بنچمارک های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام را ببینید: پرچمدار ۲۰۲۳ اندروید

بنچمارک های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام را ببینید: پرچمدار ۲۰۲۳ اندروید


منبع: ترنجی

8

1401/9/18

19:21


کوالکام ماه گذشته از اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد و اولین گوشی‌های مجهز به آن در حال عرضه هستند. در حالی که ویوو X90 Pro اولین گوشی معرفی شده با این تراشه بود اما تست‌های این مطلب روی یک iQOO 11 ثبت شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا بنچمارک های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام را ببینید و عملکرد تراشه پرچمدار ۲۰۲۳ اندروید را بهتر بشناسید.

بنچمارک های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام را ببینید: پرچمدار ۲۰۲۳ اندروید

کوالکام ماه گذشته از اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد و اولین گوشی‌های مجهز به آن در حال عرضه هستند. در حالی که ویوو X90 Pro اولین گوشی معرفی شده با این تراشه بود اما تست‌های این مطلب روی یک iQOO 11 ثبت شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا بنچمارک های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام را ببینید و عملکرد تراشه پرچمدار ۲۰۲۳ اندروید را بهتر بشناسید.

بنچمارک های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام

بنچمارک‌های تراشه جدید مدتی است که لو رفته اما با این حال، شما هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که کدام یک صحت دارند. این بار روی یک دستگاه تجاری تراشه مذکور تست شده است.

گوشی آیکو ۱۱ این تست دارای 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است که به اسنپدراگون 8 نسل 2 فرصتی عالی برای درخشش می دهد. در این تست مقایسه با ۲ تراشه قبلی آن یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ انجام می‌شود.

مقایسه مشخصات اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ سل ۱

مقایسه مشخصات اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ سل ۱

قبل از شروع به بررسی نتایج تست‌ها، اجازه دهید تا تراشه را با جزئیات بیشتری بشناسیم. اسنپدراگون 8 نسل 2 از ترکیبی از هسته های ARM استفاده می کند. Cortex-X3 رهبر هسته‌های CPU این تراشه است و بر اساس داده های رسمی، باید 25٪ سریعتر از Cortex-X2 مورد استفاده در تراشه های نسل ۱ باشد. این پیشرفت برای عملکرد تک هسته‌ای است.

سپس ترکیبی از چهار هسته (در ۲ کلاستر ۲ هسته‌ای) متوسط وجود دارد. دو هسته از نوع Cortex-A715 هستند که باید 20 درصد سریعتر از هسته قدیمی A710 باشد. تراشه نسل ۲ همچنین دارای دو هسته Cortex-A710 است، بنابراین تخمین عملکرد چند رشته ای دشوارتر می‌شود. بر اساس داده های ARM، کوالکام می گوید که CPU به طور کلی 35٪ سریع تر است (در مقایسه با CPU اسنپدراگون ۸ نیل ۱) و 40٪ بهینه‌تر در مصرف انرژی.

اسنپدراگون 8 نسل 2 همچنین از پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 استفاده می کند. کوالکام در مورد مشخصات سخت افزاری کمی غیرشفاف عمل می کند، اما باید تغییر بزرگی ایجاد شده باشد.

نکته جالب توجه این است که ادرنو 740 با کلاک کمتری نسبت به ادرنو 730 (اسنپدراگون ۸ نسل ۱) کار می کند. با این حال، کوالکام می گوید که GPU جدید 25٪ سریعتر از نسل قبلی خود بوده و 45٪ بهینه‌تر در مصرف انرژی است. این پیشرفت عملکرد نسبت به اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ حدود ۱۰ درصد است.

تمرکز تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ بهره وری انرژی بود. هنگامی که این امر محقق شد، کوالکام در نسل دوم اسنپدراگون ۸ تلاش دارد تا کارایی بهبود یابد.

بنچمارک‌های Snpadragon 8 Gen 2

بنچمارک Antutu اسنپدراگون ۸ نسل ۲

بنچمارک Antutu اسنپدراگون ۸ نسل ۲

با AnTuTu که یک بنجمارک کامل است، شروع خواهیم کرد تا تلاش کنیم تا احساسی از بهبود کلی ایجاد شده توسط Snapdragon 8 Gen 2 داشته باشیم. حافظه رم LPDDR5X DRAM و حافظه داخلی UFS 4.0 توسط این تراشه پشتیبانی می‌کند و دستگاه تست این مطلب که iQOO 11 بود، به طور کامل از آنها پشتیبانی می‌کند.

این مهم است که به خاطر داشته باشید، چیپست به تنهایی عملکرد واقعی را تعیین نمی کند. کوالکام با افزودن پشتیبانی از فرمت‌های حافظه جدید و سریع‌تر، سازندگان را قادر به ساخت تلفن‌های سریع‌تر کرده است.

برای سنجش عملکرد بخش پردازش مرکزی Snapdragon 8 Gen 2 با Geekbench 5 شروع می کنیم، که عملکرد تک و چند هسته‌ای را اندازه گیری می کند. به یاد داشته باشید، هدف بهبود عملکرد تک هسته ای حدود 25٪ نسبت به Cortex-X2 است که روی همان گره و کلاک کار می‌کند.

عملکرد چیپست کاملاً به آن حد نمی رسد، اما ما به ۱۸ درصد بهبود نسبت به اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ رسیدیم. این فاصله بین اسنپدراگون ۸ نسل ۱ حدود ۲۶ درصد است.

عملکرد چندهسته‌ای بهبود مشابه ۲۲ درصدی را نسبت به اسنپدراگون ۸ پلاس نس ۱ نشان می دهد. تفاوت نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 1 حدود 33 درصد سرعت است.

پیشرفت‌های بخش CPU بسیار قوی هستند. با این حال نسبت به تمام رقبا شاید بهترین نباشد. دست کوالکام در اینجا بسته است زیرا از هسته‌های CPU Cortex بهینه‌سازی شده ARM استفاده می‌کند. شاید زمانی که تیم Nuvia یک CPU موبایل ارائه می‌کند همه چیز متفاوت باشد، اما این واقعیتی است که ما برای سال 2023 داریم.

البته پردازنده‌های گرافیکی Adreno کاملا ساخت Qualcomm هستند و در چندین آزمایش از هدف پیشرفت ۲۵ درصدی فراتر رفته‌اند. قبل از اینکه به آن بپردازیم، باید در مورد وضوح و نرخ فریم صحبت کنیم. گوشی iQOO 11 دارای صفحه نمایش 1440 در 3200 پیکسل با رفرش‌ریت 120 هرتز بود که این پنل از نوع LTPO4 است.

با این حال، بسیاری از گوشی‌های دارای تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ از نمایشگرهای +FHD استفاده می‌کنند. برای بررسی بهتر نتایج توان پردازش گرافیکی این دستگاه ۲ را امتحان کردیم: یکی، تنظیم iQOO 11 روی وضوح +FHD و دوم، نگاه کردن به نتایج نمایشگر خاموش.

تست‌های GFXBench Aztec حدود 50 درصد پیشرفت را با استفاده از OpenGL ES و روش جدیدتر Vulkan نشان می‌دهند. این گوشی تقریباً می تواند گیم پلی 90 فریم بر ثانیه را با این وضوح ارائه دهد.

اسنپدراگون 8 نسل 2 بازی با نرخ رفرش/ نرخ فریم بالا را در رزلوشن +FHD امکان پذیر می کند، در حالی که تراشه های Gen 1 شما را بین انتخاب وضوح بالا و نرخ فریم به چالش می‌انداخت.

طبیعتاً بنچمارک‌ها نسبت به بازی‌های واقعی سخت‌تر هستند، بنابراین باید شاهد تعداد زیادی عناوین قابل بازی در ۹۰ فریم در ثانیه و حتی ۱۲۰ فریم در ثانیه با اسنپدراگون ۹ نسل ۲ باشیم.

خوب، حالا بیایید با رفتن به تست های نمایشگر خاموش به عملکرد خام GPU نگاه کنیم. اینها با نسبت تصویر 16:9 (در 1080p یا 1440p) انجام شده‌اند و از محدودیت‌های فیزیکی مانند نرخ رفرش‌ریت نمایشگر دوری می‌کنند.

با شروع با Aztec در 1440p، ما دوباره شاهد بهبود عملکرد حدود 50٪ هستیم. شکاف بین Vulkan و OpenGL ES کمتر از آنچه در تراشه‌های نسل ۱ وجود داشت است، اما Vulkan هنوز یک برتری جزئی دارد.

بنچمارک 3DMark در تست Wild Live حالت Vulkan، 1440p بهبود کمتری را نشان می دهد، یک پیشرفت حدود ۳۰ درصدی که بد نیست چرا که کوالکام تنها وعده افزایش 25 درصدی را داده بود، بنابراین اسنپدراگون یک بار دیگر انتظارات را شکست داد.

با رفتن به تست‌های 1080p مانند Car Chase و Manhattan، پیشرفت‌ها در اینجا کمتر هستند. اینها تست‌های نسبتاً قدیمی هستند و ممکن است به اندازه کافی بر GPU فشار وارد نکنند، بنابراین تفاوت خروجی زیادی را نبینیم.

جمع بندی

پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 درون اسنپدراگون 8 نسل 2 واقعاً چشمگیر است و ما حتی آزمایش نکرده‌ایم که با ردیابی پرتو چه خروجی را می‌تواند ارائه دهد.

چیپست جدید بازی با نرخ فریم بالا را در عناوین بیشتری از آنچه در حال حاضر ممکن است امکان پذیر می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا تنظیمات گرافیکی با کیفیت بالاتر را همزمان فعال کنند.

چیزی که امروز به آن توجه نکردیم عملکرد پایداری است. این موضوعی است که از گوشی به گوشی دیگر متفاوت خواهد بود.

نکته آخری وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، ظاهراً کوالکام یک نسخه ارتقا یافته از اسنپدراگون 8 نسل 2 هم در چنته دارد. در این نمونه فرکانتس پرازنده مرکزی به ۳.۳۶ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی به ۷۱۹ مگاهرتز ارتقا پیدا می‌کند. کوالکام رسما وجود آن را تایید نکرده است، اما سرنخ هایی وجود دارد که نشان می دهد SM8550-AC در دست توسعه است.

اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام رسما معرفی شد: قوی‌تر و بهینه‌تر با پشتیبانی از Wi-Fi 7 و ری‌تریسینگ

نظر شما درباره عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در بنچمارک‌ها چیست؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو