بارداری بدون علامت و علائم ممکن است؟

بارداری بدون علامت و علائم ممکن است؟


منبع: آرگا

5

1402/4/5

17:42


بارداری یکی از دوره های شیرین و حساس زندگی هر خانمی است که می بایست نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید. برخی خانم ها ممکن است بارداری بدون علامت را تجربه کنند که گاهی اوقات با عدم آگاهی نسبت به آن امکان دارد به سلامتی خود و جنین آسیب وارد نمایند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که فکر می کنید بارداری همواره با علائم و نشانه هایی همراه است، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. بسیاری از خانم ها به خاطر داشتن شرایط خاص، بارداری بدون علامت را تجربه می کنند که در این موارد باید آزمایش هایی را برای اطمینان از بارداری انجام دهید. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم بارداری بدون علامت را به طور کامل بررسی کنیم. توصیه می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

به طور معمول بارداری با علائم بسیار زیادی همراه است که در این میان حالت تهوع یکی از شایع ترین علائم بارداری به شمار می آید. بی حالی، درد در سینه، درد پریودی و … از جمله علائم بارداری به شمار می روند که مهم ترین علامت آن عدم پریودی مادر در زمان مقررش است. با این وجود بارداری در خانم ها به شکل های متفاوتی بروز می کند. حتی بسیاری از مادران بارداری بدون علامت را تجربه می کنند. حال این سؤال مطرح می شود که آیا بارداری بدون علامت نشانه بیماری خاصی است؟ چه زنانی چنین بارداری هایی را تجربه می کنند؟ در ادامه مطلب به منظور آگاه سازی شما عزیزان به طور کامل به بررسی موضوع بارداری بدون علامت و علائم خواهیم پرداخت.

آیا بارداری بدون علامت امکان پذیر است؟

علائم و نشانه های دوران بارداری برای زنان مختلف متفاوت است. برخی زنان همه علائم بارداری از جمله تهوع، سر درد، افزایش اشتها و … را تجربه می کنند. در حالی که برخی دیگر بدون هیچ علامتی دوران بارداری خود را به خوبی و خوشی پشت سر می گذارند. این مسئله در سه حالت اتفاق می افتد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

دلایل بروز حاملگی بدون علامت

۱. بارداری بدون علامت با وجود جواب مثبت تست

گاهی اوقات جواب آزمایش بارداری مثبت است، اما مادر هیچ کدام از علائم شایع بارداری را ندارد. در این خصوص باید بگوییم که این موضوع کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی برای شما و جنین تان پیش نخواهد آمد. بارداری هیچ یک از زنان شبیه به یکدیگر نیست. به همین خاطر جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. بسیاری از زنان تا هفته هفتم بارداری هیچ علائمی را احساس نمی کنند و بعد از آن افزایش اشتها، حالت تهوع و … به سراغ شان می آید. جنین ۶ تا ۱۲ روز بعد از تخمک گذاری در رحم تشکیل می شود. در این مدت اغلب بانوان از تغییراتی که در حال وقوع است، بی اطلاع هستند.

۲. بارداری بدون علائم با وجود جواب مثبت بی بی چک

بی بی چک از جمله تست هایی است که برای اطمینان از بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع دو هفته بعد از تأخیر در قاعدگی بهترین زمان استفاده از بی بی چک خواهد بود. با این حال ممکن است جواب تست شما مثبت شود، اما مادر هیچ کدام از علائم بارداری را تجربه نکرده باشد.

نوارهای تشخیص بارداری بی بی چک سطح HCG ادرار را برای تعیین بارداری اندازه می گیرند. سطح هورمون HCG در روزهای اولیه بارداری بسیار پایین است. بنابراین احتمال ایجاد اشتباه در این روش وجود دارد. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که مردد هستید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام آزمایش ادرار و خون از بارداری خود مطمئن شوید.

علل حاملگی بدون علامت

۳. تأیید بارداری توسط پزشک با هیچ علائمی

حتی اگر متخصص زنان بارداری شما را تأیید کند، ممکن است هنوز هیچ علائمی را تجربه نکرده باشید. این بدان معناست که شما از جمله افراد خوش شانس هستید که از نعمت داشتن علائم کم در دوران بارداری بهره مند هستید. هرچند ممکن است برخی از علائم سطحی و جزئی مانند خستگی یا افزایش اشتها را تجربه کنید. با این حال توصیه می کنیم با وجود عدم مشاهده علائم بارداری به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت شما و جنین تان مورد بررسی قرار گیرد.

هم چنین در صورتی که احساس درد یا گرفتگی شدید و غیر عادی داشتید، هرچه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. بعد از انجام چند معاینه پیش از زایمان، بارداری شما واقعی تر به نظر خواهد رسید. چرا که مشاهده کرده اید جنین رشد می کند و احساس می کنید که در حال لگد زدن است.

چرا بارداری بدون علامت اتفاق می افتد؟

برای بسیاری از زنانی که تست بارداری آن ها مثبت است، اما هیچ گونه علائمی ندارند، اغلب این سؤال مطرح می شود که آیا می توان بدون هیچ علائمی باردار شد؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت بله، بارداری بدون علامت امکان پذیر است. در ادامه متوجه خواهید شد که بارداری بدون علامت، یک اتفاق کاملا شایع است و به این معنا نیست که کودک شما دچار مشکل شده است. هر زنی تجربه متفاوتی از دوران بارداری خود دارد و به همین خاطر هیچ کدام از بارداری ها مشابه یکدیگر نیستند.

بسیاری از زنان باردار تا رسیدن به هفته هفتم بارداری شان هیچ نشانه ای ندارند. بعد از آن نشانه هایی مانند تهوع، افزایش اشتها، درد و بسیاری از چیزهای دیگر را تجربه می کنند.

بارداری بدون علامت چیست؟

بارداری بدون علائم به چه صورت است؟

گاهی اوقات بارداری بدون علامت به تدریج شروع می شود. اما در بسیاری موارد علائم بدون هیچ هشداری خود را نشان می دهند. هم چنین این امکان وجود دارد که اگر در مراحل اولیه بارداری هستید، هیچ گونه علائمی را تجربه نکنید، زیرا جنین بارور شده در رحم تنها ۶ تا ۱۲ روز دارد. در این زمان، بدن از تغییرات برای نشان دادن هر گونه علائمی بی خبر است. هم چنین حتی اگر هیچ علائمی در مراحل اولیه دیده نشود، این بدان معنا نیست که تا پایان بارداری هیچ علامتی نخواهید داشت. ممکن است به طور ناگهانی حالت تهوع یا تهوع صبحگاهی را چند هفته در دوران بارداری خود تجربه کنید.

آیا بارداری بدون علائم در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS نوعی اختلال هورمونی است که باعث ایجاد کیست در تخمدان ها می شود. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، قاعدگی های نامرتبی را تجربه می کنند. به همین خاطر برای این زنان بارداری مرحله ای دشوار به نظر می رسد. بسیاری تصور می کنند که بارداری بدون علامت در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار شایع است.

در ارتباط با این شایعه می توان گفت که احساس درد و گرسنگی از جمله علائم شایع بارداری در زنان مبتلا به PCOS به شمار می رود. البته احساس درد یا گرسنگی این مادران کمتر از زنانی است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا نیستند. به همین خاطر اگر دچار این بیماری هستید و بارداری بدون علامت را تجربه می کنید، این مهم را به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد فرزند شما هیچ گونه مشکلی ندارد. با این وجود توصیه می کنیم برای کاهش میزان اضطراب خود نزد پزشک متخص مراجعه کنید.

آیا امکان بارداری بدون علامت وجود دارد؟

در صورتی که علائم بارداری به طور ناگهانی متوقف شد، چه باید کرد؟

بهتر است بدانید احتمال سقط جنین در سه ماه اول بارداری بسیار زیاد است؛ چرا که در صورت بروز مشکل بدن ترجیح می دهد بارداری را به پایان برساند. به همین خاطر بیشتر پزشکان به مراقبت های ویژه در سه ماه اول بارداری تأکید دارند. هرچند این احتمال وجود دارد که سقط جنین در ماه های بعدی بارداری رخ دهد، با این حال احتمال آن بسیار کم است. در صورتی که علائم اولیه بارداری را تجربه کردید و سپس به صورت ناکهانی شاهد توقف آن بودید، سریع تر نزد متخصص زنان مراجعه کنید. زیرا این توقف می تواند به خاطر سقط جنین باشد. از دیگر علائمی که احتمال سقط جنین را افزایش می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • درد شدید شکم
  • انقباضات دردناک و منظم

گاهی اوقات سقط جنین بدون هیچ علامتی اتفاق می افتد. از این رو مهم است که همیشه در طول بارداری سلامت جنین مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشید که در برخی موارد کیسه حاملگی یا قلب جنین کمی دیر تشکیل می شود. در این شرایط توصیه می کنیم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید که دچار بارداری خارج از رحم نشده باشید. بارداری موفق نیازمند آگاهی و انجام تمامی اقدامات احتیاطی ضروری است. هم چنین به یاد داشته باشید که بارداری در هر زنی به گونه ای متفاوت بروز پیدا می کند. با این حال بارداری بدون علامت نوید روزهای بی دردسر را می دهد. بنابراین از این دوران بدون هیچ درد و مشکلی نهایت لذت را ببرید.

بارداری بدون علائم برای کدام زنان رخ می دهد؟

  • گروه اول از زنانی که بارداری بدون علامت را تجربه می کنند، زنانی هستند که به خاطر اضافه وزن شدید، متوجه افزایش حجم شکم خود یا حرکات جنین شان نمی شوند. در نهایت به خاطر دل درد و مشکلات این چنین راهی بیمارستان می شوند و در آن جا بعد از بررسی های پزشک متوجه می شوند که ماه هاست باردار هستند.
  • گروه دوم زنانی هستند که در همه حال دچار قاعدگی های نامنظم هستند. به همین خاطر اکثر اوقات احتمال باردار شدن را در اثر تأخیر قاعدگی نمی دهند.

آیا بارداری بدون علامت امکان پذیر است؟

سخن پایانی

بارداری در روزهای ابتدانی بدون هیچ گونه علائمی آغاز می شود. اما به تدریج با گذر زمان و رشد جنین علامت های متفاوتی بروز پیدا می کنند. این علائم در زنان مختلف متفاوت خواهد بود. با این حال برخی زنان هیچ کدام از علائم بارداری را تجربه نمی کنند. بارداری بدون علامت موضوع چندان شایعی نیست. به همین خاطر اغلب زنانی که چنین بارداری را تجربه می کنند، بسیار مضطرب می شوند؛ چرا که گمان می کنند این بارداری به معنای بیماری یا مشکلی در جنین است. بر همین اساس در این مطلب سعی کردیم به بررسی بارداری بدون علامت و دلایل بروز آن بپردازیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو