هزینه عمل رباط صلیبی زانو

منبع: گهر

12

1401/8/29

11:52


زانو به علت موقعیت مکانی و تحمل وزن بدن افراد در معرض آسیب قرار میگیرد که قسمت بزرگی از این آسیب مربوط به رباط صلیبی است. لذا در این مقاله به بررسی عمل رباط صلیبی زانو و هزینه آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که پس از انجام این جراحی بهبودی افراد به طور کلی حدود نه ماه طول می کشد. اما برای ورزشکاران این بازه زمانی ممکن است ۸ تا ۱۲ ماه یا بیشتر طول بکشد تا بتوانند کاملا بهبود یابند.

هزینه جراحی رباط صلیبی زانو

هزینه عمل رباط صلیبی زانو, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

هزینه عمل رباط صلیبی چقدر است؟

مفصل زانو از بخش ‌های مختلف از قبیل رباط، مینیسک، استخوان‌ های ران، ساق، کشکک و … تشکیل ‌شده است. این مفصل به دلیل موقعیت و کارکرد خاص خود بیش ‌از سایر مفاصل در معرض آسیب قرار دارد. بخش بزرگی از این آسیب ‌ها متوجه رباط صلیبی است. اما پارگی رباط صلیبی چیست؟ این عارضه با چه علائمی نمایان می ‌شود؟ هزینه عمل رباط صلیبی چقدر است؟ این مقاله به بررسی پاسخ سوالات عنوان شده و موارد بیشتر اختصاص دارد. برای یافتن پاسخ آنها با ما تا پایان همراه باشید.

هزینه عمل رباط صلیبی

هزینه عمل رباط صلیبی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. تقریبا بین ۲۴ الی ۳۵ میلیون است . روش جراحی یکی از عواملی است که هزینه های عمل را تحت تاثیر قرار می دهد. عمل رباط صلیبی به شیوه بسته (آرتروسکوپی) در مقایسه با روش باز بیشتر ارزیابی می ‌شود. البته این‌ موضوع در کنار مزایای بسیار عنوان ‌شده برای عمل بسته و دوران نقاهت کوتاه ‌تر قابل ‌چشم‌ پوشی است. سایر عوامل تاثیرگذار عبارتند از:

  • – تخصص پزشک
  • – موقعیت جغرافیایی
  • – داروهای تجویزی پزشک
  • – نوع بیمارستان یا کلینیک
  • – خدمات ارائه ‌شده در جراحی
  • – وضعیت زانو و شدت آسیب وارده
  • – روزهای بستری ‌شدن در بیمارستان
  • – آزمایشات انجام‌ شده قبل عمل جراحی
  • – تجهیزات مورد استفاده برای عمل جراحی

آناتومی رباط صلیبی

پیش ‌از ارائه نکاتی در رابطه با هزینه عمل رباط صلیبی، آشنایی مختصر با آناتومی این بخش و کارکرد آن ضرورت دارد. زانو بزرگ ‌ترین مفصل بدن و شامل استخوان‌ های ران، ساق، کشکک، رباط (لیگا‌مان)، منیسک، تاندون و … است. اتصال و محکم نگهداشتن استخوان‌ ها در کنار هم برعهده‌ رباط قرار دارد. در واقع رباط برای مفاصل بدن، خصوصاً انواع پرتحرک به‌ عنوان مهم‌ ترین عامل ثبات شناخته می ‌شود.

هزینه عمل رباط صلیبی زانو, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

برحسب شکل ظاهری و موقعیت جایگیری، رباط ‌های موجود در زانو به دو نوع صلیبی (متقاطع) و جانبی تقسیم می‌ شوند. وظایف این دو نوع رباط با یکدیگر متفاوت است؛ به‌ عنوان مثال جلوگیری از چرخش استخوان ران روی ساق پا و حرکت رو به جلو و عقب زانو به‌ عنوان وظیفه رباط صلیبی شناخته می ‌شود. رباط ‌های جانبی نیز مانع انحراف زانو به طرفین هستند.

آسیب رباط صلیبی

زانو به دلیل نحوه قرارگیری و تحمل وزن بدن در معرض آسیب بالایی قرار دارد. بخشی از این آسیب ‌ها متوجه رباط‌ های صلیبی و جانبی هستند. البته رباط صلیبی در مقایسه با نوع جانبی بیشتر دچار آسیب می ‌شود. آسیب بافت نگهدارنده استخوان ‌ها در کنار هم تحت تاثیر عوامل مختلف رخ می دهد. ضربه شدید و چرخش ناگهانی زانو از شایع ‌ترین این عوامل به شمار می ‌روند.

به همین دلیل ورزشکاران مشغول به فعالیت ‌های دویدنی یا پریدنی بیش ‌از سایرین دچار این عارضه می‌ شوند؛ به‌ عنوان مثال می ‌توان به بسکتبال، فوتبال، اسکی، ژیمناستیک و … اشاره کرد. زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به آسیب رباط صلیبی هستند. سایر عوامل بروز این حادثه عبارتند از:

  • ۱- انجام هم ‌زمان کاهش سرعت و تغییر جهت
  • ۲- استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی
  • ۳- حرکت با الگوی نامناسب
  • ۴- پوشیدن کفش نامناسب
  • ۵- توقف کردن ناگهانی

پارگی رباط صلیبی با چه علائم نمود پیدا می ‌کند؟

هزینه عمل رباط صلیبی زانو, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

در رابطه با علائم، خطرات، نحوه تشخیص، درمان و هزینه عمل رباط صلیبی سؤالات و ابهامات بسیاری وجود دارد. به‌ طورکل نحوه بروز علائم در همه افراد به یک ‌شکل نیست. بلکه به ‌شدت آسیب وارده بستگی دارد. بعضی افراد آسیب خفیف (کشیدگی) یا متوسط رباط صلیبی را تجربه می کنند. بعضی دیگر نیز دچار آسیب شدید رباط صلیبی (پارگی بافتی) می شوند. از بین رفتن ثبات مفصل، خونریزی، خالی شدن زانو و درد شدید از علائم شایع نوع شدید این عارضه به شمار می ‌روند. اما در آسیب ‌های خفیف و متوسط، علائم عنوان‌ شده به ‌صورت جزئی و کوتاه مدت بروز می ‌یابند.

درمان آسیب رباط صلیبی

برای افراد درگیر با این عارضه برحسب شدت آسیب وارده روش ‌های درمانی متفاوتی بکار گرفته می ‌شود. موارد خفیف و متوسط بدون نیاز به جراحی با روش ‌هایی چون فیزیوتراپی درمان می‌ شوند. اما آسیب ‌هایی شدید نیازمند انجام عمل جراحی هستند. البته برای انتخاب روش درمانی مناسب شرایط سنی نیز منظور می ‌شود. معمولاً جراحی برای سالمندان گزینه مناسبی نیست. این موضوع با پایین بودن سطح فعالیت جسمانی در این رده سنی ارتباط دارد. همچنین افراد دچار اضافه ‌وزن و مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا گزینه مناسبی برای انجام جراحی نیستند.

فیزیوتراپی رباط صلیبی

برنامه فیزیوتراپی ارائه‌ شده برای آسیب‌ رباط صلیبی برحسب تشخیص متخصص شامل تمرینات ورزشی، ماساژ درمانی، الکتروتراپی، لیزر درمانی و … است. برنامه ‌های این ‌چنینی موجب تسکین درد شده و از سفتی مفصل، ضعف عضلات پیرامون، تشکیل بافت اسکار جلوگیری می کند. اصلاح نقص ‌های بیومکانیکی (که علائم عارضه را تشدید می کند) و تسریع روند بهبودی از دیگر مزایای فیزیوتراپی رباط صلیبی آسیب دیده است. زمان لازم برای کسب نتیجه مطلوب از تمرینات فیزیوتراپی بسته به ‌شدت آسیب وارده متغیر است؛ به‌ عنوان مثال در آسیب های متوسط یا خفیف، نتایج مثبت بعد از ۳ الی ۶ هفته قابل‌ مشاهده است. اما در نوع شدید، نتایج کار بعد از ۱۲ ماه خود را نشان می دهد.

جراحی رباط صلیبی

هزینه عمل رباط صلیبی زانو, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

جراحی رباط صلیبی به دو روش ترمیمی و بازسازی انجام می ‌شود. در نتیجه هزینه عمل رباط صلیبی ثابت نیست. امروزه روش ترمیمی به دلیل نتایج نامطلوب کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. زیرا بافت رباط صلیبی موجود در زانو از قابلیت ترمیم برخوردار نیست. به‌ همین دلیل بهتر است در صورت پارگی توسط متخصص ارتوپد بازسازی شود. تاندون به ‌لحاظ ساختار و عملکرد شباهت بسیاری به رباط دارد. از این رو رباط صلیبی آسیب دیده با تاندون کشکک زانو، عضلات چهار سر ران یا همسترینگ جایگزین می ‌شود. این عمل در اصطلاح پزشکی آتوگرافت نام دارد. البته امکان استفاده از تاندون اهدایی سایر افراد نیز وجود دارد که تحت عنوان الوگرافت شهرت دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو