شرایط قرارداد طراحی سایت

منبع: پلازا

13

1401/9/17

02:00


شرایط قرارداد طراحی سایت

شرایط قرارداد طراحی سایت که در این مقاله به آن اشاره کردیم منفعت هر دو طرفین را در نظر گرفته است. هم چنین شما می‌توانید برای داشتن یک توافقنامه رسمی و حرفه‌ای از نمونه قرارداد طراحی‌ وبسایت در سایت جاب تیم استفاده کنید.

امروزه با فراگیر شدن اینترنت بسیاری از مشاغل برای گسترش کسب و کار خود اقدام به راه‌اندازی یک سایت کرده‌اند. البته برای داشتن یک وب‌سایت خوب و حرفه‌ای باید طراحی سایت  توسط شرکت‌های طراحی سایت انجام شود. توجه داشته باشید که شرکت‌های طراحی وب فقط طراحی سایت انجام نمی‌دهند و از خدمات آنها می‌توان به طراحی سایت اختصاصی، بهینه‌سازی سایت، برندسازی، فروش قالب، خدمات بازاریابی اینترنتی، انجام تبلیغات و غیره اشاره کرد. همانطور که می‌دانید برای انجام هر پروژه‌ای نیاز به عقد قرارداد بین طرفین است. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط قرارداد طراحی سایت آشنا کنیم.

قرارداد طراحی سایت چیست؟

قرارداد طراحی سایت یک توافق نامه قانونی بین مشتری و طراح وب است. این قرارداد شامل قیمت‌گذاری، محدوده کار طراحی، جدول زمانی محصولات تحویلی، برنامه پرداخت، حقوق مالکیت معنوی و سایر شرایط قانونی می‌باشد. توجه داشته باشید هر دو طرفین( مشتری و طراح) باید سند را امضا کنند تا از نظر قانونی لازم الاجرا تلقی شود.

مزایای قرارداد طراحی سایت

در این بخش به برخی از مزایای مهم قرارداد طراحی وب سایت اشاره می‌کنیم.

  • کسب و کار شما را حرفه‌ای جلوه می‌دهد

قرارداد یک جزء ضروری برای داشتن یک تجارت حرفه‌ای و ایجاد اعتماد است. با تعیین انتظارات متقابل، می‌توانید به شرکت‌های طراحی سایت که قصد کارکردن برای شما را دارند نشان دهید که مسئولیت‌های خود را جدی بگیرند. با انجام این کار، کسب و کار شما حرفه‌ای تر به نظر می‌رسد و منجر به بهبود روابط عمومی می‌شود.

  • هم از شرکت طراحی‌ سایت و هم از مشتری محافظت می کند

قرارداد طراحی وب سایت هم از کسب و کار شما و هم از شخص یا شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی سایت محافظت می‌کند. با امضای قرارداد، هر دو طرف می‌دانند از قبل چه انتظاراتی از یکدیگر داشته باشند: پرداخت‌ها، نوع کار و مدت زمان آن، بندهایی برای احترام و غیره. همچنین، از آنجایی که شرکت طراحی سایت ممکن است نیاز به دسترسی به برخی از اطلاعات حساس در مورد کسب و کار شما را داشته باشد، می‌توانید با ذکر آن در قرارداد و جزئیات عواقب احتمالی، از محافظت از این داده‌ها اطمینان حاصل کنید.

  • به طرفین امکان می دهد از سوء تفاهمات احتمالی در آینده جلوگیری کنند

داشتن یک قرارداد طراحی سایت از بروز سؤ تفاهم‌ها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین در صورت بروز هر گونه سو تفاهم یک قرارداد می‌تواند به حل سریع و دوستانه مشکل  کمک کند. بنابراین، داشتن یک توافقنامه می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند و از نظر قانونی و تجاری از شما در برابر اختلافات غیر ضروری محافظت کند.

  • به طرفین کمک می کند از دعوای قضایی پرهزینه جلوگیری کنند

در صورتی که یکی از طرفین قرارداد را زیر پا بگذارد، می‌توان از قرارداد به عنوان مرجعی استفاده کرد تا مشخص شود که کدام طرف مقصر بوده است. به خاطر داشته باشید که با داشتن یک توافق سهل الوصول، شانس کمتری برای تعلیق دعوی قضایی یا طولانی کردن دعوی قضایی وجود دارد که می تواند وقت‌گیر و هزینه بر باشد.

شرایط قرارداد طراحی سایت

شرایط قرارداد طراحی سایت

طرفین درگیر

اکثر قراردادها با معرفی مشتری و ارائه دهنده خدمات به عنوان طرفین درگیر شروع می‌شوند. این اطلاعات شامل نام طرفین و آدرس کامل، شماره تلفن و آدرس ایمیل آنها می‌باشد.

محدوده کار

یکی از شرایط قرارداد طراحی سایت مشخص کردن محدوده کار است. این بخش طراح سایت را از انجام هر کاری خارج از محدوده این پروژه در صورت درخواست مشتری محافظت می‌کند. همچنین مشتری را از دریافت صورت‌حساب برای کاری که با آن موافقت نکرده است محافظت می‌نماید. اطمینان حاصل کنید که دامنه کار به وضوح هر خدماتی را که ارائه می‌کنید تعریف کند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک تست بارگذاری وب سایت تجارت الکترونیک را برای مشتری خود انجام دهید، باید آن را در قرارداد ذکر کنید و کار را در قیمت خود حساب کنید. مشتری ممکن است فرض کند که اینکار جزو فعالیت‌های مربوط به طراحی وب می‌باشد به همین دلیل این موارد باید به صراحت در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال، اگر پروژه شامل خدمات اضافی مانند SEO  باشد، آن کار باید  در قرارداد سئو تعریف شود و هزینه جداگانه ای برای آن در نظر گرفته گردد.

نحوه پرداخت

در شرایط قرارداد طراحی سایت، نحوه پرداخت را فراموش نکنید. حتما در قرارداد مشخص نمایید‌ که آیا پرداخت جزئی یا کامل از قبل مورد نیاز است یا اینکه پس از اتمام پروژه هزینه را دریافت می‌کنید. بسیاری از شرکت‌های طراحی سایت هزینه‌های پروژه را با پرداخت های سررسید دریافت می‌کنند. برای مثال پرداخت شما ممکن است به این صورت باشد که 25% از هزینه پروژه به عنوان سپرده قبل از شروع کار پرداخت شود و زمانی که 50 درصد کار انجام شد، 25 درصد هزینه پروژه را دریافت کنید و 50% هزینه پروژه پس از اتمام پروژه پرداخت شود.

می‌توانید نحوه پرداخت را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای شما مفید باشد. گاهی اوقات 25 درصد از هزینه پروژه در 75 درصد از کار انجام شده نیز درخواست می‌شود یا سپرده اولیه 50 درصد هزینه پروژه است. توجه داشته باشید که هزینه‌های اضافی را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از مشتری برای مواردی مانند هزینه‌های رفت و آمد یا هزینه‌های اشتراک برنامه یا ابزار خاصی هزینه بگیرید، آن را نیز در قرارداد بگنجانید. هم چنین روش‌های پرداخت را مشخص کنید. تاخیر در پرداخت هزینه هم باید در این بخش به آن اشاره شود.

مفاد قرارداد طراحی سایت

بازخورد، تجدید نظر و تایید

یکی از شرایط قرارداد طراحی سایت این است  که در چه مراحل درخواست بازخورد کنید و این فرآیند بازخورد چگونه خواهد بود. هم چنین از ارائه پروژه‌ای که مشتری انتظارش را ندارد جلوگیری می‌کند. در قرارداد طراحی وب، به وضوح اعلام کنید که چه زمانی کار را برای بررسی تحویل می‌دهید. سپس، یک چارچوب زمانی برای مشتری برای ارائه بازخورد فراهم کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک نمونه اولیه وب سایت را ارسال کنید و به مشتری پنج روز کاری فرصت دهید تا بازخورد خود را اعلام کند. توجه داشته باشید که  تمام مشتریان در چارچوب زمانی پاسخ نمی‌دهند، بنابراین باید مشخص کنید که در صورت تأخیر در بازخورد آنها چه اتفاقی می‌افتد. شما می‌توانید شرطی  را اضافه کنید که اگر بازخورد در بازه زمانی اعلام شده دریافت نشود، تاریخ تحویل مورد توافق اولیه تعدیل خواهد شد. هم چنین مشخص کنید که اگر تعداد بازبینی بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد، قیمت پروژه تغییر خواهد کرد.

فسخ قرارداد و دعاوی

یکی دیگر از شرایط قرارداد طراحی سایت اشاره کردن به فسخ قرارداد است. تمام قراردادهای طراحی وب باید مشخص کنند که اگر یک یا هر دو طرف تصمیم به فسخ قرارداد بگیرند چه اتفاقی می‌افتد. مشخص کنید که در شرایطی مانند: شما نمی توانید کار را تمام کنید یا مشتری میخواهد بعد از شروع پروژه کار را متوقف کند یا مشتری طبق توافق، پرداخت را انجام نمی‌دهد؛ چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان مثال، اگر در نیمه راه یک پروژه بیمار شوید و نتوانید کار را به پایان برسانید، می‌توانید در قرارداد طراحی سایت قید کنید که تمام کارهایی که در حال حاضر انجام شده را تحویل می‌دهید و هزینه کار را ناقص دریافت می‌کنید. از سوی دیگر، اگر مشتری شما تصمیم به فسخ قرارداد قبل از تکمیل آن داشته باشد؛ در قرارداد می‌توانید قید کنید‌ که کل هزینه‌ طراحی سایت را دریافت خواهید کرد.

کلام آخر

برای داشتن یک قرارداد طراحی وبسایت حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم حتما موارد بالا در آن قید شود. شرایط قرارداد طراحی سایت که در این مقاله به آن اشاره کردیم منفعت هر دو طرفین را در نظر گرفته است. هم چنین شما می‌توانید برای داشتن یک توافقنامه رسمی و حرفه‌ای از نمونه قرارداد طراحی‌ وبسایت در سایت جاب تیم استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو