آشنایی با روش های خانگی مراقبت از پوست خشک

منبع: تاپ ناز

3

1402/7/11

10:29


مراقبت از پوست خشک به یک روتین روزانه نیاز دارد تا خشکی و پوسته پوسته شدن بخش های مختلف بدن برطرف شود. البته افرادی که پوست خشکی دارند اگر به آن توجه نکنند و مراقبت لازم را انجام ندهند قطعا با خارش، التهاب، قرمزی، جوش و … مواجه می گردند. پس داشتن پوستی درخشان و صاف آرزوی هر شخصی بوده و جهت دستیابی به آن بایستی مراقبت های لازم را از پوست انجام دهد. زیرا پوست خشک در شرایطی که درمان نشود علاوه بر اینکه زیبایی فرد را تهدید می نماید، بیماری های جدی را به دنبال دارد.

مراقبت از پوست خشک چگونه است؟

53 106

یکی از شاخص های زیبایی هر فرد پوست آن می باشد و مراقبت از پوست خشک مهم ترین وظیفه فرد محسوب می شود. خوشبختانه امروزه به دلیل وجود روش های مختلف جهت مراقبت از پوست این وظیفه چندان مشکل نیست. زیرا محصولات بسیار متنوع و زیادی در بازار وجود دارند که پوست افراد را با هر رنگ، نوع و سنی پوشش می دهند. البته مرحله نخست در مراقبت از پوست تشخیص درست آن است. بنابراین افرادی که خواهان اطلاع از این موضوع هستند که آیا پوست خشک نصیبشان شده است باید مراحل زیر را انجام دهند.

  • پوست را به کمک یک پاک کننده ملایم از هر گونه گرد و غبار، چربی یا آرایش پاک نمایید.
  • به کمک یک حوله نرم و به آرامی پوست را خشک نمایید. استفاده از هر محصول مراقبتی یا سرم پوست به هیچ عنوان توصیه نمی شود و باید پوست به حالت طبیعی خود بازگردد.
  • زمان استراحت پوست یک ساعت بوده و بعد از این بازه زمانی می توانید پوست خود را مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت داشتن پوست خشک به فرد احساس پوسته پوسته شدن، کشیدگی و خارش دست می دهد.

راهکارهای مناسب مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک در مقایسه با پوست چرب یا مختلط بسیار دشوار بوده و علائم آن فرد را آزار می دهد. البته خشکی پوست دلایل متعددی دارد که با توجه به علت و شدت آنها باید درمان شود.

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • مصرف سیگار
  • کم کاری تیروئید
  • دیابت
  • پسوریازیس
  • درماتیت
  • PH نامتعادل
  • استفاده بیش از حد مواد شوینده شیمیایی
  • هوای خشک و سرد از جمله دلایل خشکی پوست می باشند. پس جهت مقابله با این مشکل راهکارهای مختلفی وجود دارند که به شرح زیر هستند.

هر روز از مرطوب کننده استفاده نمایید

یکی از راهکارهای ساده و در عین حال کاربردی جهت مراقبت از پوست خشک، استفاده روزانه مرطوب کننده است. زیرا این محصول عملکرد طبیعی پوست را به طور معجزه آسای بهبود بخشیده و از آب موجود در پوست محافظت می نماید. پس افرادی که دارای پوست خشکی هستند باید شب ها قبل از خواب پوست خود را با یک مرطوب کننده مناسب ماساژ دهند. سپس صبح به کمک یک شوینده ملایم پوست صورت را از هر گونه چربی و مرطوب کننده پاک نمایند. همچنین مرطوب کننده های مناسب و ملایم برای پوست خشک دارای ترکیباتی همچون سرامیدها و اسید هیالورونیک هستند. البته ترکیباتی مانند دی اکسان، رنگ های مصنوعی، اسانس ها و الکل در کرم های مرطوب کننده در بازه زمانی کوتاه پوست را خشک تر می نمایند.

شوینده های ملایم را در اولویت قرار دهید

حذف صابون های حاوی رنگ، اسانس، عطر و دیگر مواد شیمیایی از جمله راهکارهای مناسب جهت مراقبت از پوست خشک است. زیرا این محصول با تحریک پوست باعث خشکی بیشتر آن می شود. پس برای درمان و مراقبت از پوست های خشن و خشک بهتر است از شوینده های ملایم استفاده کنید.

لایه برداری

یکی از راهکارهای تقریبا تهاجمی مراقبت از پوست خشک همان لایه برداری است. زیرا پوست مدام در حال ساخت سلول های جدید و حذف سلول های مرده می باشد. همچنین زمانی که سلول های مرده روی پوست می مانند با بسته شدن منافذ باعث خشکی بیشتر پوست می شوند. پس لایه برداری با حذف سلول های مرده پوست از خشکی آن می کاهد و بافت پوست را بهبود می بخشد. البته لایه برداری پوست به دو صورت شیمیایی و مکانیکی امکان پذیر می باشد. بنابراین اسکراب های صورت زیر مجموعه لایه برداری های مکانیکی بوده که سطح پوست را از سلول های مرده پاک می نمایند. همچنین لایه برداری های شیمیایی همچون آلفا هیدروکسی اسیدها با حذف سلول های مرده روی پوست و بتا هیدروکسی اسیدها با نفوذ به لایه های عمیق پوست منافذ را از سلول های مرده پاک می کنند.

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها و بتا هیدروکسی اسیدها در پروسه مراقبت از پوست خشک باعث با افزایش گردش خون، لطافت و نرمی پوست می شوند. البته اگر مصرف لایه بردارها از حد مجاز بیشتر باشد مسلما خشکی پوست افزایش می یابد. بنابراین بعد از مصرف لایه بردار، استفاده از کرم های مرطوب کننده را در اولویت قرار دهید.

مطلب مشابه: ماسک نرم کننده پوست | طرز تهیه ماسک خانگی ضد خشکی پوست

زمان حمام کردن را محدود کنید

بهترین راهکار جهت مراقبت از پوست خشک پرهیز از حمام کردن با آب داغ است. زیرا آب با دمای بالا چربی پوست را از بین می برد. همچنین اگر مدت زمان قرارگیری زیر دوش آب گرم زیاد باشد باعث از بین رفتن سموم طبیعی پوست می شود و خشکی پوست را تشدید می بخشد. پس بازه زمانی برای دوش گرفتن 5-10 دقیقه است و به محض خروج از حمام باید به کمک مرطوب کننده رطوبت مورد نیاز پوست را تامین نمود.

استفاده از داروهای موضعی

زمانی که خشکی پوست باعث ایجاد بیماری می شود و با روش های خانگی نمی توان آن را درمان کرد، راهکار مناسب مراقبت از پوست خشک، استفاده از داروهای موضعی می باشد. پس با مراجعه به متخصص پوست و تشخیص علت خشکی پوست، دارو یا پماد تجویزی می تواند متفاوت باشد. همچنین داروهای موضعی بیشتر حاوی هیدروکورتیزون هستند. البته این ماده نوعی استروئید بوده که کمک شایانی به هیدراته شدن پوست می کند.

به جنس لباسی که می پوشید دقت کنید

پارچه ی انتخابی جهت مراقبت از پوست خشک باید از الیاف طبیعی باشد تا پوست را تحریک نکند. همچنین جهت شست و شوی لباس های خود بهتر است از شوینده های بدون عطر یا رنگ استفاده کنید تا مانع تحریکات پوستی شوید.

روش های خانگی مراقبت از پوست خشک

556

پوست در حالت طبیعی سبوم تولید می نماید که اگر اندازه تولید آن برای پوست کافی نباشد، خارش، کشیدگی و پوسته پوسته شدن را به دنبال دارد. پس روش های خانگی مختلفی برای مراقبت از پوست خشک وجود دارند که به شرح زیر می باشند.

پوستتان را ماساژ دهید

یکی از بهترین روش های خانگی مراقبت از پوست خشک، ماساژ آن در طول شبانه روز است. زیرا بماساژ کمک شایانی به افزایش گردش خون کرده و میزان آبرسانی و درخشندگی پوست را بالا می برد. در صورت استفاده از روغن های گیاهی در پروسه ماساژ می توانید رطوبت پوست را افزایش دهید. پس ماساژ پوست خشک در طول هفته باید 2-3 بار و قبل از خواب صورت گیرد.

ماسک های خانگی بسازید

ماسک های خانگی یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست خشک می باشند. البته ماسک های خانگی زیادی را می توان ساخت و جهت آبرسانی پوست از آنها استفاده نمود. ماسک آلوئه ورا، روغن زیتون، عسل و جو دوسر و آووکادو از جمله ماسک های خانگی برای درمان پوست های خشک هستند. البته این باور اشتباه در بین مردم جامعه وجود دارد که ژل آلوئه ورا فقط برای درمان آفتاب سوختگی می باشد. در حالی که اگر این گیاه در ماه های خشک زمستان به کار برده شود خشکی پوست را درمان می کند. همچنین خشکی بیش از حد پوست، التهاب و قرمزی را برطرف می نماید. البته قبل استفاده از ژل آلوئه ورا باید آن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و در صورت نبود حساسیت درمان را با این گیاه ادامه دهید.

مطلب مشابه: ماسک آووکادو برای پوست + معرفی چند ماسک موثر آووکادو برای زیبایی چهره و پوست

انواع ویتامین و مکمل را استفاده کنید

اگر به دنبال راهی برای درمان و مراقبت از پوست خشک هستید باید در کنار غذاهای سالم، مصرف انواع مکمل ها و ویتامین ها را فراموش نکنید. البته انواع مکمل ها و ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، روی و قرص کلاژن هستند.

به اندازه کافی آب بنوشید

مراقبت از پوست خشک با پوست دهیدراته کاملا متفاوت می باشد. اما جهت آبرسانی بهتر پوست باید در طول روز حداقل 6 لیوان آب مصرف شود. پس زمانی که جهت رفع تشنگی از آب میوه های مختلف استفاده می کنید بهترین است به سراغ آب بروید. زیرا علاوه بر رفع تشنگی، آب مورد نیاز جهت دهیدراته شدن پوست قسمت های مختلف بدن را تامین می نماید. همچنین قند موجود در آبمیوه های صنعتی باعث افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک روی آن می شود.

استفاده از روغن های گیاهی

یکی از آسان ترین و کاربردی ترین روش های خانگی مراقبت از پوست خشک، استفاده از روغن های گیاهی است. زیرا مصرف این نوع روغن ها از خشکی پوست پیشگیری کرده و آن را ترمیم و احیا می نماید. پس از مهم ترین روغن های گیاهی جهت درمان پوست خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

روغن ماهی

این روغن برای مراقبت، درمان و رطوبت رسانی پوست های خشک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت اثربخشی روغن ماهی باید دو قاشق از آن را در طول روز مصرف نمود.

گلیسیرین

این روغن بدون رنگ بوده و علاوه بر رطوبت رسانی و با وجود اسیدهای چرب می تواند چربی طبیعی پوست را حفظ نماید.

روغن کنجد

این روغن نیز همانند سایر روغن های ذکر شده پوست را مرطوب نگه می دارد و عملکرد آن شبیه آبرسان می باشد.

روغن نارگیل

یکی از روغن های مناسب جهت مراقبت از پوست های دهیدراته و خشک همان نارگیل است که علاوه بر رفع خشکی پوست، خشکی مو را نیز از بین می برد.

روغن زیتون

روغن زیتون به آسانی می تواند چربی غیر اشباع را به پوست برساند. پس بهترین گزینه برای استفاده در زیر کرم های مرطوب کننده است.

نحوه مراقبت از پوست خشک با صابون

dry skin 1

یکی از راه های مراقبت از پوست خشک استفاده از صابون با PH مناسب است. زیرا پوست خشک به مراقبت بهتر و بیشتری نیاز داشته و و با استفاده از صابون می توانید یک روتین مناسب برای پوست خود انتخاب کنید. همچنین پوست خشک یکی از حساس ترین انواع پوست ها در برابر مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد.

بنابراین اگر محصول مورد نظر از کیفیت لازم برخوردار نباشد مسلما کمی آبی و در نهایت التهاب پوست را به دنبال دارد. پس بهترین انتخاب برای شستن پوست خشک استفاده از صابون است. اگر صابون با پوست فرد هماهنگی نداشته باشد از رطوبت پوست کاسته و خشکی آن را بیشتر می کند. درنتیجه صابون مناسب پوست های خشک دارای ویژگی های زیر است.

عاری از هر گونه سدیم لوریل سولفات

امروزه مراقبت از پوست خشک با کمک صابون بسیار آسان می باشد. همچنین تنها به یک سرچ در اینترنت نیاز است تا به انواع صابون مناسب شست و شو پوست خشک دسترسی پیدا کنید. البته بیشتر صابون ها حاوی ماده سدیم لوریل سولفات هستند که از خواص پاک کنندگی قوی برخوردار بوده و سطح پوست را از هر نوع آلودگی پاک می نمایند. ولی موضوع اصلی این است که صابون دارای این ماده برای پوست خشک ضرر دارد و باید شوینده عاری از سدیم لوریل سولفات مورد استفاده قرار گیرد.

حاوی روغن های گیاهی

متخصصان پوست برای مراقبت از پوست خشک صابون های حاوی روغن های گیاهی ارگانیک توصیه می کنند. البته از مهم ترین روغن های مورد استفاده در ترکیبات انواع صابون های مناسب پوست خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روغن آلوئه ورا
  • روغن جوجوبا
  • روغن آووکادو
  • روغن زیتون
  • عدم وجود رنگ طبیعی

افرادی که دارای پوست خشکی هستند باید از صابون های بدون عطر و رنگ مصنوعی استفاده کنند. زیرا پوست های خشک نسبت به عوامل شیمیایی بسیار حساس بوده و به محض تماس با صابون واکنش نشان می دهند. همچنین خارش و التهاب پوستی را به دنبال دارند.

دارای PH سازگار به پوست

صابون مناسب پوست خشک باید از PH سازگار و مناسب برخوردار باشد تا تعادل لازم را در سطح پوست برقرار نماید. بنابراین PH موجود در صابون با PH پوست صورت هم تراز باشد تا از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست پیشگیری نماید.

مطلب مشابه: ماسک های آبرسان پوست با 7 ماسک موثر و عالی برای پوست

بهترین روتین پوستی مراقبت از پوست خشک

dry skin 4

مراقبت از پوست خشک به یک بازه زمانی نسبتا طولانی نیاز دارد و با یک روتین پوستی خاص می توان به پروسه درمان سرعت بخشید. پس مراحل روتین مناسب جهت درمان پوست خشک به شرح زیر است.

شست و شوی پوست

 جهت مراقبت از پوست خشک نباید صورت یا اندام های مختلف بدن را با پاک کننده های مختص پوست چرب یا پاک کننده های قلیایی شست و شو داد. پس بهترین گزینه استفاده از ژل های مختص پوست خشک است که با خواص ضد آلودگی، شاداب کنندگی و آبرسانی پوست را شفاف و مرطوب نگه می دارد. همچنین وجود ویتامین و عصاره هیالورونیک اسید در ژل های شست و شو می تواند رطوبت را جذب پوست نماید.

استفاده از آبرسان یا مرطوب کننده قوی

آبرسان و مرطوب کننده در پروسه مراقبت از پوست خشک دو مقوله جدا از هم هستند. پس این دو محصول در یک نوع کرم وجود ندارند. بنابراین استفاده از یک محصول مختص درمان پوست های خشک می تواند شفافیت پوست را افزایش دهد و خطوط نازک و چین و چروک های سطحی را به حداقل برساند.

کرم دور چشم

نخستین بخش از صورت که در مراقبت از پوست خشک مورد توجه قرار می گیرد اطراف چشم است. زیرا این ناحیه پوست نازکی داشته و چین و چروک در آن در بازه سنی کم نمایان می شود. البته استفاده از کرم دور چشم برای افراد با پوست های مختلف توصیه می گردد. این کرم حاوی ویتامین های ضروری مانند ویتامین E و ویتامین C و البته هیالورونیک اسید بوده که وظیفه نوسازی و محافظت از پوست دور چشم را بر عهده دارد.

استفاده منظم از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب نیز جزو روتین پوستی و مراقبت از پوست خشک است. پس افرادی که دارای پوست خشکی هستند باید هر دو ساعت یک بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. همچنین بهترین ضد آفتابی به کرمی تعلق می گیرد که قادر به محافظت پوست در برابر اشعه های مضر UVA و UVB باشد.

استفاده از ترمیم کننده

اگر مراقبت از پوست خشک به صورت اصولی انجام نشود علائمی همچون التهاب، تحریک، قرمزی و خارش را به دنبال دارد. همچنین آبرسانی در پوست خشک ضعیف بوده و استفاده مداوم کرم های ترمیم کننده در این شرایط ضروری است. زیرا از این طریق پوست در حالت بهتری قرار می گیرد و مرطوب تر و شفاف تر به نظر می رسد.

مطلب مشابه: روش روشن کردن پوست در هفت روز + مواد لازم برای داشتن پوستی سفید در یک هفته

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست خشک

افرادی که از خشکی پوست رنج می برند با روش های مراقبت از پوست خشک آشنایی ندارند. همچنین در اکثر موارد اطلاع از اصول اولیه مراقبت از پوست نمی تواند به تنهایی راهگشای کار باشد. البته با این وجود اگر پوست در طول روز دو بار شسته و با مرطوب کننده ماساژ داده شود، بدون شک قسمت هایی از درمان پوست از قلم می افتد. پس با مراجعه به یک متخصص پوست و مشاوره با او می توانید از اشتباهات زیر در مراقبت از پوست های خشک پیشگیری نمایید.

انتخاب نادرست لوسیون یا کرم

قطعا استفاده از مرطوب کننده یکی از راه های مراقبت از پوست خشک است. اما تاثیر کرم یا لوسیون مناسب پوست خشک را نمی توانید نادیده بگیرید. زیرا استفاده از محصولات مختص پوست چرب برای پوست خشک هیچ گونه نتیجه درمانی ندارد. همچنین لایه رطوبتی در پوست خشک بسیار شکننده بوده و با نفوذ آلودگی و اشعه UV، آسیب های جبران ناپذیری به پوست می زند. در حالت کلی احتمال آسیب پذیری پوست خشک به قدری زیاد است که تحت تاثیر هر عاملی قرار می گیرد و رطوبت خود را به سرعت از دست می دهد.

خشک کردن پوست قبل از مصرف مرطوب کننده

یکی از متداول ترین اشتباهات در مراقبت از پوست های خشک بعد از شست و شو استفاده از دستمال یا حوله برای خشک کردن می باشد. زیرا طبق تحقیقات انجام شده زمان مناسب جهت رطوبت رسانی به پوست صورت پس از شستن آن است که نباید خشک شود. پس همین تکنیک پیش پا افتاده و به ظاهر کوچک کمک زیادی به باقی ماندن آب در سطح پوست می کند. بنابراین افراد دارای پوست خشک بعد از شستن صورت نباید آب روی آن را با دستمال یا حوله بگیرند.

عدم استفاده از روغن

یکی از راه های تغذیه و آبرسانی سریع پوست همان روغن درمانی است. پس روغنی را انتخاب کنید که کاملا ارگانیک بوده و پوست صورت را با آن ماساژ دهید. بنابراین چند قطره از روغن مدنظر همچون روغن زیتون را روی کف دست ریخته و با کمک انگشتان خود ضربه های کوچکی به پوست بزنید. درنتیجه از این طریق پوست خود را با کمترین هزینه و به روشی کاملا مناسب آبرسانی می کنید.

عدم استفاده از ضد آفتاب

مصرف ضد آفتاب علاوه بر مراقبت از پوست خشک می تواند برای پوست های چرب و مختلط نیز مفید باشد. البته جهت اثربخشی بهتر ضد آفتاب نیاز است که در ساعات مختلف شبانه روز از این محصول استفاده شود. این کرم باید هر دو ساعت یک بار تمدید شود و تمام رده های سنی اعم از کودک، جوان، پیر، مرد و زن را پوشش می دهد. ناگفته نماند که محافظت از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید فقط با کرم ضد آفتاب امکان پذیر نمی باشد. بنابراین در ساعت 10-14 نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. در صورت لزوم بهتر است از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید.

کنار گذاشتن لایه برداری پوست

یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از پوست خشک این است که فرد فکر می کند پوست او به لایه برداری نیاز ندارد. ولی عکس قضیه صدق کرده و افرادی دارای پوست خشک باید در بازه های زمانی مشخص عمل لایه برداری را انجام دهند. البته به محض نخستین لایه برداری بایستی منتظر واکنش پوست خود بوده و در صورت جواب مثبت می توانید این کار را در روتین هفتگی خود جای دهید. ناگفته نماند که به لایه برداری سخت و سفتی نیاز نیست و تنها با یک اسکراب ملایم نتیجه مثبت حاصل می گردد.

حمام با آب گرم

حمام با آب گرم جزو اشتباهات رایج در مراقبت از پوست های خشک است. زیرا آب داغ تمام چربی های روی پوست را از بین می برد و ظاهری خشک و خشن به پوست می بخشد.

مطلب مشابه: انتخاب کرم دور چشم مناسب | نکات مهم و نحوه استفاده از کرم دور چشم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو