خواص گل ختمی

گل ختمی به عنوان گل تزیینی در اغلب نقاط کشور کاشته می‌شود. اما خواص گل ختمی نیز در درمان خانگی بیماری‌های رایج موثر و قابل توجه است. در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

خواص گل ختمی

خواص گل ختمی در طب سنتی ما بسیار شناخته شده است. گل ختمی فقط برای تزئین باغچه کاشته نمی شود. به لطف مواد معدنی موجود در آن، در سلامت بدن و از بین بردن برخی بیماری‌ها موثر است.

ریشه و برگ گیاه گل ختمی که نگهداری از آنها بسیار آسان است خوراکی است. اسانس گل حاوی آنتی اکسیدان های قوی است. آنها در رفع بیماری‌های دستگاه گوارش و مشکلات پوستی استفاده می‌شوند. از آنجایی که بافت چسبناک‌تری دارد، با پوشاندن معده در درمان زخم معده استفاده می شود. به لطف این ساختار از تحریکات پوستی نیز جلوگیری می کند.

اگر می خواهید گل ختمی را در خانه یا باغ خود پرورش دهید، به یک محیط مرطوب نیاز دارید. آنها عاشق نور خورشید هستند و می توانند تا 1.5 متر رشد کنند. از آنجایی که آنها گلهای مقاوم به سرما هستند، احتمالاً در آب و هوای سرد نیز رشد می کنند. بهترین زمان برای کاشت بذر گل ختمی اواخر تابستان یا اوایل پاییز است. کاشت آنها در تابستان یا بهار توصیه نمی شود. از آنجایی که گل ختمی باید در دو هفته اول در حال رشد در محیط خنک تری باشد، اگر قرار است در این ماه ها کاشته شود باید در جای خنک نگهداری شود.

زمانی که شرایط مساعدی برای رشد پیدا کند می‌تواند به 2 تا 2.5 متر برسد. گل می تواند در رنگ های مختلف از سفید تا قرمز، از صورتی تا نارنجی باشد.

خواص گل ختمی برای پوست

  • خواص گل ختمی برای پوست چیزی است که موجب شهرت این گیاه شده است. در واقع گل ختمی که در استفاده طولانی مدت بر سلامت پوست تأثیر مثبت می گذارد، باعث مرطوب شدن و پاکسازی پوست می شود.
  • همچنین از گل ختمی نیز برای تسکین بیماری های پوستی با مخلوط های مخصوص استفاده می شود.
  • ضمن اینکه سلول‌های تغییر شکل یافته روی سطح پوست را ترمیم می کند، پیری را نیز به تاخیر می اندازد.

خواص گل ختمی برای مو

خواص گل ختمی برا مو موجب نرمی و لطافت موها می‌شود. هنگامی که چای به دست آمده از دم کردن در آب داغ برای شستن موها استفاده شود، می توان موهای درخشان و سالم تری به دست آورد.

خواص گل ختمی برای عفونت ریه

به لطف خواص گل ختمی برای عفونت ریه می توانید ناراحتی هایی را که در مجاری تنفسی تجربه می کنید تسکین دهید. علاوه بر این، گل ختمی به دلیل خاصیت سرکوب کننده سرفه برای چای های زمستانی ضروری می شود.

همچنین بخوانید: خواص رزماری برای مو، پوست، کبد و بارداری

خواص گل ختمی برای سرفه

خواص گل ختمی برای سرفه

به منظور بهره بردن از خواص گل ختمی برای سرفه بهتر است به سراغ دمنوش آن بروید. پودر گل ختمی برای درمان سرفه اغلب حاوی ترکیبی از قسمت های مختلف گیاه است. می توانن پودر گل ختمی را با آب مخلوط کرده و نوشیدنی درست کرد.

از طرف دیگر، آنها می توان پودر ریشه گل ختمی را با آب مخلوط کرده، آن را در یک شیشه یا ظرف درب دار بریزند و اجازه داد یک شب در دمای اتاق دم بکشد. وقتی آماده مصرف شود، مایع غلیظ و لغزنده ای ایجاد می کند که به خوبی آزردگی گلو و دهان را تسکین می دهد.

خواص گل ختمی برای عفونت زنان

گل ختمی در طب سنتی برای عفونت زنان به خصوص رحم و سیستم تناسلی توصیه شده است. به طور کلی مصرف چای گل ختمی باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها می شود. همچنین گل ختمی به عنوان یک عامل ضد التهاب، ضد میکروبی می‌تواند عفونت این ناحیه را برطرف کند.

این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم بوده و اسپاسم های دردناک دوره قاعدگی را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین دیسمنوره (درد قادعدگی) را می‌توان با خواص دارویی گل ختمی درمان کرد.

خواص گل ختمی برای خلط

خواص خلط آور گل ختمی بسیار شناخته شده است. می توان گفت گل ختمی گیاهی فوق العاده موثر در ایجاد خلط ناشی از سرماخوردگی، استعمال دخانیات و سرفه است.

این گیاه به دفع بلغم از بدن کمک می کند و همچنین به نرم شدن گلو کمک می‌کند. می توان گفت که به ویژه در رفع سرفه خشک موثر است.

خواص گل ختمی برای لک صورت

خواص گل ختمی برای لک صورت نیز کاربرد دارد و این خاطر ویژگی آنتی اکسیدانی آن است. برای محافظت از سلامت پوست خود می توانید از گل ختمی استفاده کنید. این یک روش درمانی طبیعی برای بهبود لک، بریدگی، کبودی و زخم است.

بوته های گل ختمی را خشک کرده و 150 گرم از آن را با 3 لیوان آب می جوشانند. بعد از 10 دقیقه جوشیدن، می توانید با آب گل ختمی که به مدت 10 دقیقه دم بکشد، تونیک را به پوست خود بزنید.

همچنین بخوانید: خواص کاکوتی برای سرماخوردگی، عفونت رحم و ریه، پوست و لاغری

خواص گل ختمی برای سرماخوردگی

خواص گل ختمی برای کلیه

خواص گل ختمی برای کلیه را می‌توان به ویژگی ادرار آوری آن نسبت داد. به این ترتیب از عملکرد سالم کلیه ها حمایت می کند.

به دلیل خاصیت ادرار آور آن شناخته شده است. یکی از مفیدترین گیاهان در دفع سموم انباشته شده در مجاری ادراری است. از تشکیل ماسه سنگ در کیسه کلیه و مثانه جلوگیری می کند. در عملکرد غدد فوق کلیوی موثر است. این به طور مثبت بر نسبت مایعات بدن تأثیر می گذارد.

گل ختمی از بهبود سریعتر نواحی ملتهب پشتیبانی می کند، با این ویژگی در حل بسیاری از مشکلات جدی از التهاب کلیه گرفته تا زونا (التهاب انتهای عصب) تاثیرات مثبتی دارد.

خواص گل ختمی برای سرماخوردگی

کمک گرفتن از خواص گل ختمی برای سرماخوردگی طب سنتی ما سابقه طولانی دارد. زیرا ریشه گل ختمی رایحه ای آرام بخش دارد که آن را در چای عالی می کند.

علاوه بر این، چای ریشه گل ختمی برای کمک به تسکین گلودرد و همچنین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. بنابراین می توانید گل ختمی را به صورت چای برای علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مصرف کنید و از اثرات معجزه آسای آن بهره مند شوید.

برای تهیه این چای باید 200 گرم گل ختمی خشک را در 3 لیوان آب جوشیده بریزید. پس از 3 دقیقه انتظار برای دم کشیدن می توان آن را از صافی گذراند و با مقداری عسل مصرف کرد.

همچنین بخوانید: خواص تخم کتان برای لاغری؛ طریقه مصرف و بهترین زمان مصرف تخم کتان

سخن آخر

حالا که با خواص گل ختمی آشنا شدیم باید بدانید گل ختمی گیاهی است که هیچ ضرر شناخته شده‌ای ندارد. با این حال، مانند همه چیز، مصرف بیش از حد آن می‌‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. چای تهیه شده از گل ختمی نباید بیش از 2 لیوان در روز مصرف شود. چای گل ختمی می تواند باعث از دست دادن بیش از حد آب شود زیرا خاصیت ادرارآوری دارد. بنابراین، بهتر است که مراقب باشید. ضمناً گل ختمی در زنان باردار نباید استفاده شود.