند. شما به هیچ‌وجه نمی توانید انتظار فرای تصوری از این کارت گرافیک داشته باشید.

2. کارت گرافیک را برای چه کاری نیاز دارید؟ 

به زبانی دیگر به چه دلیلی می خواهید کارت گرافیک بخرید و چه استفاده‌ای می خواهید از آن داشته باشید؟ اگر قصد شما از خرید کارت گرافیک صرفا اجرای بهتر بازی‌های کامپیوتری است باید کارت گرافیک های گیمینگ مثل RTX 4090 محصول انویدیا را خریداری کنید. اگر می خواهید با کارت گرافیک در رندر گیری از نرم افزار های گرافیکی مثل پریمیر و افتر افکت عملکرد بهتری را تجربه کنید باید از کارت های گرافیکی مثل کارت گرافیک AMD Radeon Pro WX 5100 استفاده نمایید. البته که کارت‌های گیمینگ رده‌بالا هم می‌توانند پاسخگوی شما باشند.

3. تاریخ عرضه و تولید کارت گرافیک را در نظر بگیرید؛ نکات خرید کارت گرافیک

به هیچ وجه یک کارت گرافیک قدیمی نمی تواند پاسخ گوی نیازهای کنونی شما باشد. به همین دلیل شما بایستی سعی کنید از کارت گرافیک هایی بهره مند شوید که در ماه ها و سال های اخیر تولید و عرضه شده باشند. دلیل هم کاملا مشخص است، بازی ها و نرم افزار های گرافیکی جدید با کارت گرافیک های جدید تر عملکرد بهینه تر و بهتری دارند. اگر کارت گرافیک شما قدیمی باشد، شما نمی توانید از این بازی ها و نرم افزار های گرافیکی استفاده کاملی ببرید و یا مجبور می شوید که از نسخه های قدیمی تر آن ها استفاده نمایید.

4. سازگاری با سایر قطعات؛ راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)

اگر کارت گرافیک با سایر قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما هم خوانی و هماهنگی کاملی نداشته باشد، قطعا شما را دچار مشکلات خاصی می کند. این نا هم خوانی باعث می شود که شما نتوانید به طور کامل از ویژگی ها و کاربرد های کارت گرافیک خود بهره ببرید.

5. تکنولوژی CUDA Cores و یا  ATI Stream در کارت گرافیک باید وجود داشته باشد

یکی از نکات مهم خرید کارت گرافیک این است که شما باید کارت گرافیکی را انتخاب کنید که سرعت ارتباط بین پردازنده گرافیکی کارت گرافیک و CPU خوبی داشته باشد. شرکت های AMD و nVidia از بزرگ ترین کمپانی های تولید کننده کارت گرافیک در سطح بین المللی هستند. شرکت nVidia برای افزایش سرعت بین پردازنده های گرافیکی و سی پی یو از تکنولوژی تکنولوژی CUDA Cores و شرکت ATI از تکنولوژی ATI Stream استفاده می کنند.

6. باید کارت گرافیک از API (رابط کاربردی برنامه نویسی) پشتیبانی کند؛ نکات خرید کارت گرافیک

رابط‌های کاربری برنامه نویسی مانند DirectX، OpenGL و OpenCL تعامل بین کارت گرافیکی و نرم افزار را افزایش می دهد. یعنی این که باعث می شود که کارت گرافیک شما با نرم افزار یا بازی که می خواهید انجام دهید یک ارتباط بهتری داشته باشد و کیفیت بهتر اجرای بازی و نرم افزار را تجربه کنید.

7. کارت گرافیک مد نظر شما باید استفاده از مانیتور های مختلف را امکان پذیر کند

ممکن است برخی از کارت های گرافیکی از انواع مانیتور پشیبانی نکنند. برای مثال کارت گرافیک های قدیمی عمدتا از مانیتور هایی که با اندازه بالا مثلا 24 اینچی پشتیبانی نمی کنند. به دو دلیل این اتفاق می افتد: دلیل اول این است که از نظر سخت افزاری کارت گرافیک شما شاید نتواند به صورت کامل پشتیبانی کند و دلیل دوم این است که پورت اتصال به مانیتور روی کارت گرافیک با پورت ورودی مانیتور هم سانی نداشته باشد.

8. Resolution (وضوح نمایش)؛ راهنمای خرید GPU 

از نکات خرید کارت گرافیک رزولوشن نمایشگر است. اگر رزولوشن یا همان وضوح نمایش و اندازه صفحه نمایش شما بالاست، باید از کارت گرافیک بهتر و بالاتری بهره مند شوید. کارت گرافیک شما باید از نظر قدرت پردازش به قدری خوب باشد که بتواند رزولوشن مناسب صفحه نمایش شما را پشتیبانی کند. از طرف دیگر اگر نمایشگر شما رزولوشن HD دارد، خرید بهترین پردازنده های گرافیکی دنیا، هیچ توجیهی برایتان ندارد.

9. سرعت پردازنده (Core Clock) به چه میزان است؟

سرعت پردازنده (Core Clock) کارت گرافیک، یکی از عواملی در کارت گرافیک است که پردازش تصاویر سه بعدی را بر عهده دارد. این عامل در بازی های کامپیوتری شرایطی ایجاد می کند که شما تصاویر را با رزولوشن و کیفیت بیشتری مشاهده نمایید.

بهترین پردازنده های گرافیکی موجود در بازار

یکی از قطعات سخت افزاری هر کامپیوتر که در هنگام ارتقاء یا اسمبل باید به آن توجه اساسی کرد، کارت گرافیک است. گیم و نرم افزار های گرافیکی مثل سری نرم افزار های شرکت ادوبی از جمله مواردی هستند که نیاز شما را به کارت گرافیک خوب افزایش می دهند. در ابتدای مطلب با نکات خرید کارت گرافیک آشنا شدیم اما در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بهترین مدل های کارت گرافیک بازار که می‌توانید خریداری کنید.

1. GeForce RTX 4090؛ از بهترین پردازنده های گرافیکی

نکات خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: Ada AD102
  • تعداد هسته‌ها: 16384
  • بوست کلاک: 2,520 MHz
  • وی‌رم: 24 گیگابایت GDDR6X
  • توان مصرفی: 450 وات
  • قیمت: از 75 میلیون تومان

نقاط قوت: قدرتمندترین پردازنده گرافیکی جهان، عملکرد فوق‌العاده در رزولوشن 4K، سخت‌افزار قدرتمند برای رهگیری پرتو، پشتیبانی از DLSS 3، وی‌رم فراوان

نقاط ضعف: قیمت بسیار بالا، احتیاجی به پاور و پردازنده قدرتمند دارد

گرانترین کارت گرافیک بازار ایران و جهان یعنی گرافیک RTX 4090، با اختلاف بهترین کارت گرافیک جهان است. البته تا زمانی که AMD با گرافیک‌های RDNA 3 خود از راه برسد تا ببینیم نسل جدید آن‌ها تا چه میزان توان رقابت با این غول انویدیا را دارد. این گرافیک اما در حال حاضر سریع‌ترین کارت گرافیک جهان است.

انویدیا برای اولین بار در این کارت از معماری جدید Ada Lovelace استفاده کرده است. برخلاف RTX 3090 Ti که در بیشتر وظایف تنها کمی سریع‌تر از RTX 3080 بود و خریدش توجیه زیادی نداشت، این گرافیک اما در گیمینگ 55 درصد سریع‌تر از RTX 3090 Ti است و در بازی‌های با رهگیری پرتو نیز 78 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. در مقایسه با RX 6950 XT که فعلا بهترین گرافیک AMD است هم 65 درصد سریع‌تر است.

با این همه برای آن که از تمام قدرت این گرافیک استفاده کنید، اول از همه نیاز به یک مانیتور 4K با رفرش‌ریت بالا دارید. در رزولوشن 1440p این گرافیک برتری خیلی زیادی نسبت به RTX 3090 Ti ندارد و در رزولوشن 1080p هم تنها 16 درصد سریع‌تر است. از طرف دیگر برای تولید محتوا هم این گرافیک در برنامه‌هایی مثل Blender و Octane نیز گزینه فوق‌العاده‌ای است و عملکرد آن 80 درصد سریع‌تر از RTX 3090 Ti است. از هر نظر می‌توان این کارت را در صدر فهرست بهترین پردازنده های گرافیکی قرار داد. البته اگر سخت‌افزار مورد نیاز آن را هم داشته باشید.

2. GeForce RTX 3080

نکات خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: Ampere GA102
  • تعداد هسته‌ها: 8704
  • بوست کلاک: 1,710 MHz
  • وی‌رم: 10 گیگابایت GDDR6X
  • توان مصرفی: 320 وات
  • قیمت: از 28 میلیون تومان

نقاط قوت: ارزش خرید بالا، اجرای بازی در رزولوشن 4K، عملکرد بسیار خوب در DLSS و DXR

نقاط ضعف: قیمت بالا، نسل جدید به زودی از راه می‌رسد، برای نمایشگر 1080p بیش از حد قدرتمند است

گرافیک نسل قبل GeForce RTX 3080 انویدیا زمانی با قویترین کارت گرافیک جهان 2021 رقابت می‌کرد اما حالا دیگر کم کم از مرکز توجه خارج شده است ولی همچنان جزو کارت‌هایی است که ارزش خرید فراوانی دارند. این موضوع در قبال سایر نسخه‌های این کارت مثل RTX 3080 Ti و مدل 12 گیگابایتی 3080 نیز صادق است.

اگر بخواهید تمام بازی‌ها را با بهترین تنظیمات در رزولوشن 4K یا 1440p اجرا کنید، این کارت بهترین انتخاب است. البته برای رزولوشن 1080p بیش از حد قدرتمند است، مگر این که به‌دنبال اجرای جدیدترین بازی‌ها با رهگیری پرتو باشید. در این صورت با توجه به پشتیبانی از DLSS، از نظر عملکرد جای نگرانی وجود ندارد.

تنها چیزی که شاید خیلی‌ها را از خرید این کارت منصرف کند، مدل نسل جدید آن یعنی RXT 4080 و در آینده نزدیک RTX 4070 هستند. RXT 4080 از نظر عملکرد گزینه بهتری است ولی فعلا به‌صورت گسترده در بازار موجود نیست و در صورت موجودی هم قیمت آن فعلا به قیمت RXT 3080 نخواهد رسید. البته باید دید RXT 4070 چه عملکردی دارد و آیا بهتر از RXT 3080 است یا خیر.

3. Radeon RX 6800 XT؛ راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)

قویترین کارت گرافیک جهان 2021

  • پردازنده: Navi 21 XT
  • تعداد هسته‌ها: 4608
  • بوست کلاک: 2,250 MHz
  • وی‌رم: 16 گیگابایت GDDR6
  • توان مصرفی: 300 وات
  • قیمت: از 20 میلیون تومان

نقاط قوت: پشتیبانی از 4K و 1440p، وی‌رم فراوان، Infinity Cache

نقاط ضعف: بازی‌های زیادی از FSR 2.0 پشتیبانی نمی‌کنند، عملکرد ضعیف‌تر نسبت به انویدیا در رهگیری پرتو، نسل جدید به زودی از راه می‌رسد

گرافیک Radeon RX 6800 XT یکی دیگر از بهترین پردازنده های گرافیکی AMD است. این کارت نسبت به نسل قبل خود به اندازه قابل توجهی عملکرد بهتری دارد و مهمتر این که به‌لطف معماری RDNA 2 از رهگیری پرتو هم پشتیبانی می‌کند. نکته قابل توجه این است که قیمت این کارت نسبت به سال گذشته، به اندازه بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و حالا در دسترس کاربران بیشتری قرار دارد.

اما عملکرد کارت در رهگیری پرتو معمولی است و خبری هم از پشتیبانی از DLSS یا هسته‌های تنسور نیست. همچنین نسل جدید کارت‌های AMD نیز همانطور که گفتیم به زودی از راه خواهند رسید.

4. Quadro RTX 5000؛ راهنمای خرید GPU

نکات خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: TU104
  • تعداد هسته‌ها: 3072
  • بوست کلاک: 1,620 MHz
  • وی‌رم: 16 گیگابایت GDDR6
  • توان مصرفی: 230 وات
  • قیمت: از 75 میلیون تومان

نقاط قوت: عملکرد فوق‌العاده در رندرنیگ، عملکرد بهتر هسته‌های کودا

نقاط ضعف: قیمت بالا

نسل جدید گرافیک‌های انویدیا برای استفاده در تولید محتوا و نرم‌افزارهای پیشرفته، در حال حاضر وارد بازار شدند. مانند RTX A5000. با این حال این کارت در حال حاضر حدود 100 میلیون تومان قیمت دارد! نسل قبلی مثل RTX 5000، همچنان گزینه ارزان‌تر و بهتری برای اکثر کاربران است.

البته اگر الویت شما گیمینگ نیست. این کارت می‌تواند تمام نیازهای گرافیکی شما را پاسخگو باشد. مهمتر از همه این که نسبت به نسل قبل از خود، قدرت رندرینگ بسیار بیشتری دارد و کمتر کارتی می‌تواند از این نظر با آن رقابت کند؛ به همین خاطر اگر به‌دنبال کارت گرافیک مناسب برای کارهای گرافیکی هستید، این گزینه می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

5. Radeon RX 6700 XT؛ بهترین کارت گرافیک تا 15 میلیون تومان

راهنمای خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: Navi 22
  • تعداد هسته‌ها: 2560
  • بوست کلاک: 2,581 MHz
  • وی‌رم: 12 گیگابایت GDDR6
  • توان مصرفی: 230 وات
  • قیمت: از 14 میلیون تومان

نقاط قوت: عملکرد بسیار عالی در 1440p و 1080p، وی‌رم فراوان، ارزش خرید بسیار بالا

نقاط ضعف: عملکرد ضعیف‌تر نسبت به انویدیا در رهگیری پرتو، FSR قابل مقایسه با DLSS نیست

RX 6700 XT با همان تعداد هسته‌های نسل قبلی خود، RX 5700 XT، عرضه شده ولی سرعت کلاک بسیار بیشتری دارد و همچنین با توجه به کش بیشتر، عملکرد آن 25 درصد بهبود پیدا کرده است. مدل‌های اورکلاک شده حتی می‌توانند عملکرد بهتری هم داشته باشند.

این کارت از RTX 3060 Ti کمی سریع‌تر و از RTX 3070 نیز کمی کندتر است؛ به همین خاطر قیمت آن تقریبا بین این دو است. البته که اگر رهگیری پرتو و DLSS برایتان مهم است، RTX 3060 Ti از هر لحاظ گزینه بهتری به‌حساب می‌آید. اما در غیر این صورت و با توجه به قیمتی که دارد، از هردو این کارت‌ها ارزش خرید بالاتری برای شما خواهد داشت.

6. GeForce RTX 3060؛ بهترین کارت گرافیک میان رده

راهنمای خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: Ampere GA106
  • تعداد هسته‌ها: 3840
  • بوست کلاک: 1,777 MHz
  • وی‌رم: 12 گیگابایت GDDR6
  • توان مصرفی: 170 وات
  • قیمت: از 13 میلیون تومان

نقاط قوت: عملکرد خوب در 1440p و 1080p، وی‌رم فراوان، ارزش خرید بسیار بالا

نقاط ضعف: عملکرد مشابه RTX 2070، باس 192 بیتی

اگر به‌دنبال یک کارت گرافیک ارزان برای بازی هستید، یکی از گزینه‌های شاخص برای شما RTX 3060 است که با وی‌رم 12 گیگابایتی، پردازنده GA106 و باس 192 بیتی همراه شده است. این مدل با این مشخصات، گزینه بسیار بهتری از RTX 3050 است اما با این حال نسبت به RTX 3060 Ti که با پردازنده GA104 عرضه شده، 36 درصد هسته‌های کمتری دارد.

عملکرد کلی کارت شبیه به RTX 2070 است. یعنی پس از گذشت بیش از 2 سال، بالاخره با یک گرافیک میان‌رده می‌توان عملکردی مشابه یک کارت گرافیک که با قیمت 500 دلار عرضه شد را داشت. بزرگترین نقطه قوت کارت اما قیمت آن است. شما با خرید آن هم به رهگیری پرتو و هم DLSS دسترسی خواهید داشت. از طرف دیگر وی‌رم کارت نیز کافی است.

اما همانطور که بالاتر هم گفتیم، اگر رهگیری پرتو و DLSS را نادیده بگیریم، عملکرد این کارت تقریبا مشابه RX 6700 XT است. اما با رهگیری پرتو و DLSS، این کارت حتی می‌تواند با RX 6800 نیز رقابت نزدیکی داشته باشد.

7. Radeon RX 6650 XT؛ از بهترین پردازنده های گرافیکی

نکات خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: Navi 23
  • تعداد هسته‌ها: 2048
  • بوست کلاک: 2,635 MHz
  • وی‌رم: 8 گیگابایت GDDR6
  • توان مصرفی: 180 وات
  • قیمت: از 15 میلیون تومان

نقاط قوت: عملکرد سریع‌تر از 3060 و RX 5700 XT در برخی وظایف، مصرف انرژی پایین، عملکرد خوب در 1080p

نقاط ضعف: وی‌رم 8 گیگابایتی با باس 128 بیتی، عملکرد ضعیف در رهگیری پرتو، قیمت بالا برای رزولوشن 1080p

از نظر عملکرد، این کارت کمی بهتر از RX 5700 XT عمل می‌کند که به خودی خود تحسین برانگیز است. به‌خصوص از آنجایی که باس به فقط 128 بیت کاهش پیدا کرده است. البته با توجه به 8 گیگابایت وی‌رم همچنان جای نگرانی وجود دارد. همچنین در برخی مواقع RTX 3060 نیز بهتر از این کارت عمل می‌کند به‌خصوص اگر DLSS را نیز درنظر بگیریم.

اما بزرگترین نقطه قوت این کارت، Infinity Cache آن است. تنها 32 مگابایت کش توانسته تا حد قابل توجهی عملکرد کارت را بهبود ببخشد. با این حال در بحث رهگیری پرتو، این کارت عملکرد قابل توجهی ندارد. در بیشتر بازی‌ها با رهگیری پرتو، شما نمی‌توانید در رزولوشن 1080p حتی 20 فریم داشته باشید در حالی که RTX 3060، حتی بدون DLSS، دو برابر بهتر عمل می‌کند.

8. Radeon RX 6600؛ راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)

راهنمای خرید کارت گرافیک

  • پردازنده: Navi 23
  • تعداد هسته‌ها: 1792
  • بوست کلاک: 2,491 MHz
  • وی‌رم: 8 گیگابایت GDDR6
  • توان مصرفی: 132 وات
  • قیمت: از 10 میلیون تومان

نقاط قوت: مصرف انرژی پایین، اجرای اکثر بازی‌ها با نهایت تنظیمات در رزولوشن 1080p، قیمت مناسب

نقاط ضعف: مناسب رهگیری پرتو نیست، عملکرد ضعیف‌تر از RTX 3060، تنها 8 گیگابایت وی‌رم

Radeon RX 6600 تمام قابلیت‌های Radeon RX 6600 XT را دارا است اما از چند جهت ضعیف‌تر است. اول از همه 15 درصد عملکرد کندتری دارد و پشت سر RTX 3060 قرار می‌گیرد. البته بدون رهگیری پرتو. اما در عوض 30 درصد سریع‌تر از RTX 3050 است.

عملکرد این کارت گرافیک اقتصادی را می‌توان با RTX 2070 نیز مقایسه کرد. اگر رهگیری پرتو را فعال کنید، این کارت اصلا نمی‌تواند قابل استفاده باشد و به‌طور میانگین 30 فریم در ثانیه به‌شما می‌دهد و از 2060 هم 20 درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند. اگر رهگیری پرتو برایتان مهم نباشد و به‌دنبال بهترین کارت گرافیک تا 8 میلیون تومان هستید، با کمی افزایش بودجه می‌توانید این کارت را هم مدنظر داشته باشید. به‌خصوص با توجه به بهره‌مندی از Infinity Cache که عملکرد کارت را با وجود پردازنده ضعیف‌تر از رقبا، به‌اندازه قابل توجهی ارتقا داده و آن را به یکی از بهترین پردازنده های گرافیکی تبدیل کرده است.

سوالات متداول

کدام کارت گرافیک برای من مناسب است؟

همانطور که در این راهنمای خرید GPU گفته شد، شما در ابتدا باید نیاز خود را بسنجید و با توجه به بودجه و نیاز خود کارت گرافیک خود را انتخاب کنید

قویترین کارت گرافیک جهان 2021 کدام است؟

در این سال گرافیک RTX 3090 بهترین و قدرتمندترین کارت بازار بود.

سخن پایانی

در این راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)، به نکات مهمی که باید پیش از خرید درنظر داشته باشید پرداختیم و در نهایت نیز چند نمونه از برترین گزینه‌هایی که می‌توانید خریداری کنید را معرفی کردیم. نظر شما در مورد این کارت‌ها چیست؟ به‌نظر شما با توجه به قیمت، کدام کارت ارزش خرید بالاتری دارد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو