همه چیز درباره پف صبحگاهی صورت و دلایل ایجاد آن

منبع: تاپ ناز

3

1402/10/27

09:52


پف صبحگاهی صورت از مواردی است که برای بیشتر افراد اتفاق می افتد. این پف می تواند ناشی از تجمع مایعات و آب زیر بافت پوست می باشد که دلایل …

پف صبحگاهی صورت از مواردی است که برای بیشتر افراد اتفاق می افتد. این پف می تواند ناشی از تجمع مایعات و آب زیر بافت پوست می باشد که دلایل بسیاری برای وقوع آن وجود دارند.

این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ می دهد. به همین دلیل معمولا علت آن پیگیری نمی شود. اما ممکن است این اتفاق عادی و روزمره می تواند نشان از اختلال یا بیماری داشته باشد. اغلب نیز ورم صورت در صبح ها دلیل خاصی ندارد و می توان آن را با درمان های خانگی رفع کرد. پس بهتر است فرد دلیل و انواع پف را بشناسد تا در مواقع لازم به پزشک مراجعه کند.

چه دلایلی باعث پف صبحگاهی صورت  می شوند

پف صبحگاهی صورت معمولا نگران کننده نمی باشد و در اغلب موارد بعد از چند دقیقه از بین می رود. دلیل به وجود آمدن آن نیز عوامل بسیار زیادی می باشند. ایجاد این پف در ابتدای روز به عواملی مانند سبک زندگی و نوع تغذیه بستگی دارد. اما گاهی ممکن است این پف به دلیل وجود بیماری خطرناک باشد که باید پیگیری و درمان شود. همانگونه که دلایل بسیاری برای این پف وجود دارند درمان های بسیاری نیز برای رفع آن موجود می باشند.

تاثیر خوابیدن روی صورت

یکی از شایع ترین و اصلی ترین دلیل های پف صورت صبحگاهی خوابیدن بر روی صورت می باشد. به این معنی که در هنگام خواب صورت به جای پشت سر بر روی بالش قرار گرفته است. زمانی که صورت روی بالش یا زمین قرار بگیرد جاذبه زمین بر آن اثر می گذارد و آن را به سمت خود می کشد.

علاوه بر این وقتی که فرد می خوابد مایع لنفی در بدن او نشست می کند. پس زمانی که فرد بر روی صورت بخوابد مایع لنفی در صورت او جمع می شود و باعث پف صورت و چشم ها می شود.

برای رفع این مشکل بهتر است افراد عادت کنند که بر روی پشت سر خود بخوابند یا اینکه از بالش بلند تری استفاده کنند. با انجام اینت کار اثر جاذبه کم می شود و مایع نیز به سمت پایین تر از چشم ها و گونه ها حرکت می کند. همچنین این کار موجب می شود که فرد سرحال تر بنظر بیاید.

تاثیر سینوزیت

اغلب افرادی که سینوزیت دارند دچار پف صبحگاهی صورت نیز می شوند. پف هایی که به دلیل سینوزیت ایجاد می شوند معمولا همراه با علائم دیگر هستند. این علائم شامل درد در سر، تورم و فشار بر روی اطراف چشم و ورم پیشانی می باشد. افرادی که این علائم را دارند و قبلا تجربه ی سینوزیت را نداشته اند بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

فعال شدن آلرژی

آلرزی نیز یکی دیگر از دلایل پف صبحگاهی صورت می باشد. مو و کرک حیوانات، گرد و غبار و گرده گل ها همگی موجب تحریک آلرژی می شوند. علاوه بر این آلرژی های فصلی نیز موجب می شوند که فرد در صبح ها صورت ورم کرده داشته باشد. عطسه مدام در طول به و مالیدن چشم ها نیز از دیگر علائم پف در صبح ها می باشد.

افرادی که به آلرژی خود اطمینان دارند می توانند از دارو های مربوطه استفاده کنند. به عنوان نمونه می توان از آنتی هیستامین استفاده نمود. اما افرادی که برای اولین بار این پف و ورم را تجربه می کنند نمی توانند آن را به تشخیص خود بر عهده آلرژی بگذارند. بلکه لازم است شرح حال خود را به پزشک ارائه داده و از او کمک بگیرند.

تاثیر کرم های سنگین

کرم هایی که در شب استفاده می شوند اگر سنگین و قوی باشند می توانند باعث ایجاد پف صبحگاهی صورت شوند. این کرم ها می توانند آرایشی، کرم شب، مراقبت پوستی یا مرتبط با روتین خاص فرد باشند.

کرم های قوی و گران قیمت که عنصر های قوی و فعالی همچون، بنزوئیل پراکسید، رتینول و اسید آلفا هیدروکسی دارند می توانند پوست را تحریک کنند. این کرم ها اگر به دور چشم و لب زده شوند فرد هنگام بیدار شدن از خواب دارای پف صورت می باشد. بنابراین افرادی که به تازگی کرم جدیدی استفاده می کنند و صبح ها ورم و پف دارند می توانند آن کرم را عامل ایجاد بدانند.

اگر استفاده از این محصولات برای فرد ضروری است یا تاثیر مثبت آن بیشتر است می توانند آن را استفاده کنند. روش استفاده برای جلوگیری از ورم به این صورت است که فرد ابتدا هفته ای یک بار از آن استفاده کند. سپس فاصله استفاده را کم کرده و به شبی یک بار برساند. این کار موجب عادت پوست به کرم جدید می شود.

سندروم کوشینگ

از دیگر دلایل رایج پف صبحگاهی صورت سندروم کوشینگ می باشند. این سندروم زمانی ایجاد می شود که بدن در مدت طولانی هورمون کورتیزول ترشح کند. زمانی که فرد از استروئید های خوراکی برای درمان بیماری های التهاب روده و آسم استفاده کند این هورمون در بدن او ترشح می شود. گاهی نیز در اثر عوارض این دارو ها بدن کورتیزول بیش از حدی را ترشح می کند.

اگر پف صورت به این دلیل باشد علائم دیگری نیز به همراه دارد. علائم ثانویه آن شامل قوز بین دو شانه و ترک های رنگی پوست که اغلب به رنگ بنفش هستند. افرادی که این علائم را دارند حتما باید به پزشک مراجعه کنند. زیرا درمان آن فقط به وسیله ی پزشک می باشد.

مطلب مشابه: آموزش لیفت صورت با انار و آثار خوب و مثبت انار برای زیبایی پوست

کم خوابی

یکی از رایج دلایل پف صبحگاهی صورت کم خوابی در طول شب می باشد. گاهی افراد احساس می کنند که در طول شب کامل خوابیده اند اما وجود پف در صورتشان خلاف آن را ثابت می کند. خواب مانند شارژر عمل می کند و بدن در طول خواب رفرش می شود. بد خوابی و فکر و خیال در طول شب باعث می شود که فرد صبح را با صورتی پف کرده آغاز کند.

توصیه می شود که قبل از خواب از مسائل و موارد استرس زا دوری شود. برای این کار لازم است پیام ها، اخبار و ایمیل حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رخت و خواب چک شوند. در هنگام خواب نیز بهتر است نور اتاق در حالت حداقل باشد. بهتر است افراد در ساعت مشخصی به رخت و خواب بروند تا بدنشان به یک حالت مرتب و ریتمیک عادت کند.

مصرف خوراکی های پر نمک در طول شب

افرادی که در شب از هله هوله ها و غذا های پر نمک استفاده کنند در صبح دچار پف صبحگاهی صورت می شوند. غذای های پر نمک و استفاده از نمک زیاد در طول شب باعث حبس آب در بدن علی الخصوص در صورت می شود. به طور معمول بدن آب را برای رقیق کردن نمک نگه می دارد. افراد برای رفع این مشکل می توانند بعد از خوردن این مواد آب فراوان بنوشند. اما بهترین راه حل برای این مشکل نخوردن خوراکی های شور در طول شب می باشد.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می تواند از دلایل پف صبحگاهی صورت باشد. افرادی که هر روز با صورت پف کرده از خواب بیدار می شوند به احتمال زیاد دارای کم کاری تیروئید می باشند. به این افراد توصیه می شود که در آن حالت به پزشک مراجعه کنند. پزشک با انجام آزمایش خون می تواند نرمال بودن یا نبودن سطح هورمون تیروئید را تشخیص دهد.

گریه قبل

گریه کردن قبل از خواب ممکن است پف صبحگاهی صورت را به دنبال داشته باشد. گاهی افراد برای رفع ناراحتی و رسیدن به آرامش قبل از خواب و در خلوت خود اشک می ریزند. اما این کار موجب می شود که صبح ها با صورت ورم کرده از خواب بیدار شوند.

این ورم و اتفاق را ادم می نامند. این عارضه موقتی می باشد و به دلیل وجود نمک در قطرات اشک می باشد. این نمک پوست اطراف چشم را تحریک می کند و باعث ایجاد تورم است. برای جلوگیری از ایجاد ادم فرد می تواند در هنگام گریه از دستمال نرم یا دستمال مرطوب استفاده کند.

افرادی که درماتیت تماسی دارند

داراماتیک تماسی موجب ایجاد پف صبحگاهی صورت می شود. افرادی که عادت دارند شبانه با آرایش می خوابند پوستشان مدام در حال تحریک می باشد. این افراد اغلب صبح ها با حالتی ورم دار و پف کرده از خواب بیدار می شوند. علاوه بر این خوابیدن با آرایش موجب خارش پوست نیز می شود. این ورم و خارش اغلب به دلیل آلرژی نمی باد و دلیل آن درماتیت تماسی می باشد که به دلیل تحریک پوست می باشد.

بهتر است افراد برای جلوگیری از این مشکل قبل از خواب حتما صورت خود را به خوبی بشویند. خانم ها بهتر است هر اندازه که خسته هستند با آرایش به خواب نروند. زمانی که شستن صورت در هنگام خواب فراموش شود لازم است صبح روز بعد صورت با آب سرد به خوبی شسته شود.

مطلب مشابه: با یوگای صورت چهره ای جذاب تر داشته باشید! (حرکات مخصوص زیبایی چهره)

سندروم قبل از قاعدگی

همان گونه پیش تر گفته شد نوسانات هورمونی موجب پف صبحگاهی صورت می شود. سندروم پیش از قاعدگی زمانی است که هورمون ها دچار تغییر و نوسان می شوند.

طی کردن بخش های متفاوتی از سیکل پریودی تغییرات هورمونی متفاوتی در بدن ایجاد می کند. نوسان هورمون ها موجب احتباس آب در بدن و صورت می شود. پروژسترون از مهم ترین دلایل پف صورت، ورم بدن و نفخ در دوران قاعدگی می باشد.

برای رفع این معضل می توان هفته پریود ورز های سبک انجام داد یا از رژیم غذایی مناسب استفاده نمود. علاوه بر این مصرف کمتر کربوهیدرات در این زمان احتباس مایعات را نیز کاهش می دهد. در این دوران بهتر است از مایعات بسیار برای رفع این مشکل استفاده شود.

استفاده

الکل نیز از دیگر مواردی می باشد که موجب پف صبحگاهی صورت می شود. بیشتر افرادی که شبانه الکل می نوشند صبح ها با صورتی ورم کرده از خواب بیدار می شوند. الکل سرعت دفع ادرار را در فرد بالا می برد و می تواند باعث کم آبی جزئی در بدن فرد شود.

در این حالت بدن واکنش نشان می دهد و اقدام به نگه داری آب می کند. یکی از مکان هایی که بدن آب را در آن نگه می دارد صورت می باشد. نگهداری آب در صورت موجب ورم و پف آن می باشد.

چند راه طبیعی برای از بین بردن پف صبحگاهی صورت

افراد برای از بین بردن پف صبحگاهی صورت خود می توانند از چند راه حل زیر استفاده کنند.

  • افراد لازم است تا جایی که می توانند آب بنوشند تا بدنشان دچار کم آبی نشود و سدیم بدن ب راحتی دفع شود.
  • خوردن سبزیجات و انواع میوه می توان اغلب ورم ها علی الخصوص ورم صورت را کاهش دهد.
  • افراد می توانند صبح ها با کمک برش های خیار ضورت خود ر خنک کنند. قرار گیری خیار به مدت پنج تا ده دقیقه می تواند پف صورت را از بین ببرد.
  • دوش آب ولرم رو به سرد نیز می تواند یک روش بسیار مناسب و تاثیر گذار باشد. آبسرد موجب جریان بهتر خون می شود. همین امر موجب از بین رفتن پف صورت می شود.
  • در هنگام خوردن خوراک های سدیم دار، چرب و فستفود ها قبل از خواب به مقدار کافی آب نوشیده شود.
  • کمپرس یخ نیز راهی بسیار تاثیر گذار برای آرام کردن و از بین بردن پف صورت می باشد. افردی که اغلب دچار پف صورت می شوند می توانند از یخ هایی استفاده کنند که در آن ها چند قطره روغن زیتون یا لیمو استفاده شده باشد. سرما پف صورت را کاهش می ده و لیمو و زیتون پوست را آبرسانی و سفت می کنند.

روش های جلوگیری از پف صبحگاهی صورت

افراد می توانند بجز درمان پف صبحگاهی صورت به فکر جلوگیری از ایجاد پف باشند. افراد می توانند با کمک استراتژی های زیر می توانند از پف کردن صورت جلوگیری کنند.

  1. اجتناب از خوردن سدیم زیاد در زمان شب یا عصر از پف کردن صورت در صبح جلوگیری می کند.
  2. خوردن کربوهیدرات در طول شب اگر کم شود صبح ها صورت پف کمتری خواهد داشت.
  3. بین غذا خوردن و خوابیدن حداقل باید دو تا سه ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد.
  4. زیاد خوابیدن و کم خوابی موجب پف صورت می شود پس بهتر است افراد به اندازه مناسب بخوابند.
  5. طاق باز خوابیدن موجب می شود که جاذبه و مایع لنفی بر صورت تاثیر نگذارند و موجب ورم صورت نشوند.
  6. پرهیز از نوشیدن الکل نیز موجب پف نکردن صورت در صبح می باشد.

مطلب مشابه: فیشیال صورت و اطلاعات کامل درباره این روش زیبایی پوست

منبع: medicalnewstoday.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو