خواص گل انار با ویژگی های شگفت انگیز و نحوه مصرف آن

خواص گل انار با ویژگی های شگفت انگیز و نحوه مصرف آن


منبع: آرگا

4

1402/3/24

21:38


گل انار سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی می باشد. طعم این گل کمی ترش و تلخ است، اما برای سلامتی پوست و چهره بسیار مفید است. گل های انار سه تا هفت گلبرگ دارند و امکان دارد رنگ آنها متمایل به قرمز، قرمز تیره، زرد، سفید و نارنجی باشد. وقتی که درختان سه تا چهار ساله هستند، گل ها از اواسط بهار تا پاییز شکوفه می دهند. شاخه های این درخت تیغ های فراوانی دارد. درخت گل انار در ماه اردیبهشت غنچه های زیادی می دهد، اما غنچه های آن تبدیل به میوه نخواهند شد. گل های درخت گل انار تا اواخر ماه تیر روی شاخه های درخت دیده می شوند. برگ های این درخت بیضی نوک تیز کشیده هستند. باید خاطر نشان ساخت گل انار خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به مهم ترین خواص گل انار اشاره کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انار همانند بسیاری از میوه ها ویتامین های زیادی دارد و برای بدن بسیار مفید است. در واقع به جز میوه درخت، بقیه قسمت های آن فواید زیادی داشته و برای اکثر بیماری ها مفید می باشند. یکی از قسمت های فرعی درخت انار که خاصیت زیادی برای سلامتی دارد، شکوفه آن می باشد. خوب است بدانید گل انار را هر جایی که درخت انار باشد، می توان یافت. این گیاه بومی در قسمت هایی از کشور ترکیه، ایران، عراق، پاکستان، هند و افغانستان وجود دارد. در کشور ایران نیز در شهرهایی مانند ارسنجان، فردوس، تنگ سیاب، بهشهر و شهرضا شاهد رشد این درخت زیبا هستیم. از خواص گل انار می توان به از بین بردن جوش ها، لکه های پوستی، کمک به هضم غذا، کاهش فشار خون و درمان دل پیچه اشاره کرد. علاوه بر این گل انار قند خون را تنظیم کرده و پوست را روشن می کند.

از دیگر بخش های این گیاه که قابل استفاده است، می توان به سر شاخه های آن اشاره کرد. اثر گل انار برای گرفتگی رگ ها بیشتر از آب میوه آن است. اکثر طبیبان یونانی برای درمان دیابت از گل انار استفاده می کردند. هم چنین از کاربردهای مهم گل انار می توان به رنگرزی طبیعی اشاره کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با مهم ترین خواص گل انار در طب سنتی آشنا شویم.

آشنایی با درخت گل انار و ویژگی های خاص آن

درخت گل انار یک درختچه کوچک است که ارتفاع آن تقریبا ۶ متر است و در مناطق نیمه گرمسیری رشد می کند. شاخه آن تیغ دار و برگ های آن بسیار ساده و شفاف است. گل های انار خوراکی، لوله ای شکل و درشت هستند اما هیچ گونه عطری ندارند. این گل ها دارای ۷ گلبرگ هستند و رنگ آنها می تواند از نارنجی- قرمز و سفید- زرد تا قرمز تیره متغیر باشد. میوه این درخت کروی شکل است و اندازه های مختلفی دارد. این میوه سرشار از ویتامین هایی مانند B2 ، B1 و C است و مواد معدنی مانند فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم در آن یافت می شود. از برگ های درخت گل انار پماد بسیار معروفی تهیه می شود که برای کاهش بوی بد زیر بغل مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین این پماد به منظور التیام جای زخم نیز بسیار کاربرد دارد.

بهتر است بدانید تمام اجزای میوه انار مغذی است. اکثر مردم از خواص انار اطلاعات فراوانی دارند، با این حال به یاد داشته باشید به غیر از میوه این درخت بخش های دیگر گل انار نیز قابل استفاده بوده و از خواص فراوانی برخوردار هستند.

گل انار چه خواصی دارد؟

نگاهی به مهم ترین خواص گل انار

بهتر است بدانید طبیعت درخت گل انار سرد و خشک است. در کتب طب سنتی، مصلح انار ترش را انار شیرین و مصلح انار شیرین را انار ترش معرفی کرده اند. در کنار انار شیرین می توانید عسل و زنجبیل مصرف کنید. توجه داشته باشید در هر قاشق غذاخوری گل انار خشک شده، ۱۹ کالری انرژی وجود دارد. یکی از مهم ترین خواص درخت گل انار درمان زخم ها و سوختگی است. این درخت آنتی اکسیدان زیادی دارد، به همین خاطر افرادی که درگیر بیماری های پوستی هستند می توانند از آن استفاده کنند. در ادامه به مهم ترین خواص گل انار اشاره خواهیم کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن

همه ما در زمان ابتلای خود و اطرافیان به آنفولانزا و دیگر بیماری های ویروسی همواره نگران هستیم. در حالی با رعایت اقدامات ایمنی توصیه شده، تا حدودی می توانیم میزان نگرانی خود را کاهش دهیم. مهم ترین کاری که لازم است انجام دهید، حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن است. گل انار حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این ماده با ویروس های خارجی و باکتری ها مبارزه می کند و در نتیجه بدن شما را سالم و ایمن نگه می دارد.

کنترل سطح قند خون

دیابت از شایع ترین بیماری های جهان است. افرادی زیادی در جهان از این بیماری کشنده رنج می برند. البته داروها و راه های زیادی برای کنترل این بیماری وجود دارد. شما می توانید با اصلاح و تغییر سبک زندگی وضعیت سلامتی خود را بهبود بخشید. برای این منظور بهتر است از کمترین مقدار شکر فراوری شده استفاده کنید. تحقیقات مختلف نشان داده است که گل انار ماده ای فوق العاده برای بیماران دیابتی است.

درخت گل انار آنتی اکسیدان فراوانی دارد و برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار مفید است. به همین خاطر افراد دیابتی می توانند با مصرف گل انار سطح گلوگز خود را کنترل کنند. برای تنظیم قند خون، گل انار را دم کنید و پس از غذا آن را نوش جان کنید. تحقیقات نشان می دهد مصرف گل انار به همراه داروهای دیابت از کاهش فشار اکسایشی جلوگیری می کند. علاوه بر این موجب تقویت حافظه در افراد دیابتی می شود.

مهم ترین خواص گل انار چیست؟

افزایش کیفیت پوست

همه ما به دنبال داشتن پوستی صاف، درخشان و بدون لک هستیم. اما با توجه به سبک زندگی بی تحرک و آلودگ های محیطی، دستیابی به چنین موضوعی می تواند بسیار دشوار به نظر برسد. اگر نمی توانید راه های مراقبت از پوست خود را دنبال کنید، حداقل می توانید با استفاده از گل انار به از بین بردن چین و چروک های پوست و رفع پیری زودرس کمک کنید.

کاهش وزن

آنتی اکسیدان موجود در گل انار علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، با حذف چربی های رسوب شده در بدن، به حفظ سلامتی شما کمک می کند. با این حال برای نتایج مؤثر، توصیه می شود به طور مرتب ورزش کنید یا پیاده روی سریع انجام دهید.

سلامت قلب و عروق

همان طور که می دانید قلب یکی از مهم ترین اعضای بدن است. قلب خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند. هم چنین علاوه بر حمل اکسیژن، مواد مغذی مهمی را برای پشتیبانی از عملکردهای مختلف بدن حمل می کند. اگر سلامت قلب به خطر بیفتد، کسل، خسته و کم انرژی خواهید بود. به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت قلب، توصیه می شود گل انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از این راه به حفظ سلامت قلب و عروق خود کمک کنید.

تقویت دستگاه گوارش

از گلبرگ های گل انار می توان برای درمان اسهال خونی استفاده کرد. اگر درگیر دیگر مشکلات دستگاه گوارش مثل پوسته اندازی روده هستید، می توانید از خواص بی نظیر گل انار بهره مند شوید.

خواص فوق العاده گل انار

از دیگر خواص گل انار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از خونریزی بواسیر
  • روش کننده پوست: برای روشن کردن پوست می توانید مقداری از گل انار را با عرق بید ترکیب کنید و به پوست خود بزنید. پس از یک یا دو ساعت آن را بشوئید. پوست شما با گل انار بسیار شفاف و روشن خواهد شد.
  • تنظیم کننده قند خون: برای اینکه قند خون خود را تنظیم کنید، گل انار را دم کرده و آن را پس از غذا نوش جان کنید.
  • اسهال: در صورتی که چند روز است به اسهال مبتلا شده اید می توانید گل انار را دم کرده و پس از نهار و شام میل کنید. دم کرده گل انار برای سلامتی بسیار مفید است.
  • جوش و برفک دهان: دم کرده گل انار می تواند جوش ها و برفک دهان را برطرف کند.
  • برطرف کننده کک و مک: گل های باز شده شکوفه انار به از بین بردن کک و مک کمک بسیاری می کنند.
  • کاهش درد قاعدگی: برای کاهش درد دوران قاعدگی می توانید دمنوش گل انار را مصرف کنید. برای از بین بردن ترشحات نیز می توانید روزی دو استکان دم کرده گل انار را میل کنید.
  • خونریزی بینی: افرادی که خونریزی بیش از حد در ناحیه بینی دارند می توانند از دمنوش گل انار استفاده کنند.

طرز تهیه دمنوش گل انار

جوشانده گل انار موجب استحکام لثه و دندان می شود. علاوه بر این می توانید با این دمنوش به خوشبو شدن دهان خود کمک کنید. اگر گل انار را به صورت دم کرده و به شکل غرغره مصرف کنید، برای التیام زخم های دهان تان مفید خواهد بود. برای تهیه چای گل انار می توانید از گل های خرد و خشک شده استفاده کنید. هم چنین به علت طعم گسی که دارد می توانید همراه چای سبز نیز آن را مورد استقاده قرار دهید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان به صورت خودسرانه این چای را مصرف نکنید. به همین خاطر بهتر است در مصرف چای گل انار اعتدال را فراموش نکنید. در حقیقت پیش از اینکه از چای گل انار استفاده کنید، حتما درباره دوز مصرفی آن با پزشک مشورت کنید.

روش مصرف این دمنوش به این صورت است که مقداری از گیاه را درون آب سرد بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به طور کامل بجوشد. شما می توانید از سرد شده این دمنوش برای درمان بیشتر بیماری ها استفاده کنید. روش دیگری که می توانید استفاده کنید دم کرده گل انار است. برای این کار باید اندکی از گل انار خشک شده را مثل چای دم کنید. سپس محلول سرد شده آن را میل کنید.

خواص درمانی و دارویی گل انار

استفاده از گل انار به صورت موضعی

برای التیام زخم و جراحت می توانید از گل انار به صورت موضعی استفاده کنید. برای این کار باید گل ها و برگ های گیاه را بکوبید و با بارهنگ و سرکه ترکیب کنید و بر روی زخم خود قرار دهید. علاوه بر این می توانید گل انار را با ماست ترکیب کنید و روی صورت خود قرار دهید. این ماسک برای از بین بردن جوش های صورت بسیار مفید است.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خواص گل همیشه بهار، خواص گل ختمی، خواص گل زعفران و خواص گل سرخ را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو