بهترین فیلم های فلسفی تاریخ سینما + [2023 و تمام دوران]

بهترین فیلم های فلسفی تاریخ سینما + [2023 و تمام دوران]


منبع: فیگار

5

1402/1/25

22:23


این فهرست از بهترین فیلم های فلسفی ، قهرمان‌هایی را نشان می‌دهد که در حین زیست، زندگی و معنا و جایگاه خود را در جهان زیر سوال می‌برند. با فیگار…

بهترین فیلم های فلسفی تاریخ سینما + [2023 و تمام دوران]

این فهرست از بهترین فیلم های فلسفی ، قهرمان‌هایی را نشان می‌دهد که در حین زیست، زندگی و معنا و جایگاه خود را در جهان زیر سوال می‌برند. با فیگار بمانید.

جدیدترین فیلم های فلسفی

بهترین نوع فیلم‌ها عموماً آنهایی هستند که ما را گیج و لال می‌کنند. فیلم های تأمل برانگیز اغلب فلسفی تلقی می‌شوند، زیرا سؤالات اساسی را مطرح می‌کنند که همه چیزهایی را که ما در زندگی معمولی بدیهی می‌دانیم به هم می‌زند.

چنین فیلم‌هایی حول محور شخصیت‌هایی می‌چرخند که درگیر نوعی بحران وجودی هستند یا افرادی که شرایط زندگی یا مرگ را تجربه می‌کنند. در ادامه بهترین فیلم فلسفی جدید معرفی شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال‌های مریض تاریخ سینمای جهان

بهترین سریال‌ها از نظر IMDb آی ام دی بی

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی

در مواجهه با خطر طبیعی است که مردم ماهیت و باورهای واقعی خود را آشکار می‌کنند. با مشاهده شخصیت‌های فیلم‌هایی که تصمیم می‌گیرند و به شرایط خاص به شیوه‌ای که انتخاب می‌کنند واکنش نشان می‌دهند، مخاطب بینشی از فرآیندهای فکری آن‌ها پیدا می‌کند و این به نوبه خود، فلسفه‌های مربوط به زندگی آنها را منعکس می‌کند.

بهترین سریال‌های 2023

بهترین فیلم‌های 2023

ترسناک‌ترین سریال‌های 2023

Method Sampling: How to Build the Future Together

بهترین فیلم های فلسفی 2023

بهترین فیلم های فلسفی 2023

از جدیدترین فیلم های فلسفی که می‌توانید در لیست مورد انتظار قرار دهید؛ فیلم “روش نمونه گیری: چگونه آینده را با هم بسازیم”. مدت زمان فیلم 55 دقیقه است. جاش نسمیت کارگردانی آن را برعهده دارد. سامانتا مک شین، ویلیام پادیلا-براون و فابیو ویگی از بازیگران این مستند هستند.

Olavo is Right

بهترین فیلم های فلسفی 2023

بهترین فیلم های فلسفی 2023

فیلم بیوگرافی “اولاوو درست میگه” از جدیدترین فیلم های فلسفی 2023، درباره تاثیرگذارترین فیلسوف برزیل است که کمپین‌های افترا علیه او را رد می‌کند و به بینندگان نگاهی عمیق به این مرد و کار مهمش می‌دهد.

مائورو ونتورا کارگردان این فیلم فلسفی جدید است. آرنو آلکانتارا جونیور، ارنستو آرائوخو و ماتئوس باززو بازیگران اصلی فیلم که در 29 مارس 2023 منتشر خواهد شد هستند.

Wittgenstein’s Poker

بهترین فیلم های فلسفی 2023

بهترین فیلم های فلسفی 2023

فیلم فلسفی جدید پوکر ویتگنشتاین داستان یک مشاجره ده دقیقه‌ای بین دو فیلسوف بزرگ است. این انیمیشن کوتاه تاریخی توسط کریستین دی ویتا کارگردانی شده است.

Universe Zone

جدیدترین فیلم های فلسفی

جدیدترین فیلم های فلسفی

میشا، یک رویاپرداز ساده لوح، آرزو می‌کند با قربانی کردن خود در منطقه فرازمینی پسا آخرالزمانی، جهان را به طور معجزه آسایی نجات دهد. اوا، زن جوان و دانشمند، به سفر خطرناک که زنجیره‌ای از وقایع مرموز است می‌پیوندند. الکساندر صدرالدینی کارگردان فیلم ماجرایی و درام منطقه جهان است.

Titane – 6.9

محبوب ترین فیلم های فلسفی

محبوب ترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان ژولیا دوکورنو
  • تهیه‌کننده جین-کریستف ریموند
  • فیلمنامه‌نویس جولیا دوکورنو
  • بازیگران ونسان لندون، میریم آکدیو، آگاته روسل، گیرانس ماریلیر و لایس سلامی
  • موسیقی جیم ویلیامز

از آنجایی که این فیلم‌ اساساً تکان دهنده است، فقط می‌توانیم آن را یک موفقیت هیجان انگیز تلقی کنیم. ساختارهای دراماتیک کارگردانی بنام جولیا دوکورنو به دلیل غیرقابل پیش بینی بودنش هیپنوتیزم کننده است (در مورد Raw هم به همین شکل بود) و به طور مداوم لایه هایی را به ذهن شما اضافه می‌کند که شما را حیرت زده می‌کند.

تیتان هر چیزی را که می‌توانیم از برچسب فیلم خارق العاده انتظار داشته باشیم به ما می‌دهد، با شروع یک داستان دیوانه وار با بیان یک درام آشنا اما غریب در مورد محبت ها و نارضایتی های قهرمانان مختلف و خود قهرمانان نسبت به بدن خود.

نقد فیلم تیتان

Wings Of Desire – 8

محبوب ترین فیلم های فلسفی

محبوب ترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان ویم وندرس
  • تهیه‌کننده ویم وندرس و آناتول دومان
  • نویسنده ویم وندرس، پیتر هاندکه و ریشارد رایتینگر
  • بازیگران برونو گانتس، سولوی دومارتان، اتو زاندر، کورت بویس و پیتر فالک
  • موسیقی یورگن کنیپر ؛ بهترین فیلم های فلسفی

زیر آسمان برلین دربارهٔ فرشته‌هایی نامرئی و فنا ناپذیر است که در سطح شهر برلین پخش شده‌اند و افکار انسان‌ها را می‌شنوند و آنهایی که دچار سردرگمی و استرس شده‌اند را آرام می‌کنند.

در نمای پایانی فیلم جمله‌ای نمایش داده می‌شود که: «تقدیم به همهٔ فرشته‌های سابق اما خصوصاً به یاسوجیرو، فرانسوا و آندری.» این جمله به سه فیلمساز یعنی یاسوجیرو اوزو، فرانسوا تروفوا و آندری تارکوفسکی اشاره دارد.

La Dolce Vita – 8

محبوب ترین فیلم های فلسفی

محبوب ترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان فدریکو فلینی
  • تهیه‌کننده جوزپه آماتو و آنجلو ریتسولی
  • نویسنده فدریکو فلینی، اینو فلاایانو، تولیو پینه‌لی، برونلو روندی و پیر پائولو پازولینی
  • بازیگران مارچلو ماسترویانی، آنیتا اکبرگ، آنوک آمه، ماگلی نوئل، نادیا گرای و ایون فورنو
  • موسیقی نینو روتا

این فیلم درباره مارچلو، یک روزنامه نگار شایعه پراکنی است که در خیابان های رم در جستجوی «زندگی شیرین» بیهوده پرسه می‌زند. او در طول هفت شبانه روز با افراد مختلف با شخصیت های متفاوت ملاقات می‌کند که هر کدام بر درک او از فلسفه زندگی تأثیر می‌گذارد.

این فیلم به هفت قسمت تقسیم می‌شود که توسط قهرمان داستان در جستجوی بیهوده برای عشق و خوشبختی با هم ترکیب شده اند. مارچلو به‌عنوان یک نویسنده تبلوید، بین تمایل خود برای رهبری زندگی معنادارتر در کنار سایر شخصیت‌های حساس و روشنفکر یا سبک زندگی افراطی و شهرت، درگیر است.

مارتین اسکورسیزی در پنجمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخت فیلم زندگی شیرین آن را نقطهٔ عطفی در تاریخ سینما دانست و گفت:به اعتقاد من سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم می‌شود.

The Grapes Of Wrath – 8

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان جان فورد
  • تهیه‌کننده داریل اف. زانوک و نانالی جانسون
  • فیلمنامه‌نویس نانالی جانسون بر پایه خوشه‌های خشم اثر جان استاینبک
  • بازیگران هنری فوندا، جین دارول، جان کارادین، شرلی میلز و جان کوالن
  • موسیقی آلفرد نیومن

رمان معروف اشتاین بک به همین نام توسط جان فورد در فیلمی اقتباس شد. این فیلم زندگی و مبارزات خانواده اوکلاهاما را منعکس می‌کند که آنها پس از از دست دادن مزرعه خود در رکود بزرگ به کالیفرنیا نقل مکان می‌کنند و به کارگران مهاجر تبدیل می‌شوند.

روح آمریکایی هرگز شکست نمی‌خورد، به همین ترتیب، شخصیت ها با شرایط سختی روبرو می‌شوند، اما آنها بدون پذیرش شکست آن را تحمل می‌کنند و زنده ماندن آنها صرف نظر از همه شانس ها یک پیروزی است. برخلاف رمان، فیلم با یک نکته خوش بینانه تر به پایان می‌رسد. این فیلم یک حماسه واقعی است که در مورد اهمیت زندگی و عدم نیاز به معنای دیگری به جز زنده بودن با عزیزانمان و برای آن ها می‌کاود.

The Seventh Seal – 8.2

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان اینگمار برگمان
  • تهیه‌کننده آلن ایکلوند
  • نویسنده اینگمار برگمان
  • بازیگران ماکس فون سیدو، گونار بیورنستراند، نیلز پاپه، بنگت ایکروت
  • موسیقی اریک نوردگرن

تردید ابدی بشریت این سوال را مطرح می‌کند که “پس از مرگ چه چیزی وجود دارد؟” و پاسخ به این پرسش است که همه فیلسوفان، دانشمندان و هنرمندان به دنبال آن هستند. در این فیلم، قهرمان داستان، مرگ را به یک بازی شطرنج به چالش می‌کشد تا گویی ایمان خود را به قادر مطلق بیازماید، بازی‌ای که مبتنی بر باور کورکورانه محض نیست، بلکه مبتنی بر درک منطقی‌تر از عملکرد زندگی و مرگ است.

او با ایده زندگی به عنوان یک زندان و نجات بازی می‌کند که تنها با خالص ترین شکل رهایی – یعنی از طریق مرگ – به دست می‌آید. یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، تلاش‌های کلاسیک برگمن برای درک معنای زندگی به عنوان یک نیاز ذاتی برای قدردانی از چیزهای کوچک، مانند توت فرنگی های وحشی است.

نقد فیلم مهر هفتم (The Seventh Seal 1957)

Tokyo Story – 8.2

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان یاسوجیرو ازو
  • بازیگران چیشو ریو و ستسوکو هارا
  • مدت زمان ۱۳۶ دقیقه
  • کشور ژاپن
  • زبان ژاپنی

آدم عادت دارد در یک طرح سینمایی به دنبال درام بگردد، اما این مسئله دقیقاً همان چیزی است که اوزو در خلاقیت هایش زیر و رو می‌کند. به ویژه، در این فیلم، روایت حتی کوچکترین تنش یا درگیری را ندارد. در طول فیلم، زوجی پیر به دیدار فرزندانشان می‌روند و تقریباً ناگزیر، از نزدیک شاهد نقاط قوت و کاستی‌های فرزندان خود هستند.

آنها برای فرزندان خود مشکل ساز و باعث ناراحتی می‌شوند و توسط فرزندان خود مورد غفلت قرار می‌گیرند، نه به خاطر بی علاقگی عمدی، بلکه به این دلیل که همه مشغول زندگی خود هستند. شیوه جدایی‌ناپذیری که اوزو اهمیت زندگی روزمره و فعالیت‌های به ظاهر کم‌اهمیت را به ما نشان می‌دهد، چیزی است که این فیلم را در ذات خود عمیقاً فلسفی می‌کند.

Rashomon – 8.2

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان آکیرا کوروساوا
  • تهیه‌کننده مینورو جینگو
  • نویسنده آکیرا کوروساوا و شینوهو هاشیموتو بر اساس دو داستان کوتاه از ریونوسوکه آکوتاگاوا
  • بازیگران توشیرو میفونه، ماسایوکی موری، ماچیکو کیو، تاکاشی شیمورا و مینورو چیاکی
  • موسیقی فومیو هایاساکا

فیلم کوروساوا، راشومون، اکتشافی است که با تضاد حقیقت مطلق را دراماتیک می‌کند. مفهوم «دیدن یعنی باور کردن» در اینجا کاملاً مختل می‌شود، زیرا طبق شخصیت‌های فیلم، آنچه که فرد می‌بیند مستقیماً به جایی که می‌ایستد بستگی دارد، بنابراین سؤال پرسپکتیو در تصویر مطرح می‌شود.

مسئله ای که در این فیلم مطرح می‌شود، یک مشکل کلاسیک 6 یا 9 است، در حالی که یک نفر به عدد نگاه می‌کند و ادعا می‌کند که 6 است، شخص مقابل او به همان رقم نگاه می‌کند و آن را 9 می‌داند. هیچ یک از این دو کاملاً اشتباه نیست، اما در مورد طرح فیلم، گسترش منطق یکسانی برای دربرگرفتن دیدگاه هر شخصیت به عنوان نسخه‌ای از حقیقت، کل روایت را غیرقابل اعتماد می‌کند. یکی از بهترین فیلم های فلسفی که نمی‌شود انکارش کرد.

Dune – 8.3

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • تهیه‌کننده: توماس تال، ریچارد پی. روبینشتاین، ماری پارنت و دنی ویلنوو
  • نویسنده: اریک راث، جان اسپیتز و دنی ویلنوو بر پایه تل ماسه اثر فرانک هربرت
  • بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک
  • موسیقی: هانس زیمر

شن؟ همه جا! فیلم دون تا حدی در اردن و ابوظبی فیلمبرداری شد. زاویه دید گریگ فریزر فیلمبردار بسیار گسترده اتفاق می‌افتد! طراحی صدا، چالش برانگیز! اما دیالوگ، در طراحی صدای چالش برانگیز تا حدی گم شده است! فضای فیلم با شرق شناسی متن هربرت، متناسب نیست، تقریباً همه ترکیبات هربرت از فرهنگ پیچیده و متنوع خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و دین مسلمانان، یا محو شده یا حذف می‌شود!

کارگردان با ورود به تضاد بین طرح وحشیانه و دنیای طبیعی متمایل می‌شود، با زوایای تسلیم ناپذیر و متریال خشونت بار، بر روی پوست زمخت درخت خرما که احتمالاً رشد نکرده و قرمزی خاص دست های آغشته به خون با چسبندگی بالا، ساختار بصری فیلم تل ماسه را شکل می‌دهد.

Ikiru – 8.3

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان آکیرا کوروساوا
  • تهیه‌کننده سوجیرو موتوکی
  • نویسنده شینوبو هاشیموتو، آکیرا کوروساوا و هیدئو اوگونی
  • بازیگران تاکاشی شیمورا
  • موسیقی فومیو هایاساکا

از قضا، آقای واتانابه تنها زمانی سرشار از یک میل خاموش نشدنی برای “زندگی” می‌شود که سرطان او تشخیص داده می‌شود. یک بوروکرات معمولی، تا آن زمان زندگی بسیار خسته کننده ای داشته است. واتانابه که در یک رستوران کوچک نشسته و صدای گروهی از کودکان را می‌شنود که برای دوستشان تولدت مبارک می‌خوانند، نوعی تولد دوباره را تجربه می‌کند و تصمیم می‌گیرد حداقل یک کار ارزشمند را انجام دهد.

از همان لحظه است که او واقعاً زندگی را شروع می‌کند و در نهایت به روایت شخصی خود دست می‌یابد. عزم تزلزل ناپذیر یک مرد مجرد در ایجاد چیزی مهم، این قدرت را دارد که احساسات بی شماری را در اطرافیانش برانگیزد – الهام، عصبانیت، ناامیدی – اما بعد از رفتن او است که همه سعی می‌کنند او را درک کنند و به او احترام بگذارند. از بهترین فیلم های فلسفی که قطعا باید ببینید همین فیلم است.

It’s A Wonderful Life – 8.6

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان فرانک کاپرا
  • تهیه‌کننده فرانک کاپرا
  • نویسنده فیلیپ ون دورن استرن
  • بازیگران جیمز استوارت، دانا رید و ویلیام ادموندز

بهترین چیز در مورد این فیلم کلاسیک کریسمس این است که چقدر قابل ارتباط است ، حتی تا به امروز. یک مرد سخت کوش صادق که تحت تأثیر آزمایشات و مصائب زندگی برایش قرار گرفته است، تا جایی که یک فرشته نگهبان به او کمک می کند تا به اهمیت خود پی ببرد، به مرز ترک می کشد.

این شامل تفاوتی است که او در طول زندگی خود با کوچکترین رفتارهای مهربانی انجام داده است که به نظر می رسید همیشه بدون پاداش و بدون توجه به نظر می رسید – تغییراتی که حضور او در زندگی اطرافیان ، همسایگان و خانواده او ایجاد کرد – که همه آنها آشکار می شود و از هم پاشید اگر هرگز به دنیا نیامده بود.

این فیلم یک حلقه کامل را تشکیل می دهد ، زیرا قهرمان داستان ایمان خود را در زندگی دوباره به دست می آورد و فرصتی را برای بازگشت مجدد به عزیزانش در پایان روز در نظر می گیرد.

Life Is Beautiful – 8.6

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان روبرتو بنینی
  • تهیه‌کننده جینا لوئیجی براسچی، الدا فری و ریتا روسیچ
  • نویسنده روبرتو بنینی و وینچنزو چرامی
  • بازیگران روبرتو بنینی، نیکولتا براسچی، جورجو کانتارینی، جوستینو دورانو و هورست بوخهولتس
  • موسیقی نیکولا پیووانی

پس از جنگ جهانی دوم، یک حس کلی از دست دادن و اندوه در فضا وجود داشت. مردم احساس سرخوردگی کردند و هدف خود را در زندگی از دست دادند. قهرمان مسخره و جذاب این فیلم به مردم الهام می‌دهد که امید را حفظ کنند، چیزی که برای بقا ضروری است. در سخت‌ترین موقعیت‌ها، اگرچه مخاطب می‌توانست بگوید او هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد، زیرا برخلاف سایر قهرمانان، نه قدرت بدنی داشت و نه ثروت، با این حال از حس شوخ طبعی و مهارت‌های داستان‌گویی خود برای نجات خود استفاده می‌کند.

قوی ماندن از نظر ذهنی برای دوباره تصور کردن کل تجربه وحشتناک اردوگاه کار اجباری به عنوان یک بازی صرف برای کمک به پسرش برای غلبه بر آن، نه تنها دلگرم کننده است، بلکه فوق العاده تحسین برانگیز است. این روحیه تسلیم ناپذیر شخصیت است که فیلم را بسیار تکان دهنده می‌کند. یکی از بهترین فیلم های فلسفی که باید ببینید همین فیلم است.

The Shawshank Redemption – 9.3

بهترین فیلم های فلسفی

بهترین فیلم های فلسفی
  • کارگردان فرانک دارابونت
  • تهیه‌کننده نیکی ماروین
  • فیلمنامه‌نویس فرانک دارابونت بر پایه ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک اثر استیون کینگ
  • بازیگران تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر، کلنسی براون، گیل بیلاز و جیمز ویتمور
  • موسیقی توماس نیومن

آزادی یک امر ادراکی است – می‌توان در حین زندانی بودن، آزاد بود و یک انسان آزاد نیز می‌تواند همچنان احساس کند که در دام افتاده است. این انعطاف پذیری اندی است که او را از تأثیر فراموشی گذراندن زمان در زندان محافظت می‌کند. زندانیان شروع به فراموش کردن زندگی بدون قوانین و انضباط فراتر از وجود درون زندان می‌کنند… آنها برای معنای زندگی خود به آن وابسته می‌شوند.

اندی که یک بانکدار تحصیل کرده و موفق است، تصمیم می‌گیرد در زندان کتابخانه ای بسازد و با پرورش و حفظ یکپارچگی ذهنی خود، علیه پاکسازی سیستماتیک هویت خود شورش می‌کند.

گاهی اوقات، او ایده های فلسفی خود را در مورد زندگی با بهترین دوستش، رد، در میان می‌گذارد. در نهایت، با استفاده از هوش و حوصله ورزیده خود، نقشه فرار خود را با دقت اجرا می‌کند، اما این امید و دوستی او با رد بود که او را در تمام مدت با انگیزه نگه داشت.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های فلسفی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو