SPF در ضد آفتاب چیست؟ SPF بالا خوبه یا پایین؟

منبع: اوما

3

1402/1/22

13:19


SPF در ضد آفتاب چیست؟  SPF بالا خوبه یا پایین؟

وقتی در حال مطالعه این مطلب هستید، قطعا به این موضوع پی برده‌اید که استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظ از پوست ما در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید که می‌تواند عامل سرطان، آفتاب سوختی و پیری زودرس باشد، چقدر ضروری است و احتمالا در این مورد در یک یا چند مجله زیبایی مطالعه داشته اید.

اما از ضد آفتاب با چه عدد SPF باید استفاده کنیم؟ اصلا SPF به چه معناست؟

در این مطلب قرار است در مورد این موضوع صحبت کنیم که عدد SPF در کرم ضد آفتاب به چه معناست و چطور ضد آفتاب مناسب خودمان را انتخاب کنیم.

SPF در ضد آفتاب چیست؟ 

SPF که مخفف عبارت Sun Protection Factor می‌باشد، در ضد آفتاب نشان دهنده قدرت ضد آفتاب در محافظت از پوست شما در برابر خورشید است، در واقع نشان دهنده مدت زمانی است که کرم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند.

به تعریف ساده تر هرچه SPF یک کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، یعنی این کرم برای مدت طولانی‌ تری می‌تواند از پوست شما دربرابر اشعه UV خورشید مراقبت کند.

البته دقت داشته باشید اگر یک ضد آفتاب با SPF برابر با 15 می‌تواند برای مدت 5 ساعت از شما دربرابر نور خورشید مراقبت کند، لزوما به این معنی نیست که یک ضد آفتاب با SPF 30 می‌تواند تا 10 ساعت از شما مراقبت کند.چرا که همه چیز به میزان قرار گیری در نور آفتاب وابسته نیست.

شدت تابش یکی دیگر از عواملی است که در کنار مدت زمان قرار گیری در معرض نور خورشید، باید به آن توجه کرد. به طور مثال 1 ساعت قرار گیری در معرض آفتاب در ساعت 9 صبح برابر است با 15 دقیقه قرار گیری در معرض آفتاب در ساعت 1 بعد از ظهر، چرا که شدت نور خورشید در هنگام ظهر به مراتب بیشتر است صبح است.

ضد آفتاب ها به دلیل محافظت خوبی که از پوست صورت انجام می‌دهند در شمار بهترین کرم های صورت قرار می گیرند که نفش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند.

 

نکته مهم: از آنجایی که ضدآفتاب‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند و اثربخشی آن‌ها کاهش می‌یابد، دفعات استفاده مجدد از آن‌ها برای محدود کردن جذب تابش خورشید بسیار مهم است.

SPF مناسب برای کرم ضد آفتاب چقدر است؟

همانطور که متوجه شدید هرچه میزان SPF بالاتر باشد یعنی کرم ضد آفتاب برای مدت طولانی تری می‌تواند از شما دربرابر اشعه خورشید محافظت کند.

اما اینکه کدام SPF مناسب است، باید گفت که کاملا به نوع پوست شما، وضعیت هوا در محلی که زندگی می‌کنید، مدت زمانی که بیرون هستید و حتی ساعاتی که معمولا بیرون از خانه هستید مرتبط است.

 اما به طور کلی بهتر است بدانید که SPF یک ضد آفتاب نباید کمتر از 15 باشد، در واقع کمتر از این مقدار توانایی محافظ از پوست شما را ندارد، با یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 برای مدت 150 دقیقه یا به عبارتی به مدت ۲ ساعت و نیم می‌توانید در آفتاب بمانید.

 البته از آنجایی که بیشتر افراد مقدار کافی از ضد افتاب روی صورتشان نمی‌زنند، این عدد در عمل کمتر از 150 دقیقه است و در شرایط واقعی احتمالا به جای 150 دقیقه باید 120 دقیقه را در نظر بگیرید.

کرم ضدآفتاب

آیا هرچه SPF کرم ضد آفتاب بالاتر باشد بهتر است؟

برخلاف آن‌چه که اکثر افراد تصور می‌کنند استفاده کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا به معنای ایمنی بیشتر پوست در برابر اشعه‌های زیانبار نور خورشید نیست.

 کارخانه‌های سازنده کرم‌های ضد آفتاب برای افزایش SPF یک کرم ضدآفتاب، باید درصد چربی آن را بالا ببرند تا مواد شیمیایی زیادی را وارد آن کنند. بنابراین کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا، بیش از حد چرب هستند و می‌توانند عوارضی را ایجاد کنند.

 

فرمول محاسبه قدرت ضد آفتاب‌ در برابر نور خورشید:

برای اینکه محاسبه کنید یک ضد آفتاب تا چند درصد می‌تواند از پوست شما مراقبت کند، کافیست عدد ۱۰۰ را بر عدد SPF ضد آفتاب تقسیم کنید و حاصل را از عدد ۱۰۰ کم کنید، عدد به دست آمده درصد محافظت ضد آفتاب را نشان می‌دهد.

به طور مثال برای یک ضد آفتاب با SPF 30  به این شکل است:

100 تقسیم به 30 = 3/3

100 منهای 3/3 = 7/96

و این یعنی میزان محافظت کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ در برابر آفتاب 7/96درصد است.

کرم ضدآفتاب

میزان SPF مناسب برای انواع پوست:

اینکه از ضد آفتاب با کدام SPF  استفاده کنیم، بستگی به نوع پوست شما و مدت زمانی که قصد دارید زیر نور آفتاب بمانید دارد. به طور کلی، 4 دسته مختلف از انواع پوست وجود دارد:

 

نوع اول: پوست خیلی حساس

  • به شدت مستعد آفتاب سوختگی است
  • حداکثر قرار گرفتن در معرض آفتاب قبل از سوختن: 10 دقیقه

SPF پیشنهادی: 30-50+

 

نوع دوم: پوست با حساسیت متوسط

  • پوست روشن
  • سریع می سوزد
  • حداکثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل از سوختن: 20 دقیقه

SPF پیشنهادی: 20-50+

 

نوع سوم: پوست با حساسیت کم

  • پوست بژ
  • به سرعت کمتری می‌سوزد
  • حداکثر قرار گرفتن در معرض آفتاب قبل از سوختن: 30 دقیقه

SPF پیشنهادی: 15-30+

 

نوع چهارم: پوست نسبتا مقاوم

  • پوست زیتونی یا قهوه ای روشن
  • به ندرت می سوزد
  • حداکثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل از سوختن: 40 دقیقه

SPF پیشنهادی: 15

اگر نمی‌دانید که پوست شما در کدام دسته قرار دارد، توصیه ما این است که یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 خریداری کنید، کرم ضدآفتاب با SPF30 بهترین کرم ضدآفتاب برای استفاده روزانه افراد عادی است.

نکته مهم: میزان فعالیت بدنی شما در میزان استفاده مجدد از ضد آفتاب موثر است چرا که تعریق شدید می‌تواند مقداری از ضد آفتاب را پاک کند و این کار قدرت محافظت ضد آفتاب را کم می‌کند و به همین دلیل نیاز به استفاده مجدد از ضد آفتاب در این شرایط بیشتر است.

از ضد آفتاب چندبار در روز باید استفاده کنیم؟

مسلما اینکه SPF ضد آفتاب چه عددی است و همچنین نوع پوست شما، همگی در میزان استفاده شما موثر هستند، اما اگر بخواهیم یک جواب نسبتا کلی به این سوال بدهیم که برای بیشتر افراد مناسب باشد، باید گفت که در بهترین حالت ضد آفتاب‌ها ۳ تا ۴ ساعت اثر مطلوب‌شان را حفظ می‌کنند و بعد از این مدت تکرار آن‌ها امری ضروری است.

در خرید ضد آفتاب به برچسب «طیف گسترده» توجه داشته باشید:

نور خورشید دو اشعه مضر دارد، اشعه مضر فرابنفش UVA و UVB که هر دو تا زمین می‌رسند و می‌توانند به پوست ما آسیب برسانند.

نکته اینجاست که همه ضد آفتاب‌ها مثل هم ساخته نمی‌شوند و برخی از آنها تنها در برابر یکی از این اشعه‌ها مقاوم هستند. به همین دلیل، متخصصان پوست توصیه می‌کنند از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید تا پوست در برابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محفوظ بماند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو