چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد ؟

چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد ؟


منبع: فیگار

4

1402/6/24

22:01


فیلم پروژه جادوگر بلر، تأثیر زیادی را در ژانر ترسناک گذاشت و در این نوشتار بررسی خواهیم کرد که چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد؟

چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد ؟

فیلم پروژه جادوگر بلر، تأثیر زیادی را در ژانر ترسناک گذاشت و در این نوشتار بررسی خواهیم کرد که چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد؟

فیلم ترسناک The Blair Witch Project، تا به امروز، تأثیر زیادی بر آثار ترسناک گذاشته و به گونه‌ای عمل کرده که حتی بهترین فیلم های ترسناک 2023 نیز از ترفند این فیلم استفاده می‌کنند. وقتی درباره برخی از پرفروش‌ترین فیلم‌های وحشتناک صحبت می‌شود، مردم ممکن است فیلم‌های پیدا شده را با آن دستاورد مرتبط نکنند؛ اما فیلم پر فروش پروژه جادوگر بلر اولین و آخرین فیلمی بود که واقعا به ژانر ترسناک کمک کرد و سبک فوتیج را خلق کرد.

این زیرژانر، در مقایسه با سایر سبک‌های هم نوع خود، مانند ترسناک اسلشر و وحشت روانشناختی ، جذاب‌تر از آن است که سودآور باشد؛ اما با این وجود، طرفداران زیادی پیدا کرده که می‌تواند این ژانر را سودآور جلوه بدهد.

چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد ؟

فروش فیلم The Blair Witch Project

شما می‌توانید فهرست The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

علاوه بر این، بیشتر افراد از موفقیت چشمگیری که برخی فیلم‌های فوتیج پیدا کردند، شگفت‌زده می‌شوند. با این حال، درآمد فیلم پروژه جادوگر بلر نشان داد که فیلم‌های فوتیج نیز می‌توانند به عنوان یک فیلم پردرآمد باشند.

مهم‌ترین دلیل پروژه جادوگر بلر

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

پروژه جادوگر بلر، امروزه به عنوان موفق‌ترین فیلم در دسته فوتیج باقی مانده است. این پروژه فوق‌العاده واقع گرایانه و تاثیرگذار که در جولای 1999 به نمایش درآمد و بیش از 140 میلیون دلار در داخل کشور و بیش از 248 میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد؛ به صورتی که بیش از 20 سال بعد، هیچ فیلم ترسناکی پیدا نشد که از این تعداد فراتر رود.

نزدیک‌ترین فیلم به این اثر، اولین فیلم از فرانچایز Paranormal Activity است که 193 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت. با وجود مشاجرات زیاد بر سر پروژه جادوگر بلر و اثر بخشی واقعی آن و همچنین داشتن یکی از قطبی‌ترین پایان‌ها در یک فیلم در ژانر وحشت، این فیلم به‌عنوان یک داستان واقعی متشکل از فیلم‌های واقعی فروخته شد و آنقدر بینندگان کنجکاو را مجذوب خود کرد که آن را به یکی از بزرگترین موفقیت‌های هالیوود تبدیل کرد.

چگونه پروژه جادوگر بلر در باکس آفیس سود کرد؟

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

فیلم‌های فوتیج، به فیلم‌هایی گفته می‌شود که از فیلم‌هایی تشکیل شده‌اند که پس از گم شدن یا غیرقابل دسترس بودن کشف شده‌اند. این فیلم‌ها معمولاً از سبک ساختگی متفاوتی نسبت به فیلم‌های معمولی استفاده می‌کنند و به ژانر وحشت محدود نمی‌شوند.

پروژه جادوگر بلر به کارگردانی دنیل مایریک و ادواردو سانچز، ممکن است بیشترین سود را در گیشه داشته باشد؛ اما با اولین زیر ژانر فیلم فوتیج فاصله زیادی دارد. فیلم درام مستقل The Connection ساخته شرلی کلارک، اولین فیلمی است که در سال 1961 از تکنیک‌های فوتیج یافت شده استفاده کرد و اولین فیلمی بود که با ادعای ساخت فیلم‌هایی ساخته شد که از آن زمان پیدا و برای تماشا جمع‌آوری شده بودند.

از دیگر مطالب ارسالی قابل توجه می‌توان به فیلم کمدی ساخته اورسن ولز اشاره کرد. با این حال، هیچ‌کدام از این فیلم‌ها مانند پروژه جادوگر بلر، موفق نبودند. مایریک و سانچز با الهام از مستندهایی درباره عناصر ماوراءالطبیعه ، شروع به ساخت فیلم مستقل در سال 1993 کردند. این فیلم سه دانش آموز را دنبال می‌کند که مستندی درباره یک افسانه شهری می‌سازند که ممکن است علت مرگ و میر و ناپدید شدن‌های متعدد باشد.

دانش‌آموزان هدر، جاش و مایک به نظر می‌رسند که کل پروژه را فیلمبرداری می‌کنند و اغلب سفر خود را در حالی که در جنگل اردو می‌زنند، روایت می‌کنند. در حالی که دانش آموزان گرفتار اتفاقات عجیب و غریب می‌شوند، یکی یکی ناپدید شده و بینندگان فیلم نیز آنها را تماشا می‌کنند و متوجه می‌شوند که جادوگر بلر ممکن است بیش از یک افسانه باشد.

کلید موفقیت پروژه جادوگر بلر تعهد به این است که هر چیزی را که روی صفحه می‌بینیم واقعاً اتفاق افتاده است. برای شروع، سه شخصیت اصلی به نام بازیگرانی که در آن زمان نقش آنها را بازی می‌کردند نامگذاری شدند. علاوه بر این، تست‌ها تقریباً به طور کاملاً بداهه بود و فیلم به سادگی با دوربین معمولی فیلمبرداری شد تا یک فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ نام بگیرد.

بازاریابی

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

یکی از مهمترین بخش‌های تأثیر پروژه جادوگر بلر و چیزی که بینندگان جدیدتر فیلم ممکن است از آن آگاه نباشند، بازاریابی بود. با استفاده شدید از اینترنت، یک وب سایت عمومی برای تبلیغ فیلم ایجاد شد. این سایت گزارش‌های پلیسی واقعی و پوسترهای مفقود شده را نشان می‌داد که چهره هر سه شخصیت اصلی را به تصویر می‌کشید.

در آن زمان، این سطح از تعهد، بیش از حد مرزهای بین واقعیت و تخیل را محو کرد و بسیاری را به این باور رساند که پروژه جادوگر بلر، فیلمی واقعی از ترس و وحشت است. اعلامیه‌های بیشتری نیز در طول اکران فیلم پخش شد.

تیم سازنده فیلم حتی تا جایی پیش رفتند که چند روز قبل از اکران، یک فیلم تمسخر آمیز درباره جادوگر بلر و منشأ آن را در کانال SciFi نشان داد. کمتر از دو ماه پس از نمایش و ساخت فیلم، وب‌سایت The Blair Witch Project، بیش از 160 میلیون بازدید گرفت.

فیلم از پیش‌فرض خود استفاده کرد و تا آنجا که ممکن بود فتنه‌ای را در اطراف داستان به وجود آورد که از کنجکاوی طبیعی مردم نسبت به چیزهای ترسناک استفاده کند. علاوه بر این، درگیر شدن در تکنیک‌های بازاریابی به راحتی قابل دستیابی و حفظ یک بودجه نسبتاً ناچیز نشان داد که خلق هنری جالب، دست‌یافتنی‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد و همین امر پروژه جادوگر بلر را به یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های تمام دوران تبدیل کرد.

همچنان بر ژانر وحشت تأثیر می‌گذارد

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج

جدا از اعداد و پول بدست آمده، پروژه جادوگر بلر، تأثیر فرهنگی عظیمی بر جای گذاشته است. موفقیت فیلم به سرعت باعث شد که پروژه‌های فیلمبرداری پیدا شده و به طور کلی ترسناک، نیرویی قابل محاسبه باشند.

موفقیت این فیلم تا جایی به چشم آمد که بهترین فیلم های ترسناک تاریخ، الهام‌بخش آشکاری از این فیلم بودند. این الهام‌بخشی شامل فیلم‌هایی مانند Paranormal Activity، REC ، Cloverfield ، و V/H/S بود.

این فیلم‌های یافت شد که پس از پروژه جادوگر بلر ساخته شده بودند، با استفاده از فیلم‌های امنیتی و پخش کلیپ‌های خبری در گفتن داستان‌های خود که اغلب شاهد مرگ شخصیت‌های اصلی هستند پیش می‌رفتند.

سایر فیلم‌های پرطرفدار یافت شده که پس از این زمان به وجود آمدند، مسیر واقعی جلوه دادن داستان‌های تخیلی را دنبال کردند. حتی امروزه، زیرژانر فیلم‌های فوتیج، به دلیل آماتورتر ظاهر شدن نسبت به سایر فیلم‌های ژانر وحشت، مورد توجه قرار می‌گیرند.

با این حال، هیچ زیرژانر ترسناک دیگری به این اندازه جذابیت به دست نمی‌آورد. از آنجایی که بینندگان در حال تماشای یک شخصیت اصلی در حال فیلمبرداری از سفر خود هستند، او درگیر یک داستان ترسناک می‌شود. پروژه جادوگر بلر بیش از 20 سال پیش این نکته را به خوبی ثابت کرد، زیرا این فیلم هنوز در فهرست یکی از پردرآمدترین فیلم‌های جهان قرار دارد. این فیلم مستقل ترسناک حتی با یک بودجه کوچک و یک دوربین فیلمبرداری، توانست مسیر یکی از محبوب‌ترین ژانرها را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار چگونه فیلم The Blair Witch Project پردرآمدترین فیلم فوتیج شد سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع مقاله: Collider

پرسش های متداول

آیا فیلم پروژه جادوگری بلر، نخستین فیلم فوتیج است؟

خیر. درام مستقل The Connection ساخته شرلی کلارک، اولین فیلمی است که در سال 1961 منتشر شد.

فیلم The Blair Witch Project در چه سالی ساخته شد؟

این فیلم محصول سال 1999 است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو