طرز تهیه نان شیری محلی

طرز تهیه نان شیری محلی , دستور پخت نان شیری محلی

نان شیری محلی یکی از انواع نان های خوشمزه و محلی کشورمان است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیری محلی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان شیری محلی
آرد۲ پیمانه
شکر¼ پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه½ قاشق چایخوری
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
ماست۱ قاشق چایخوری
زردچوبهنوک قاشق چایخوری
گل زرد و کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان شیری محلی

مرحله اول

برای تهیه نان شیری محلی خوشمزه در ابتدای کار شیر را به همراه زردچوبه شکر و خمیر مایه درون یک کاسه مناسب ریخته و کمی مخلوط می کنیم، سپس روی آنرا با درپوش پوشانده تا به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله دوم

پس از گذشت این مدت، زمانی که مخلوط خمیر مایه فعال شد، آرد را کم کم درون کاسه الک کرده و با لیسک مخلوط می کنیم تا خمیر کمی جمع شود، سپس به اضافه کردن آرد ادامه می دهیم تا خمیری لطیف حاصل شود.

مرحله سوم

زمانی که خمیری نرم که به دست نمی چسبد حاصل شد، آنرا درون ظرف چرب شده گذاشته، سپس روی آنرا با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت یک ساعت در یک جای گرم استراحت کند تا حجیم شود.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس از خمیر ۷ چانه یکسان جدا کرده و روی سطح آرد پاشی شده قرار می دهیم. حالا خمیرها را با وردنه کمی باز می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیرها را به آرامی با فاصله از هم درون آن می چینیم. سپس با چنگال چندین سوراخ روی آنها ایجاد می‌ کنیم. حالا زرده تخم مرغ به همراه ماست، زردچوبه و مقداری گل زرد مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

در ادامه روی خمیرها را با مخلوط زرده تخم مرغ رومال کرده و سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم تا نان های شیری به مدت ۱۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و روی آنها طلایی و خوشرنگ شوند. نوش جان.