علت زانو درد و روش های درمان آن

4

1402/4/15

00:45


مقدمه در بدن انسان چندین مفصل و عضله وجود دارد که می توان گفت جز مهترین و آسیب پذیرترین بخش های بدن به شمار می روند. مفصل زانو یکی از این بخش های مهم و در عین حال آسیب پذیر است، به دلیل آنکه بیشتر وزن بدن را تحمل می کند، فشار زیادی بر روی این مفصل و عضلات نگه دارنده ی آن وارد می شود. بدیهی است مفصل و استخوان زانو به دلیل نقش محوری که در حرکت پا دارند، درد در این ناحیه بشدت آزاردهنده است و کاهش شدید دامنه ی حرکتی را به دنبال دارد.  در این مقاله می خواهیم به بررسی عوامل و علل مختلفی که موجب پدید آمدن زانو درد می شوند بپردازیم و در انتها، راه های درمان زانو درد را بررسی کنیم، اما نخست به بررسی ساختمان مفصل زانو می پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید

علت زانو درد و روش های درمان آن

.ساختمان مفصل زانو به چه شکل است؟

مفصل زانو یکی از پیچیده ترین و بزرگترین مفصل های  بدن انسان است که از هشت بخش تشکیل شده است:

  1. استخوان ران
  2. استخوان تیبیا
  3. کشکک زانو
  4. منیسک
  5. رباط صلیبی
  6. رباط جانبی داخلی
  7. رباط جانبی خارجی
  8. غضروف مفصلی

چه عواملی موجب به وجود آمدن زانو درد می شود؟

زانو به عنوان مهمترین مفصل بدن همواره در معرض آسیب های شدید قرار دارد که در این بخش از مقاله عوامل و دلایل متعددی که در این آسیب پذیری نقش کلیدی و اصلی را بازی می کنند را جمع آوری نموده ایم. این موارد جز مهمترین دلایل ایجاد زانو درد هستند:

  1. اضافه وزن و چاقی
  2. انجام حرکات ورزشی اشتباه
  3. شکستگی
  4. بیماری های عفونی
  5. آسیب دیدگی و کشیدگی رباط ها
  6. فعالیت های سنگین و زیاد
  7. آرتروز
  8. روماتوئید
  9. تغذیه نامناسب
  10. عدم تحرک و ورزش نکردن
  11. بالا رفتن و پایین آمدن از پله
  12. کهولت سن
  13. کمبود ویتامین

علت زانو درد و روش های درمان آن

راه های درمان زانو درد چیست؟

حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه روش ها و راهکارهایی برای پیشگیری و درمان زانو درد وجود دارد. ابتدا باید خاطرنشان کنیم که با توجه به شدت آسیب دیدگی زانو، روش های درمانی نیز متفاوت خواهد بود. در این بخش، ما مهمترین و راهبردی ترین روش های درمان درد زانو را به شما مخاطبان گرامی، ارائه می دهیم.

  1. استفاده از زانو بندهای طبی (به منظور پیشگیری و درمان و حفاظت پس از جراحی)
  2. عمل جراحی
  3. فیزیوتراپی
  4. انجام حرکات اصلاحی
  5. قوی نمودن عضلات پا با استفاده از ورزش
  6. تزریق داروهای ضدالتهابی به درون مفصل
  7. استفاده از داروهای خوراکی ضد التهاب

 روش های گفته شده در بالا، می بایست پس از مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص میزان آسیب دیدگی، توسط خود پزشک به بیمار تجویز گردد ولی برای مشاده انواع روشهای درمان آرتروز زانو در خانه اینجا کلیک کنید. البته باید این نکته را ذکر کنیم که استفاده از زانو بندهای طبی به عنوان یک ابزاری که می تواند از بوجود آمدن زانو درد جلوگیری کند در این مورد بدون تجویز پزشک، بلامانع می باشد، زیرا صرفا به جهت پیشگیری از آسیب احتمالی، مورد استفاده قرار می گیرد.

زانو بند طبی و مزایای استفاده از آن

زانوبند طبی یکی از ابزارهایی است که به کمک آن می توانیم از مفاصل زانو محافظت کنیم. این وسیله ی پزشکی غالبا از جنس الاستیک و نئوپرون ساخته می شوند (به جهت داشتن خاصیت کشسانی). از مهمترین مزایای استفاده از زانوبند طبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حافظت از زانو در برابر آسیب های احتمالی در حین انجام فعالیت های ورزشی ( یا فعالیت هایی که زانو در معرض آسیب قرار می گیرد).
  2. بهبود عملکرد
  3. کاهش فشار وارده به مفاصل و رباط ها
  4. پیشگیری از آسیب دیدگی شدید

علت زانو درد و روش های درمان آن

لازم به ذکر است که تمامی مزایای برشمرده در بالا در صورت استفاده درست که با تجویز پزشک انجام می گیرد قابل حصول و دستیابی خواهد بود و استفاده خودسرانه و بدون مشورت پزشک ممکن است نتایج مطلوبی را به همراه نداشته باشد. پس ضروری است پیش از استفاده از زانو بند طبی، حتما با پزشک متخصص در این حوزه مشورت نمایید.

پس از آگاهی یافتن و مشورت با پزشک، حال این سوال برای مخاطبان پیش خواهد آمد که در بین انواع مختلف زانو بندهای طبی موجود در بازار، کدام یک از برندها مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.

در بخش بعدی مقاله ما به این سوال پاسخ روشنی داده ایم، تا مخاطبان عزیز بتوانند با آگاهی بیشتر اقدام به خرید نمایند. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

بهترین نوع زانو بند طبی

هنگامی که پزشک متخصص، بستن زانو بند طبی را به بیمار تجویز می کند، مرحله مهم بعدی، خرید زانو بند طبی مناسب است. برای آنکه بتوانیم بهترین خرید ممکن را از بین گزینه های موجود در بازار داشته باشیم، ابتدا لازم است اطلاعات و مشخصات هر محصول و برند تولید کننده ی آن را بررسی نماییم.

قطعا این مرحله زمان بسیاری را از مخاطبان خواهد گرفت و خارج از حوصله ی آنها خواهد بود، راه حل این مساله یافتن فروشگاهی ست که تمامی این اطلاعات را به صورت جامع و خلاصه در اختیار مخاطبان قرار دهد و همچنین با ارائه این محصولات خرید را برای مخاطب آسان نماید.

سایت دکتر مهندس با سابقه درخشان و مشتری مداری مثال زدنی، یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی برای ارائه محصولات پزشکی می باشد. شما مخاطبان عزیز می توانید با مراجعه به سایت دکتر مهندس، انواع زانو بندهای طبی را مشاهده نمایید و پس از بررسی مشخصات کامل آنها، محصولی که مطابق با نیاز شما باشد را به آسانی با چند کلیک ساده، سفارش داده تا در سریع ترین زمان ممکن به دست شما برسد.

 

سخن پایانی

می توان گفت انسان امروز با پیشرفت علم و دانش پزشکی می تواند از آسیب هایی که در گذشته، راه حل و درمانی برای آن ها وجود نداشت، پیشگیری نماید و یا در صورت بروز این آسیب دیدگی ها، با روش های مختلف آن را درمان نماید. زانو درد یکی از شایع ترین دردها و آسیب هایی است که بسیاری از افراد بدان دچار می شوند. آنچه می تواند به جلوگیری از بروز این آسیب دیدگی کمک نماید، داشتن آگاهی لازم و روش های پیشگیری از این درد است که ما تلاش نمودیم تا در این مقاله به جمیع این موارد بپردازیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو