هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید


منبع: فیگار

3

1402/6/16

18:23


ژانر ترسناک، همیشه انعطاف بالایی از خودش نشان داده و زیر ژانرهای زیادی داشته است. در ادامه به هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید می‌پردازیم.

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

ژانر ترسناک، همیشه انعطاف بالایی از خودش نشان داده و زیر ژانرهای زیادی داشته است. در ادامه به هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید می‌پردازیم.

ژانر وحشت، دائماً در حال یافتن راه‌هایی برای اختراع مجدد خود و ماندن در ذهن مخاطبان جدید است. به همین دلیل، چندین زیر ژانر خاص در بهترین فیلم های ترسناک معمولی ظاهر شده‌اند که می‌توانند بینندگان جدیدی را جذب کنند و در عین حال راه‌های جدیدی برای ترساندن تماشاگران طولانی مدت پیدا کنند.

از جمله زیر ژانرهایی که در سال‌های اخیر رونق زیادی به خود دیده‌اند، ترسناک آنالوگ است. شاید برای شما سوال شود که ژانر ترسناک آنالوگ چیست ؟ در بهترین حالت توضیح آن، باید بگوییم، به لطف عصر رسانه‌های اجتماعی و یوتیوب، ترس آنالوگ در بین علاقه‌مندان به ترس و سازندگان به طور یکسان رونق گرفته است. با وجود کانال‌های کاملی که به ساخت داستان‌های ترسناک آنالوگ اختصاص داده شده‌اند و میلیون‌ها بازدید آنلاین را در این فرآیند به دست می‌آورند، مطمئناً هر فیلمساز ترسناکی دوست دارد با دقت بیشتری به آن نگاه کند.

ترسناک آنالوگ در واقع زیرشاخه‌ای از زیرژانر دیگر است. رویکرد فیلم یافت شده برای چندین دهه وجود داشته است؛ اما در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 00 به لطف فیلم هایی مانند “پروژه جادوگر بلر” (1999)، “نوارهای پوکیپسی” (2007)، “رک” (2008) به شهرت رسید و همچنان پس از گذشت سال‌های زیاد، در بین بهترین فیلم های ترسناک 2023 یافت می‌شود.

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

مهم ترین چیزهایی که باید از ژانر آمالوگ ترسناک بدانید

شما می‌توانید فهرست هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

این سبک کنکجاوی ذاتی دارد و در نهایت باعث ایجاد وحشت آنالوگ شد که این مفهوم را حتی فراتر می‌برد. در ترسناک آنالوگ، بینندگان صرفاً شاهد برخورد کاراکترها با چیزها نیستند. آنها خود هدف وحشت و هیجان هستند. این زیر ژانر، علیرغم اینکه فقط کمی بیش از یک دهه است که وجود دارد، بسیار محبوب شده است.

یوتیوب اغلب به دلیل موفقیت پررونق این زیرژانر شناخته می‌شود. یکی از مشخصه‌های اصلی ترسناک آنالوگ، تکیه آن به استفاده از فیلم‌ها و صداهای موجود، همراه با الگوهای گرافیکی متحرک است که برای یک هدف جدید پیچیده شده‌اند.

ریشه در یک دوره زمانی دارند

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

مهم ترین چیزهایی که باید از ژانر آمالوگ ترسناک بدانید

ژانر ترسناک آنالوگ نام خود را از سبک کلی مرتبط با آن گرفته است. این سبک، از زیبایی‌شناسی بصری از روزهای «آنالوگ» ایجاد رسانه استفاده می‌کند که به دوره زمانی دهه‌های 1960 و 1990 پیوسته است. این شامل همه چیز از گرافیک کم وفاداری، ایجاد مجدد استاتیک ناشی از تداخل آنتن یا حتی اعوجاج تصویر است که به نظر می‌رسد در حال تماشای یک نوار قدیمی و خراب VHS هستید.

تقلید از فناوری آنالوگ مورد استفاده در آن دهه‌ها، به مخاطبان احساس تماشای برنامه‌های تلویزیونی قدیمی را می‌دهد. این جنبه مهم است زیرا یک عنصر کلیدی وحشت آنالوگ ایده نفوذ پخش است. مشخصه اکثر پروژه‌های ترسناک آنالوگ این است که فیلم به نحوی خراب یا ربوده شده است.

خواه این به شکل چیزی آشنا، مانند سیستم پخش اضطراری، یا چیزی شوم‌تر، مانند یک موجود واقعی یا ماوراءالطبیعه که کنترل را به دست می‌گیرد نشان داده می‌شود. چیزی شبیه به حادثه Max Headroom در سال 1987 را تصور کنید، یک قاتل تلویزیونی بسیار واقعی که وضعیت افسانه شهری خود را به دست آورده است.

متمایز بودن

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

ترس آنالوگ، از چندین جهت با پروژه‌های ترسناک سنتی متفاوت است. چیزهای واضحی مانند داشتن زمان اجرای کوتاه‌تر وجود دارد. متوسط ​​ویدیوهای ترسناک آنالوگ کمتر از 10 دقیقه است و نمایش در درجه اول فقط به صورت آنلاین قابل پخش می‌باشد. با این حال، چیزی که واقعاً ترسناک آنالوگ را منحصر به فرد کرده، این واقعیت است که این پروژه‌ها دارای شخصیت‌های اندکی نیز هستند.

این سبک، به جای تمرکز بر شخصیت‌های خاص و سفر آنها به جنگل و مبارزه برای بقا ، بیننده را به یک شخصیت تبدیل می‌کند؛ زیرا رویدادهایی که در حال تماشای آن هستید، آشکار می‌شوند. ترسناک آنالوگ باعث می‌شود احساس کنید که به اصطلاح به پشت پرده یک فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ نگاه می‌کنید. ممکن است شاهد چیزهایی باشید که قرار نیست ببینید. این احساس وجود دارد که با تماشا کردن، ممکن است بخشی از داستان شوید و در نتیجه بیشتر مستعد وحشت‌هایی باشید که می‌بینید.

یک مثال عالی در کانال Local58 در یوتیوب است که مجموعه‌ای از ویدئوها از یک ایستگاه تلویزیونی خیالی که توسط هواپیما ربایی‌های تصادفی یا اعلامیه‌های سیستم هشدار اضطراری (EAS) قطع می‌شود را نشان می‌دهد.

یکی از اولین ویدئوهای آنها، “سرویس آب و هوا”، به طور کامل به عنوان مجموعه‌ای از پیام‌های مختلف از EAS پخش می‌شود که یک رویداد هواشناسی عجیب را به نمایش می‌گذارد که به چیزی وحشتناک تبدیل شود.

به دلیل این رویکرد، سطح عمیق‌تری از غوطه ور شدن در سبک آنالوگ وجود دارد. این باعث می‌شود که ترس‌ها بیشتر ظاهر شوند و در عین حال احساس ترس، تنش و ناراحتی را حتی پس از پایان آن باقی می‌گذارند.

جنبه‌های رایج ترسناک در آنالوگ

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

ترسناک آنالوگ، دارای چندین جزء کلیدی مشترک در این ژانر است که در نوشتار ” هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید ” به آن‌ها خواهیم پرداخت. این‌ها فراتر از جلوه‌های بصری قدیمی، یک عنصر نفوذی و کمبود قهرمان هستند. اگر به دنبال توسعه یک پروژه ترسناک با استفاده از این سبک هستید، این موارد برخی از چیزهایی هستند که باید در نظر بگیرید.

ترسناک پیشرونده: پروژه‌های ترسناک آنالوگ، معمولاً همه آنها با عنصر دنیوی شروع می‌شوند و با ادامه ویدئو به‌طور پیوسته‌ای ترسناک‌تر می‌شوند.

پیچاندن امور روزمره: وحشت آنالوگ اغلب عناصر بی خطر را می‌گیرد و آنها را به چیزی وحشتناک تبدیل می‌کند. اغلب این کار با استفاده از تصاویر و صداهای متناقض انجام می‌شود. موسیقی مرتبط با گوش دادن آسان، مانند یک صفحه پخش که مشکل‌های فنی زیادی دارد روی تصاویر/فیلم‌های چیزهای وحشتناک، کنتراست ناراحت‌کننده‌ای باید ایجاد کند.

معانی مبهم: پروژه‌های ترسناک آنالوگ، اغلب به طور هدفمند مبهم هستند. مخاطبان باید آنچه را که تماشا کرده‌اند را خودشان تفسیر کنند. این به این ایده مربوط می‌شود که بینندگان رویدادهایی را می‌بینند که قبلاً اتفاق افتاده است. این باعث می‌شود، با چیزهایی که بسیار خارج از کنترل آنها هستند، آنها احساس درماندگی کنند. نتیجه مطلوب در اینجا این است که بینندگان را وادار به صحبت، نظریه پردازی و به اشتراک گذاشتن افکار خود با دیگران در جامعه وحشت کنیم.

به تخیل سپرده شدن: چیزی که ترسناک آنالوگ را بسیار وحشتناک می‌کند، ربطی به ترس و وحشت ندارد. بینندگان در تاریکی رها می‌شوند و مجبور هستند تا وحشت‌های در حال وقوع را تصور کنند. آنها مدتها پس از اتمام فیلم، روی چیزهایی متمرکز خواهند شد و شما باید با فضاسازی درست، این کار را انجام دهید.

بدون موسیقی متن: زندگی واقعی شامل موسیقی متن نیست. برای حفظ توهمی بودن این ویدیوها از دنیای واقعی، ترسناک آنالوگ دارای موسیقی متن نیست؛ مگر اینکه برای آنچه اتفاق می‌افتد منطقی وجود داشته باشد (مثلاً پخش موسیقی در یک وسیله نقلیه یا آهنگ‌های تم بخشی از پخش تلویزیونی).

فراتر از درک: یک عامل کلیدی در ژانر ترسناک آنالوگ وجود دارد و آن هم این ایده است که آنچه مخاطبان تماشا می‌کنند توضیح آسانی ندارد. پروژه‌های ترسناک آنالوگ، از ترس‌های ناشناخته بهره می‌برند.

بدون پایان شاد: مانند ژانر فیلم یافت شده‌ای که این ژانر از آن الهام‌برداری شده است، عملاً هیچ پایان خوشی در فیلم ترسناک آنالوگ وجود ندارد. هر چه اوضاع نگران کننده‌تر شود، بینندگان چاره‌ای جز نشستن و مشاهده فیلم ندارند. ویدئوها اغلب زمانی به پایان می‌رسند که اوضاع در بدترین حالت ممکن خود قرار دارد.

تاثیر و آینده

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید

این ژانر در حالی که مدت زمان نسبتاً کوتاهی است که وجود دارد، اما تأثیر قطعی بر جای گذاشته است. چندین کانال YouTube وجود دارند که به این ژانر اختصاص داده شده‌‎اند و هر روز تعداد بیشتری از آنها نیز ظاهر می‌‎شوند. Local58 و Channel 7 قطعات اصلی این زیرژانر هستند و خود را به عنوان ایستگاه‌های تلویزیونی محلی معرفی می‌کنند که توسط رویدادهای عجیب قطع شده‌اند.

کاتالوگ ماندلا، مجموعه‌ای از ویدیوهای اطلاعاتی ساختگی است که آگاهی از هیولاهای ماوراءالطبیعی را گسترش می‌دهد. Minerva نیز خود را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی معرفی می‌کند که به روشن کردن پدیده‌های غیرقابل توضیح اختصاص دارد. اخیراً، نوارهای لبخند، داستان ترسناکی در مورد یک داروی تجاری اشتباه شده که در دهه 90 جریان دارد را نیز نشان می‌دهد. حتی “Sonic Limited Edition: The Lost Cartridge” نیز در یوتیوب وجود دارد که به عنوان اقتباسی از یک بازی ویدیویی محبوب Creepypasta عمل می‌کند.

Creepypastas داستان‌ها و افسانه‌های ترسناکی هستند که در اینترنت متولد و به اشتراک گذاشته می‌شوند. در حالی که وحشت آنالوگ تا حد زیادی در جامعه آنلاین باقی مانده است، محبوبیت آن در حال گسترش می‌باشد. به عنوان مثال، فیلم داستانی “Broadcast Signal Intrusion” (2021) از بسیاری از عناصر مرتبط با ترسناک آنالوگ در دهه 90، متمرکز بر نفوذهای پخش عجیب و غریب و غیره استفاده می‌کند. “آرشیو 81” (2022) نتفلیکس به طور مشابه از ترورهای ترسناک آنالوگ برای ترساندن بینندگان استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار هر چیزی که باید در مورد ژانر ترسناک آنالوگ بدانید سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

آیا فیلم‌های ترسناک آنالوگ گران ساخته می‌شوند؟

یکی از شاخصه‌های مهم در فیلم‌های ترسناک آنالوگ، کم خرج بودن آنهاست.

قدمت فیلم‌های ترسناک آنالوگ، به چه فیلم‌هایی برمی‌گردد؟

قدمت فیلم‌های ترسناک آنالوگ، به فیلم‌های The Blair Witch Project، The Poughkeepsie Tapes، برمی‌گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو