روش های درمان گرفتگی کمر یا اسپاسم عضلات کمر

منبع: تاپ ناز

2

1402/11/16

11:10


گرفتگی یا اسپاسم عضلات، یک عمل غیر ارادی است که به دلایل مختلفی مانند کشیدگی ماهیچه، فعالیت های ورزشی سنگین، کار بیش از حد، آسیب به عضلات، رباط ها یا …

گرفتگی یا اسپاسم عضلات، یک عمل غیر ارادی است که به دلایل مختلفی مانند کشیدگی ماهیچه، فعالیت های ورزشی سنگین، کار بیش از حد، آسیب به عضلات، رباط ها یا اعصاب رخ می دهد. اسپاسم ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، اما گرفتگی عضلات کمر معمولا در زندیکی نخاع رخ می دهد که در این صورت به اعصاب کمر فشار وارد می کند و درد شدیدی را به همراه دارد. اسپاسم عضلات را می توان با روش های مختلف درمان کرد. در این مطلب قصد داریم در مورد کمر درد، اسپاسم و گرفتگی کمر و علائم و راه های درمان آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر چیست؟

گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلانی، به گرفتگی ناگهانی و غیر ارادی عضلات کمر می گویند. گرفتگی کمر یکی از مشکلات شایع در بین مردم است. در این حالت معمولاً افراد احساس می کنند یک یا چند ماهیچه سفت شده است.

گاهی این احساس آنقدر شدید می شود که مانع از حرکت عادی فرد می شود. برخی از افراد مبتلا به گرفتگی عضلات کمر به دلیل درد شدید، در خم و راست شدن مشکل دارند. گاهی اسپاسم عضلات با نام گره عضلانی هم شناخته می شود.

درد گرفتگی عضلات کمر ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد اما اصلا جای نگرانی نیست و با استراحت و راه حل های ساده خانگی برطرف می شود. دقت داشته باشید که اگر کمر درد شما بیشتر از چند روز طول کشید و با علائم دیگری همراه بود، باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم گرفتگی عضلات کمر

علائم و نشانه های رایجی که هنگام گرفتگی عضلات پشت و کمر ایجاد می شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • احساس سفتی در کمر، مشکل در تحرک و کاهش دامنه حرکتی
  • مشکل در خم کردن ستون فقرات
  • کمر درد در یک یا دو طرف
  • انقباض غیر ارادی عضله و درد ماهیچه ای در این ناحیه
  • ضعف عضلانی که ممکن است با ناتوانی در نحوه صحیح ایستادن همراه باشد.
  • در بعضی مواقع ممکن است این گرفتگی عضلات باعث احساس درد در باسن و ران شود.
  • زمانی که احساس درد بسیار شدید شود، ممکن است با درد عصبی، بی حسی و سوزن سوزن شدن که به سمت یک یا هر دو پا منتشر می شود، همراه باشید

مطلب مشابه: معرفی داروهای شل کننده عضلات + نکات دارویی در مورد مصرف

دلایل گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر ممکن است در هر فردی و در هر زمانی رخ دهد. با این وجود، برخی از علت های شایع اسپاسم عضلانی به شرح زیر می باشند:

1. کشیدگی یا آسیب عضلانی

گرفتگی عضلات کمر معمولا به دلیل کشیدگی یا فشار و آسیب به بافت های نرم کمر مانند عضلات، رباط ها و تاندون ها رخ می دهد. هر فعالیتی که فشار بیش از حد به کمر وارد کند، می تواند موجب پاره شدن تاندون ها یا یا ماهیچه ها شود و اسپاسم را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، بلند کردن اجسام سنگین یکی از علت های شایع اسپاسم عضلانی در کمر است. قوز کمر که ناشی از بد نشستن است هم یکی از علت های آسیب به کمر و ایجاد گرفتگی عضلات کمر است.

2. ضعف عضلات کمر

عضلات قوی شکم و پشت به سلامت کمر و جلوگیری از اسپاسم عضلانی کمک می کنند. از طرف دیگر، عضلات ضعیف یا سفت می توانند سریع تر آسیب ببینند و منجر به اسپاسم عضلانی کمر شوند.

3. مشکلات در آناتومی ستون فقرات

اگر گرفتگی کمر شما بهتر نمی شود، یا اگر به صورت مکرر در ناحیه کمر شما اتفاق می افتد، ممکن است یک مشکل زمینه ای در ستون فقرات خود داشته باشید، مانند فتق دیسک، تنگی ستون فقرات، آرتریت و … .

4. گرفتگی عضلات بعد از ورزش

یکی دیگر از علت های شایع گرفتگی عضلات، انجام ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال، بیس بال، وزنه برداری و گلف است. به طور کلی ورزش هایی که فشار سنگینی را به کمر وارد می کنند یا با چرخیدن های سریع و کشیدن عضلات همراه هستند، ممکن است منجر به اسپاسم عضلانی شوند.

سایر دلایل گرفتگی عضلات کمر عبارتند از:

  • کم آبی بدن به ویژه در بدنسازان
  • بد نشستن
  • رگ به رگ شدن در ناحیه کمر
  • ورزش نکردن و نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • استرس و اضطراب
  • آسیب به دیسک کمر یا فتق دیسک کمر
  • ضعف عضلات ناحیه شکم
  • آسیب های عصبی مانند آسیب به عصب سیاتیک
  • ضعف عضلات اطراف ستون فقرات
  • شکستگی استخوان های کمر
  • آرتروز کمر
  • لغزش مهره ها
  • تنگی کانال نخاعی
  • انحنای بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو
  • اسپوندیلوز یا بیماری‌های تخریب‌کننده ستون فقرات

مطلب مشابه: نرمش برای گردن + آموزش چند ورزش مفید برای رفع گردن درد و شانه و گرفتگی عضلات

روش های درمان گرفتگی عضلات کمر

اگر مشکل جدی نباشد و علت خاصی برای اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر وجود نداشته باشد، می توانید گرفتگی کمر را با چند راهکار ساده درمان کنید. بهترین راه های درمان گرفتگی عضلات کمر عبارتند از:

1. استراحت

بهترین و اولین راهکاری که اکثر پزشکان و متخصصان برای بهبود گرفتگی عضلات و کاهش درد کمر توصیه می کنند، استراحت است. هر گونه فعالیتی که باعث ایجاد گرفتگی در عضلات کمر شده است را باید متوقف کنید.

اگر علت اسپاسم عضلانی، جراحت ماهیچه ای باشد، فرد 2 تا 3 روز استراحت نیاز دارد. در این چند روز باید فقط دراز بکشید و حتی از انجام فعالیت های ساده روزانه خود نیز خودداری کنید.

برای جلوگیری از خشک شدن عضلات سعی کنید کمی راه بروید، اما این کار را بسیار آرام و با قدم های کوتاه انجام دهید. توجه داشته باشید که حرکاتی مانند خم شدن، چرخیدن و … فشار بیشتری را به کمر شما وارد می کنند و باعث افزایش گرفتگی عضلات کمر می شوند.

2. نرمش ملایم

بهتر است تا زمانی که درد و گرفتگی عضلات کمر کمتر نشده استراحت کنید و هیچ گونه فعالیتی انجام ندهید. اما بعد از آن می توانید حرکات و نرمش های ملایم را شروع کنید.

کمر خود را صاف نگه دارید و به آرامی قدم بردارید. بازوهای خود را به بالای سر خود ببرید و عضلات پشتی کمر را به آرامی بکشید. این حرکات را چند بار در روز انجام دهید تا گرفتگی عضلات کمرتان رفع شود.

3. کمپرس گرم

یکی از بهترین راهکارها برای بهبود سریع گرفتگی عضلات، استفاده از کمپرس گرم است. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید بهتر است گرما را با رطوبت همراه کنید. برای این کار باید یک حوله را در آب گرم خیس کنید و بر روی ناحیه درد قرار دهید.

این کار را هر 4 ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه انجام دهید. همچنین به جای استفاده از حوله می توانید دوش آب گرم بگیرید. توجه داشته باشید که در بعضی مواقع گرما باعث تشدید درد می شود. در صورتی که با گرما درد شما افزایش پیدا کرد، به جای کمپرس گرم از کمپرس سرد استفاده کنید.

4. کمپرس سرد

در صورتی که اسپاسم یا گرفتگی عضلات شما در اثر یک جراحت ایجاد شده باشد، بهترین راه برای درمان آن، استفاده از کمپرس سرد است. در روز اول گرفتگی، هر 2 ساعت یک بار و هر بار به مدت 15 دقیقه کیسه یخ را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید تا التهاب و درد ناشی از گرفتگی کاهش پیدا کند. از روز دوم به بعد، ابتدا از کمپرس گرم استفاده کنید و سپس کمپرس سرد را روی کمر خود قرار دهید.

5. ماساژ درمانی

یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای کاهش درد عضلات خود در خانه انجام دهید، ماساژ است. ماساژ درمانی باعث شل شدن عضلات و گردش جریان خون می شود و در نهایت به کاهش درد کمک می کند.

البته ماساژ درمانی در صورتی پیشنهاد می شود که عضلات شما آسیبی ندیده باشند. اگر گرفتگی عضلات کمر به دلیل آسیب دیدگی است، به هیچ عنوان از ماساژ استفاده نکنید چون باعث تشدید عصب های آسیب دیده و درد بیشتر مفاصل می شود.

مطلب مشابه: درمان پارگی دیسک کمر؛ دلایل وعلائم پاره شدن دیسک

6. قرار دادن کمر در موقعیت های خاص

یکی از راه هایی که موجب تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات کمر می شود، قرار دادن کمر در موقعیت های مناسب است. پس بهتر است سعی کنید همیشه در هر شرایطی پاهای خود را بالا تر از لگن قرار دهید.

اگر در حالت نشسته قرار دارید، حتما زیر پای خود یک چهار پایه قرار دهید. در حالت خوابیده نیز چند بالش در زیر پاهای خود قرار دهید تا بالاتر بیاید. در واقع زانو های شما باید زاویه 90 درجه داشته باشند.

7. دارو درمانی

اگر با استراحت و روش های خانگی گرفتگی عضلات شما بهبود پیدا نکرد و درد همچنان ادامه یافت، می توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد خود استفاده کنید. این داروها در دو نوع با نسخه و بدون نسخه در داروخانه ها موجود می باشند. شل کننده های عضلانی هم از جمله داروهایی هستند که به بهبود سریع تر گرفتگی عضلات کمک می کنند.

8. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک درمان مناسب است که در آن از روش های شل کردن عضلات و گرم کردن برای کاهش درد استفاده می شود و فیزیوتراپیست ها با آموزش تمرینات نرمشی مناسب به افزایش انعطاف پذیری و تقویت عضلات به فرد کمک می کنند.

9. تحریک الکتریکی عصب

تنس (TENS) یا تحریک الکتریکی از روی پوست، یکی از روش هایی است که به کاهش درد فرد کمک می کند. برای انجام این کار پد هایی بر روی ناحیه درد قرار داده می شود که باعث تحریک اعصاب می شود و پیام درد را به مغز منتقل می کند. معمولا این روش را در هنگام خواب به کار می برند تا فرد بتواند راحت و بدون درد استراحت کند.

10. طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش های قدیمی است که امروزه هم بسیار استفاده می شود و برای انواع بیماری ها به کار می رود. در طب سوزنی، از سوزن های نازکی استفاده می شود که در نقطه خاصی در پوست وارد می شوند.متخصص طب سوزنی برای پیدا کردن دقیق جایی که درد می کند، معاینه هایی را بر روی فرد انجام می دهد و سوالاتی از او می پرسد و در نهایت سوزن را وارد بدن می کند.

در شیوه های مدرن، روش تحریک الکترونیکی هم به طب سنتی اضافه شده است. برای این کار سیم های کوچکی را به سوزن ها وصل می کنند تا میکرو جریان های الکتریکی به عضله ها ارسال شود و آن ها را آرام کند. طب سوزنی نه تنها هیچ دردی برای فرد ندارد، بلکه باعث آرامش او نیز می شود.

11. تزریق کورتیزون و اوزون

وقتی که گرفتگی عضلات کمر باعث درد پا شود و این درد به مدت طولانی ادامه داشته باشد، از تزریق کورتیزون برای کاهش درد استفاده می شود. گاز اوزون نیز یکی از مواردی است که در کاهش التهاب، به خصوص در بیماران مسن و دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد. گاز اوزون در بافت آسیب دیده تزریق می شود و هیچ عوارضی برای فرد ندارد.

مراجعه به پزشک برای گرفتگی عضلات کمر

معمولا گرفتگی کمر خود به خود برطرف می شود، اما گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که برای بهبود آن به پزشک مراجعه کنید. اگر نشانه های زیر را داشتید باید برای اسپاسم کمر سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • اسپاسم کمر که مانع از نشستن یا ایستادن شما با حالت صاف و مناسب می شود.
  • اسپاسم هایی که بعد از ضربه شدید ایجاد می شوند.
  • اسپاسم همراه با مشکل در ادرار یا مشکل در نگه داشتن مدفوع
  • اسپاسم کمر که با گز گز یا سوزن سوزن شدن و بی حسی یا شعف در یک یا هر دو پا همراه است.
  • اسپاسم هایی که با یک یا دو هفته استراحت بهبود پیدا نمی کنند.
  • اسپاسم هایی که با تب همراه هستند.

جمع بندی

گرفتگی عضلات کمر علت های مختلفی دارد و دوره خاصی دارد که پس از آن معمولا درد و التهاب کمتر می شود و به صورت خود به خود رفع می شود. اسپاسم یا گرفتگی کمر می تواند به دلایلی مانند حرکت بد، مشکلات آناتومیک، ورزش سنگین، بد خوابیدن و کشیدگی و آسیب عضلات باشد.

راه های مختلفی برای درمان گرفتگی کمر وجود دارد. بهتر است ابتدا راه های خانگی را امتحان کنید. در صورت نتیجه ندیدن و طولانی شدن آن بهتر است حتماً به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید. همچنین ممکن است بعد از بر طرف شدن مشکل فرد دوباره دچار گرفتگی کمر شود. برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل سعی کنید فعالیت های ورزشی مانند تمرینات کششی و قدرتی انجام دهید.

مطلب مشابه: نشستن صحیح پشت کامپیوتر + نکاتی برای درست نشستن و جلوگیری از درد بدن

منبع: medicalnewstoday.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو