معرفی انواع کاربردهای سرکه در شستشوی لباس ها

معرفی انواع کاربردهای سرکه در شستشوی لباس ها


منبع: آکا

7

1401/10/17

18:09


سرکه یک محصول معجزه آساست که می‌توان از آن برای تمیز کردن هر چیزی از وان حمام گرفته تا لباس استفاده کرد. شستن لباس با سرکه، عوارض احتمالی شستن لباس با مواد شوین

۱۳ فایده استفاده از سرکه در شستن و نگهداری از لباس‌ها - چطور

آکاایران: سرکه یکی از بهترین جایگزین‌ها برای مواد شویندهٔ شیمیایی است. استفاده از سرکه در شستن لباس موجب سفید‌شدن، روشن‌شدن، ازبین‌رفتن بوی بد و نرم‌شدن لباس می‌شود. استفاده از سرکه در ماشین‌های لباس‌شویی بی‌خطر و برای محیط ‌زیست نیز مفید است. برای شستن لباس‌ها می‌توانید از سرکه سفید تقطیرشده یا سرکه سیب استفاده کنید. سرکه با سست‌کردن نمک‌های روی یا کلرید آلومینیوم اثر می‌کند و بنابراین کثیفی به لباس شما نخواهد چسبید. به‌علاوه سرکه از خواص ضدباکتریایی هم دارد. اگر به استفاده از سرکه علاقه‌مند شده‌اید در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات آکا انواع کاربردهای سرکه در شستشوی لباس ها و روش استفاده از آن را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱۳ فایده استفاده از سرکه در شستن و نگهداری از لباس‌ها - چطور

انواع کاربردهای سرکه در شستشوی لباس ها

روشن و سفید کردن لباس

سرکه لباس‌های شما را درخشان و سفید‌ می‌کند؛ برای این منظور نصف فنجان سرکه به شستشوی نهایی لباس اضافه کنید. همچنین می‌توانید در ابتدا سرکه را به نرم کننده لباس اضافه کنید. 
اگر احساس می‌کنید لباس‌های سفید شما این روز‌ها رو به خاکستری می‌رود، از مراحل زیر را طی کنید:
  • مقداری سرکه در ظرف بزرگ آب ریخته و حرارت دهید
  • اجازه دهید به جوش آید
  • هنگامی که آب به جوش آمد ظرف را از روی حرارت بردارید
  • لباس‌های دودی‌رنگ و چرک خود را در آن قرار دهید
  • به مدت یک شب بگذارید تا در این مخلوط خیس بخورند
  • سپس شستشوی معمول خود را انجام دهید
همچنین می‌توانید از ابتدا از سرکه برای شستشوی لباس خود استفاده کنید؛ برای این منظور به جای مواد شوینده، نصف فنجان سرکه سفید را به ماشین لباس‌شویی اضافه کنید و لباس خود را با آن بشوئید.

۵ ترفند عالی جهت شستشوی لباس سفید زرد شده و رنگ گرفته

استفاده از سرکه به عنوان نرم کننده

به جای اینکه از نرم کننده های گران قیمت استفاده کنید می توانید از سرکه سفید مصرف کنید. سرکه سفید باعث نرم شدن پارچه ها می شود و نمی گذارد که هیچ موادی روی لباس باقی بماند. در مرحله آخر شستن لباس ها ½ پیمانه سرکه بیفزایید تا اصطکاک لباس ها به طور کامل از بین برود.

از بین بردن لکه های صابون و پودر لباسشویی

اسید استیکی که در سرکه وجود دارد همه ی لکه های پودر لباسشویی را از روی لباس از بین می برد. برای این کار باید در مرحله آبکشی یک پیمانه سرکه سفید به آن بیفزایید.

کاربرد سرکه در از بین بردن لکه لباس

پاک کردن پرز و مو

چنانچه در مرحله آبکشی ½ پیمانه سرکه اضافه کنید دیگر مو و پرز به لباس نمی چسبد.

ماشین لباسشویی یکی از مهم ترین لوازم منزل به حساب می آید که باید به خوبی از آن مراقبت کرد. یکی از نکات مراقبت از ماشین لباسشویی تمیز نگه داشتن،…

در مرحله آخر آبکشی لباس ها ½ پیمانه سرکه مصرف نمایید تا لباس ها سفید گردند و لکه های زرد دیگر روی لباس ها باقی نماند.

روی لکه با استفاده از آبپاش کمی سرکه بپاشید و اجازه دهید۱۰ دقیقه روی لباس بماند. پس از آن با برس نرم روی آن بمالید و لباس را بشوئید. برای این که لکه های اسپری را از بین ببرید زیربغل و مام لیف را آغشته به سرکه سفید کنید و به آرامی روی لکه بمالید.

چند راهکار برای شستن لباس با سرکه

از بین بردن بوی بد لباس

سرکه بوها را خنثی می‌کند و باعث می‌شود که لباس‌ها بوی تمیزی بدهند. سرکه می‌تواند بوهای ناشی از دود، حیوانات خانگی و عرق را از بین ببرد. باقی‌ماندن حوله‌ها یا انبوهی از لباس‌های مرطوب در سبد لباس یا ماشین لباس‌شویی، باعث رشد کپک و ایجاد بوی بد می‌شود.

برای ازبین‌بردن این بوی بد، ماشین لباس‌شویی را با آب‌ داغ پر کنید. سپس، دو پیمانه سرکه سفید را داخل ماشین‌ لباس‌شویی بریزید و با آن لباس‌ها را بشویید. بعدازآن، یک دور دیگر لباس‌ها را با مواد شوینده بشویید.

سرکه هیچ بویی را در لباس‌های شما باقی نمی‌گذارد، ولی می‌توانید چند قطره از روغن‌های اسانسی (مانند اسطوخودوس) را نیز اضافه کنید تا لباس‌هایتان معطر شوند.

برای این کار یک پیمانه سرکه سفید را به مرحله آخر آبکشی لباس اضافه کنید.

ثابت نگه داشتن رنگ لباس

برای تثبیت ماندن رنگ لباس ها پیش از شستن آن ها را به مدت ۲۰ دقیقه در محلول آب و سرکه به اندازه مساوی قرار دهید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماهی یک مرتبه درون ماشین لباسشویی سرکه بریزید و آن را روشن نمایید تا شوینده هایی که در داخل ماشین باقیمانده اند به طور کامل از بین بروند.

نکات مهم پیش از استفاده از سرکه در شستن لباس

پیش از استفاده از سرکه برای شستن لباس مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. البته این حساسیت بسیار نادر است، ولی در بعضی از افراد وجود دارد.

همهٔ انواع سرکه دارای استیک‌اسید هستند که موجب روشن‌شدن، نرم‌شدن و ازبین‌رفتن بوی بد لباس‌ها می‌شود. سرکه سیب از آب سیب به دست می‌آید. میزان اسیدی‌بودن آن بین ۵ تا ۶ درصد است. رنگ سرکه سیب نیز زرد یا طلایی کهربایی است.

سرکه سفید یا تقطیرشده، از تخمیر مجدد الکل مقطر رقیق به دست می‌آید. این الکل را می‌توان از غلات یا نشاستهٔ ذرت، سیب‌زمینی، برنج یا جو تهیه کرد. معمولا میزان اسیدی‌بودن سرکه تقطیرشده از سرکه سیب کمتر و بین ۴ تا ۷ درصد است.

برای جلوگیری از لک‌شدن لباس بهتر است که سرکه را با مقداری آب رقیق کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که نباید از سرکه قرمز، سرکه قهوه‌ای یا سرکه بالزامیک برای شستن لباس استفاده کنید. این سرکه‌ها باعث لک‌شدن لباس می‌شوند.

برای شستن لباس همیشه از سرکه سفید تقطیرشده استفاده کنید، زیرا فاقد هرگونه تانین (رنگ‌های گیاهی طبیعی) است. این رنگ‌ها موجب لک‌شدن لباس‌ها می‌شوند. اگر از سرکه سیب استفاده می‌کنید، مقدار آن باید کمتر باشد و پیش از استفاده نیز آن را با آب رقیق کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو