روتین پوست خشک؛ مراقبت از پوست خشک در روز و شب و مراحل روتین آن

منبع: تاپ ناز

2

1402/10/7

14:09


هر فردی در جامعه دارای چالش های پوستی مختص به خود می باشد که برخی پوست و برخی نیز پوست خشک است. یکی از مراقبت ویژه و رسیدگی به زیبایی …

هر فردی در جامعه دارای چالش های پوستی مختص به خود می باشد که برخی پوست و برخی نیز پوست خشک است. یکی از مراقبت ویژه و رسیدگی به زیبایی ظاهری همان روتین پوست خشک بوده که با قبل از هرکاری دلیل خشکی آن را پیدا کرد. زیرا برخی از پوست ها به طور طبیعی خشک هستند و برخی دیگر با تغییر فصل یا شرایط جوی با چنین حالتی مواجه می شوند.

البته در هر شرایطی باید در مورد روتین و مراقبت از پوست خشک اطلاعات کافی در دسترس باشد تا با کمترین زمان و هزینه بتوان مشکلات پوست را رفع نمود. ناگفته نماند در برخی مراجعه به دکتر پوست و اطلاع از این وضعیت ضروری است. زیرا عامل خشک چیزی بیشتر از تغییرات جوی یا ژنتیک را شامل می شود.

روتین پوست خشک؛ مراقبت از پوست خشک در روز و شب و مراحل روتین آن

روتین پوست خشک چیست؟

قبل از معرفی مراحل روتین پوست خشک باید با علائم و نشانه این نوع پوست آشنا شد. پس پوستی که از رطوبت کافی جهت حفظ لطافت و نرمی برخوردار نبوده و علائمی همچون ترک خوردن، خارش و پوسته پوسته شدن را به دنبال دارد به پوست خشک معروف می باشد.

البته پوست خشک بیشتر پاها، بازوها و دست ها را درگیر می کند. همچنین عواملی همچون کمبود ویتامین D، شرایط پزشکی همچون دیابت یا کم کاری تیروئید، قرارگیری در معرض محرک ها، شستشوی فراوان، ژنتیک، آب و محیط می تواند دلایل خشکی پوست باشد.

اهمیت داشتن روتین پوست خشک

روتین پوست خشک؛ مراقبت از پوست خشک در روز و شب و مراحل روتین آن

یکی از اعضای لطیف و حساس بدن همان پوست است که در زیبایی هر فرد نقش موثری ایفا می کند. بنابراین روتین پوست خشک برای افرادی با این نوع پوست بسیار اهمیت دارد. البته دلیل خشکی پوست عدم وجود آب کافی در بدن است که سطح پوست را حساس و شکننده می کند.

پس با افزایش خشکی پوست میزان ترک های روی آن نیز بیشتر می شود. در واقع برخورداری از یک پوست زیبا و سالم تنها مختص DNA و ژن نبوده و عادت های صحیح رفتاری می تواند پوستی بدون لک، سالم و جذاب را به فرد ببخشد.

عواملی همچون آلودگی های محیطی، شرایط بد جوی و اشعه مضر خورشید می توانند بر خشکی پوست بیفزایند. پس وجود یک روتین پوست خشک با جلوگیری از آسیب های محیطی می تواند تا حدودی ترک های پوستی را از بین ببرد و نرمی و لطافت لازم را به آن ببخشد. البته پوست های خشک با عارضه هایی همچون خارش بیش از حد، قرمزی، سوزش و پوسته پوسته شدن همراه هستند. درنتیجه با کمک انواع آبرسان می توان از پوست خشک در برابر عوامل محرک محافظت نمود.

مطلب مشابه: آشنایی با روش های خانگی مراقبت از پوست خشک

بهترین روتین پوست خشک در روز

روتین پوست خشک؛ مراقبت از پوست خشک در روز و شب و مراحل روتین آن

بهترین و موثرترین روتین پوست خشک روزانه باید به گونه ای باشد که افزون بر حفظ سلامت و کیفیت پوست، از مواد ارگانیک تولید شده باشد. پس استفاده دراز مدت از این روتین می توان تغییرات قابل توجه و مشهودی در پوست شخص ایجاد کرد. درنهایت بهترین روتین روزانه پوست خشک دارای مراحل زیر می باشد.

پاکسازی

همانگونه که اطلاع دارد نخستین قدم در جهت استفاده از انواع مواد مراقبتی و آرایشی پوست همان پاکسازی پوست است. پس افرادی که خواهان پوست زیبا و سالمی هستند قبل از مصرف انواع لوازم آرایش و بهداشتی، کرم آبرسان یا ماسک باید پوست خود را بشویند. زیرا در چنین شرایطی پوست از هر گونه مواد آرایشی و آلودگی به دور است.

بنابراین برای شست و شوی پوست بهتر است مواد شوینده با درصد کم و ملایم را انتخاب نمود. چون شوینده های ملایم به طور کامل چربی پوست را از بین نمی برند و و خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی نیز دارند. به همین دلیل در حفظ سلامت و کیفیت پوست های آسیب دیده و خشک بسیار موثر می باشند.

تونر

بعد از شست و شوی صورت، مرحله دوم در روتین پوست خشک در طول روز جهت تنظیم PH آن استفاده از تونر است. زیرا تونرها با احیا پوست از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می نمایند. همچنین فرمولاسیون تونر به گونه ای است پوست را تغذیه کرده و از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری می کند.

البته همه چربی و آلودگی ها با شست و شو از بین نرفته و مصرف یک تونر باکیفیت در این مرحله امری ضروری می باشد. ناگفته نماند که استفاده از تونر به فیکس یا به اصطلاح خواباندن لوسیون ها، کرم ها و محصولات آرایشی و مراقبتی کمک زیادی می کند.

آبرسانی

مرحله سوم در روتین پوست خشک در طول روز به آبرسان اختصاص دارد. کرم های آبرسان به کمک اتصال سلول های پوستی به همدیگر و چربی ها مانع خشکی بیش از حد معمول پوست می شوند. پس برای استفاده از این محصول باید مقداری از آن را با آرامی روی پوست ماساژ داده تا عملکرد مناسبی داشته باشد.

البته کرم های آبرسان حاوی عصاره هایی مانند روغن نارگیل، روغن بادام، آلوئه ورا و از این موارد بهترین گزینه برای برطرف نمودن خشکی پوست هستند. همچنین هیالورونیک اسید نیز از مواد ضروری موجود در آبرسان بوده که هیدراته کردن پوست را بر عهده دارد.

مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده با کیفیت نیز یکی از مراحل مهم در روتین روزانه پوست خشک می باشد. پس مقداری از این کرم را برداشته و آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید تا لطافت و رطوبت بیشتری به پوست خود ببخشید. البته پروسه ماساژ باید دایره وار انجام شود تا به بهترین شکل ممکن جذب پوست گردد.

کرم دور چشم

افرادی که دارای پوست خشکی می باشند بهترین گزینه جهت پیشگیری از بروز چین و چروک و پیری زودرس استفاده از کرم دور چشم است. پس مرحله بعدی در روتین پوست خشک در طول روز مصرف کرم دور چشم به طور منظم است. زیرا این افراد از پوست حساسی برخوردار بوده و در اطراف چشم بیشتر احساس خشکی می کنند.

درنتیجه کرم دور چشم آبرسانی در این ناحیه از صورت را افزایش داده و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند. بهتر زمان استفاده از کرم دور چشم، آغاز دوره بیست سالگی است. البته این نوع کرم برای رده های سنی بالای 40 سال و زیر 40 سال تولید می شوند تا بسته به سن و عمیق چین و چروک بیشترین کارایی را داشته باشند.

مطلب مشابه: دلیل خشک شدن لب و پوسته پوسته شدن لب ها و راه درمان آن

کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب تنها مختص روتین پوست خشک در طول روز نبوده و هر نوع پوستی را پوشش می دهد. زیرا اشعه های مضر خورشید بر روی انواع پوست تاثیر منفی گذاشته که با مصرف ضد آفتاب می توان به آبرسانی و حفظ چربی پوست کمک شایانی کرد.

پس افرادی که دارای پوست خشک هستند، باید هر دو ساعت یک بار از این کرم استفاده کنند تا مانع نفوذ اشعه های مضر خورشید به لایه زیرین پوست شوند. البته مواد موجود در ترکیبات ضد آفتاب علاوه بر دفع پرتوهای فرابنفش، لطافت و نرمی خاصی به پوست فرد می بخشند. همین امر به شاداب و جوان نگه داشتن پوست کمک می کند.

بهترین روتین پوست خشک در شب

روتین پوست خشک در طول شب با روتین روزانه تا حدودی متفاوت است. زیرا پوست زمان خواب به طور طبیعی در حال بازسازی خود و استراحت می باشد. پس رساندن مواد مغذی و ویتامین ها به این نوع پوست برای ترمیم آن ضروری است. البته هر نوع پوستی در طول شب به SPF نیاز چندانی ندارد. ولی آبرسانی و پاکسازی پوست باید در روتین شبانه پوست خشک قرار گیرد. بنابراین بهترین روتین شبانه مناسب پوست خشک شامل مراحل زیر است.

پاکسازی

نخستین مرحله در روتین روزانه و شبانه پوست خشک همان شست و شو یا پاکسازی است. زیرا در طول روز پوست از طریق مواد آلوده و لوازم آرایشی آلوده می شود و به شست و شو با شوینده ملایم نیاز دارد. البته برای پاکسازی پوست خشک در طول شب می توان از همان شوینده روزانه نیز استفاده کرد.

تونر

روتین شبانه پوست خشک نیز همانند روتین روزانه به تونر نیاز دارد. پس جهت تنظیم PH پوست خشک در طول شب می توان همان تونر روزانه را مصرف کرد. همچنین تونر ماهیت مایع داشته و برای جذب بهتر باید قبل از مصرف دیگر محصولات مراقبتی همچون مرطوب کننده ها و سرم ها مورد استفاده قرار گیرد.

سرم های درمانی

سرم درمانی یکی از مراحل مهم در روتین پوست خشک در طول شب است. زیرا سرم مسئول حفظ سلامت و طراوت پوست بوده و بعد از مدتی می توان تاثیرات شگفت انگیز آن را رویت کرد. همچنین سرم پوستی حاوی ویتامین C گزینه مناسبی برای این روتین بوده که رطوبت خشک را به طور معجزه آسای افزایش می دهد.

البته یکی دیگر از مزایای سرم درمانی می توان به رفع کک و مک های پوستی اشاره کرد. ناگفته نماند که پوست در طول شب در حال استراحت بوده و بهترین زمان جهت مصرف سرم همین زمان است که سلول های مرده را از بین می برد. در نهایت با تحریک فعالیت های پوستی، لطافت و نرمی خاصی به آن می بخشد.

کرم دور چشم

همان طور که کرم دور چشم در روتین روزانه پوست خشک جایگاه ویژه ای دارد نباید از اهمیت آن در روتین شبانه نیز غافل شد. بنابراین قبل خواب همان کرم دور چشم روزانه را مصرف نموده و این عمل را آنقدر تکرار کنید تا از حساسیت اطراف چشم به مواد آرایشی خلاص شوید. سپس چین و چروک یا تیرگی های دور چشم را کاهش دهید.

مطلب مشابه: انتخاب کرم دور چشم مناسب | نکات مهم و نحوه استفاده از کرم دور چشم

درمان آکنه

افرادی با پوست خشک که دارای لک و آکنه هستند بایستی در روتین شبانه خود استفاده از محصولات مراقبتی مختص درمان آکنه غافل نشوند. البته دلیل ایجاد آکنه و جوش، تجمع چربی در زیر پوست است که اگر منافذ در طول شب تمیز نگه داشته شوند قطعا از بروز این مشکلاتی جلوگیری می کنند.

مرطوب کننده

همانگونه که مصرف مرطوب کننده در روتین روزانه می تواند رطوبت و لطافت پوست را تضمین نماید همین امر نیز برای روتین شبانه صدق می کند. زیرا هنگام خواب و در طول شب احتمال کاهش آب و رطوبت در پوست زیاد است. پس با نفوذ مواد مغذی در پوست و مرطوب نگه داشتن آن می توان از پوستی لطیف و نرم نهایت لذت را برد.

روغن صورت

برخی مواقع خشکی پوست به قدری زیاد است که مصرف مرطوب کننده های متعدد نمی توانند این خشکی را جبران کنند. پس بهترین گزینه گنجاندن روغن صورت در روتین پوست خشک در طول شب است که به آخرین مرحله اختصاص دارد.

اشتباهات رایج در روتین پوست خشک

روتین پوست خشک؛ مراقبت از پوست خشک در روز و شب و مراحل روتین آن

پوست به عنوان نخستین و خارجی ترین لایه جهت محافظت از بدن بوده که در برابر آلودگی های متعدد قرار می گیرد. همچنین وجود پوستی زیبا و سالم خواسته همه افراد در جامعه بوده تا با این روش بتوانند خود را زیباتر و جوان تر نشان دهند. بنابراین پس از تغذیه و ژنتیک وجود یک روتین مختص پوست خشک از اهمیت بالایی برای فرد برخوردار است. البته برخی مواقع شخص به علت نبود آگاهی درباره اقدامات مراقبتی پوست، به جای حفظ سلامتی به آن صدمه می زند.

لایه برداری نامناسب

لایه برداری از جمله اقدامات مختص به روتین پوست خشک بوده که برای از بین بردن همه سلول های مرده مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا با کمک این روش رطوبت پوست تامین شده و محصولات مراقبتی بهتر جذب پوست می شوند.

البته کلیدی ترین اصل در پروسه لایه برداری، نحوه انجام صحیح آن و استفاده از محصولات مراقبتی به میزان استاندارد است. زیرا اگر لایه برداری به طور درست انجام نشود احتمال پوسته پوسته شدن، التهاب، خشکی و قرمزی پوست افزایش می یابد. اما لایه برداری مناسب به حفظ تمیزی پوست کمک کرده و شفافیت آن را افزایش می دهد.

مرطوب کننده نامناسب

مرطوب کننده نیز همچون سایر محصولات مراقبتی باید متناسب با روتین پوست خشک انتخاب شود. برای مثال مرطوب کننده مناسب پوست خشک باید حاوی اسید هیالورونیک و گلیسیرین باشد. همچنین استفاده مستمر از این نوع مرطوب کننده در طول سال و تمام فصل ها توصیه نمی شود. زیرا به محض تغییر فصل نیز پوست تغییر خواهد کرد. برای مثال مرطوب کننده فصول سرد بایستی نسبت به مرطوب کننده فصول گرم قوی تر باشد.

استفاده از کرم صورت به جای کرم دور چشم

یکی از اشتباهات رایج در روتین پوست خشک، استفاده از مرطوب کننده به جای کرم دور چشم می باشد. زیرا پوست اطراف چشم بسیار حساس بوده و بیشتر در معرض تیرگی و افتادگی قرار می گیرد. پس کرم دور چشم باید حاوی آنتی اکسیدان باشد. در چنین شرایطی علاوه بر رفع چین و چروک، با افزایش گردش خون و آبرسانی از تیرگی این ناحیه جلوگیری می کند. بنابراین کرم های دور چشم بر مبنای همین عملکرد طراحی و تولید می شوند که در مقایسه با کرم های مرطوب کننده کاملا متفاوت می باشند.

مطلب مشابه: ماسک نرم کننده پوست | طرز تهیه ماسک خانگی ضد خشکی پوست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو