خاصیت مهم چای پشمالو یا چای کوهی/ دمنوش سرخ

منبع: ناز وب

4

1401/12/24

16:34


خاصیت مهم چای پشمالو یا چای کوهی/ دمنوش سرخ

خاصیت مهم چای کوهی معروف به چای پشمالو

 

 

خواص گیاهان و اطلاعات کامل از آن می تواند تا 100 درصد سلامتی پایدار شما را تضمین کند. دراین بخش به چای پشمینه یا چای کوهی می پردازیم.

چای کوهی که در زبان ترکی به آن توکلیجه (پشمالو) نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر است که آرام بخشی مطبوع، نشاط آور و با خاصیت معجزه آسای تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان به شمار می رود.

 

گل گیاه چای کوهی به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ است، در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن قرار دارد.

 

خاصیت مهم چای پشمالو یا چای کوهی/ دمنوش سرخ

 

از سوی دیگر چای کوهی، دارای خاصیت ضد درد ویژه ی دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد.

 

این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.

 

 

خواص تیتر وار چای کوهی

 

چای کوهی دارویی ضد درد و ضد‌ التهاب

چای کوهی با طبع گرم و خشک دارویی ضد درد و ضد التهاب است. در طب سنتی، استفاده از چای کوهی را برای درمان روماتیسم مفصلی مؤثر دانسته‌اند.

درمان سرفه با چای کوهی

از قدیم، متخصصان طب سنتی برای تسکین علائم آسم، عفونت‌های تنفسی و سرفه مصرف چای کوهی را توصیه می‌کردند. این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌هایی، چون ذات‌الریه و برونشیت نیز مؤثر است. گیاه چای کوهی خاصیت خلط‌آور دارد.

دمنوش این گیاه موجب نرم شدن گلو، کاهش التهابات مجاری تنفسی و رفع سرفه می‌شود. مصرف چای کوهی باعث تخلیه عفونت‌های حاصل از انباشت ویروس‌ها و باکتری‌ها در مجاری تنفسی می‌شود و سینوزیت را درمان می‌کند.

چای کوهی برای کلیه‌ها

چای کوهی خاصیت ادرارآور دارد و به افزایش میزان ادرار کمک می‌کند. این فایده ممکن است به حذف سموم و افزایش سلامتی کلیه‌ها منجر شود. متخصصان طب سنتی استفاده از دمنوش چای کوهی در طول روز را برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری نیز مؤثر می‌دانند.

چای کوهی آرام‌بخش

استرس، بی‌قراری و بی‌خوابی از جمله مشکلاتی است که در موارد خفیف می‌توان با برخی از دارو‌های شیمیایی و استفاده از دارو‌های گیاهی آن‌ها را درمان کرد.

گیاه چای کوهی مانند گیاه اسطوخودوس داری خواص آرام بخشی و ضد اضطراب است. این گیاه معطر بویی شبیه به نعنا، لیمو و آویشن دارد. عطر بی‌نظیر چای کوهی به تنهایی موجب آرامش ذهن و کاهش استرس می‌شود.

چای کوهی نوشیدن، پس از یک روز خسته کننده، به شما این امکان را می‌دهد که خوب استراحت کنید و خواب بهتری داشته باشید. اثر آرامش‌بخش این گیاه نیز می‌تواند برای درمان اضطراب، مفید باشد.

چای کوهی درمانی برای زخم‌ها و التهابات دهان

از دم کرده گل یا برگ گیاه چای کوهی می‌توان به عنوان دهان‌شویه استفاده کرد. این دمنوش گیاهی خاصیت ضد‌التهاب و ضد عفونی دارد که ممکن است برای درمان زخم‌های دهان، مشکلات لثه و التهابات گلو مؤثر باشد.

 

خاصیت مهم چای پشمالو یا چای کوهی/ دمنوش سرخ

 

استفاده از چای کوهی برای درمان آفت‌های دهانی نیز مفید است. افرادی که دچار التهاب گلو و زخم گلو در اثر سرفه‌های شدید و مکرر شدند، دمنوش سرد شده چای کوهی را غرغره کنند.

چای کوهی مؤثر در درمان سردرد

عصاره یا عرق چای کوهی از قدیم برای درمان سردرد استفاده شده است. گلیکوزید‌ها یکی از اجزای مهم گیاه چای کوهی هستند. این ترکیب، خاصیت کاهنده فشار خون دارد. گاه، افزایش فشار خون با سردرد همراه است. با مصرف عرق چای کوهی علاوه بر کاهش فشار خون، سردرد خود را برطرف کنید. طب سنتی، چای کوهی را برای درمان میگرن نیز توصیه می‌کند.

چای کوهی مؤثر در درمان مشکلات گوارشی

متخصصان طب سنتی، چای کوهی را برای درمان مشکلات گوارشی از جمله اسهال، نفخ معده و انگل معده و روده مؤثر می‌دانند. بیشتر نوشیدنی‌های گیاهی، به‌خصوص انواع چای، دارای ترکیباتی به نام “تانن” هستند. تانن، مسئول عطر و طعم گس و تلخ چای و عامل رنگ برخی از انواع چای است.

پژوهش‌های اولیه نشان دادند که تانن‌ها ممکن است به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، دارای فواید درمانی باشند. تانن برای معده خاصیت قابض کننده دارد و برای اسهال مفید است و به کاهش حرکات روده کمک می‌کند. این چای گیاهی از التهاب روده و معده می‌کاهد و فرایند هضم را تقویت می‌کند.

درمان نشانه‌های گزش و نیش حشرات

التهاب و خارش محل گزش حشرات، مشکلی شایع، اما در اغلب موارد بی‌خطر است. تورم، خارش و سوزش جای نیش معمولا در چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود؛ اما بهره بردن از برخی دارو‌ها روند درمان و کاهش علائم را سرعت می‌دهد.

چای کوهی، مانند گیاه کالاندولا دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و می‌تواند التهاب و خارش، جای نیش حشرات را برطرف کند. برای درمان، جای گزش حشرات با چای کوهی باید برگ‌های تازه گیاه را بکوبید و آب برگ را بر روی محل گزش حشره قرار دهید.

 

دستور تهیه دمنوش چای پشمالو

دو یا سه گرم از گیاه خشک شده چای کوهی را به 2 لیوان آب جوش اضافه کنید. دمنوش را بر روی حرارت ملایم (مثلا بر روی شوفاژ یا یک وارمر) به مدت 10 دقیقه قرار بدهید تا دم بکشد. این دمنوش گرم را می‌توان در روز 2 تا 3 مرتبه مصرف کرد.
در ضمن، عرق چای کوهی نیز در بازار موجود است. استفاده بیش از حد چای کوهی مضراتی دارد که در پایان به آن پرداخته‌ می‌شود.
این چای، یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است که در شب های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش، با ایجاد آرامش و رفع خستگی، بی شک انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو