ترشحات پنیری واژن

ترشحات پنیری واژن

معمولا از 4 زن 3 نفر از آن ها با مشکل ترشحات پنیری واژن یا همان کاندیدیازیس واژینال روبه رو هستند. ترشحات سفید رنگ و پنیری شکل واژن می تواند سبب خارش و سوزش در ناحیه واژن شود. در واقع می توان گفت این ترشحات یک نوع عفونت قارچی هستند. عفونت های مخمری واژن سبب ترشحات سفید رنگ پنیری شکل می شوند. مخمر و ارگانیسم های دیگر همواره به مقدار خیلی کم در دستگاه تولید مثل و دستگاه گوارش وجود دارد در صورتی که این مخمر و ارگانیسم ها مقداری بیشتر از حد طبیعی داشته باشند تبدیل به عفونت های قارچی خواهند شد. معمولا این عفونت ها قبل یا بعد از دوره قاعدگی ایجاد می شود. در صورت بی توجهی نسبت به روند درمان ممکن است این عفونت ها تشدید یابند و مشکلات دیگری را به وجود بیاورند.

ترشحات پنیری واژن نشانه چیست؟

ترشحات پنیری واژن معمولا نشانه عفونت های قارچی و تشدید شدن میزان مخمر و ارگانیسم های دیگر در واژن و یا دستگاه گوارش شما است. عواملی که سبب ایجاد این ترشحات می شوند شامل: دیابت، اضافه وزن، بارداری، استروئیدها، قرص های ضد بارداری، لباس زیر های تنگ از جنس نایلونی مصرف آنتی بیوتیک ها به مقدار زیاد هستند. با شروع این ترشحات معمولا خانم ها احساس خارش شدید در ناحیه واژینال، سوزش و قرمزی دارند. در برخی مواقع که عفونت بسیار شدید باشد باعث تورم واژن می شود. درصورت تورم واژن هنگام ادرار ممکن است احساس درد را تجربه کنید. همچنین در این زمان مقاربت های جنسی نیز دردناک خواهد بود.

ترشحات پنیری واژن بدون خارش

به طور معمول بانوان در ناحیه واژینال ترشحاتی دارند. این ترشحات معمولا قبل یا بعد از دوران قاعدگی ایجاد می شوند.این ترشحات معمولا سفید رنگ هستند و بوی ملایمی دارند. قابل ذکر است که ترشحات طبیعی واژن سبب خارش،سوزش ویا التهاب واژن نمی شوند. در صورتی که ترشحات پنیری از واژن خارج شود به این مفهوم است که عفونت های قارچی در ناحیه واژن شما تشدید یافته اند. ترشحات پنیری همراه با سوزش و خارش شدید و در موارد شدیدتر التهاب واژن هستند. ترشحات طبیعی معمولا بی خطر بوده و نشانه عفونت های مقاربتی نیستند اما در صورتی که با علائم گفته شده همراه شود ممکن است مشکلات جدی تری ایجاد کند.

همچنین بخوانید: درمان خانگی خارش واژن با سرکه سفید، جوش شیرین و بتادین

ترشحات پنیری واژن

ترشحات پنیری واژن قبل از پریودی

قبل از شروع دوران قاعدگی معمولا بانوان در ناحیه واژن خود ترشحاتی را مشاهده می کنند.این ترشحات سفید رنگ و با بوی ملایمی هستند که آزار دهنده نیست. این ترشحات همراه با باکتری های مهلبی و مایع می با شند. به این دلیل که قبل از دوران قاعدگی میزان پروژسترون در بدن افزایش می باد ترشحات سفید رنگ از واژن خارج می شوند. اما باید توجه داشته باشید که ترشحات طبیعی قبل از دوران قاعدگی همرا با خارش و سوزش نیستند و همچنین بوی نامطبوعی ندارند. اما در صورتی که ترشحات پنیری قبل از دوران پریودی خارج شوند، نشانه وجود عفونت های قارچی در واژن هستند. ترشحات پنیری واژن معمولا همراه با خارش و سوزش و در موارد شدیدتر التهابات واژن یا بثورات هستند.

ترشحات پنیری واژن در بارداری

ترشحات واژن در دوره تخمک گذاری معمولا مانند سفیدی تخم مرغ هستند. این ترشحات در دوران نیمه قاعدگی خارج می شوند، معمولا ظاهر کرم رنگی دارند و ممکن است تا 3 الی4 روز بعد از تخمک گذاری ادامه داشته باشند. ترشحات واژن در دوره قبل از قاعدگی و هنگام تخمک گذاری معمولا صورتی رنگ هستند. ترشحات صورتی رنگ نشانه بارداری است. در صورتی که در دوران بارداری با ترشحات پنیری رو به رو شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید: خارش واژن در پریودی نشانه چیست و روش های درمان آن به چه صورت است؟

ترشحات پنیری واژن

درمان خانگی ترشحات پنیری واژن

در صورتی که با ترشحات پنیری رو به رو شده اید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک می توانید از درمان خانگی هم بهره مند شوید. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از درمان خانگی هم باید زیر نظر پزشک با مشورت وی استفاده شود. برخی از آزمایشات نشان دهنده آن است که استفاده از تامپون خیس شده با روغن درخت چای و روغن نارگیل می تواند در درمان عفونت های قارچی موثر باشد. زیرا روغن درخت چای و روغن نارگیل هر دو خاصیت ضدعفونی و ضد قارچی دارند و می توانند به درمان ترشحات پنیری کمک کنند. استفاده از قرص پروبیوتیکی در ناحیه واژن نیز یکی از راه های درمان عفونت در این ناحیه است. برخی از افراد معتقد اند قرار دادن یک حبه سیر در ناحیه واژن نیز می تواند عفونت داخلی را برطرف سازد. اما این مسئله اثبات نشده است و در مواردی ممکن است سبب ایجاد التهاب و آلرژی در این ناحیه شود.

همچنین بخوانید: فواید و خواص سیر خام برای عفونت و تنگی داخل واژن همراه با روش استفاده

ترشحات واژن

درمان ترشحات پنیری واژن در دوران بارداری

ترشحاتی که مانند سفیدی تخم مرغ هستند و ترشحات صورتی در دوران بارداری طبیعی است.اما در صورتی که با ترشحات پنیری  در این دوره مواجه شدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. زیرا ممکن است این ترشحات خطرات جدی تری را ایجاد کنند.