بیوگرافی شبنم طلوعی از زندگی هنری تا زندگی شخصی، طلاق و ازدواج

بیوگرافی شبنم طلوعی از زندگی هنری تا زندگی شخصی، طلاق و ازدواج


منبع: تاپ ناز

17

1401/9/6

11:00


بیوگرافی شبنم طلوعی

در این مطلب به زندگی نامه شبنم طلوعی، بازیگر سابق ایرانی و نحوه ازدواجش با کوروش تهامی و علت طلاق، مهاجرت و سایر حواشی این بازیگر، کارگردان و نمایش نویس ایرانی میپردازیم.

خانواده و تحصیلات

شبنم طلوعی در ۲۳ام فروردین سال ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. این کارگردان و بازیگر ایرانی از دانشگاه نانتر پاریس با لیسانس مطالعات تئاتر فارغ التحصیل شده است. او اول فعالیت خودش را با نوشتن شروع کرد و بعد به عرصه بازیگری وارد شد و اکنون در فرانسه زندگی میکند. پدر او سرهنگ دوم ارتش شاهنشاهی بود که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ بیکار شد و برای گذراندن زندگی مجبور بود به تدریس خصوصی زبان انگلیسی بپردازد. مادر شبنم طلوعی در رشته معماری تحصیل کرده بود که به خاطر شرایط خانواده مجبور شد به سمت خیاطی برود.

شبنم طلوعی

شروع کار

شبنم طلوعی از سن ۱۹ سالگی یعنی از سال ۱۳۶۹ در هفته نامه سروش شروع به نوشتن داستان های کوتاه کرد و این کار را تا سال ۱۳۷۲ ادامه داد. بعد از این که دوره دو ساله کارگردانی سینما را در مرکز فیلم سازی باغ فردوس در سال ۱۳۷۳ گذراند، به دلیل این که ساخت فیلم امکان پذیر نبود، به حوزه بازیگری تئاتر وارد شد. در همان دوره بود که کارگردانی و نمایشنامه نویسی هم شروع کرد. در نهایت در سن ۲۷ سالگی و در سال ۱۳۷۷ با فیلم بودن یا نبودن، جلوی دوربین رفت. در همان سال، هم زمان با تجربه ای که با بازی در سینما داشت، با سریال بگذار آفتاب برآید، در حوزه تلویزیون هم وارد شد و دو سال بعد به بازی در سریال نیستان پرداخت. در سال ۱۳۸۱ با مجموعه کارگاه شمسی و دستیارش مادام، توجه ها را به خود جلب کرد.

مهاجرت

به خاطر ممنوعیت بازیگری در سال ۱۳۸۳، این بازیگر برای همیشه ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد. یک سال بعد از این اتفاق، کار خود را به عنوان کارگردان شروع کرد. بعد در سال ۱۳۸۷ به ایفای نقش در فیلم زنان بدون مردان به کارگردانی شیرین نشاط پرداخت. این فیلم به حوادث و رویدادهای کودتای ۲۸ مرداد میپرداخت.

شبنم طلوعی

وضعیت ازدواج شبنم طلوعی

این بازیگر دو بار ازدواج کرده است. ازدواج اول مربوط به زمانی است که شبنم طلوعی در ایران بود و با بازیگر ایرانی معروف، کورش تهامی ازدواج کرد. ولی به خاطر زیاد شدن حواشی زندگی شخصی اش، از هم طلاق گرفتند. ازدواج دوم با غلامرضا دهقان کمارجی بود. او اهل شهر برازجان بوشهر است که اکنون مقیم پاریس میباشد و ازدواج آنها در فرانسه صورت گرفت. تحصیلات آقای دهقان کمارجی فوق لیسانس معماری است و در پاریس شرکت طراحی داخلی دارد. ثمره ازدواج آنها یک فرزند پسر میباشد.

علایق و مستند سازی

شبنم طلوعی در مصاحبه ای از علاقه خود به خوانندگی هم گفت که از کودکی و کلاس سلفژ تا بزرگسالی و پشت صحنه تئاتر برای گرم کردن صدایش تک خوانی میکرد. او در سال ۲۰۱۱ مستند کوتاهی به نام برداشت یک را برای شبکه نوین توی وی ساخت. چهار سال بعد در سال ۲۰۱۵ به ساختن یک مستند سینمایی به نام خاک-شکوفه-آتش پرداخت.

شبنم طلوعی

شهروندی فرانسه

در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ شبنم طلوعی اعلام کرد که بعد از ۱۴ سال زندگی در فرانسه به خاطر رعایت وظایف شهروندی، نتورالیزه شده، یعنی ملیت فرانسوی گرفته است.

حواشی

ممنوع الکار شدن شبنم طلوعی

در سال ۱۳۸۱ وقتی که در سریال بدون شرح بازی میکرد، یک فرم ۱۳ صفحه ای از طرف حراست به او ارسال شد که سوالاتی از تمام جزئیات شخصی و خانواده او پرسیده شده بود. او بعد از پر کردن آن فرم و ذکر بهایی بودن، ممنوع الکار شد. البته نهایی شدن این اتفاق در فیلم سینمایی شبانه سال ۱۳۸۳ بود که هدیه تهرانی به جای او بازی کرد و از طرف حراست ارشاد، رسما بیکار شد.

شبنم طلوعی

افتخارات و آثار شبنم طلوعی

در چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۷۴ بود که شبنم طلوعی برای اولین بار جایزه دوم نویسندگی متن برای نمایشی به اسم فردا و جایزه اول بازیگر زن را دریافت کرد. از دیگر جوایز او میتوان به جایزه دوم بازیگر زن در پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش مراد، جایزه دوم بهترین کارگردانی در بیست و یکمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش قهوه تلخ و جایزه اول بازیگری زن در بیست و دومین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش میبوسمت و اشک، اشاره کرد.

آثار سینمایی

از بازیگری شبنم طلوعی میتوان به بازی در آثار بودن یا نبودن در سال ۱۳۷۷ به کارگردانی کیانوش عیاری، شراره در سال ۱۳۷۸ به کارگردانی سیامک شایقی، دفتری از آسمان در سال ۱۳۷۸ به کارگردانی پرویز شیخ طادی، خانه روی آب در سال ۱۳۷۹ به کارگردانی بهمن فرمان آرا، روزی که زن شدم در سال ۱۳۸۰ به کارگردانی مرضیه مشکینی، شکلات در سال ۱۳۸۲ به کارگردانی افشین شرکت، گلی برای مریم در سال ۱۳۸۳ به کارگردانی حسن آقا کریمی و در نهایت در سال ۲۰۰۷ به کارگردانی شیرین نشاط در فیلم زنان بدون مردان بازی کرد.

آثار تلویزیونی

وی در سریال هایی به نام همسفر در سال ۱۳۷۹ به کارگردانی قاسم جعفری، نیستان در سال های ۷۹ تا ۸۰ به کارگردانی حسین مختاری، بدون شرح در سال ۱۳۸۱ به کارگردانی مهدی مظلومی و در آخر سال ۱۳۸۱ کارگاه شمسی و مادام را با کارگردانی مرضیه برومند بازی کرد.

فیلم های کوتاه

از فیلم های کوتاه او هم میتوان به هیچکس با هیچکس حرف نمیزند، کویر آیینه ها و عشق تنهاست اشاره کرد.

تئاتر

شبنم طلوعی در تئاترهای متفاوتی ایفای نقش کرده که میشود به جمعه دم غروب، همزان، تلخ بازی قمر در عقرب، میبوسمت و اشک، پای دیوار بزرگ شهر، روی زمین، اتاق رویا، شب هزار و یکم، بیژن و منیژه، شازده احتجاب، عروسی خون، کلفت ها، رمئو و ژولیت و در نهایت به مصاحبه به زبان فرانسه، به کارگردانی شبنم طلوعی و نویسندگی محمد رحمانیان اشاره کرد.

شبنم طلوعی

نویسندگی

شبنم طلوعی نویسندگی آثار مختلفی مثل فردا، بازی هفتم، مراد، قهوه تلخ، بازگشت به سفارش محسن علیخانی و بر اساس طرحی از علیرضا نادری را به عهده داشته است.

کارگردانی

او کارگردانی آثاری مثل بازی هفتم، فردا، قهوه تلخ و بهمن-بغداد را انجام داده است. البته نمایش بهمن-بغداد مجوز اجرا نگرفت. اما در خانه هنرمندان تهران در سال ۱۳۸۳ با حضور خود شبنم طلوعی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به صورت نمایش نامه خوانی با بازیگری کاظم سیاحی و ستاره اسکندی اجرا شد. او همچنین نمایش مصاحبه را در پاریس به زبان فرانسه با نویسندگی محمد رحمانیان کارگردانی کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو