معرفی دمنوش های ضد استرس؛ 20 دمنوش برای رفع اضطراب

معرفی دمنوش های ضد استرس؛ 20 دمنوش برای رفع اضطراب


منبع: تاپ ناز

3

1402/6/12

15:08


اعصاب یک

دمنوش های ضد استرس دارای خواص بسیاری جهت کنترل و حذف علائم استرس و اضطراب می باشند. بنابراین افراد می توانند از آن ها جهت رسیدن به آرامش استفاده نمایند. این نوع دمنوش ها را از گیاهان دارویی متعددی که دارای خواص ضد استرس می باشند تهیه می کنند. از این رو بدون عوارض بوده و مصرف آن ها هیچ گونه آسیبی را متوجه بدن نمی کنند. لازم به ذکر است که استرس نوعی واکنش طبیعی به اتفاقاتی است که در طول روز رخ می دهند. این اتفاقات غالبا دلهره آور بوده و جسم و ذهن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند.

مهم ترین راه دستیابی به آرامش، یافتن عوامل ایجاد کننده استرس و تنش در زندگی می باشد. به طور کلی عواملی همچون ژنتیک، وراثت، عوامل محیطی، اختلال هورمونی و غیره موجب بروز استرس در افراد می شوند که با مصرف دمنوش های ضد استرس می توان آن را درمان نمود. در ادامه به معرفی بهترین و موثر ترین دمنوش های برای رفع استرس خواهیم پرداخت. دمنوش‌های گیاهی حاوی مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که مصرف کوتاه‌ مدت و حتی بلند مدت آنها باعث ارتقای سلامت در افراد می‌شود.

اهمیت مصرف انواع دمنوش های ضد استرس

herble tea relaxation 02

دمنوش های ضد استرس معمولا حاوی مواد و ویتامین های لازم و مفید می باشند که رساندن آنها به بدن به کنترل استرس کمک شایانی می نمایند. از طرفی به دلیل گیاهی بودن اکثر این دمنوش ها هیچ‌ گونه عوارض جانبی به دنبال نداشته و محدودیتی برای تعداد دفعات مصرف آنها در طول روز وجود ندارد. از این رو افراد می توانند در طول شبانه روز چندین مرتبه از آنها استفاده کنند.

نکات قابل توجه در خصوص استفاده از دمنوش های ضد استرس

برای استفاده از دمنوش های ضد استرس و کسب نتیجه مطلوب از آن ها لازم است مواردی را مد نظر قرار داد. از جمله:

● نباید هیچ نوع طعم دهنده و یا مواد دیگری را به ترکیب این نوع دمنوش اضافه کرد

● این نوع دمنوش ها را باید به صورت دم کرده مورد استفاده قرار داد و از جوشاندن آنها خودداری نمود

● دمنوش ها را در قوری های پیرکس یا چینی دم کرد

نحوه انتخاب بهترین دمنوش های ضد استرس

در صورتی که دچار استرس هستید و این موضوع موجب آزار شما شده و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است، از طرفی مایل به مصرف داروهای شیمیایی نیستید، دمنوش های ضد استرس بهترین گزینه می باشند. حال ممکن است این پرسش مطرح شود که بهترین نوع این دمنوش ها را چگونه باید انتخاب نمود؟ در جواب باید گفت که بهترین راه برای انتخاب موثر ترین دمنوش با اثرگذاری بالا مراجعه به یک متخصص طب سنتی است. زیرا هر نوع دمنوش ضد استرس اثر خاصی در بدن می گذارد که این اثر در بدن هر بیمار ممکن است متفاوت باشد.

هر چند دمنوش های ضد استرس غالبا گیاهی بوده و عوارضی در بدن ایجاد نمی کنند اما هر بیمار به شکلی خاص به آن ها واکنش نشان می دهند. وضعیت عمومی بدن، نوع و میزان استرس، سن، جنسیت بیمار و بسیاری موارد دیگر در نوع اثر گذاری این دمنوش ها دخیل می باشند.

فواید مصرف دمنوش های ضد استرس

217468

از جمله فواید مصرف دمنوش های ضد استرس عبارتند از:

● مقرون به صرفه بودن

● قابل استفاده برای تمام سنین

● تهیه شده از گیاهان دارویی که اثر گذاری آن ها به روش های علمی به اثبات رسیده است

● عدم عوارض نسبت به داروهای شیمیایی

● تهیه این نوع دمنوش ها بسیار آسان است و همه افراد قادر به تهیه آن ها می باشند

موثر ترین دمنوش های ضد استرس

دمنوش های ضد استرس را در انواع مختلفی تهیه می کنند که مهم ترین آنها عبارتند از:

دمنوش چای سیاه

44 2

این نوع دمنوش جزو دمنوش های بسیار موثر می باشد که مصرف آن موجب کاهش میزان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس می شود. نوشیدن این نوع دمنوش باعث ایجاد احساس آرامش در مغز شده که کاهش استرس را نیز به دنبال دارد.

دمنوش سنبل الطیب

تهیه دمنوش سنبل الطیب

این نوع دمنوش را از گیاه علف گربه یا سنبل کوهی تهیه می کنند که به عقیده بسیاری قوی ترین نوع دمنوش برای کنترل استرس می باشد. مصرف گیاه علف گربه به صورت دمنوش موجب می شود تا افراد خواب باکیفیت و عمیقی را تجربه نمایند. در نتیجه مغز به آرامشی مطلوب رسیده و علائم استرس در آنان به شدت کاهش پیدا می کند. نحوه مصرف این نوع دمنوش به این صورت است که باید یک قاشق چای‌ خوری از سنبل الطیب خشک و کوبیده شده را در یک لیوان آب جوش ریخت. سپس آن را به مدت نیم ساعت بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا به آرامی دم بکشد.

دمنوش‌ اسطوخودوس

6110088 873 1

دم کرده گیاه لاوندر که بسیاری آن را با نام اسطوخودوس می شناسند، یکی از مهم ترین انواع دمنوش های ضد استرس است. این دم کرده به خوبی هیجان احساسی در افراد را کنترل می کند. در نتیجه بسیاری آن را به عنوان آرام کننده اعصاب معرفی می کنند. با مصرف دم کرده گیاه لاوندر می توان خواب شبانه بسیار آرام و عمیقی را تجربه نمود.

برای تهیه این نوع دمنوش بهتر است یک قاشق غذاخوری گل بنفش خشک شده اسطوخودوس را درون آب داغ قرار داد. سپس به‌ مدت ۱۵ دقیقه آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار داده تا دم بکشد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی این دمنوش باعث ایجاد طعم تلخ آن شده، از این رو لازم است آن را به همراه یک شیرین کننده مانند عسل یا خرما مصرف نمود.

مطلب مشابه: خواص چای ریحان برای سلامت + طرز تهیه دمنوش ریحان خوشمزه

دمنوش بادرنجبویه

126682

دمنوش بادرنجبویه نیز از جمله دمنوش های ضد استرس بسیار قوی است که تاثیر مستقیمی بر روی دستگاه عصبی افراد می گذارد. این نوع دمنوش به دلیل ایجاد آرامش عضلانی خواب آور می باشد. در نتیجه درمانی موثر برای بی خوابی های ناشی از استرس بحساب می آید. مصرف دمنوش بادرنجبویه در طول روز، موجب کاهش علائم استرس می‌ شود. افراد مبتلا به ورم سیاه، اختلال تیروئید و ورم پروستات بهتر است از مصرف این دمنوش پرهیز نمایند. زیرا به دلیل وضعیت جسمانی و وجود بیماری های ذکر شده دمنوش در بدن آنها اثری سو به دنبال خواهد داشت.

در خصوص نحوه درست کردن دمنوش بادرنجبویه باید یادآور شد که این نوع دمنوش را نیز باید همانند سایر دمنوش های ضد استرس تهیه نمود. به این ترتیب که مقداری از گیاه را در درون یک قوری حاوی آب داغ ریخت. سپس آن را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و بعد از دم کشیدن کاملا مورد استفاده قرار داد.

دمنوش رازک

bigstock Pint Of Beer With Raw Material 83152877 1

این نوع دمنوش نیز از جمله دمنوش های ضد استرس بسیار معروف است که توسط بیماران بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه رازک را قرن ها پیش برای درمان بی خوابی به صورت دم کرده مصرف می کردند.

بعد ها و با انجام تحقیقات بیشتر و کامل تر بر روی گیاه رازک و برای تشخیص دیگر خواص این دمنوش، آن را یک داروی گیاهی ضد استرسی قوی معرف نمودند. این نوع دمنوش به شدت ارامش بخش است و حس آرامش و آسودگی بالایی در افراد ایجاد می کند.‌ برای تهیه دمنوش رازک لازم است دو قاشق غذاخوری از این گیاه را در یک لیتر آب ریخته و آن را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داد. بعد از دم کشیدن کاملا آن را از صافی رد کرده و بعد از سرد شدن کامل مصرف نمود.

دمنوش به لیمو و خواص آن

91881

دمنوش به لیمو از دیگر دمنوش های ضد استرس است که با برخورداری از خواص ذیل استرس را به خوبی در افراد کنترل و درمان می کند. گفتنی است که این نوع دمنوش دارای زیرفون می باشد. از این رو مصرف آن در بیماران کلیوی و زنان باردار باید با احتیاط صورت بگیرد. از جمله خواص و مزایای این دمنوش عبارتند از:

● بهبود سردرد

● بهبود تپش قلب

● درمان بی خوابی های شبانه

● آرامش اعصاب

● تسکین دردهای سیاتیکی

برای تهیه دمنوش به لیمو می توان یک قاشق غذاخوری از برگ خشک شده آن را در آب داغ ریخته و سپس به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه جهت دم کشیدن آن را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داد. بعد از دم کشیدن کاملا دمنوش می توان آن را به همراه یک شیرین کننده طبیعی مانند شکر مصرف کرد.

مطلب مشابه: دمنوش برای تقویت موهای سر + 11 دمنوش خوب برای کاهش ریزش مو

پرطرفدار ترین دمنوش های ضد استرس

برخی از دمنوش های ضد استرس بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. محبوبیت آن ها به دلیل اثر فوری و سایر خواص مثبت موجود در ان ها می باشد. از جمله این نوع دمنوش ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

دمنوش چای هل

DSC 5798

دمنوش هل از خاصیت آرام بخشی بالایی برخوردار است. همچنین به تقویت سیستم تنفسی و سیستم عصبی و تقویت دستگاه گوارش کمک می کند. برای درست کردن این دم کرده باید حدود ۲۰ عدد هل را به خوبی آسیاب کرده و آن ها را در کمتر از نیم لیتر آب حل نمود. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا کاملا دم بکشد. این نوع دمنوش را می توان جهت اثر گذاری بهتر به همراه زعفران و دارچین مصرف کرد. به این ترتیب علاوه بر درمان استرس عمل سم زدایی و چربی سوزی نیز در بدن صورت خواهد گرفت.

دمنوش چای بابونه

chamomile tea 750x430 1

دمنوش بابونه به دلیل کم خطر بودن و خواص متعدد و بی نظیری که دارد بسیار محبوب است. از این دمنوش می توان برای آرام کردن اعصاب و رفع علائم آزار دهنده استرس استفاده کرد. درست کردن این نوع دم کرده به این شکل است که مقداری از گل خشک شده بابونه را در مقداری آب داغ ریخته و آن را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا کاملا دم بکشد. دم کرده بابونه مزه بسیار تلخی دارد. از این رو ممکن است طعم آن برای برخی افراد قابل تحمل نباشد. بنابراین بهتر است آن را به همراه نبات، عسل و یا هر نوع شیرین کننده طبیعی دیگر میل نمود.

مطلب مشابه: دمنوش های گیاهی عالی برای مقابله با آلودگی هوا + طرز تهیه 5 دمنوش مفید

دمنوش نعناع

فواید دمنوش نعناع

از دیگر دمنوش های ضد استرس بسیار پرطرفدار دمنوش یا چای نعناع است. طعم بی نظیر، خواص متعدد و اثر گذاری بالا از جمله ویژگی های این نوع دمنوش بشمار می آیند.‌ دم کرده نعناع بهترین دمنوش گیاهی جهت رفع استرس بوده و مصرف آن آرام‌ کننده قوی اعصاب بشمار می آید. این نوع دمنوش عضلات بدن را منقبض می کند. به همین دلیل در زمان تحت فشار بودن و قرار گرفتن در شرایط دشوار می توان از آن برای آرام کردن عضلات و رفع تنش استفاده کرد.

گفتنی است نعناع به دلیل عدم داشتن کافئین هر نوع اختلال خواب را نیز در افراد مبتلا به استرس برطرف می کند. برای تهیه‌ این دمنوش باید نعنای تازه را در یک لیوان آب جوش ریخته و بر روی حرارت قرار داده تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن می توان آن را مصرف کرده و از خواص بی نظیر آن بهره مند شد. لازم به ذکر است که این نوع دمنوش را می توان به صورت شربت نعنا نیز مصرف نمود.

دمنوش گل محمدی

tasvirezendegi.ir259

دمنوش یا چای گل محمدی به دلیل عطر بسیار مطلوب از جمله دمنوش های ضد استرس پرطرفدار می باشد. دم کرده این گل تنش را در افراد مبتلا به استرس حاد از بین می برد. برای تاثیر بهتر این دمنوش بهتر است آن را در هنگام صبح نوشید. برای تهیه دم کرده این گیاه باید چند عدد گل محمدی تازه یا خشک شده را در درون یک قوری ریخته و آن را پر از آب گرم کرد. سپس بر روی سماور، بخاری و یا هر نوع حرارت غیر مستقیم دیگری قرار داده تا کاملا دم بکشد. سپس آن را به همراه چند دانه خرما و یا مقداری عسل میل نمود.

چای دارچین

1625

 منظور از چای دارچین ترکیب شگفت انگیز چای سیاه و دارچین است. این ترکیب یکی از پرطرفدار ترین دمنوش های ضد استرس می باشد که از آن برای تسکین درد عضلانی نیز استفاده می شود. چای دارچین نشاط آور بوده و باعث باز شدن رگ ها می شود. در نتیجه گردش خون در بدن به خوبی انجام خواهد گرفت. برای تهیه این نوع دمنوش باید مقداری چوب دارچین خرد شده را داخل قوری چای ریخته و آن را بر روی حرارت قرار داد تا کاملا دم بکشد. بعد از آماده شدن دمنوش چای دارچین می توان آن را به همراه کشمش، خرما و یا عسل میل کرد.

مطلب مشابه: معرفی دمنوش های قوی گیاهی آرامش بخش برای سلامت

دمنوش گزنه

damnosh gazneh 1

گزنه یک گیاه قدیمی در طب سنتی است که علاوه بر تسکین دهنده اعصاب و کاهش استرس در درمان بسیاری دیگر از بیماری ها نقش موثری دارد. گیاه گزنه را می توان همانند برخی گیاهان خوراکی دیگر مانند چای کوهی، پوست لیمو و دارچین دم کرد. البته در مواردی دمنوش این گیاه با برخی دارو ها تداخل دارد. از این رو بهتر است آن را مطابق دستور پزشک طب سنتی مصرف کرد. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق چای‌ خوری گزنه را در درون یک فنجان آب جوش ریخته و روی فنجان را پوشاند. بعد از گذشت حدود ۵ دقیقه می توان آن را صاف کرده و به همراه نبات یا عسل مورد استفاده قرار داد.

دمنوش ضد استرس گل راعی

16 5 11 105712Cup of Tea and St Johns Wort Plant 480x31800 1

گل شهناز یا گل هوفاریقون همان گل راعی است که دم کرده آن جزو دمنوش های ضد استرس بسیار قوی است. دم کرده این گیاه نه تنها در رفع علائم استرس بلکه در درمان افسردگی نیز مفید می باشد. نحوه دم کردن این دمنوش نیز همانند سایر دمنوش های ذکر شده می باشد. لازم به ذکر است که امکان تداخل دارویی دمنوش گل راعی با سایر داروها وجود دارد. از این رو بهتر است پیش از مصرف با یک پزشک متخصص در خصوص مصرف آن مشورت کرد.

مطلب مشابه: خواص چای سیب + فواید عالی این دمنوش خوش طعم برای سلامت

دمنوش ضد استرس مریم گلی

دمنوش مریم گلی نیز یکی از بهترین دمنوش های ضد استرس است که به دلیل برخورداری از ترکیبات خاص، تاثیر بی نظیری در کنترل استرس دارد. البته بهتر است در مصرف ان زیاده روی نکرده و ان را مطابق با دستور مصرف نمود. این دمنوش یک آرام کننده اعصاب است. همچنین موجب کاهش استرس مزمن شده و افرادی که مدام در معرض عوامل استرس زا قرار دارند می توانند از آن در جهت آرامش اعصاب استفاده کنند.

نحوه درست کردن این دمنوش به این ترتیب است که ابتدا باید چند قاشق از برگ مریم گلی تازه یا ۱ قاشق چای‌ خوری برگ مریم گلی خشک شده را درون یک قوری ریخت. سپس بر روی آن آب جوش ریخته و اجازه داد تا با حرارت ملایم به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و به همراه عسل یا لیمو میل کرد.

مریم گلی به عنوان یکی از دمنوش های ضد استرس بسیار مفید، دارای عوارضی همچون اختلال هورمونی و التهاب پوستی می باشد. همچنین مصرف دمنوش این گیاه در خانم ها به دلیل وجود توژون باعث پریودی می شود. علاوه بر آن مصرف دم کرده گیاه مریم گلی در زمان بارداری موجب انقباض بیشتر رحم خواهد شد. از این رو احتمال سقط جنین در این افراد زیاد است. از طرفی وجود این ماده در این دمنوش موجب کاهش شیر در زنان شیرده می شود. بنابراین مصرف آن در این دسته از افراد نیز باید با احتیاط صورت بگیرد.

شیرین بیان و دمنوش های ضد استرس

شیرین بیان یک ضد استرس بسیار قدرتمند است که علاوه بر جای گرفتن در لیست دمنوش های ضد استرس از آن برای سم‌ زدایی بدن و در جهت درمان و پیشگیری از مشکلات گوارش، درمان آرتریت، تقویت ایمنی بدن، کاهش دردهای قاعدگی، پیشگیری از سرطان و بهبود عملکرد سیستم عصبی نیز استفاده می شود. استفاده مداوم و بیش از اندازه شیرین بیان موجب بالا رفتن میزان کورتیزول در بدن می شود. در نتیجه علائم استرس و اضطراب را افزایش می دهد.

بنابراین توصیه می شود از این دمنوش به میزان مناسب مصرف شود. نحوه درست کردن دمنوش شیرین بیان به این ترتیب است که باید یک قاشق چای‌ خوری پودر ریشه شیرین‌ بیان را در یک لیوان آب داغ ریخت. سپس آن را بر روی حرارت غیر مستقیم و به مدت ۱۰ دقیقه قرار داد تا کاملا دم بکشد. سپس آن را میل نمود.

نکته مهم درباره مصرف دمنوش های ضد استرس

باید توجه داشت که برخی از دمنوش‌های ضد استرس گیاهی، ممکن است برای تمامی افراد با هر شرایط و وضعیت سلامتی مفید نباشند. از طرفی احتمال تداخل دارویی این دمنوش ها نیز وجود دارد. به همین دلیل بهتر است پیش از مصرف در خصوص خواص و ویژگی های آن ها اطلاعاتی کسب کرد. بهترین راه برای کسب این اطلاعات مراجعه به پزشک متخصص طب سنتی می باشد.

خواص دمنوش چای سفید برای رفع استرس

شاید کمتر کسی نام چای سفید را شنیده باشد اما این چای یکی از پرخاصیت ترین چای هایی است که در میان چینی ها بسیار پرطرفدار می باشد. دمنوش این چای جزو دمنوش های ضد استرس است که همانند چای سبز بدون تخمیر تولید می‌ شود.

دمنوش‌ چای سفید دارای خاصیت آرام‌ بخش اعصاب است و به خوبی قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. علاوه بر آن این دمنوش به عنوان یک آنتی اکسیدان موجب افزایش انرژی، بالابردن سوخت‌ و‌ساز بدن و جلوگیری از پیری زودرس می شود. دمنوش مذکور فاقد کافئین است. با این حال زیاده روی در مصرف آن موجب بروز اختلال بی‌خوابی می شود.

برای تهیه این نوع از دمنوش های ضد استرس باید ۲ قاشق چای‌ خوری برگ چای سفید را در درون قوری ریخت. سپس یک لیوان آب داغ را بر روی ان ریخته و بر روی حرارت ملایم گذاشته تا دم بکشد. برای اثر بخشی بالا و همچنین ایجاد طعم بهتر در آن می توان از آویشن، چوب دارچین و برگ نعناع استفاده کرد. برای شیرین کردن آن نیز عسل گزینه مناسبی می باشد.

جمع بندی

عدم کنترل استرس تاثیرات مخربی بر روی عملکرد و فعالیت های روزانه‌ افراد می‌ گذارد. بنابراین بهترین انتخاب برای رسیدن به آرامش بعد از سپری کردن یک روز پر استرس، نوشیدن یکی از دمنوش ضد استرس است. ترکیبات بکار رفته در این نوع دمنوش‌ها نه تنها موجب ایجاد حس آرامش می شوند. بلکه میزان اضطراب و استرس را در افراد به خوبی کاهش می دهند. با این حال بهتر است به یاد داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوع دارو و یا هر نوع ماده خوراکی اثرات سویی برای بدن به دنبال خواهد داشت. از این رو باید در مصرف آنها حد تعادل را رعایت کرد.

مطلب مشابه: طرز تهیه دمنوش سماق و خواصی که این دمنوش پر فایده دارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو