چای دارچین؛ ۶ روش اصلی طرز تهیه + بررسی ۵ خاصیت اصلی و شگفت‌انگیز آن

منبع: نمکستان

4

1401/10/18

10:57


چای دارچین یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مردم ایران و بسیاری دیگر از مردمان خاورمیانه است؛ این نوشیدنی خوشمزه و مقوی، انتخابی عالی برای میان‌وعده‌ها و مخصوصاً عصرانه شماست

چای دارچین یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مردم ایران و بسیاری دیگر از مردمان خاورمیانه است؛ این نوشیدنی خوشمزه و مقوی، انتخابی عالی برای میان‌وعده‌ها و مخصوصاً عصرانه شماست، چراکه بسیار انرژی‌بخش است و می‌تواند برای ادامه روز به شما نیرو دهد. از سویی به سبب بهره‌مندی از مواد مقوی و معدنی مختلف نظیر ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، کلسیم، پتاسیم و منگنز، برای سلامتی شما نیز فوق‌العاده مفید خواهد بود. خواص متنوع و فراوان این نوشیدنی باعث شده تا یک سوال بسیار رایج در میان افراد و طرفداران آن، این باشد که: چای دارچین برای چی خوبه؟

با ما همراه باشید تا در قسمت بعدی به این سوال پاسخ دهیم. پس از آن نیز ۶ روش متفاوت برای تهیه این چایی خوشمزه به شما آموزش می‌دهیم که می‌تواند تنوع بالایی در سبد نوشیدنی‌های عصرانه شما ایجاد کند.

چای دارچین یکی از بهترین چای‌ها برای سلامتی شماست.

خواص چای دارچین

گفتیم یک سوال بسیار تکرار شونده این است که چای دارچین برای چی خوبه؟ به طور کلی می‌توان گفت که مصرف مرتب چای دارچین، اثربخشی چشمگیری بر این موارد خواهد داشت: بهبود سیستم ایمنی، کاهش التهاب‌ها، بهبود سلامت قلب، بهبود عملکرد مغز و سلامت روان، کاهش سردرد، کنترل قند خون، لاغری، درمان بیماری‌های عفونی و همچنین درمان بیماری های گوارشی، افزایش سلامت پوست، تسریع درمان سرماخوردگی و در نهایت، کاهش دردهای سندروم پیش از قاعدگی.

باید دانست که تحقیقات مختلف علمی اثربخشی مثبت دارچین و چای دارچین بر آنچه گفتیم را اثبات کرده‎اند؛ بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد شما با یکی از مقوی‌ترین و بهترین نوشیدنی‌های میان‌وعده مواجه هستید. از سویی در صورت اضافه شدن مواد پرخاصیت دیگری به آن، نظیر هل و زنجبیل و… ، این خواص مثبت چای دارچین دوچندان نیز می‌شود! در بخش‌های بعدی به طرز تهیه چای دارچین و هل،  طرز تهیه چای دارچین و زنجبیل و… خواهیم پرداخت.

 اگر به دنبال اطلاعات کامل‎تری در این زمینه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله همه خواص چای دارچین و تاثیر آن بر سردرد در بلاگ اسنپ فود را مطالعه کنید.

طرز تهیه چای دارچین و هل

چای دارچین و هل یکی از پرطرفدارترین چای‌ها در ایران است. این چایی بسیار خوش‌بو و خوش‌طعم، و البته مقوی است. مواد لازم:

 

چای سیاه ۱ قاشق غذاخوری سرخالی

 

 آب جوش حدود ۲ لیوان
چوب دارچین نصف چوب کبریت
هل دو عدد
غنچه گل محمدی (دلخواه)  ۱ عدد
عسل(دلخواه) به میزان لازم

طرز تهیه

۱. چای سیاه، چوب دارچین و هل را داخل قوری بریزید، آب جوش را اضافه کنید و حدود ده دقیقه بگذارید بر روی حرارت بسیار ملایم دم بکشد.

۲. سپس نوشیدنی خود را داخل فنجان بریزید، با پر غنچه گل محمدی تزئین کنید.

۳. می‌توانید از عسل برای شیرین کردن نوشیدنی استفاده کنید که طعم بسیار جذابی نیز به آن می‌دهد.

طرز تهیه چای دارچین و زنجبیل

مواد لازم:

 

چای سیاه ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
آب جوش  به میزان لازم
دارچین چند تکه کوچک چوب دارچین یا نصف قاشق غذاخوری پودر دارچین
زنجبیل نصف قاشق غذاخوری پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه له‌شده

 

عسل (دلخواه) به میزان لازم
آب لیموترش تازه (دلخواه) به میزان لازم

طرز تهیه

۱. می‌توانید این نوشیدنی را بدون چایی و به صورت دمنوش نوش جان کنید. در صورتی که چایی اضافه کردید، بهتر است از ترکیب عسل و لیموترش صرف‌نظر کنید چرا که معمولاً با مزاج افراد سازگاری چندانی ندارد.

۲. چای، زنجبیل و دارچین را داخل قوری بریزید و آب جوش اضافه کنید. آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد.

۳. پس از دم کشیدن آن را داخل فنجان بریزید، و بر اساس مزاج خود به نوشیدنی عسل و آب لیموترش تازه اضافه کنید و آهسته هم بزنید تا حل شود. نوشیدنی شما آماده است!

شما می‌توانید از ادویه‌ها و میوه‌های خشک‌شده نیز در کنار چایی دارچین بهره ببرید.

شما می‌توانید از ادویه‌ها و میوه‌های خشک‌شده نیز در کنار چایی دارچین بهره ببرید.

طرز تهیه چای دارچین و عسل

هرآنچه در دو آموزش قبلی آمد، طرز تهیه چای دارچین و عسل نیز بود. شما می‌توانید از دو آموزش بالا، به ترتیب هل و زنجبیل را حذف کنید و مابقی ترکیبات را حفظ کنید. توجه داشته باشید که آب لیموترش تازه می‌تواند به چای دارچین و عسل شما مزه بسیار جذابی بدهد؛ از همین رو پیشنهاد می‌کنیم لااقل یک بار آن را امتحان کنید.

طرز تهیه چای دارچین برای سرماخوردگی

مواد لازم

هل ۴ دانه
میخک  ۴ دانه
فلفل سیاه ۴ دانه
دارچین یک قطعه نکوبیده
زنجبیل تازه چند حلقه نازک
آب  ۶۰۰ میلی‌لیتر
عسل (دلخواه) به میزان لازم
آب لیموترش تازه (دلخواه) به میزان لازم

طرز تهیه

۱. در این طرز تهیه چای دارچین برای سرماخوردگی از چای سیاه استفاده نکرده‌ایم؛ بنابراین می‌توان این نوشیدنی را نوعی دم‌نوش به حساب آورد.

۲. هل، فلفل سیاه، میخک، دارچین و زنجبیل تازه را درون قوری بریزید، آبجوش اضافه کنید و پانزده دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

۳. سپس عسل و آب لیموترش تازه اضافه کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه چای دارچین عربی

طرز تهیه چای دارچین عربی به دو صورت کلی انجام می‌شود: با شیر و بدون شیر. آنچه به طور سنتی در خوزستان ایران و همسایگان آن در عراق آماده می‌شود، بدون شیر است و طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد؛ در عین حال بسیار خوش‌طعم و مقوی است.

مواد لازم

چوب دارچین چند قطعه نکوبیده نسبتاً بزرگ
آب ولرم یک لیوان
نبات یا عسل (دلخواه) به میزان لازم
آب جوش یک لیوان

طرز تهیه

۱. بگذارید چوب دارچین به مدت ۵ ساعت در آب ولرم خیس بخورد.

۲. نیم ساعت یک بار دارچین‌ها را فشار دهید تا آب آن‌ها به خوبی خارج شود.

۳. پس از گذشت زمان گفته‌شده، آب به‌دست‌آمده را با آب جوش ترکیب کنید و بگذارید به مدت ۴ ساعت روی حرارت بسیار کم بجوشد. مواظب باشید دما زیاد از حد نشود. در انتها می‌توانید نبات یا عسل نیز اضافه کنید.

طرز تهیه چای دارچین برای لاغری

مواد لازم

آب  ۱ فنجان
چای  ۱ قاشق چای‌خوری
چوب دارچین ۱ یا ۲ عدد
میخک  ۲ عدد
آب‌لیمو ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری
عسل یا شربت افرا نصف تا یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

طرز تهیه چای دارچین برای لاغری به این صورت است:

۱. چایی را جدا دم کنید.

۲. دارچین و میخک را با اندکی آب روی حرارت بگذارید تا به نقطه جوش برسد. سپس حرارت را بسیار کم کنید تا دم بکشد.

۳. پس از چند دقیقه، آب‌لیمو و عسل را به دارچین و میخک اضافه کنید و پنج دقیقه زمان دهید.

۴. در لیوان خود چایی و محلول بالا را ترکیب کنید.

شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها را از طریق اسنپ‌فود سفارش دهید!

شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها را از طریق اسنپ‌فود سفارش دهید!

دورهمی با شما، نوشیدنی با اسنپ‌فود!

شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها از جمله چایی دارچین را از کافه‌های نزدیک خانه خود، از طریق سرویس سفارش آنلاین کافه اسنپ فود https://bia2safa.net/goto/web/url/3089594 سفارش دهید! همچنین می‌توانید با اسنپ فود به لیستی از کافه‌های معروف، مثلاً کافه رئیس دسترسی داشته باشید؛ سفارش انواع نوشیدنی گرم از کافه رئیس.

از همراهی شما تشکر می‌کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو