چه راه‌هایی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد؟

منبع: زیبامون

4

1402/2/2

02:45


زگیل‌های تناسلی زائده‌هایی هستند که توسط ویروس اچ پی وی در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. این بیماری مقاربتی را می‌توان شایع‌ترین بیماری مقاربتی دانست که با اولین تماس جنسی بین افراد منتقل می‌شود.

چه راه‌هایی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد؟

زگیل‌های تناسلی زائده‌هایی هستند که توسط ویروس اچ پی وی در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. این بیماری مقاربتی را می‌توان شایع‌ترین بیماری مقاربتی دانست که با اولین تماس جنسی بین افراد منتقل می‌شود. ممکن است یک زگیل یا دسته‌ای از زگیل‌ها وجود داشته باشد. افراد با گرفتن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از فردی که قبلاً به آن آلوده شده است، به این زگیل‌ها مبتلا می‌شوند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می‌تواند در اندازه‌ها و اشکال مختلف و در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد یا گاهی در داخل واژن، راست روده یا مجرای ادرار ظاهر شود. HPV یک عفونت شایع مقاربتی است و بسیاری از افرادی که ناقل این ویروس هستند علائم ظاهری ندارند اما می‌توانند آن را به شما انتقال دهند.

گونه‌های بسیاری از HPV وجود دارد، اما فقط تعداد کمی می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. حتی برخی از گونه‌های این ویروس باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند و انواع دیگر می‌توانند باعث سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی یا سرطان دهان و گلو شوند. 

هر شخصی می‌تواند به چند نوع از این ویروس مبتلا شود و تشخیص تایپ ویروس بعد از انجام آزمایشات مربوطه ممکن است.

علائم و نشانه‌ها

زگیل تناسلی در هر فردی در اندازه‌ها و اشکال مختلف ظاهر می‌شود. ممکن است شخصی تا مدت‌ها علائم ظاهری نداشته باشد اما فردی در همان ابتدا با تعداد زیادی زگیل مواجه شود. شایع ترین علائم زگیل‌های تناسلی بطور کلی عبارتند از:

  • برآمدگی های کوچک و پراکنده که به رنگ پوست یا کمی تیره تر هستند.
  • رشد در ناحیه تناسلی که می‌تواند برجسته، صاف یا خشن باشد
  • زائده‌ها تکی یا به شکل دسته ای از برجستگی‌ها که شبیه گل کلم هستند ایجاد می‌شوند
  • احساس خارش، سوزش و حساسیت در برخی موارد زگیل
  • ترشحات غیر معمول 

زگیل‌ تناسلی در کدام نواحی ایجاد می‌شود؟

زگیل‌های تناسلی می‌تواند در نواحی زیر از بدن ظاهر شود:

 

در زنان

  • بخش خارجی ناحیه تناسلی زنان
  • داخل واژن
  • دهانه رحم
  • کشاله ران

 

در مردان

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران

احتمال ایجاد زگیل تناسلی در دهان و گلو و مقعد هم در زنان و هم در مردان وجود دارد.

علائم ظاهری زگیل تناسلی

دکتر چگونه زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهد؟

افراد اغلب از رشد ناحیه تناسلی خود احساس خجالت می کنند و به پزشک مراجعه نمی کنند. اما مراجعه به متخصص پوست، اورولوژ، دکتر زنان و جراح عمومی می‌تواند آرامش خاطر را فراهم کند زیرا می توانید تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

دکتر متخصص می‌تواند با معاینه زگیل‌ها در حین مراجعه به مطب، زگیل تناسلی را تشخیص دهد. گاهی اوقات دکتر متخصص زگیل یا بخشی از آن را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می‌فرستد. این می تواند تایید کند که بیمار زگیل تناسلی دارد.

برای HPV پرخطر ایجاد کننده سرطان در زنان، آزمایش HPV تناسلی اغلب بخشی از غربالگری دهانه رحم است. این غربالگری سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم (ورودی رحم) را بررسی می‌کند. 

اگر تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم خود دارید، به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم دارید. در برخی موارد سلول‌های غیر طبیعی باید برداشته شوند تا نتوانند به سرطان تبدیل شوند.

برای مردان، در حال حاضر هیچ آزمایش قابل اعتمادی برای تشخیص عفونت HPV وجود ندارد. اغلب تشخیص آن بسیار دشوار است زیرا هیچ علامتی برای HPV پرخطر وجود ندارد. به برخی از افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به HPV مقعدی و ابتلا به سرطان مقعد هستند، ممکن است پاپ اسمیر مقعدی پیشنهاد شود.

راه‌های درمان زگیل تناسلی

بهترین درمان برای زگیل بستگی به تعداد زگیل‌های شما، محل قرارگیری آنها، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری‌های موثر بر سیستم ایمنی) و ترجیحات شما و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دارد. زگیل‌ها لزوماً نیازی به درمان ندارند، به خصوص اگر آزاردهنده نباشند. پزشک یا ماما ممکن است درمان زگیل های بزرگ در بارداری را برای جلوگیری از انسداد دهانه واژن توصیه کند. مشخص نیست که درمان زگیل در بارداری از انتقال HPV به جنین جلوگیری کند.

درمان ممکن است شامل یک روش در مطب متخصص پوست یا دارویی باشد که روی زگیل‌ها می‌گذارید. همچنین سایر روش‌های درمان عبارتند از:

استفاده از دارو

درمان‌های دارویی شامل کرم‌ها یا مایعاتی است که شما یا پزشک یا پرستارتان باید روی زگیل بمالید. همه این درمان ها باید یک یا چند بار در هفته به مدت چند هفته استفاده شوند تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند. این داروهای تجویزی عبارتند از:

  • پودوفیلوکس برای زگیل های خارجی (برای جلوگیری از رشد سلول های زگیل)
  • ایمیکیمود (سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا بتواند با HPV مبارزه کند)
  • پماد ساخته شده از عصاره چای سبز (سینکاتچین) برای زگیل های خارجی و زگیل های اطراف مقعد
  • اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک - هر دو اسید بی کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA) اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین می برند. TCA بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و باید توسط پزشک یا پرستار اعمال شود.

در بازدهی این درمان‌ها، 5 درصد از مصرف‌کنندگان دارو را به دلیل عوارض جانبی قطع کردند و تقریباً 90 درصد واکنش‌های موضعی را گزارش کردند که برخی از آنها شدید بود (خارش، قرمزی، درد، التهاب، زخم، تورم، سوزش، تاول‌های کوچک)

 

درمان پزشکی 

درمان‌های پزشکی شامل روش‌هایی است که زگیل را از بین می‌برند و شامل جراحی، کرایوتراپی و لیزر زگیل تناسلی است. این درمان‌ها اغلب به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. برخی از درمان‌های جراحی را می‌توان در مطب انجام داد و برخی دیگر در اتاق عمل انجام می‌شود. درمان‌های جراحی در بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند و ممکن است برای موارد زیر توصیه شوند:

  • زگیل هایی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند

  • زگیل های واژن، مجرای ادرار یا مقعد

  • مناطقی که علاوه بر زگیل دارای تغییرات پیش سرطانی هستند

  •  نواحی بزرگ زگیل، که درمان دارویی به تنهایی اغلب ناکافی است

کرایوتراپی: در این روش از یک ماده شیمیایی برای انجماد زگیل استفاده می‌کند. درمان را می‌توان در مطب انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. کرایوتراپی اغلب باعث ایجاد درد در طول عمل می‌شود. سایر عوارض جانبی شامل تحریک پوست، تورم، تاول و زخم است. در دوران بارداری می‌توان از کرایوتراپی استفاده کرد.

الکتروکوتر: کوتر الکتریکی از انرژی الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌کند. درمان معمولا در اتاق عمل با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود.

درمان زگیل تناسلی با لیزرروش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد، بسته به اینکه زائده‌ها کجا هستند و همچنین تعداد و اندازه آن‌ها، نکاتی هستند که در درمان این عارضه‌ اهمیت دارند. مانند همه داروها و روش‌ها، این درمان‌ها می‌توانند عوارض، هزینه‌ها و مزایای مختلفی داشته باشند.

لیزر زگیل تناسلی به عنوان بهترین درمان این عارضه شناخته می‌شود و میزان موفقیت آن دو برابر روش‌های دیگر مثل کرایوتراپی است. در روش لیزر، با تاباندن اشعه یکپارچه لیزر به عمق سلول‌ها و بافت زگیل، آن را از بین می‌برند.

این روش حتی برای زائده‌های بزرگ هم کاربرد دارد و هر تعداد از زائده‌ها را در یک جلسه می‌توان با لیزر درمان کرد. بنابراین برخلاف سایر روش‌ها، برای برداشتن زگیل‌های تناسلی با لیزر نیازی به چندین بار مراجعه نیست.

چه کسانی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند؟

ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوستی مستقیم در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می‌شود. با این حال، انتقال HPV به دهان از طریق رابطه جنسی دهانی نادر است. عفونت می‌تواند پس از تماس مستقیم با یک زگیل قابل مشاهده یا تماس با پوست ناحیه تناسلی که در آن ویروس وجود دارد (حتی اگر هیچ زگیل قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد) رخ دهد.

زائده‌های ظاهری زگیل تناسلی ممکن است چند روز، چند ماه و حتی چند سال پس از ابتلا به این ویروس ظاهر شوند، به همین دلیل نمی‌توانید تشخیص دهید که از چه کسی این ویروس را گرفتید.

چرا باید زگیل را درمان کنیم؟

این کاملاً به شما بستگی دارد، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است با ویروسی که باعث این عارضه می‌شود، مبارزه کند و بدون هیچ درمان دیگری آن را از بین ببرد. اما ممکن است اینطور نباشد، گاهی زائده‌ها به نواحی اطراف سرایت می‌کنند، بزرگتر می‌شوند یا تعدادشان افزایش می‌یابد. درمان به موقع زگیل تناسلی به دلایل زیر انجام می‌شود:

 

  • خطر انتشار ویروس را کاهش می‌دهد
  • می‌تواند هر گونه درد و خارش را تسکین دهد
  • به فرد اجازه می‌دهد بداند که زگیل تناسلی است نه سرطان
  • زگیل هایی را که تمیز نگه داشتن آنها سخت است را از بین می‌برد


 

بخشی از مقاله از سایت درمان لیزر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو