دلایل عقب افتادن پریود و راهکارهای شروع سریع دوره قاعدگی

دلایل عقب افتادن پریود و راهکارهای شروع سریع دوره قاعدگی


منبع: آرگا

3

1402/7/10

09:08


دلایل عقب افتادن پریود برای هر شخصی متفاوت است و این مشکل معمولا به دو صورت دارویی و خانگی قابل درمان خواهد بود. هنگامی که قاعدگی شما به تأخیر می افتد، احتمال دارد که نگران این موضوع شوید. زیرا عقب افتادگی چرخه قاعدگی می تواند این استرس را در افراد به وجود آورد که آیا باردار نیستند و یا به بیماری خاصی مبتلا نشده اند.

تغییراتی که در قاعدگی اتفاق می افتد، امکان دارد کوتاه مدت یا دراز مدت باشد. به همین خاطر اگر این تغییرات را پیش از دوران پریودی خود تجربه کردید، امکان دارد درگیر مشکل شده باشید. یکی از شایع ترین دلایلی که خانم ها نزد متخصصین زنان مراجعه می کنند، اختلالات قاعدگی است. در ادامه مطلب به بررسی دلایل عقب افتادن پریود خواهیم پرداخت.

آشنایی با دلایل عقب افتادن پریود

اگر خانمی بیش از سه ماه از دوران پریودش بگذرد و پریود نشود، امکان دارد درگیری مشکلی به نام آمنوره شده باشد. البته عقب افتادن پریود فقط به یک دلیل محدود نمی شود. عوامل زیادی می توانند در عادت ماهیانه اختلال ایجاد کنند. پس از اینکه بیمار به پزشک متخصص مراجعه می کند، پزشک برای او دارو تجویز می کند. به همین خاطر بیمار پروسه طبیعی را طی می کند. از اصلی ترین دلایل عقب افتادن پریود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دلایل تأخیر قاعدگی

استرس

استرس بسیار شدید می تواند موجب اختلال در تولید هورمون های گنادوتروپین شود. این هورمون نقش بسیار مهمی در چرخه قاعدگی و تنظیم تخمک گذاری دارد. به همین خاطر هنگامی که شخص درگیر استرس شدید می شود، این هورمون نمی تواند به اندازه کافی ترشح شود. پس از آن چرخه عادت ماهیانه بهم می ریزد. استرس می تواند به طور کامل پروسه طبیعی عادت ماهیانه را مختل نماید. در این شرایط پزشک می تواند به شما بهترین مشاوره ها را ارائه دهد.

بیماری های مختلف

از شایع ترین دلایل عقب افتادن پریود می توان از بیماری های مختلف نام برد. از بیماری هایی که می توانند عادت ماهیانه را مختل کنند می توان به دیابت، کیست تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلال در عملکرد تیروئید اشاره کرد.

کیست تخمدان

بهتر است بدانید بدن هر زنی دو تخمدان دارد که هر دوی آنها می توانند تخمک تولید کنند. علاوه بر این تخمدان ها وظیفه دارند هورمون های پروژسترون و استروتژون نیز تولید کنند. این هورمون ها می توانند به کنترل چرخه پریود کمک کنند. گاهی اوقات کیسه های پر از مایع روی تخمدان ها جمع می شود که آن ها را کیست می نامند. کیست ها موجب می شوند که پریودی نامنظم شوند. از دیگر علائم کیست تخمدان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در هنگام نزدیکی
  • حرکات دردناک روده

سندرم تخمدان پلی کیستیک

فردی که درگیر سندرم تخمدان پلی کیستیک است، تخمک گذاری منظمی ندارد. در نتیجه امکان دارد پریودی در این شخص از حالت عادی سبک تر باشد و در زمان نامشخص رخ دهد و پس از آن به طور کامل قطع شود.

دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

ورزش کردن

گاهی اوقات دوستانتان پیشنهاد می کنند که برای داشتن پریودی منظم ورزش کنید. به یاد داشته باشید این کار همیشه هم جواب نمی دهد. گاهی اوقات ورزش شدید می تواند در هورمون های تیروئید و هیپوفیز تغییرات شدید ایجاد نماید. پس از آن پروسه تخمک گذاری و پریودی به طور کامل مختل می شود. در حالت عادی یک یا دو ساعت ورزش کردن در روز برای سلامتی مفید است، ولی انجام تمریناتی که بیشتر از دو ساعت زمان می برند، می توانند در هورمون ها تغییر زیادی ایجاد کنند.

عمل جراحی

یکی از دلایل عقب افتادن پریود می تواند به عمل جراحی مربوط شود. پس از عمل جراحی برخی از خانم ها درگیر این مشکل می شوند. زیرا نظم عادت ماهیانه به طور کامل بر هم می خورد. توجه داشته باشید اگر بعد از عمل جراحی یک خانم زمان زیادی را به استراحت اختصاص دهد، درگیر افزایش وزن می شود و شاهد تجمع چربی در ناحیه شکم خواهد بود. پس از آن هورمون های استروژن بیشتر ایجاد می شود و فاصله میان هر پریود افزایش خواهد یافت.

یائسگی

بهتر است بدانید قبل از اینکه به سن یائسگی برسید، دوره ای به نام پیش یائسگی را تجربه خواهید کرد. در این دوران بدن می تواند از سن باروری به سن غیر باروری برسد. به همین خاطر امکان دارد فواصل میان هر عادت ماهیانه بیشتر شود. کاهش خون قاعدگی نیز می تواند مربوط به یائسگی باشد.

مشکلات تیروئید

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن است که می تواند موجب تولید هورمون های زیادی در بدن شود. علاوه بر این به تنظیم بیشتر فعالیت های بدن نیز کمک می کند. یکی از این فعالیت ها پریودی است. پرکاری و کم کاری تیروئید می توانند در چرخه پریودی تأثیر فراوانی بگذارند و موجب نامنظم شدن پریودی شوند. پرکاری تیروئید امکان دارد در این امر اختلال ایجاد کند و یک خانم برای چندین ماه پریود نشود.

تغییر سبک زندگی

اگر در برنامه روزانه تان تغییری ایجاد شود احتمالا درگیر آمنوره یا الیگومنوره می شوید. اگر برنامه شما نامنظم است و استراحت نمی کنید، بیشتر از سایر خانم ها در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارید. به طور معمول تغییر در سبک زندگی موجب می شود که عادت ماهیانه شما نامنظم شود.

علت عقب افتادن قاعدگی چیست؟

ترشحات سفید رنگ

ترشحات سفید رنگ می تواند نشانه این باشد که شما باردار هستید. به طور معمول زنان باردار در دو هفته اول پریودی با ترشحات سفید رنگ مواجه می شوند. این ترشحات به هیچ عنوان غیر طبیعی نیستند.

داروهای هورمونی و ضد بارداری

بیشتر داروهای هورمونی و ضد بارداری می توانند عادت ماهیانه خانم ها را تنظیم کنند. ولی گاهی اوقات می توانند نتیجه عکس داشته باشند، به خصوص در چند ماه اول. زمانی که شما مصرف قرص را قطع می کنید چندین ماه طول می کشد تا چرخه سیکل شما به حالت نرمال باز گردد. با بازگشت بدن به حالت اولیه امکان دارد چند ماه بعد پریود شوید.

نشانه های اختلالات قاعدگی چیست؟

  • کاهش دفعات پریودی.
  • دوره هایی که ممکن است بیش از ۷ روز طول بکشند.
  • خونریزی مداوم و شدید.
  • تامپون ها و پدها اغلب اوقات با خون ترکیب می شوند و باید هر ۱ یا ۲ ساعت عوض شوند.
  • لخته های خونی که معمولا از یک اینچ بزرگتر هستند.
  • کاهش دفعات پریود.
  • یک خانم عادت ماهیانه نرمالی داشته باشد، ولی حداقل سه ماه متوالی قطع شده باشد.
  • تا دو سال بعد از بلوغ پریودی اتفاق نیفتاده باشد.
  • عدم قاعدگی تا سن ۱۶ سالگی.

پزشک درباره نشانه ها و سابقه بیماری از بیمار سؤالاتی می پرسد. در صورت آمنوره ثانویه معاینه فیزیکی و معاینه لگن انجام می شود. علاوه بر این با انجام آزمایش های چکاپ می توانید از دلایل پریود نشدنتان مطلع شوید.

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

به طور طبیعی دختران و خانم هایی که به بلوغ می رسند هر ۲۸ روز یک بار پریود می شوند. اگر پریودی بیشتر از ۷ روز طول بکشد، به طور معمول فواصل بین دو پریود به ۳۵ روز خواهد رسید. به همین دلیل طبق این محاسبات اگر سه یا چهار روز زمان پریودی عقب بیفتد، کاملا طبیعی است. ولی اگر بیشتر از چهار طول کشید و پریود نشدید، بهتر است نزد یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت را پیدا کند.

اصلی ترین دلایل عقب افتادن پریود

چگونگی تشخیص عقب افتادن پریود

اگر نشانه های زیر را مشاهده نمودید بهتر است با پزشک مشورت نمایید:

  • وزن شما بدون دلیل بیشتر شده است و پریود نمی شوید.
  • نوسانات خلقی شدیدی را تجربه خواهید کرد.
  • سیکل های عادت ماهیانه شما دیگر ۲۱ روز تا ۳۵ روزه نیستند.
  • حس می کنید باردار هستید اما پریود نمی شوید و جواب تست بارداری تان منفی می باشد.
  • دخترانی که تا سن ۱۶ سالگی پریود نشده اند، ممکن است پس از عادت ماهیانه اول با عقب افتادن پریودی روبرو شوند.

برای اینکه مشکل شما به درستی تشخیص داده شود بهتر است به یک پزشک با تجربه مراجعه نمایید. پزشک امکان دارد به شما پیشنهاد کند که سونوگرافی یا آزمایش انجام دهید. تمامی این موارد موجب می شود که زودتر به جواب برسید.

چه اقداماتی می توان برای پریود شدن انجام داد؟

در طول هر ماه یک تخمک می تواند در رحم آزاد شود. پس از آن موجب چسبیدن به دیواره رحم می شود. اگر این تخمک نتواند بارور شود بعد از چندین روز به همراه خون چسبیده به دیوار رحم می تواند از بدن خارج شود. اگر خانمی درگیر مشکل آمنوره باشد پریود در او اتفاق نمی افتد و چرخه عادت ماهیانه به طور کامل در او قطع می شود. متخصص قبل از اینکه برای یک خانم دارویی تجویز نماید، نخست از بیمار می خواهد که چندین آزمایش را به صورت منظم انجام دهد. این داروها می توانند به کنترل هورمون های بدن کمک زیادی کنند.

 قرص جیناون

یکی از داروهایی که می تواند به تنظیم پریودی کمک کند، قرص جیناون است. توجه داشته باشید این دارو بسیار قوی است و حتما باید آن را با تجویز پزشک مصرف نمایید.

قرص ول وومن

یکی از داروهای مؤثر برای تنظیم عادت ماهیانه قرص ول وومن است. این دارو به صورت کپسولی تهیه می گردد و فردی که این دارو را مصرف می کند، می بایست آن را به صورت روزانه مصرف نماید. ترکیب اصلی این کپسول گیاه آیورودا است که می تواند هورمون های زنانه را تنظیم کند. به همین خاطر اگر این دارو به صورت منظم مصرف شود، مشکل فرد به طور کامل حل خواهد شد.

مدروکسی پروژسترون

یکی از مهم ترین داروها برای منظم شدن پریودی مدروکسی پروژسترون نام دارد. این دارو می تواند عادت ماهیانه را به طور کامل منظم کند. خانمی که این دارو را مصرف می کند، بهتر است بدانید اگر این دارو را قطع کند ممکن است درگیر خونریزی شدید شود.

دلایل نامنظم بودن قاعدگی

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

پزشک شما می تواند دلیل پریود نشدن و تأخیر در پریود شدن تان را به طور صحیح تشخیص دهد. پس از آن گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد می دهد. اگر شما بتوانید سوابق درستی از چرخه پریودی تان را به پزشک گزارش دهید، پزشک می تواند به تشخیص درست بیماری شما کمک کند. اگر هر کدام از نشانه های زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید شکم.
  • اسهال.
  • حالت تهوع.
  • استفراغ.
  • خونریزی که بیشتر از هفت روز طول بکشد.
  • مدفوع تیره رنگ.
  • وجود خون در مدفوع.
  • تب.
  • درد شدید.
  • خونریزی شدید غیر طبیعی.
  • مشاده خونریزی پس از اینکه وارد دوران یائسگی شدید و یک سال نیز پریود نشده اید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو