کشف دالان مخفی عجیب در هرم بزرگ مصر + فیلم

منبع: نمکستان

3

1401/12/15

02:50


باستان‌شناسان می‌گویند یک دالان ۹ متری پنهان را در پشت در ورودی اصلی هرم بزرگ جیزه در مصر کشف کرده‌اند.

پیدا شدن این دالان به مدد فناوری مدرن اسکن داخل اهرام امکان‌پذیر شده است. این پروژه تحقیقات دیجیتالی از سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرده است.

مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: «این راهروی نیمه‌کاره احتمالا برای سرشکن کردن وزن هرم و توزیع فشار وارده روی در ورودی اصلی یا اتاقک دیگری که هنوز کشف نشده ساخته شده است.»


بیشتربخوانید

  • کشف عجیب باستان شناسان در مصر

آقای وزیری که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود اضافه کرد: «ما به کاوش خود ادامه خواهیم داد تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و بفهمیم چه چیزی می‌توانیم در زیر یا انتهای این دالان پیدا کنیم.»

هرم بزرگ جیزه که جزو عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود و بزرگترین هرم از مجموعه سه‌گانه اهرام مصر است، در حدود سال ۲۵۶۰ قبل از میلاد و در زمان پادشاهی فرعون چهارم «خوفو» یا «خئوفس» به عنوان یک مقبره تاریخی ساخته شد.

این بنا با ارتفاع ۱۴۶ متری خود بلندترین سازه‌ای است که بشر تا ۳۸۰۰ سال بعد و زمان احداث برج ایفل در پاریس در سال ۱۸۸۹ موفق به ساختنش شده بود. پژوهشگران می‌گویند ساخت این سازه عظیم ۲۰ سال طول کشیده است.

در بخش دیگری از هرم جیزه پنج اتاقک در بالای اتاق دفن پادشاه وجود دارد که تصور می‌شود برای توزیع و سرشکن کردن وزن این سازه عظیم ساخته شده باشد. رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر اضافه کرد که ممکن است این فرعون بیش از یک اتاق دفن داشته باشد.

کد ویدیو

پیش‌تر و در سال ۲۰۱۷ محققان پروژه «اسکن اهرام» از کشف یک فضای خالی به طول دستکم ۳۰ متر در داخل هرم بزرگ خبر داده بودند. این اولین مورد از کشف یک دالان بزرگ داخلی در درون هرم از قرن نوزدهم به این سو محسوب می‌شد.

باستان‌شناسان می‌گویند راهروهای ورودی و داخلی مقبره بسیار پیچیده و تودرتو هستند و احتمال دارد هنوز دالان‌های بیشتری در این هرم کشف شود.

منبع: روزنامه همشهری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو