روش های تشخیص زگیل تناسلی در خانه

منبع: شبره

5

1402/5/18

13:56


ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV که علت اصلی زگیل تناسلی است، یکی از رایج‌ترین عفونت‌های مقاربتی به شمار می‌رود. هرچند تعداد کمی از انواع ویروس HPV منجر به سرطان و عوارض جدی می‌شود، اما تشخیص و درمان زگیل تناسلی به سلامت عمومی بهتر کمک می‌کند. ازهمین‌رو متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که از نظر جنسی

روش های تشخیص زگیل تناسلی در خانه

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV که علت اصلی زگیل تناسلی است، یکی از رایج‌ترین عفونت‌های مقاربتی به شمار می‌رود. هرچند تعداد کمی از انواع ویروس HPV منجر به سرطان و عوارض جدی می‌شود، اما تشخیص و درمان زگیل تناسلی به سلامت عمومی بهتر کمک می‌کند. ازهمین‌رو متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، به‌طور مرتب خود را معاینه کرده و درصورت مشاهده هرگونه تغییر به دکتر مراجعه کنند.

بعد از آشنایی با روش‌های تشخیص زگیل تناسلی در خانه به‌راحتی می‌توانید معاینه ماهانه را خودتان انجام دهید و در صورت بروز مشکل، به‌سرعت برای درمان اقدام کنید. پس به مطالعه مقاله پیش رو ادامه دهید تا راه تشخیص زگیل ناحیه تناسلی در خانه را برایتان بیان کنیم.

معرفی روش های تشخیص زگیل تناسلی در خانه

قبل از اینکه به بررسی راه‌های تشخیص زگیل تناسلی در خانه بپردازیم، باید بدانید که این عفونت چیست و چگونه است. کلینیک صدف در یک مقاله کامل در پاسخ به سوال بیماری زگیل تناسلی چیست، چنین می‌گوید: «زگیل ناحیه تناسلی(HPV) یک زائده پوستی و نرمی است، همانطور که از نامش پیداست در اطراف مقعد و دستگاه تناسلی بوجود می‌آید. عامل این عفونت مقاربتی ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است. طبق نظر پزشکان تنها ۱۰ درصد کسانی که رابطه جنسی دارند علائم مربوط به زگیل تناسلی را نشان می‌دهند. مابقی افراد با وجود داشتن زگیل تناسلی علائم را نشان نمی‌دهند.»

راه تشخیص زگیل تناسلی در خانه از روی ظاهر

در بسیاری از موارد، مشاهده زگیل‌های تناسلی با چشم روی ناحیه‌های مختلف بدن مانند واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو امکان‌پذیر نیست. درواقع زگیل‌ها به‌قدری سطحی و کوچک هستند که به‌طورمستقیم دیده نمی‌شوند و خودبه‌خود نیز بهبود پیدا می‌کنند.

با این حال، زگیل‌های تناسلی در اندازه‌های مختلف و به‌صورت تکی یا خوشه‌ای روی پوست نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. هر دسته از زگیل‌ها معمولا شامل ۵ تا ۱۵ زائده است و سایز هرکدام به ۵ میلی‌متر نیز می‌رسد. زگیل‌ها که ظاهری شبیه به گل کلم دارند، معمولا در رنگ‌های طوسی، قرمز،‌ صورتی و قهوه‌ای دیده می‌شوند.

تشیخیص زگیل تناسلی با سرکه سفید

آزمایش محلول سرکه یا استیک اسید یکی از روش‌های تشخیص زگیل ناحیه تناسلی است که البته انجام سرخود آن اصلا توصیه نمی‌شود. در این روش محلول سرکه‌ای روی نواحی مشکوک به ویروس پاپیلومای انسانی قرار می‌گیرد و رنگ ناحیه را به سفید تغییر می‌دهد. با این کار ضایعات سطحی پوست به‌راحتی مشاهده می‌شوند.

روش های تشخیص زگیل تناسلی توسط پزشک

به‌طورکلی توصیه می‌شود تشخیص زگیل ناحیه تناسلی در خانه را رها کنید و به سراغ پزشک بروید؛‌ زیرا زگیل تناسلی گاهی اوقات با جوش و تگ‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شوند و استرس زیادی به فرد وارد می‌کنند. در ادامه روش‌های تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

تشخیص زگیل تناسلی در زنان با تست پاپ اسمیر

زنان بالای ۳۵ سال برای تشخیص قطعی ویروس پاپیلومای انسانی باید از تست پاپ اسمیر استفاده کنند. در این روش، پزشک بعد از باز کردن دهانه واژن با اسپوکولوم، با کمک یک برس استریل از سلول‌های دیواره رحم نمونه‌برداری می‌شود. این نمونه برای آزمایشگاه فرستاده شده تا نتیجه نهایی به فرد اعلام شود.

زگیل تناسلی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ تشخیص زگیل در مردان

اگر مرد هستید و برایتان سوال است که از کجا بفهمیم زگیل ناحیه تناسلی داریم، باید از آزمایش خون نام ببریم. استفاده از آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان کاربرد بسیاری دارد. در روشی با نام ژنوتایپینگ، بعد از دریافت خون از فرد، متخصصان سعی در توالی‌یابی ژن زگیل تناسلی دارند. این روش دقت بالایی دارد و نتایج قطعی‌تری نسبت به تشخیص زگیل تناسلی در خانه دارد.

روش های درمان زگیل تناسلی

به‌طورکلی روشی برای درمان زگیل ناحیه تناسلی در خانه یا روش‌های پزشکی وجود ندارد؛ بااین‌حال اگر در زمان مناسب برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی اقدام کنید، کنترل این ویروس راحت‌تر خواهد بود. از جمله روش‌های درمانی زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارودرمانی: در بعضی موارد پزشکان برای کنترل ویروس پاپیلومای انسانی داروهای مختلفی از جمله پودوفیلوکس، رزین پودوفیلوم، فلوئورواوراسیل، اینترفرون آلفا و ایمیکیمودو تجویز می‌کنند. البته بهتر است که دارودرمانی همزمان با سایر روش‌های درمانی انجام شود.
  • کرایوتراپی: در این روش پزشکی، از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می‌شود. در حال حاضر کرایوتراپی به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان زگیل تناسلی شناخته می‌شود.
  • لیزردرمانی: زگیل‌های ریز و متوسط را می‌توان با استفاده از لیزر از بین برد. برای از بین بردن زگیل‌های بزرگ و گوشتی باید از سایر روش‌ها استفاده کرد.
  • جراحی: چنانچه زگیل‌های تناسلی بزرگ و درشت باشند،‌ پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی زائده‌های گوشتی را با تیغ بریده و آن را بخیه می‌زند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

در پاسخ به سوال «از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم» باید به بررسی علائم این ویروس در بدن بپردازیم. زگیل ناحیه تناسلی ممکن است بدون درد و هیچ‌گونه زائده‌ای روی پوست باشد. بااین‌حال ویروس پاپیلومای انسانی در بعضی از موارد باعث ایجاد احساس خارش در ناحیه آلوده می‌شود. وجود زائده‌های ناهموار، مسطح یا خوشه‌ای از مهم‌ترین علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان است. از جمله علائم دیگر ویروس HPV عبارت‌اند از:

  • تغییر جریان ادرار
  • مشاهده خون در ادرار یا مدفوع
  • درد یا خونریزی حین رابطه جنسی

زگیل ناحیه تناسلی

خطرات زگیل تناسلی

هرچند بسیاری از زگیل‌های تناسلی بدون هیچ‌گونه روش درمانی از بین می‌روند، اما بعضی از انواع زگیل نیز خطرات قابل‌توجهی برای سلامت بدن دارند. از مهم‌ترین خطرات زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا به سرطان آلت تناسلی و مقعد در مردان
  • ابتلا به سرطان‌های مربوط به گلو و اوروفارنکس
  • ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم در زنان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو